Still Alice (2014)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Richard Glatzer en Wash Westmoreland
met Julianne Moore, Alec Baldwin en Kristen Stewart

Alice Howland (Moore) is een 50-jarige docent taalkunde aan de Columbia-universiteit in New York. Op het toppunt van haar carrière krijgt ze te maken met het verval van haar geheugen. Ze wordt gediagnosticeerd met de ziekte van Alzheimer en moet als sterke onafhankelijke vrouw zien om te gaan met de gevolgen van deze diagnose die haar leven drastisch zal veranderen.

avatar van mjk87
Best sterk, al moet de rol van Julianne Moore niet overdreven worden. Ja, ze speelt sterk, fijn naturel en weet echt in het personage te glijden maar dat doet ze eigenlijk altijd wel. Ik zie niet wat deze rol nu zo speciaal is. Maar dat neemt niet weg dat het best een fijne film is, zo zonder opschmuck en de altijd fijne Alec Baldwin en een verrassend sterke Stewart als belangrijkste nevenpersonages. Juist die relatie met Stewart vond ik mooi; de dochter waar ze het minst mee heeft, maar zij is wel de enige die moeders behandelt zoals ze is en haar niet als zielig behandelt. Ook het proces wordt goed getoond en de titel is passend.

Filmisch is er verder weinig te genieten. Alles is vrij sober gehouden, niks is bijzonder (wat het ook best fraai maakt) en behalve wat gespeel met de focus gebeurt er ook weinig met de camera. De muziek is me eigenlijk niet bijgebleven. 3,5*.

Een klassiek hogeschooldrama van de bovenste plank is dit conventionele en recht toe recht aan vertelde, fijngeweven alzheimerverhaal (een leven zonder gisteren), waarin echte emotie getoond werd door een meer dan uitstekende en magnetiserend werkende hoofdrolspeelster (zij maakte de tragiek van haar personage op een subtiel gereserveerde wijze grijpbaar).

Still Alice is een grote one man show geworden van Jullianne Moore en heeft ook terecht voor deze prent de oscar gewonnen. De film zelf is lang niet zo goed als de prestatie van de acteurs omdat de film hoe erg het allemaal ook is toch nog het nodige drama miste . De film Away from Her (2006) is ook zo een soort film maar die was toch een stukje beter al met al drie sterren dus een dikke zes.

avatar van blurp194
Sterk script, herkenbaar en ondanks de zware materie behoorlijk neutraal in de beschouwing van een nare ziekte die niet alleen de patient maar ook de omgeving hard raakt. Herkenbaar in dat het overeenkomt met hoe het met mijn vader ging - al ging dat veel langzamer en toen hij al veel ouder was, maar de effecten komen wel heel erg overeen. Neutraal in de zin dat het geen echt loodzwaar drama is, ondanks wat schrijnend scherpe momenten, maar ook af en toe wat - relatief - positiefs laat zien, zonder daar een oordeel over aan je op te dringen. En zonder gezocht drama erbij, dit is zover ik het beoordelen kan een behoorlijk realistisch verhaal zonder overdrijving of understatement.

Julianne Moore speelt weer eens een erg sterke rol - waarbij dit wellicht wel een soort rol is die haar goed ligt, maar nog steeds. Misschien niet de leukste film om een oscar voor te krijgen, maar zeker wel verdiend. Verrassender is Kirsten Stewart, hoewel dat eigenlijk geen verrassing meer zou mogen zijn, ze heeft tenslotte in de afgelopen anderhalf jaar of zo al vaker op een overtuigende manier afstand genomen van de karikaturale stereotypes die om haar heen hingen.

avatar van wibro
Prima acteerwerk van Julianne Moore maar desondanks wist de film - gisteravond gezien in arthouse Lux - mij niet te boeien. Dat komt waarschijnlijk omdat ik in mijn familie of kennissenkring nooit te maken heb gehad met Alzheimer. Blijkbaar schijnt dat wel het geval te zijn met meerdere bezoekers in de bijna uitverkochte zaal, want meerdere mensen verlieten in tranen de zaal. Wat de film mij toch nog het bekijken waard was, was de verschijning van de niet onaantrekkelijke Kristen Stewart in de rol van Lydia, een van de dochters van Alice. Die gaf de film ondanks alle ellende nog wat fleur.

