• 8.985.301 stemmen

Ontwikkeld door: William J. MacDonald, John Milius en Bruno Heller

Met: Kevin McKidd, Ray Stevenson en Ciarán Hinds

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Datum van release: zondag 14 januari 2007

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 2 via HBO Max

Plot Rome

'Rome' is het verhaal van twee gewone Romeinse soldaten en hun gezinnen. De serie begint in 52 voor Christus, wanneer Gaius Julius Caesar zijn meesterlijke verovering van Gallië heeft voltooid en thuiskomt met duizenden strijders, enorme hoeveelheden goud en slaven en een populistische agenda voor een radicale sociale verandering. De aristocraten bedreigen Caesar te vervolgen voor oorlogsmisdaden zodra hij voet zet in Rome. Oude vriend en mentor Pompeius Magnus probeert tot muiterij aan te zetten, om het evenwicht in macht te behouden. Twee van de soldaten van Caesar, Lucius Vorenus en Titus Pullo, verijdelen Pompeius' plan, en winnen daardoor de eeuwige dankbaarheid van Caesar. Het lot van Pullo en Vorenus raakt vervlochten met dat van Caesar, Marcus Antonius, Cleopatra en de jonge Octavianus, een vreemde en onhandige jongen dat door de politieke kronkelingen en bloedige kracht de eerste keizer van Rome zal worden.

Afleveringen Seizoen 2 (2007)

1. 1. Passover

14 januari 2007 (1 uur)

Kort na de moord op Ceasar wil Octavian met zijn familie de stad ontvluchten, dus bedenkt hij een plan.

2. 2. Son Of Hades

21 januari 2007 (1 uur)

Cleopatra komt naar Rome om haar laatste eer te brengen aan Caesar. De Egyptische koningin veroorzaakt direct complicaties tussen Anthony en Atia. Octavian en Anthony beginnen een lange en bittere rivaliteit met een geschil over Caesars laatste wil en het verdelen van de macht.

3. 3. These Being The Words of Marcus Tullius Cicero

28 januari 2007 (1 uur)

Brutus en Cassius strijden tegen buitenlandse legers. Vorenus heeft moeite met het bewaken van de vrede.

4. 4. Testudo Et Lepus (The Tortoise And the Hare)

4 februari 2007 (1 uur)

Pullo heeft belangrijk nieuws voor Vorenus. Servilia plant een belangrijke gebeurtenis. Ook Octavian heeft belangrijk nieuws.

5. 5. Heroes of the Republic

11 februari 2007 (1 uur)

Ondanks de adviezen van Pullo, keren Vorenus en zijn familie terug naar het Collegium. Vorenus probeert vrede te sluiten met Memmio.

6. 6. Philippi

18 februari 2007 (1 uur)

Vorenus krijgt de opdracht om van Rome een bloedbad te maken. Octavia onthult haar geheim aan Atia.

7. 7. Death Mask

4 maart 2007 (1 uur)

Antony heroverweegt zijn alliantie met Octavianus. Timon en Levi gaan tegen de plannen van Herodes in en Posca gaat trouwen.

8. 8. A Necessary Fiction

11 maart 2007 (1 uur)

Octavian verkondigt een nieuw tijdperk aan in Rome. Vorenus is op een missie op zoek naar een vermiste lading goud.

9. 9. Deus Impeditio Esuritori Nullus (No God Can Stop a Hungry Man)

18 maart 2007 (1 uur)

Er is een groot tekort aan graan en de inwoners van Rome sterven van de honger. Octavian doet een wanhoopspoging om alles te redden.

10. 10. De Patre Vostro (About Your Father)

25 maart 2007 (1 uur)

Na zijn nederlaag bij Actium, keert Marcus Antonius terug naar Egypte, waar hij en Cleopatra in een wereld van losbandigheid terechtkomen. Octavian probeert Pullo te gebruiken als ruilmiddel voor Vorenus om toegang te krijgen tot het paleis. Caesar triomfeert in Rome.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Ondanks dat het enorm jammer is dat Caesar en Pompeius er niet meer inzitten (misschien een spoiler maar als je wat geschiedenis kent zat dit eraan te komen) vind ik de drama in dit seizoen veel sterker.

