Still Alice (2014)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Richard Glatzer en Wash Westmoreland
met Julianne Moore, Alec Baldwin en Kristen Stewart

Alice Howland (Moore) is een 50-jarige docent taalkunde aan de Columbia-universiteit in New York. Op het toppunt van haar carrière krijgt ze te maken met het verval van haar geheugen. Ze wordt gediagnosticeerd met de ziekte van Alzheimer en moet als sterke onafhankelijke vrouw zien om te gaan met de gevolgen van deze diagnose die haar leven drastisch zal veranderen.

avatar van des1
Gut, wat een gezeik van heel wat stuurlui aan wal hierboven over dat het verhaal voorspelbaar is... Misschien is dat wel omdat de ziekte zich zo voorspelbaar ontwikkelt.

Vind het het een mooie en ontroerende film.
Veel dingen zijn wel voorspelbaar, maar heb me daar zeker niet aan geërgerd.

Waar ik me wel heel even aan heb geërgerd, dat dit weer zo'n een 'perfect' gezin was: geld genoeg, ideale kinderen.

Hierdoor staat het wel iets verder van mij af.

Hoe julianne Moore omgaat met de ziekte, doen me dit grotendeels vergeten. Ik vind haar het erg goed doen!

Mooie film, maar had veel meer uitgehaald kunnen worden. Heeft me ook niet echt ontroerd. Normaal zou ik wel een traantje laten bij zulke onderwerpen.
Zal wel aan het script en verhaal liggen denk ik, want Julianne Moore is zoals altijd een prima actrice en zet hier ook weer een prachtige stuk neer.

avatar van Don Homer
Goed thema die een beter lot verdient dan dit script.

avatar van FlyingGustman81
Er zijn betere films over dit onderwerp. Beetje erg voorspelbaar dit allemaal. Het gezin vond ik vaak wel erg perfect. Het einde vond ik helemaal bedroevend. Het verhaal stopt gewoon. We willen natuurlijk niet zien hoe ze verder aftakelt. Julianne Moore doet het dan nog aardig. Had er echt meer van verwacht. Gemiste kans wat mij betreft.

FlyingGustman81 schreef:
Er zijn betere films over dit onderwerp.

Zoals?

avatar van FlyingGustman81
kos schreef:

Zoals?

Ik zou zeggen zoek even op Google ....

avatar van Ebenezer Scrooge
Kapsalon Romy

avatar van Ebenezer Scrooge
HNCX700 schreef:
De film kwam over alsof deze bedoeld was voor de welgestelde, hoog opgeleide in een goede buurt met mooie woning omringt door familie.

Wat zullen de alzheimer patiënten in de laag bedeelde, 3 hoog achter in de arbeidsbuurten, gedacht hebben bij het zien van deze film op hun kleinbeeld tv-tje ?

Exact, precies wat ik ook had.

Wat mij ook zo tegenstond was een opmerking van de dokter tegen Alice, die zoiets zegt als "De ziekte is in uw geval misschien nog wel erger, omdat ook alle kennis verloren gaat."

TMP
Van een film met een onderwerp als Alzheimer verwacht je dat hij je behoorlijk aangrijpt. Dat is hier echter niet het geval. Julianne Moore acteert goed en draagt deze film nagenoeg in haar eentje. Dat is ook wel het probleem. De overige rollen zijn niet boeiend of diepgaand genoeg en datzelfde geldt voor hun relaties met Alice en elkaar. Het blijft allemaal heel erg binnen de lijntjes. Niet verkeerd, maar ook niks bijzonders.