avatar van Brabants
Deze film is een sterk geacteerd stukje drama over een vreselijke ziekte, waarbij het onderwerp niet erger werd verbeeld dan het feitelijk al is. Julianne Moore schittert in haar rol en de aandoening die ervoor zorgt dat de verstandelijke en cognitieve vermogens verminderen wordt hierdoor levensecht. Toch is het ergens wel jammer dat het allemaal behoorlijk cliché aanvoelt en heeft de film toch vooral aan de inzet van Moore véél te danken.

avatar van cantforgetyou
Ik ben een fan van Moore. Ze speelt altijd zo goed en natuurlijk. Of het nou Jurassic Park 2 is of Still Alice. Ze is super. Ik vond dit een goede film. Niet 5 sterren, maar zeker boven gemiddeld. Maar vergeet ook Kirsten niet. Ze speelt ook erg sterk. Kijken dus!

avatar van SturyNijmegen
Iets teveel van deze film verwacht, het is toch wat oppervlakkig en saai gebracht allemaal. De film had best wat rauwer gekund, gezien het thema Alzheimer. Julian Moore mooi in beeld gebracht, wat mindere rol voor de echtgenoot.

Filmhuis onwaardig; Aaneenschakelingen van voorspelbaarheden.
Zondermeer goed geacteerd en professioneel verfilmd, maar voegd niets toe en weet bij mij weinig emotie los te maken, ondanks het thema. Overwogen in de pauze naar huis te gaan. Wil voorzichtig zijn met generalisaties, maar naar mijn mening hebben amerikaanse films érg veel moeite het europeese niveau te halen. Zo ook deze.

avatar van eRCee
Inderdaad, de film biedt eigenlijk niets nieuws, is verrassend noch ambitieus. Met het eenvoudige, rechtlijnige verhaal en de efficiënte vormgeving wordt het moeilijk om hier geen dertien-in-een-dozijn drama in te zien.

Toch is Still Alice dat wat mij betreft niet. De grote verdienste van de film is dat het de tragiek van een mens met dementie voor de kijker invoelbaar maakt. Op wereldschaal stelt dit lijden allicht weinig voor, maar daarvoor bestaan kranten. Still Alice houdt het klein en daardoor is het drama als buitenstaander veel beter te vatten. Aangrijpend, de pijn van deze ene vrouw die alles had maar ook alles kwijt raakt, inclusief zichzelf.

Twee belangrijke elementen waardoor de film zo intiem wordt zijn het acteerwerk en de focus op een bepaald stadium van het ziekteproces. Om met dat laatste te beginnen: over dementie wordt wel eens gezegd dat het erger is voor de omgeving dan voor de patiënt, maar Still Alice laat alleen de fase daarvoor zien, waarin het drama voor niemand zo reëel en alles bepalend is als voor Alice. Ik vind het verwijt van sentimentaliteit mede daarom ook niet terecht. In Still Alice wordt het drama niet onnodig dramatischer gemaakt (bijvoorbeeld door beelden van verdere fysieke aftakeling in het verpleeghuis): dit is wat het is voor Alice, en je kan erdoor geraakt worden of niet.

Daarnaast is het acteerwerk van Moore zeer goed. De vervreemding van zichzelf, de emotie die dat met zich meebrengt, maar ook het ophouden van de schijn en de schaamte, ze weet het allemaal geloofwaardig te maken.

Een prachtige film dus. Simpel maar raak.

avatar van The One Ring
Alzheimer is een ziekte die mij angst aanjaagt, dus het was niet moeilijk om me in te leven in Still Alice. Zeker niet als één van mijn favoriete actrices, Julianne Moore, de hoofdrol speelt. Het is nogal typisch dat na jaren genegeerd te zijn ze nu uiteindelijk wint voor het spelen van een mentaal gehandicapt persoon en dan ook nog in een jaar met nauwelijks competitie, maar gelukkig is dit ook wel een geschikte film om het talent van Moore te tonen. Ze speelt altijd heel natuurlijk op een bepaalde manier. Ze hoeft de ziekte niet uit te vergroten.