Al bij al is het jammer dat deze serie is afgeblazen. Heb er echt van genoten.

Niet beter of slechter dan het eerste seizoen. Erg politiek gerichte serie met prima acteerwerk, maar nog altijd met afleveringen waar het tempo me echt te laag lag. Misschien dat ik er destijds naar ben gaan kijken met het idee dat het op de serie Spartacus zou lijken, geen idee. Het zijn ieder geval 2 totaal verschillende series. Goed dat het bij slechts 2 seizoenen bleef, was meer dan zat.

• 1916 stemmen

Uitstekende reeks over één van de meest vermaarde periodes uit de geschiedenis van het Romeinse Rijk, waarin enkele legendarische personages dan ook de revue passeren, en de politieke intriges welhaast niet te tellen zijn. De personages zijn voldoende gestoffeerd, met als favorieten de bekende Marc Anthony (een geweldige rol van James Purefoy, die zich helemaal kan uitleven) en de onbekende Titus Pullo (gebaseerd op een centurio uit het leger van Caesar, al is dit personage vooral een fictionele uitwerking). Ook personages als de nieuwslezer en Cicero vallen in positieve zin op.

Soms misschien een tikje droog, en bepaalde personages wekken wel bitter weinig sympathie op (de kille Octavianus nog het meest), maar dat lijkt me wel de bedoeling te zijn. Niet elk personage moet in het hart gesloten kunnen worden, anders zou het maar... saai zijn.

Rome is vooral een uitgekiend historisch drama, gesitueerd in een boeiende periode. Als men de geschiedenis een beetje kent, weet men ook dat het niet meteen bestemd is voor de gevoelige kijker. Maar laat dat de pret niet drukken.

4 sterren

Was eigenlijk wel een beetje bezorgd dat het tweede seizoen zonder Hinds als Caesar minder leuk zou zijn. Gelukkig blijven er genoeg leuke personages over. Vooral Purefoy steelt dit seizoen echt de show als Mark Antony. Het seizoen draait ook grotendeels om de rivaliteit tussen hem en Octavian, die helaas halverwege het seizoen wordt vervangen door een oudere acteur. Dat was onvermijdelijk, maar ik vind dat de nieuwe acteur veel minder de middenweg weet te vinden tussen een berekenende en (politiek) super slimme sociopaat en een meer menselijk figuur.

Dit seizoen jaagt er uiteindelijk wel noodgedwongen ideeën die voor meerdere seizoenen bestemd waren doorheen, en het gevolg is dan ook een vaak razend tempo. Hoewel ze er nog het beste van hebben weten te maken is het toch zonde. Ik vind de grote zwakte van dit seizoen ook dat er vele verhaallijnen zijn die me echt niet konden boeien. Met Timon ging het bijvoorbeeld echt nergens heen, en de avonturen van Vorenus als onderwereldfiguur konden me gestolen worden. Vond het ook ongeloofwaardig dat hij ineens een maniak is waar iedereen doodsbang voor is.

Wel een aangename verrassing dat dit seizoen nog twee grote veldslagen heeft, die er ook niet eens zo kleinschalig uitzien. Beide scènes waren echte hoogtepunten, vooral de de Slag bij Philipp met een verrassend aangrijpende ondergang van Brutus. Wat betreft de seks en geweld hebben ze de boel ook opgeschroefd dit seizoen. Qua personages heeft dit seizoen minder te bieden. Hoewel wat leuke personages van het eerste uur zoals Mark Antony en Cicero leuker dan ooit zijn krijg je ook vervelende figuren als die hoerenmadam en Cleopatra.

avatar van Toine1967!

Toine1967!

One of the best series of all time. It's a shame there wasn't a season 3. August was also an interesting era but alas. The images are beautiful and the story is well put together. For me a 5 star series and in terms of credibility/history pieces are stronger than the Spartacus series.