• 8.985.287 stemmen

American Horror Story - Seizoen 1 (2011)

Alternatieve titels: Murder House, American Horror Story: Murder House

Ontwikkeld door: Ryan Murphy en Brad Falchuk

Met: Denis O'Hare, Dylan McDermott en Connie Britton

Datum van release: woensdag 5 oktober 2011

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot American Horror Story

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

Afleveringen Seizoen 1 (2011)

1. 1. Pilot

5 oktober 2011 (50 minuten)

Therapeut Ben Harmon, zijn vrouw Vivien en hun dochter Violet verhuizen naar Los Angeles om te ontsnappen aan hun duistere verleden.

2. 2. Home Invasion

12 oktober 2011 (50 minuten)

Vivien en Violet raken verzeild in een gevaarlijke situatie. Ben gaat terug naar Boston om een fout uit het verleden te herstellen.

3. 3. Murder House

19 oktober 2011 (50 minuten)

Vivien ontdekt wie de eerste bewoner van haar huis was: een krankzinnige chirurg. Ondertussen confronteert Ben Moira met zijn verdachte koffie.

4. 4. Halloween, Part 1

26 oktober 2011 (50 minuten)

De lijn tussen de levenden en de doden verwaterd. Twee voormalig bewoners van het huis komen langs en geven tips over de inrichting.

5. 5. Halloween, Part 2

2 november 2011 (50 minuten)

Tijdens een date met Violet wordt Tate lastiggevallen door een groep bloeddorstige tieners. Ondertussen worden Ben en Vivien achtervolgd door een van de nieuwe huisgasten.

6. 6. Piggy Piggy

9 november 2011 (50 minuten)

Ben heeft een nieuwe patiënt die bang is voor de legende van een man die mensen afslacht die een specifieke mantra herhalen in de spiegel.

7. 7. Open House

16 november 2011 (50 minuten)

Moira overtuigt een potentiële koper om een bod uit te brengen, ondanks dat Constance en Larry haar tegenwerken.

8. 8. Rubber Man

23 november 2011 (50 minuten)

De man in het rubberen pak wordt ontmaskerd en Vivien raakt verwikkeld in een gewelddadige situatie met Ben.

9. 9. Spooky Little Girl

30 november 2011 (50 minuten)

Elizabeth Short, een van de bekendste slachtoffers uit de geschiedenis, komt op bezoek. Constance komt meer te weten over Tate.

10. 10. Smoldering Children

7 december 2011 (50 minuten)

Ben ontdekt dat Violet al weken niet op school is geweest. Hij ontdekt ook wie Tate echt is.

11. 11. Birth

14 december 2011 (50 minuten)

Vivien bevalt. Violet ontdekt wie de vader van één van haar nieuwe broertjes is.

12. 12. Afterbirth

21 december 2011 (50 minuten)

Constance wil Tate's baby als haar eigen kind opvoeden. Ben overweegt zelfmoord.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Leuke serie.....destijds ook eindelijk eens in de horrorsferen,nu zijn er meerdere horrorseries maar AHS heeft wel weer de trent gezet in deze tijd kwa series.

Verder een leuk verhaal.....niet de beste uit de reeks seizoenen maar ook niet de slechtste.

Prima acteerwerk en ook visueel aardig.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

In een behoorlijk tempo het eerste seizoen er doorheen geboord, maar ik ben alles behalve overtuigd. Was na de pilot eigenlijk al in staat om het geen kans meer te geven. Ben zelden zo geschrokken van het niveau van een populair product. Verschrikkelijk ge-edit misbaksel met goedkope TV-productie cinematografie. Daar kom het trouwens nooit meer bovenop. Toch begint het halverwege het seizoen een beetje te kleven en is het prima bingewatch materiaal. Wel een typisch voorbeeld van waarom series nog altijd niet in de buurt komen van films; zeker in dit genre. Geen idee of ik de rest van de seizoenen een kans geef.

Een paar dagen geleden met AHS seizoen 1 begonnen, nu afgekeken en ik moet toch wel bekennen dat het me wat tegenviel. Zoals bjurrun hierboven al aangeeft oogt het allemaal vrij rommelig en stijgt de serie nergens boven een gemiddeld niveau uit.