Wat Still Alice mist is alleen een beetje eigen identiteit als een film. We krijgen te zien hoe een bepaalde ziekte loopt, maar de twee regisseurs hebben duidelijk nooit verder gedacht dan dat. Het ontbreekt wat in inzichten en de wereld om Alice heen komt nooit tot leven, tenzij het voor het plot nodig is. Als je daar zoiets als Amour naast zet komt dit toch wat beperkt over, hoe vaardig dit verder ook gemaakt is. Niettemin, ben ik allang blij dat het ook geen sentimenteel portret is geworden, al komt het met die speech aardig in de buurt. Die speech werkte voor mij niet echt, omdat de inzichten die Alice daar naar voren schuift - het genieten van het moment - nooit naar voren zijn gekomen in eerdere scènes. Het komt wat uit het niets.

avatar van Herculaas
Het onderwerp alzheimer staat garant voor een tranentrekker. Dat is dit dus ook, maar de film weet er niets bijzonders mee te doen. Het is 'gewoon' het verhaal van een alzheimerpatiënte, zonder dat - zoals hierboven al is opgemerkt - duidelijk wordt waarom nu juist dit verhaal verteld moet worden.

avatar van sveneras
Prachtige prestatie van Julliane Moore en mooie cameravoering.
Helaas tenenkrommende cast voor de rest: Stewart als rebelse kunstenaarsdochter, Baldwin als carieredokter. Contrast met Moore werd groter maar me wel geërgerd aan de stereotypen en zwakke acteerprestaties van de rest van de personages. Daarbij is het verhaal al hartverscheurend en is het dan ook echt niet nodig om er een saus van zoetsappige pianomelodietjes en een staande ovaties(de speech) aan toe te voegen. Oprecht drama verandert zo in tranentrekkerij.

Heel veel potentie, verdiende Oscar voor Moore die de dementie in combinatie met de cameravoering en sound design uitermate goed verbeeld. Voor de rest zit de film vol met miscasts en andere fouten die er voor zorgen dat Still Alie niet het meesterwerk over dementie is wat het had kunnen zijn bij een meer ingetogen aanpak.

avatar van Montorsi
dat een erg verhaal nog niet direct een goede film oplevert daar is deze film het bewijs van. Vanwege de inhoud raakt het je best, maar om nou te zeggen dat het erg goed uitgevoerd is... vond het wel heel erg volgens het boekje allemaal. 2.5*

avatar van Black Math
Ergens een gemiste kans. Laatst nog de film over Stephen Hawking gezien, waarbij visueel flink uitgepakt wordt om ideeën en gevoelens uit te beelden. Hier worden weliswaar onscherpe beelden ingezet om verwardheid uit te beelden, maar dusdanig mondjesmaat dat ik het gevoel krijg dat er veel meer uit te halen valt.

Voor de rest een redelijk interessante blik op de geestelijke aftakeling van een zeer intelligent persoon, wat voor mij ook een groot schrikbeeld is. Nu heeft de ziekte kanker mijn familie flink getroffen afgelopen jaar, maar ik kan zeker de verzuchting van de hoofdpersone, dat ze liever kanker had gehad, begrijpen. Ook aardig is de blik op het gezin, hoe men met de situatie en met de patiënte omgaat. Met name de echtgenoot maakt in mijn ogen erg opmerkelijke keuzes, waarvan ik sterk betwijfel of ik ze wel gemaakt had.

Uiteindelijk is het einde vrij onverwacht. Er wordt dus een duidelijke keuze gemaakt om de verdere aftakeling niet te laten zien. Die keuze voelt ergens te makkelijk aan: juist die laatste fase lijkt me het meest pijnlijk, wanneer kinderen niet meer herkend worden, en er haast 24 uur per dag verpleging nodig is. Het einde zoals het nu is geeft ergens een zonnig gevoel, terwijl dat totaal niet de realiteit is.

Wat de film nog enigszins redt is het acteerwerk van Moore. Ook Stewart zet een aardige rol neer, en haar karakter is het meest innemende bijpersonage. De eerste film, overigens, die ik van haar zie, dat hele Twilight-gebeuren is namelijk volledig langs me heen gegaan. Qua uitstraling heb ik overigens niet veel met haar.

