Mijn Series +

American Horror Story - Seizoen 1 (2011)

Alternatieve titels: Murder House | American Horror Story: Murder House

Horror / Thriller

ontwikkeld door Ryan Murphy en Brad Falchuk
met Denis O'Hare, Dylan McDermott en Connie Britton

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

1. Pilot
  10. Smoldering Children
  11. Birth
  12. Afterbirth
AHWA
Helaas het enige met Connie Britton.

avatar van tattoobob
Leuke serie.....destijds ook eindelijk eens in de horrorsferen,nu zijn er meerdere horrorseries maar AHS heeft wel weer de trent gezet in deze tijd kwa series.
Verder een leuk verhaal.....niet de beste uit de reeks seizoenen maar ook niet de slechtste.
Prima acteerwerk en ook visueel aardig.

avatar van Tonypulp
In een behoorlijk tempo het eerste seizoen er doorheen geboord, maar ik ben alles behalve overtuigd. Was na de pilot eigenlijk al in staat om het geen kans meer te geven. Ben zelden zo geschrokken van het niveau van een populair product. Verschrikkelijk ge-edit misbaksel met goedkope TV-productie cinematografie. Daar kom het trouwens nooit meer bovenop. Toch begint het halverwege het seizoen een beetje te kleven en is het prima bingewatch materiaal. Wel een typisch voorbeeld van waarom series nog altijd niet in de buurt komen van films; zeker in dit genre. Geen idee of ik de rest van de seizoenen een kans geef.

Had eigenlijk een tegenovergestelde ervaring als Tonypulp. Vond de eerste paar afleveringen heel erg interessant, spannend en mooi geschoten. Maar waar er in het begin nog een groot gevoel van mysterie en ongemakkelijkheid heerst wordt de serie naarmate ie vordertechter steeds saaier en voorspelbaarder. Ik had het dus best lastig om de serie af te maken en ben om deze reden ook nooit aan een ander seizoen begonnen.

avatar van Hollywood007
euroshopper schreef:

Das wel jammer want de andere seizoenen zijn zeker de moeite. Met name seizoen 2 was echt de moeite. Voor mij de beste tot nu toe van degene die ik gezien heb. ik ben nu begonnen aan seizoen 4.

Eerste seizoen best aardig, begon er net een beetje in te raken totdat ik erachter kwam dat seizoen 2 uit een compleet nieuw plot bestond met nieuwe personages. Ik vraag me dan ook sterk af of ik hier nog wel zin in heb. Helaas ben ik dat type die wanneer hij ergens aan begint ook de boel graag af wilt zien.

Nogmaals, seizoen 1 heeft me wel vermaakt. De serie sleurt je wel aardig mee. Horrorgehalte stelt niet bijster veel voor. Nog geen moment geschrokken of verbijsterd toegekeken.

3,5 voor seizoen 1

Ulysses
Na een lange pauze van de series door teveel andere interesses, toch weer eens aan iets begonnen. American Horror Story stond me tot deze week nog niet bepaald erg gekend. Als een soort gok (horror werkt meestal wel voor mij) en op zoek naar een bron van eenvoudige entertainment heb ik voor deze serie gekozen. Ook wel met het idee dat elk seizoen weer een nieuw verhaal is, zodat ik hier niet aan vast hang voor een te lange periode.

Heb het seizoen op een vrij vlot tempo (3 dagen) gekeken. Al zelfs moet ik zeggen dat de eerste aflevering mij even deed twijfelen. Het is een behoorlijk rommelig. Het scenario en ook zijn uitwerking voelen met momenten chaotisch aan en zijn logica is soms ver zoek.
Dit blijft de reeks jammer genoeg wel aanhouden. Maar toch vermaakt het en is het naar mijn mening nergens saai. Maar ook wordt de serie nooit echt topniveau.

Al bij al dus een aangename zit die nergens echt bijzonder wordt. Een leuk tussendoortje.

avatar van Robbie.T.
Een paar dagen geleden met AHS seizoen 1 begonnen, nu afgekeken en ik moet toch wel bekennen dat het me wat tegenviel. Zoals Ulysses hierboven al aangeeft oogt het allemaal vrij rommelig en stijgt de serie nergens boven een gemiddeld niveau uit.

Waar ik me voornamelijk aan ergerde was het ontbreken van een duidelijk doel. Het verhaal kabbelt rustig voort en gebeuren voornamelijk dingen die iets in de breedte toevoegen in plaats van in de diepte. Het acteerwerk is gelukkig prima en de title sequence is wel gaaf. Al met al een solide 6 en ik wil de volgende seizoenen ook wel proberen.

avatar van IcU
IcU
Oef, Seizoen 4 heeft me in deze serie gesleurd, waardoor ik het later bekeken seizoen 1 maar een rommeltje vond. Een klein aantal afleveringen grepen mij genoeg om door te kijken, maar dit seizoen was toch uitzitten. Helaas. De laatste aflevering maakte veel goed en was intens en enerverend, echter is dit maar 1 episode. Ik had liever gezien dat deze 'twist' zich halverwege het seizoen bevond en op die voet verder ging.

Het is een eerste seizoen met zijn momenten, maar nog zoekende. Ik ben zeker geïntrigeerd door de setting en het verhaal van seizoen twee, dus ik ga vol goede moet verder. Het in algemeen minder beoordeelde seizoen 4 heeft voor mij een standaard gezet, dus ik verwacht de komende seizoenen nog wel verrast te worden.

avatar van DjFrankie
Aangename 1ste kennismaking met AHS. Crêepy lekker sfeertje, onverwacht goed.

avatar van james_cameron
Beetje rommelig eerste seizoen en niet echt eng, maar onderhoudend en luguber genoeg. De hoofdpersonen zijn niet bijster interessant, maar de bijrollen zijn uitstekend ingevuld, met vooral Jessica Lange geweldig als opdringerige buurvrouw. Visueel steekt alles netjes verzorgd in elkaar en de creepy locatie heeft absoluut meerwaarde. Net interessant genoeg al met al om seizoen twee een kans te geven.

avatar van Phantasm
Onderhoudend en leuk, al rammelt het soms wel een beetje.