Dogville (2003)
Genre: Drama
Speelduur: 178 minuten / 138 minuten (alternatieve ingekorte versie)
Oorsprong:
Denemarken / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Nederland / Noorwegen / Finland / Italië
Geregisseerd door: Lars von Trier
Met onder meer: Nicole Kidman, Paul Bettany en Harriet Andersson
IMDb beoordeling:
8,0 (167.424)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 augustus 2003
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Dogville
"A quiet little town not far from here."
Tijdens een van zijn avondwandelingen maakt Tom Edison kennis met de aantrekkelijke Grace. De jonge vrouw is volledig in de war en blijkt op de vlucht te zijn voor een groep mannen die op haar hebben geschoten. Tom neemt haar mee naar huis, maar de inwoners van Dogville zijn niet bepaald happig om Grace in hun midden op te nemen. Toch kan Tom de dorpsbewoners ervan overtuigen haar onderdak te bieden. In ruil daarvoor moet Grace iedere dag een uur doorbrengen met elke inwoner van het dorp.
Externe links
Acteurs en actrices
Grace Margaret Mulligan
Gloria
Ma Ginger
Man with the big Hat
Tom Edison
Mrs. Henson
The Big Man
Vera
Bill Henson
Jack McKay
Video's en trailers
Reviews & comments
stinissen (crew films & series)
-
- 23444 berichten
- 76936 stemmen
Henk, bedankt voor de eerste diepgravende reactie over de film zelf! Dat werd wel tijd na 5 pagina's discussieren of een film van v*n Trier ueberhaupt wel de moeite waard is om heem te gaan.
.
troy31
-
- 329 berichten
- 130 stemmen
net gezien en ik ben onder de indruk.
de film zet me aan het denken en ik wil erover praten. dat heeft de regisseur al bereikt.
verdere mening: ik moet het nog even laten bezinken.
ik ga wel voor 4 sterren.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Bwah, wat een tegenvaller zeg. Personages die volstrekt onlogisch en bizar handelen, de decors waar na een kwartier het nieuwtje ook wel van af is, een dodelijk saaie voiceover die veel te nadrukkelijk aanwezig is en een krankzinnig einde waar ik helemaal niks mee kan (niet dat ik met de rest van de film wél iets kon, maar goed)... Von Trier is er in ieder geval uitstekend in geslaagd om de kijker totaal te laten vervreemden van zijn personages in de film 
Nou bevat de film best wel een paar aardige scenes en acteert bovendien bijna de volledige cast érg goed (Nicole krijgt ongetwijfeld een Oscarnominatie) maar qua film vond het het gewoon niks.
Toch knap dat films die qua uiterlijk iets aparts hebben (zie ook Russian Ark) zoveel mensen naar de bioscoop weten te lokken en dan meteen ook zoveel mensen teleur weten te stellen. Heb in ieder geval gisteren zelden zoveel mensen voortijdig weg zien lopen uit de zaal...
2*
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Nou......ik sluit me vòlledig bij Goodfella aan....
De uitwerking van de setting is zéér origineel - een fabriekshal waar op de vloer de hele plattegrond van Dogville is uitgetekend en waar zich dus ook de hele film zich afspeelt. Er wordt iets meer vorm aan de stad gegeven door een aantal meubels en kleine decorstukken die her en der in de hal geplaatst zijn.
Met name de kerkklok ( een opgehangen dak van een torentje met daaraan het touwtje van de bel) en de mijn (in perspectief geplaatste houten boogjes die een schacht suggereren) vond ik erg goed gevonden.
Door de geluidseffecten en de belichting wordt er een goede sfeer gezet...
Maar djeezz...wat een draak van een verhaal - het eerste deel van de film is wel zó hersendodend saai (en lekker naar decors kijken is er dan ook niet meer bij..)
Op Grace na is ook niet één van de karakters boeiend te noemen...en ja hoor....weer een tragisch verhaal over een getergde "onschuldige" vrouw - dit is dan alweer nummer drie op rij (Na Breaking the Waves en Dancer in the Dark)...gewoon een ongelofelijke berg ellende uitstorten en klaar is Kees ( lees: /Lars).
Bovendien zijn veel scenes erg voorspelbaar zoals : die kerel die regelmatig naar de hoeren gaat - rara...wat voor een aanzoek zal hij Grace doen als ze niet genoeg geld heeft? En het ontsnappingsritje....nogal overduidelijk dat het eindstation wel weer Dogville zal zijn.