Uiteindelijk een typische arthouse film die zich richt op het plot en niet op de stilering, terwijl dat juist in dit geval de ervaring zoveel sterker had kunnen maken. En dan heb ik ook nog eens mijn vraagtekens bij dat plot. 1,5*.

avatar van tattoobob
Prachtige film met een terechte oscar winnares.....deze film is met een klein budget gemaakt en dat heeft deze film alleen maar goed gedaan,geen poespas en alleen maar de aandacht naar Alice en wat daar omheen gebeurde.....applaus daarvoor want het heeft zeker een positieve uitkomst gegeven kwa eindresultaat.
Moore zit prachtig in haar rol en ook de rest van de cast doet het prima...Steward bewijst inderdaad hier dat ze meer kan.

Een mooie simplistische film die een groots gevoel teweeg kan brengen....tenminste bij mij.

avatar van N00dles
Hoewel films die een progressief ziekteverloop laten zien vaak redelijk rechtlijnig en voorspelbaar zijn, heeft het altijd wel iets fascinerends, zeker bij een ziekte als Alzheimer.
Still Alice is qua plot ook niet heel verrassend of uitmuntend, maar Julianne Moore houdt de film goed overeind.

Jammer was echter dat Kristen Stewart weer precies dezelfde nonchalante, cynische, deprimerende rol neerzet die ze in haar eerdere films ook neerzet. Ergens kán ze wel acteren, het lijkt alleen alsof ze er nooit echt haar best voor doet. Op zich zou ik haar wel eens in een happy-go-lucky-rol willen zien.

Voor de rest is de film nergens echt dramatisch, zielig of meelijwekkend. Interessant waren de momenten waarop je Alice volgt bij elk geheugenverlies en hoe zij dat persoonlijk ervaart; van het vergeten van een afspraak tot het vergeten waar de badkamer is.
Na een uur gaat de film ineens wel erg snel vooruit (of achteruit qua ziekteverloop) en verplaatst het vertelperspectief van Alice naar haar gezinsleden. Dat maakt dat we in de latere fasen van haar ziekte niet meer echt meekrijgen wat er in haar hoofd gebeurt, en dat is wel een gemiste kans.

Tegenvallend drama waarbij het draait om Alzheimer bij de 50-jarige docent taalkunde Alice Howland, die uitstekend vertolkt werd door Julianne Moore. Eerlijk gezegd was zij ook het enige goede aan deze film, want voor de rest vond ik het maar een matige bedoeling die soms ook wat saai was.

Het eerste gedeelte van de film vond ik best goed en was ook wel pakkend en ontroerend, maar zodra bij Alice Howland de definitieve diagnose wordt gesteld dat ze Alzheimer heeft (wat overigens een zeldzaamheid is op die leeftijd) vond ik het allemaal wat minder worden. De scene waarbij ze probeert zelfmoord te plegen, vond ik dan wel weer heftig en zeker omdat het niet lukte omdat ze steeds vergat hoe ze het moest doen. Zoals eerder min of meer gezegd deed Julianne Moore het prima in de rol van Alice Howland, maar ook Alec Baldwin deed het goed in de rol van haar man John Howland. Van Kristen Stewart ben ik nooit een groot fan geweest en ook in deze film kon ze me niet echt bekoren.

Omdat de film maar iets van 90 minuten duurt was de film wel nog goed te doen, maar al met al vond ik het maar een film om snel te vergeten

avatar van james_cameron
Films over mensen die ongeneeslijk ziek zijn vervallen vaak snel in dik aangezet hysterisch melodrama, waarbij het kijkplezier daalt tot het nulpunt. Gelukkig is Still Alice een vrij subtiele, intelligent uitgewerkte film over een 50-jarige docente die wordt geconfronteerd met de ziekte van Alzheimer. Het materiaal wordt oneindig geholpen door geweldig spel van Julianne Moore, die zelden beter is geweest dan hier. Natuurlijk wordt je er niet vrolijk van en stevent de film af op een onvermijdelijk deprimerend einde, maar de materie wordt redelijk onderkoeld gebracht en de supporting cast met daarin Alec Baldwin en Kristen Stewart is sympathiek genoeg.

Prima film over Alzheimer, maar ik heb betere gezien over dat onderwerp (nr. 1 van mijn top-10 gaat over Alzheimer). Film focust zich bijna exclusief op de patiënt en heeft veel te weinig oog voor de dramatische impact op haar omgeving (echtgenoot en kinderen), die slechts marginale aandacht krijgt.

