• 15.834 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.629 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dogville (2003)

Drama | 178 minuten / 138 minuten (alternatieve ingekorte versie)
3,65 1.604 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 178 minuten / 138 minuten (alternatieve ingekorte versie)

Oorsprong: Denemarken / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Nederland / Noorwegen / Finland / Italië

Geregisseerd door: Lars von Trier

Met onder meer: Nicole Kidman, Paul Bettany en Harriet Andersson

IMDb beoordeling: 8,0 (167.466)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 28 augustus 2003

  • On Demand:

  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dogville

"A quiet little town not far from here."

Tijdens een van zijn avondwandelingen maakt Tom Edison kennis met de aantrekkelijke Grace. De jonge vrouw is volledig in de war en blijkt op de vlucht te zijn voor een groep mannen die op haar hebben geschoten. Tom neemt haar mee naar huis, maar de inwoners van Dogville zijn niet bepaald happig om Grace in hun midden op te nemen. Toch kan Tom de dorpsbewoners ervan overtuigen haar onderdak te bieden. In ruil daarvoor moet Grace iedere dag een uur doorbrengen met elke inwoner van het dorp.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

Geweldige film met een aparte setting , goede acteurs waronder natuurlijk Kidman en een super sfeertje.

Film heeft me wel 170 minuten weten te boeien ondanks dat ik er niet helemaal bij was.

Nu 4* maar ga hem zeker nog een keertje kijken en dan plaats ik ook een volledige recensie.


avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

  • 842 berichten
  • 565 stemmen

Verdorie, vrijdag helaas weer niet aan toe gekomen om de film te bekijken. Ik trok het wederom niet. Ik ga deze film maar huren, ik ben erg benieuwd.


avatar van Remi

Remi

  • 6720 berichten
  • 0 stemmen

Eerst moest ik wel wennen aan de film, maar na een tijd werd hij steeds beter... Het verhaal vond ik wel goed

4*


avatar van lionel messi

lionel messi

  • 13 berichten
  • 195 stemmen

verschrikkelijk blasé-film.

1; voor nicole.


avatar van Bert1

Bert1

  • 2196 berichten
  • 0 stemmen

Veel beter als "dancer in the dark". (Pas gezien)

Geniaal.

Nu ben ik fan van Von trier.

4.5 sterren


avatar van kArIzMa_TuRk

kArIzMa_TuRk

  • 3642 berichten
  • 0 stemmen

redelijk goeie film, redelijke verhaal, redelijk geacteerd.. alles redelijk krijgt een redelijke ***3*** van mij..


avatar van maurice74

maurice74

  • 586 berichten
  • 436 stemmen

Laatst zei iemand dat 'dogma' gewoon een slimme marketingtruc is om goedkope films aan de man te brengen. Na het zien van deze film ben ik het met hem eens. Waarom moet je anno 2006 nou zonodig zo'n armoedig product afleveren, dat me geen minuut heeft weet te boeien.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Deze film heeft niets met Dogma te maken.


avatar van maurice74

maurice74

  • 586 berichten
  • 436 stemmen

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Nee, toch niet. De regisseur mag dan een van de opstellers zijn, hij heeft er inmiddels al lang weer afstand van genomen (en zelf heeft hij ook maar één Dogma-film gemaakt) en deze film houdt zich aan bijna geen van de Dogma-regels (volgens mij eigenlijk alleen aan 8 en 9 maar dat doen vele duizenden films en zijn net de meest algemene) en behoort ook niet tot de officiele genummerde reeks Dogma-films.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Check het bericht van cornelis van 27 augustus 2005, 14:17 uur.

ALLE Dogme regels worden overtreden. Geen Dogme film derhalve.

Wikipedia is een encyclopedie gemaakt door vrijwilligers. Meestal klopt de informatie, maar hier heeft een enthousiaste hobbyist zich vertild.


Dogma en Dogville in een zin.... gaan we nu kippen met kokosnoten vergelijken ofzo?!

Ontzettend geweldige compleet verrassende film. Ik vind Lars von Trier zo wie zo al een van de goden maar hij bewijst me elke keer als ik de film zie dat hij het wel kan. JUIST door het gebrek aan decor richt je je erg naar de karakters. Ik snap niet dat er nog mensen zijn die de karakters niet genoeg werden uitgelicht, koop een bril zou ik zeggen.

Staat in mijn gouden kastje, naast enkele anderen.... een hele dikke 5


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Ik was niet echt fan van die paar fragmenten van Dancer in the Dark die ik had gezien en de regisseur zei me weinig. Ik zag niet goed in waarom die theatrale aanpak zonder gebouwen - echte setting nou juist nodig was maar je geraakt er aan gewend. En voor je het weet wordt je opgezogen in dit verhaal dat het thema goedheid doorheen de film op andere manieren belicht en openbaart dmv van de gekwelde Grace , tot op het uitzonderlijke einde als climax van dit concept. De dialogen zijn erg goed , de acteurs zijn ontzettend overtuigend en Dogville is gewoonweg ene intense kijkervaring. Het gebruik van klassieke muziek bij dramatische fragmenten ,wat al aan toont dat dit geen echte Dogma - film is denk ik , werkte perfect. Kidman was hier ontzettend goed.

