Mijn Series +

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Drama

ontwikkeld door William J. MacDonald, John Milius en Bruno Heller
met Kevin McKidd, Ray Stevenson en Ciarán Hinds

'Rome' is het verhaal van twee gewone Romeinse soldaten en hun gezinnen. De serie begint in 52 voor Christus, wanneer Gaius Julius Caesar zijn meesterlijke verovering van Gallië heeft voltooid en thuiskomt met duizenden strijders, enorme hoeveelheden goud en slaven en een populistische agenda voor een radicale sociale verandering. De aristocraten bedreigen Caesar te vervolgen voor oorlogsmisdaden zodra hij voet zet in Rome. Oude vriend en mentor Pompeius Magnus probeert tot muiterij aan te zetten, om het evenwicht in macht te behouden. Twee van de soldaten van Caesar, Lucius Vorenus en Titus Pullo, verijdelen Pompeius' plan, en winnen daardoor de eeuwige dankbaarheid van Caesar. Het lot van Pullo en Vorenus raakt vervlochten met dat van Caesar, Marcus Antonius, Cleopatra en de jonge Octavianus, een vreemde en onhandige jongen dat door de politieke kronkelingen en bloedige kracht de eerste keizer van Rome zal worden.

1. The Stolen Eagle
  10. Triumph
  11. The Spoils
  12. Kalends of February
avatar van Animosh
Een vermakelijke, maar enigszins gedateerde serie.

Het grootste probleem van Rome is dat het sindsdien allemaal beter is gedaan, vooral in Game of Thrones. Rome heeft heel veel gemeen met Game of Thrones: het uitgebreide web van personages, het gebruiken van seks en geweld als middel om de kijker te choqueren, de klassieke normen en waarden waarin zaken als moed, loyaliteit, stabiliteit en eer vaak de overhand hebben boven compassie en rechtvaardigheid, etc. En net als in GOT vind ik het meestal vermakelijk en fascinerend. Maar GOT doet vrijwel alles beter.

Ten eerste zijn de personages minder memorabel. Er zijn zeker personages die indruk maken, zoals de cerebrale Julius Caesar en Octavianus en de joviale Marcus Antonius, maar de personages waar de meeste tijd en aandacht aan besteed wordt zijn de soldaten Lucius Vorenus en Titus Pollo, en hun plotlijnen vind ik het minst interessant. Hun plotlijnen zijn het meest "normaal" (relatieproblemen, een plaats vinden in de Romeinse maatschappij, etc.), en dat interesseerde me veel minder dan de "grote" kwesties.

Ten tweede is Rome een stuk minder goed geschreven. Er zitten zeker goede dialogen in, maar het niveau van de uitspraken van bijvoorbeeld Tyrion wordt vrijwel nooit gehaald. En hoe Lucius en Titus met de grote figuren uit de geschiedenis worden verbonden voelt vaak een beetje gekunsteld.

Ten derde heeft Game of Thrones een betere sfeer - betere muziek vooral. In Rome heb je zelden het gevoel hebt dat beeld en geluid elkaar echt versterken. De soundtrack is passend, maar momenten die emotioneel versterkt worden door de soundtrack zijn zeldzaam, en de cinematografie is vrij middelmatig.

En ten slotte heeft Game of Thrones duidelijk een groter budget. Rome gaat soms enorm van de hak op de tak. De grote strijd, waar personages het afleveringen over hebben, begint eindelijk - en is dan in vijf seconden voorbij. Game of Thrones heeft ons in dat opzicht enigszins verwend met een aantal grote veldslagen, en de afwezigheid daarvan in Rome is daardoor begrijpelijk, maar teleurstellend.

Als ik Rome eerder gezien zou hebben zou het misschien wel 3.5* hebben gekregen. Maar nu domineren uiteindelijk de gevoelens been there, done that en I've seen better. Een vermakelijke en boeiende serie dus, met een aantal erg sterke momenten, maar wel één die enigszins ingehaald is door de tijd. 3.25*

Rome was duurder dan GOT dacht ik

avatar van Animosh
Grappig, volgens deze website klopt dat (negen versus zes miljoen dollar per aflevering, al schijnen de afleveringen van seizoen 6 meer dan tien miljoen dollar per aflevering te hebben gekost). Dat zou ik op basis van de hoeveelheid spektakel in Rome tov Game of Thrones in ieder geval niet geraden hebben! Maar misschien is CGI sindsdien gewoon betaalbaarder gekomen. En de setting in Rome is natuurlijk wel sterk.

Vind ik ook Ben bezig deze reeks aan het bekijken en vindt het wel de moeite. Sommige personages mogen iets dikker zijn uitgewerkt (alhoewel ik maar aan aflevering 5 zit) maar setting , acteerprestaties zijn super en wat bloed en naakt is altijd een pluspunt

avatar van The Oceanic Six
Erg fraai gemaakte serie over het Rome in de Romeinse tijd, met veel intriges, seks en politieke dilemma's. Het tempo had wat hoger mogen liggen en af en toe eens een actiescène had de serie goed gedaan (waren ze destijds ook niet vies van hé), maar alles bij elkaar is het wel een behoorlijk eindresultaat. Alleen niet iets wat ik ooit nog opnieuw ga kijken.

Animosh schreef:
Een vermakelijke, maar enigszins gedateerde serie.

Ik snap de vergelijking met game of thrones totaal niet. Rome is gebaseerd op feiten (natuurlijk zwaar geromantiseerd) waar game of thrones pure fictie en fantasy is.
Ik vond het heerlijk om de avonturen van de 2 hoofdpersonen te volgen en een stukje geschiedenis mee te pikken. Seizoen 1 krijgt van mij een dikke 8 ?

avatar van Animosh
Je zou een punt gehad hebben als ik zou hebben geklaagd over het feit dat de dood van Caesar wel érg voorspelbaar was, maar hoezeer (nota bene originele!) personages me boeien, de kwaliteit van het script, de sfeer en het budget van een serie hebben geen van alle iets te maken met of een serie op feiten gebaseerd is. Waarom ik de twee series vergelijk leg ik verder in mijn eerste alinea uit. Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn, maar de vergelijking an sich is volgens mij zo vreemd niet...