Waar ik me voornamelijk aan ergerde was het ontbreken van een duidelijk doel. Het verhaal kabbelt rustig voort en gebeuren voornamelijk dingen die iets in de breedte toevoegen in plaats van in de diepte. Het acteerwerk is gelukkig prima en de title sequence is wel gaaf. Al met al een solide 6 en ik wil de volgende seizoenen ook wel proberen.

avatar van IcU

IcU

Oef, Seizoen 4 heeft me in deze serie gesleurd, waardoor ik het later bekeken seizoen 1 maar een rommeltje vond. Een klein aantal afleveringen grepen mij genoeg om door te kijken, maar dit seizoen was toch uitzitten. Helaas. De laatste aflevering maakte veel goed en was intens en enerverend, echter is dit maar 1 episode. Ik had liever gezien dat deze 'twist' zich halverwege het seizoen bevond en op die voet verder ging.

Het is een eerste seizoen met zijn momenten, maar nog zoekende. Ik ben zeker geïntrigeerd door de setting en het verhaal van seizoen twee, dus ik ga vol goede moet verder. Het in algemeen minder beoordeelde seizoen 4 heeft voor mij een standaard gezet, dus ik verwacht de komende seizoenen nog wel verrast te worden.

Beetje rommelig eerste seizoen en niet echt eng, maar onderhoudend en luguber genoeg. De hoofdpersonen zijn niet bijster interessant, maar de bijrollen zijn uitstekend ingevuld, met vooral Jessica Lange geweldig als opdringerige buurvrouw. Visueel steekt alles netjes verzorgd in elkaar en de creepy locatie heeft absoluut meerwaarde. Net interessant genoeg al met al om seizoen twee een kans te geven.

avatar van U96

U96

leuk, vermakelijk, kijkt vlot weg en het verhaal zit prima in elkaar, maar de echte horror sfeer of elementen ontbreken, er is geen moment in de serie dat het echt goor,luguber of angstaanjagend word...

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Op het gokje bij de kringloop weg met de hoop een pareltje gevonden te hebben. Want een bekende titel is het wel, maar de kwaliteit van het geheel was me onbekend. Dus draaien maar zo tussen kerst en oud en nieuw, en dat pakte toch niet helemaal uit zoals gehoopt.

Pluspunten kan ik sowieso al benoemen met de cast, vooral in de vorm van Jessica Lange, en de toch wel uitstekende muziek die nostalgie heeft, maar ook gelijkenissen toont met Se7en en vooral de laatste aflevering een aparte melodie op piano bezit. En ik moet zeggen dat de eerste aflevering wel even raar is en vooral met de verschijning in de kelder echt wel even griezelen is. De vraag is na de eerste aflevering of we zo verder gaan...en het antwoord is nee. Het verhaal wordt in die zin complexer met veel, heel veel, karakters, niet iets dat opzich erg is. De serie bouwt zo na de eerste aflevering toe naar de essentie van het verhaal en bereikt zo rond Halloween zijn climax qua kwaliteit en ik ben dan ook van mening dat dit de beste afleveringen zijn. Maar tijdens en na de aflevering genaamd Piggy zakt de kwaliteit toch langzaam weg, daar kan zelfs Moira de sexy huishoudster niets aan doen.

Wel leuk is de verschijning van Elisabeth Short, beter bekend als The Black Dahlia, best leuk dat dit in de serie verweven wordt maar te kort natuurlijk. Maar zoals gezegd is de geest voor mij wel uit de vlees na aflevering 4 en 5. Waar de serie griezelig begint, daarna vervolgt onder den noemer bevreemdend, slaat het daarna dood te midden van kalverliefde en een overdreven soort gekibbel die eerder aan GTST doet denken met een morbide randje dan een horror serie. Het wordt teveel een shitzooitje waarin de zogenaamde 'drukte' eerder op de lachspieren werkt dan nog echt indruk maakt. En zonder het niet minder voorspelbare maar toch wel leuke einde, dat Ben het huis niet levend ging verlaten was voorspelbaar en hoe de Harmon's de nieuwe familie weg jagen is best leuk, was dit toch wel een voldoende maar vooral laag cijfer geworden. Maar door het einde en de rol van Lange maak ik er toch een 3.5 van. Maar deze serie hoef ik opzich niet weer te zien, één keer was voldoende.