Intelligent meesterwerk.


avatar van Finisterra

Finisterra

  • 15532 berichten
  • 4702 stemmen

Wat een uiteenlopende reacties bij deze film. Voor mij was het al vrij snel duidelijk, dit is een zeer sterke film.

In tegenstelling tot sommige anderen ergerde ik mij niet aan het decor. In het begin vond ik het beste vreemd, maar het wende snel. Toch vond ik het niet veel toevoegen en had het best "normaal" gefilmd kunnen worden. Ik denk niet dat de kracht van de film dan verloren zou gaan.

De inhoud sprak mij enorm aan. Zelden een film gezien waarbij ik zo geboeid zat te kijken. Ik ben het eigenlijk volledig eens met de uitleg van ErCee enkele pagina's terug.

Maar door de speciale vormgeving miste de film toch heel wat. Geen echte mooi beelden bijvoorbeeld, wat ik normaal gezien heel belangrijk vind.

Ik ben er duidelijk nog niet helemaal uit. Voorlopig laat ik hem staan op 4.5*, omdat hij ondanks zijn tekortkomingen mij toch geweldig fascineerde.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Finisterra schreef:

De inhoud sprak mij enorm aan. Zelden een film gezien waarbij ik zo geboeid zat te kijken. Ik ben het eigenlijk volledig eens met de uitleg van ErCee enkele pagina's terug.

Goed zo!

Toch vond ik het niet veel toevoegen en had het best "normaal" gefilmd kunnen worden. Ik denk niet dat de kracht van de film dan verloren zou gaan.

Lees mijn uitleg nog maar eens dan. En kijk Manderlay, dan zie je hoe sterk het concept is. Unieke beeldtaal.


avatar van Finisterra

Finisterra

  • 15532 berichten
  • 4702 stemmen

Lees mijn uitleg nog maar eens dan. En kijk Manderlay, dan zie je hoe sterk het concept is. Unieke beeldtaal.

Dus jij vindt dat het absoluut noodzakelijk was om het zo te filmen? (zonder decor)

Zou het ook niet mogelijk geweest zijn om dat universele te bekomen als men het gewoon normaal zou filmen. Met dus vaak schitterende landschappen, die vaak zorgen voor heel mooie beelden. Dan had je nog iets extra in de film. Want dat mis ik toch wel een beetje.

Nu ik er verder over nadenk, heb je misschien toch wel gelijk. Dan zou het inderdaad moeilijk zijn om het te laten overkomen dat het stadje totaal afgezonderd is van alles.

Toch is er nog iets wat mij ervan weerhoudt de volle 5 te geven. Waarschijnlijk zal een 2e kijkbeurt uitsluitsel brengen.

En natuurlijk ga ik Manderlay ook eens bekijken.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Finisterra schreef:
Zou het ook niet mogelijk geweest zijn om dat universele te bekomen als men het gewoon normaal zou filmen. Met dus vaak schitterende landschappen, die vaak zorgen voor heel mooie beelden. Dan had je nog iets extra in de film. Want dat mis ik toch wel een beetje.

Misschien had het gekund maar ik denk dat de film er zwakker van zou worden. Het ontbreken van decors, dat is juist wat extra's (en voor mij zeker noodzakelijk). Ik vind het daarentegen nogal goedkoop als de schoonheid van een film uit het landschap of iets dergelijks moet komen. Nogmaals; de look van Dogville is volstrekt uniek.

Daarnaast vind ik dat er best wel mooie beelden in de film zitten. De blinde man die de gordijnen openschuift, Grace tussen de appels, de intieme close-ups tegen een inktzwarte of helwitte achtergrond. Vaak is het ook cinematografische schoonheid, zoals dat verpletterende tracking-shot naar achteren bij de eerste verkrachting.


avatar van kiriyama

kiriyama

  • 9849 berichten
  • 0 stemmen

Leuke film, het idee van een toneelsetting wordt goed gebruikt en de acteerprestaties zijn uitmuntend. Een lekker sadistisch filmpje met een goed eind.

4*


avatar van Veri

Veri

  • 14 berichten
  • 628 stemmen

Heb de film na een kwartier afgezet en dat is iets wat zelden voorkomt, hoe slecht ik een film ook vind. Begrijp niet wat de meerwaarde is van een toneelstuk dat op film gezet wordt. Laat het dan in de schouwburg zien of maak er een fatsoenlijke film van.