Ik wil niets afdoen aan het feit dat Julianne Moore voor haar uitstekende rol een Oscar heeft gekregen, maar nu ik de meeste van de films die in de prijzen zijn gevallen of genomineerd werden gezien heb, kan ik niet anders dan concluderen dat we een vrij mager filmjaar achter de rug hebben.

avatar van filmkul
Fraai en pittig drama. De film is vrij recht toe recht aan, maar daar zit ook de kracht. De krachtige en Oscarwaardige acteerprestatie van Moore sleurt mee in confrontatie met de ziekte. Ze draagt de ervaring vrijwel over aan de kijker. Ook het acteren van Stewart en Baldwin zijn van hoog niveau. De film is wat cliche, maar bevat wel een aantal emotionele momenten. De manier hoe de film eindigt en de aftiteling met de mooie soundtrack is fraai gevonden. 4.0/4.5

avatar van Flat Eric
Prima drama over een verschrikkelijke ziekte en de impact die het heeft op de patient en de familieleden en omgeving. Het verloop van de film is enigszins voorspelbaar maar desalnietemin indrukwekkend.

Prachtige film over een vrouw van middelbare leeftijd waarbij Alzheimer wordt geconstateerd. Een aangrijpend en ontroerend portret waarbij de aftakeling van het hoofdpersonage geloofwaardig en invoelbaar wordt neergezet (niet in de laatste plaats vanwege de sterke rol van Julianne Moore). 4.0 sterren voor dit ingetogen drama.

avatar van Filmkriebel
Mooie film over Alzheimer : respectvol en doodeerlijk, nooit te sentimenteel. Ik had zelf een grootmoeder die aan de ziekte is overleden en heel wat feiten waren herkenbaar. Zeker die obsessie om controle te blijven houden over het geheugen door overal briefjes te plakken, geheugenspelletjes te spelen, maar ook het niet meer herkennen van eigen familieleden, het niet meer kunnen onthouden wat een ander zegt. Enkel de opname waarin ze zichzelf opdraagt om een overdosis pillen te nemen vond ik wat overdreven en was duidelijk bedoeld om het drama te versterken. Julianne Moore speelt echt goed en ook Baldwin als zorgzame echtgenoot heeft een voor hem ongewone rol. De film focust ook grotendeels op hoe de familie met Alice omgaat. Ook hier ben ik een tevreden man met hoe het werd voorgesteld : geleidelijk aan aanpassen en met de situatie leren leven en de dagen van de patiënte zo draaglijk mogelijk maken. Ja, Still Alice is een prima drama over het onderwerp, al zie je de latere stadia van aftakeling niet (het dementeren) die, laat ik het gerust zeggen, veel moeilijker zijn om mee te maken. Door de performance van Moore, afronding naar boven.

(Gezien op 13/07/15)
Ze noemen dat dan een melodrama. Die 'melo' is voor mij teveel aan. De film toont de dingen zoals ze zich voordoen (gaat niet eens zover als 'Amour' bijv.).
Plots raak je woorden kwijt. Je verliest zelfs in eigen huis de weg. Je bent stilaan iemand anders aan het worden. Je omgeving staat anders tegenover je. Je carrière mag je vergeten. En toch is er de kunst van het verliezen (Elisabeth Bishop).

Julianne Moore is als Alice zo 'overtuigend' dat ze er terecht een Oscar (Beste Actrice) voor in ontvangst mocht nemen.
Warmhartig, maar zonder zakdoeken ... Het geeft 'de burger' moed.

avatar van Jacket
Prachtige en intrigerende film over een vrouw met Alzheimer die in het midden van het leven staat. Zeker Oscar waardig. Alleen dat einde was voor mij persoonlijk niet helemaal bevredigend. Je ziet nog midden in de film en dan is die afgelopen. Je hebt nog veel vragen die niet (meer) beantwoord worden.

avatar van Leland Palmer
Zeer sterke en emotionele film, met een werkelijk prachtige rol van Julianne Moore. 'Still Alice' wist me een paar keer aardig bij de strot te pakken, dankzij een aantal mooie scenes. Wat een nachtmerrie is deze ziekte. Moore portretteert op een perfecte manier hoe het is om het leven zo te verliezen. Er is niks belangrijker dan je gezondheid, maar dit heb je zelf niet (altijd) in de hand. Ja, prachtig drama. Goede bijrol van Baldwin, mooie subtiele score en nergens overgedramatiseerd. Ik ben verrast door deze film.