Ik betrapte mezelf er een aantal keren op dat ik de film gewoon aan het uitzitten was ipv lekker een fillumpie kijken....
Dus de eindscore: 2 sterren , en die zijn alleen maar voor de uitvoering..
Doe mij maar Dogtown !
puck
-
- 399 berichten
- 931 stemmen
Mee eens... wat me vooral mateloos irriteerde was dat eindeloze gezever van die 'filosoof'. Daarbij duurde de film veel te lang... en onderhand begin ik ook echt een sik te krijgen van Von Trier's uitgemolken "gekwelde-vrouwen-thema". Nu weten we het wel. 
Spoiler:
Grappig genoeg vind ik juist om die reden het einde wel weer goed. Haar redenatie of haar vergevingsgezindheid terecht was: "nee, ze hebben helemaal niet hun best gedaan, ik had in hun plaats helemaal niet hetzelfde gedaan!" vond ik sterk. Knal ze maar neer, die eikels. :evil
Natuurlijk is het wel erg mooi gefilmd, mooie licht- en beeldeffecten (alleen jammer van die maan die vergeleken met de rest echt te fake was), en zeker goed geacteerd. Zo'n decor is natuurlijk heel erg origineel... alleen wordt het daarna zo saai... 
Al met al vind ik het maar pretentieus. 
Ook 2 sterren voor mij (bah, wat onorigineel!).
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
een dodelijk saaie voiceover die veel te nadrukkelijk aanwezig is
Ik vond de cynische ondertoon juist heel mooi.
henkovermeer
-
- 7 berichten
- 1138 stemmen
Saai? Oninteressante karakters? Absoluut niet mee eens. Natuurlijk geef ik onmiddelijk toe dat het niet een 'snelle' film is. Of dat je alle personages in behapbare, makkelijk weg te slikken brokken, als in een gladde Hollywood produktie, tot je kan nemen.
Maar als je bedenkt dat iedereen vindt dat er zo goed geacteeerd wordt... Dat heeft dan natuurlijk ook (deels) te maken met personages die toch weten te boeien. Deze personages kunnen juist uitblinken bij de gratie van de kwaliteit van het script van de regisseur.
Misschien goed om te bedenken dat er naast goed spel en de voor mij zeer interessante thema's uit de film (omgaan met morele grenzen, straf, vergeving etc.) er vele spitvondige dialogen zijn. De dialoog tussen Nicole Kidman en James Caan aan het einde van de film, is b.v. wat mij betreft nu al memorabel.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ik vond de cynische ondertoon juist heel mooi.
Kan, maar dat neemt niet weg dat ik het hier duidelijk een teken van zwakte vind om de voice over zo nadrukkelijk aanwezig te laten zijn. Een voice over hoort imo kort en bondig weer te geven hoe een personage of soort van verteller over bepaalde zaken denkt. Heeft vaak een leuk effect, veel van m'n favoriete films bevatten zelfs (veel) voice overs, maar hier vertelde die kerel gewoon een heel verhaal, zodat Von Trier het niet hoefde te verfilmen.. lekker makkelijk. Zo kwam het op mij over iig.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Als von Trier het deel van de voiceover ook had verfilmd was het een film van ruim 5 uur geworden. Het was in Dogville dus wel degelijk relevant.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Natuurlijk geef ik onmiddelijk toe dat het niet een 'snelle' film is. Of dat je alle personages in behapbare, makkelijk weg te slikken brokken, als in een gladde Hollywood produktie, tot je kan nemen.
Komt een beetje over alsof er net allemaal breezahgastjes hebben gereageerd die vonden dat er te weinig actie in zat, maar dat kan aan mij liggen
De personages waren ongeloofwaardig neergezet en deden onlogische dingen en ik voelde me er nooit op de een of andere manier verbonden mee.Niet mee eens. Acteurs KUNNEN idd uitblinken dankzij het script en/of de kwaliteiten van de regisseur. Laat ik voorop stellen dat hier voor mij het script dus absoluut niet zorgt voor betere acteerprestaties, de acteurs doen het wat mij betreft volledig zelf. Zo vind ik Armageddon bijvoorbeeld ook geen beste film, maar dat neemt niet weg dat Steve het wel degelijk leuk doet!