Aangezien ik de film niet heb afgezien, en de waardering 0* niet mogelijk is, geef ik geen waardering zodat dat de mijnsinziens belachelijk hoge score ook niet beinvloed.


avatar van Venus1992

Venus1992

  • 27 berichten
  • 1107 stemmen

Veri schreef:

Heb de film na een kwartier afgezet en dat is iets wat zelden voorkomt, hoe slecht ik een film ook vind. Begrijp niet wat de meerwaarde is van een toneelstuk dat op film gezet wordt. Laat het dan in de schouwburg zien of maak er een fatsoenlijke film van.

Aangezien ik de film niet heb afgezien, en de waardering 0* niet mogelijk is, geef ik geen waardering zodat dat de mijnsinziens belachelijk hoge score ook niet beinvloed.

Mij maakt het geen reet uit dat het zo was gedaan. Het verhaal was gewoon leuk!


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Leuk...?


avatar van LuCos

LuCos

  • 172 berichten
  • 141 stemmen

Veri schreef:

Heb de film na een kwartier afgezet en dat is iets wat zelden voorkomt, hoe slecht ik een film ook vind.

Dat had, en heb, ik nou ook.

Toch wil ik de film nog een 'kans' geven. Ik keek de film namelijk toen hij al 2 minuten ofzo begonnen was, en zonder te weten dat het eigenlijk wel een film was. Omdat het zo'n toneel setting dus heeft.

Ik vind de regiesseur wel briljant, en daarom zou ik hem toch helemaal zien.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

Wat een sterke film. Zelden heb ik een film zo'n sfeer gevoeld waar ik helemaal ingezogen werd. Ik denk dat de mensen die deze film niet waarderen, niet eens de moeite doen om te wennen aan het decor van de film en de vertelswijze; mede omdat ze al meer slechte ervaringen gehad hebben met von Trier. Dat is uitermate zonde.

Qua verhaal is dit wellicht de meeste interessante film de afgelopen tijd. Welke andere film weet je zo ver te kregen om sympathie te voelen op het moment dat een heel dorp wordt uitgemoord. Nou goed, Dogville betreedt zoveel paden, dat het moeilijk is om de kern in een recensie te vatten. Ik kan alleen maar zeggen dat de film meer dan de moeite waard is.

4,5*


avatar van beyron

beyron

  • 76 berichten
  • 186 stemmen

toch wel redelijk geniale film. Duurt bijna 3 uur, speelt zich af met steeds dezelfde mensen op dezelfde plaats. Geen huizen, geen decor, geen setting, alles ontbreekt. Maar je krijgt een complete film die zo tot de verbeelding spreekt dat je compleet wordt weggeblazen. Fantastisch


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Als je primair de film zelf bekijkt is het gewoon een goede film, alleen had deze toneelstuksetting van mij niet gehoeven. Ik zie hier het geniale niet van in. Had meer in gezeten op dat gebied.. 3*


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

Montorsi schreef:

alleen had deze toneelstuksetting van mij niet gehoeven. Ik zie hier het geniale niet van in.

Dit levert toch zeer prachtige shots op waarin alle karakters worden gevangen, waar je kan zien hoe ze zich voelen en waar ze mee bezig zijn, terwijl ze dat van elkaar niet zien. Dat is wat mij betreft zeker van toevoegde waarde.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Knisper schreef:

(quote)

Dit levert toch zeer prachtige shots op waarin alle karakters worden gevangen, waar je kan zien hoe ze zich voelen en waar ze mee bezig zijn, terwijl ze dat van elkaar niet zien. Dat is wat mij betreft zeker van toevoegde waarde.

9 van de 10 keer gebeurde op de achtergrond niets anders dan het triviale harken in de struiken of iets dergelijks.. Ik moet je gelijk geven dat dit inderdaad wel iets had op sommige momenten, maar ik denk dat een 'gewone' set meer uit deze film kunnen halen.

Doet verder niets af aan het feit dat het weer eens wat anders is, toch respect voor een regisseur die dit aandurft..


avatar van beyron

beyron

  • 76 berichten
  • 186 stemmen

schitterende film! meer kan ik niet zeggen


avatar van Groenie

Groenie

  • 50 berichten
  • 155 stemmen

Had hem al een tijdje in de kast staan en vandaag gekeken.

Ik heb niet gestudeerd aan de film-academie dus ik snap niet echt dat je 3 uur kunt kijken naar een minimalistisch decor alleen om de expressie van acteurs te zien.

Het is ongetwijfeld een vernieuwende manier van film maken, maar na 20 minuten had ik het echt gehad en heb hem afgezet (en dit komt hoogst zelden voor).

Wat een afknapper was dit. Had er veel van verwacht!! Deze film is zooooo saai. Dit terwijl ik ook van zeer rustige films houd. Jammer!!


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Groenie schreef:

Ik heb niet gestudeerd aan de film-academie dus ik snap niet echt dat je 3 uur kunt kijken naar een minimalistisch decor alleen om de expressie van acteurs te zien.

Ik heb ook niet gestuurd aan de film-academie hoor, en ik vind het een vrij briljante film