avatar van Hannibal
Julianne Moore doet het ontzettend goed hier, die vrouw kan me daar een potje acteren, daar kun je alleen maar ontzag voor hebben. Het verhaal zelf heeft niet heel veel om het lijf, het gaat over een vrouw gaat die aan vroege Alzheimer lijdt, en hoe zij en haar gezin daar mee omgaan. Maar het hoeft ook helemaal niet, want Moore draagt de film naar een bijzonder hoog niveau, en Kristen Stewart is hier ook wederom een prettige verschijning met een indrukwekkend acteertalent. Bij de speech van Alice had ik een brok in mijn keel, en dat zegt wat. De film deed me een klein beetje aan "Amour" denken, waar eveneens een vrouw van de ene op de andere dag begint aan een aftakeling van haar geestelijke gesteldheid, hoewel die vrouw al een generatie verder was in haar leven. En dat "Amour", de liefde, in "Still Alice" wel degelijk aanwezig is, blijkt vooral uit de laatste scène.

Zeer goede film dus, een aanrader, en zakdoekjes bij de hand!

avatar van IH88
“That’s right mom… It was about love.”

Still Alice is een mooie en integere film over een vrouw die krijgt te horen dat ze lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Julianne Moore speelt deze dr. Alice Howland ontzettend knap en won terecht een Oscar.

Moore speelt het onomkeerbare proces van kleine dingen vergeten tot niet meer kunnen praten overtuigend en weet met alleen haar ogen al zoveel over te brengen. Van de sprankeling in haar ogen die je in het begin nog ziet tot de doffe, levensloze blik op het eind. Erg knap. Maar ook Kristen Stewart en Alec Baldwin spelen erg sterk. De focus ligt bij Alice en hoe zij met haar ziekte omgaat maar Baldwin weet de strubbelingen van haar man John goed over te brengen. Je ziet en voelt de liefde van John voor zijn vrouw maar ook dat de Alice met wie hij zo lang heeft samengewoond langzaam verdwijnt. Dat hij er uiteindelijk niet mee kan omgaan is geen verrassing. Stewart is voor mij echt een openbaring. Als dochter Lydia is zij degene van de kinderen die het verst weg woont maar wel steeds contact met haar moeder blijft houden en als enige met haar blijft omgaan als een volwaardig persoon. Er zit wel een zekere symboliek in dat in de eerste scene een feestje wordt georganiseerd voor Alice (met wie het dan nog goed gaat) en dat iedereen daar is behalve Lydia. Op het eind als Alice al niet meer normaal kan praten is Lydia degene die bij haar moeder blijft. Deze keuze op het einde van de film is respectabel en de laatste scene tussen de twee bezorgde mij wel een brok in me keel. Over een brok in me keel gesproken, die speech van Alice op een Alzheimerconferentie is indrukwekkend, krachtig en emotioneel. De manier waarop Alice met die markeerstift bezig is en de speech zelf gaan door merg en been.

Regisseur Richard Glatzer is eerder dit jaar overleden aan ALS maar gelukkig heeft hij de goede ontvangst van de film en de Oscar voor Moore nog mee kunnen maken. Dat verdient de man wel voor deze rauwe, herkenbare en integere film.

avatar van arno74
Een degelijke film met degelijk acteerwerk, met name van Julianne Moore en Kristen Stewart. Vooral interessant denk ik voor wie wil kennismaken met zo'n slopende ziekte. Het script is verder wel oké, maar had wat meer inhoud mogen hebben, het is allemaal net teveel rechttoe rechtaan, en bij zo'n voorspelbare film is dat erg jammer als het niets meer te bieden heeft. De film duurt in die zin geen seconde te lang want uit het eenvoudige verhaal waarvoor hier is gekozen valt er niet meer uit te halen. De rol van de echtgenoot is hier al vaker aangehaald, het voelt nogal kil en onnatuurlijk aan. In zo'n situatie kun je denk ik als liefhebbende echtenoot niet zo afstandig en calculerend reageren zoals hij doet (vooral het verhaaltje over de verhuizing vanwege zijn carrière is volstrekt misplaatst, al wordt zo'n cliché waarschijnlijk in Amerika wel meer geaccepteerd/gerespecteerd (carrière vóór het gezin). 3*