Vond dat maar een rare scene... Ze wil als een soort wraak het hele dorp uitmoorden..? Wat moet ik met zo'n personage waar je eerst als kijker zijnde toch een soort van medeogen mee moest hebben? Kan zijn dat ik dit verkeerd heb geinterpreteerd trouwens, maar ik had toen al he-le-maal geen zin meer in de film...
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Als von Trier het deel van de voiceover ook had verfilmd was het een film van ruim 5 uur geworden. Het was in Dogville dus wel degelijk relevant.
Als 'ie dan meteen even flink zou knippen in de eindeloos saaie introductie en de momenten waarop de film zich vooruit sleept en het verhaal geen stap verder lijkt te komen was het misschien nog wat geworden. Denk van niet trouwens... 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
[quote]
Misschien goed om te bedenken dat er naast goed spel en de voor mij zeer interessante thema's uit de film (omgaan met morele grenzen, straf, vergeving etc.) er vele spitvondige dialogen zijn./quote]
Veel vond ik er ook lamlendig.
Even was dat idd goed. Het hoogtepunt van de film. Maar als snel sloeg de film om naar een soort flauwe grap, waarvan ik dacht:
'Heb je me daarom drie uur lastig gevallen?'
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Het is ook nooit goed. In vorige films werd von Trier verweten dat hij te veel de kaart van de gekwelde vrouw speelt die niet van zich af kan bijten. Nu hij een andere oplossing verzint is het weer verkeerd. *zucht*
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Grace is ook de gehele film de gekwelde vrouw die niet van zich af kan bijten, alleen de laatste 15 minuten komt daar enige verandering in. Dus Von Trier heeft het in mijn ogen deze keer niet anders aangepakt...
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
'Heb je me daarom drie uur lastig gevallen?'
JIJ bent die bioscoop binnen gestapt..
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
JIJ bent die bioscoop binnen gestapt..
Kon ik niet helpen. Dat was de premiere.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Het is ook nooit goed. In vorige films werd von Trier verweten dat hij te veel de kaart van de gekwelde vrouw speelt die niet van zich af kan bijten. Nu hij een andere oplossing verzint is het weer verkeerd. *zucht*
Inderdaad. Hij speelt namelijk bijna drie uur lang gewoon weer die kaart. De laatste 10 minuten draait hij het om. 180 graden. Tja, en dan blijkt de film gewoon een veel te lange flauwe grap.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Kon ik niet helpen. Dat was de premiere.
Ah ja, daar moét je wel heen en blijven zitten natuurlijk, anders krijg je geen hapjes
.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
P'cies. Normaal was ik weggelopen.
Moet wel bekennen dat de film na een uur wat beter werd, waardoor het toch nog op een anderhalve ster uitkwam.
zip
-
- 119 berichten
- 236 stemmen
Ik durf haast te zeggen dat Dogville zo ongeveer de beste film is die ik ooit heb gezien (dat er zo nog veel mogen komen). Het blijft ook een feit dat Lars Von Trier een genie is, dat heeft hij al meermaals bewezen ( Dancer in the Dark, THE IDIOTS = meesterwerk, ik ben fan van Jeppe
). Of hij nu pretentieus en op dringerig is of niet (Het Tom Barman-syndroom), daar ga ik me niet over uitspreken. Ik was verbijsterd door de kracht van die witte lijnen, ik zag er na 5 minuten al geen enkele meer staan, het dorp kwam gewoon in mijn hoofd tot stand. De acteerprestaties van alle acteurs hebben me allemaal ontroerd. (een tip: porseleine beeldjes) De personages en de evolutie van hun mentaliteit zijn erg duidelijk in beeld gebracht. naarmate het einde naderd wordt je meegesleurd in een climax, waar ik gewoon misselijk van werd (= positief). En zeg nu zelf, dit is toch een film die stof tot discussie geeft
. Tot hier mijn lofzang, Oja begin december op DVD
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Aardig experiment, opvallend einde, maar verder heeft de film voor mij dezelfde problemen als Dancer (de eerste Von Trier die ik zag). Te kunstmatig, te geforceerd, ongeloofwaardig handelen van de personages waardoor het me allemaal niets deed. 2 sterren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Kan je je wel voorstellen dat anderen lovend zijn over de film ?
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Jawel hoor.
Het zou kunnen dat ik een beetje een te conservatieve filmkijker ben voor dit gedoe. Aan de andere kant vindt ik het geroemde verhaal erg mager en niet bijzonder, het acteerwerk oke, maar bovenal is het voor mij echt ontzettend saai.
Misschien dat ik de diepere betekenis o.i.d niet helemaal door heb. Ik lees hier over het belang van het individu boven groepsacceptatie e.d. Tja..om daar nou zo'n film over te maken, beetje nutteloos imo.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
En als je alleen al Kidman liefhebber bent, is de film dan ook goed te doen ? 
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Tja, ze is de 'main attraction'. Maar echt op haar plaats vond ik haar niet. Gewoon kijken Kapp 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Ik ben nog op zoek naar een film van het jaar, dus wie weet.
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
Nu in de top 250 op IMDB.
Ranked #243 in the top 250
US users 116 8.7
Non-US users 1886 8.2
Nu hier nog in de top 100 
Pre- en sequels

Manderlay
2005
146 reacties
Het laatste nieuws

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime

Catherine O'Hara (71) overleden: van deze films zou je haar onder meer kunnen kennen
Bekijk ook

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Magnolia
Drama, 1999
1.554 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties

Mulholland Dr.
Mystery / Thriller, 2001
2.984 reacties

Hadaka no Shima
Drama, 1960
70 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingslavernijvluchtelingbergvillage lifechantageamerican dreambank overvallermountain villageexploitatierocky mountainswoman martyrphysical workwanted posterforced labourlast judgment slavernijrecessionvriendschappolitiegangster
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



