ad

Afleveringen: 12

Datum van release: zondag 28 augustus 2005

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

Rome

Afleveringen Seizoen 1 (2005)

1. 1. The Stolen Eagle

Caesar eindigt acht lange jaren van oorlog met een overwinning in Gallië. In Rome maakt men zich zorgen over de groeiende populariteit van Caesar.

2. 2. How Titus Pullo Brought Down the Republic

Vorenus keert terug naar zijn familie, voor de eerste keer in acht jaar. Pullo gaat naar het bordeel. Pompey stelt een ultimatum aan de generaal.

3. 3. An Owl in a Thornbush

Wanneer Caesar snel oprukt in de richting van Rome, vraagt Pompeius zijn burgers een kant te kiezen. Timon wordt gedwongen om het vuile werk van Atia te doen.

4. 4. Stealing From Saturn

Caesar probeert zijn greep op Rome te consolideren. Atia geeft een feest om Ceaser een welkom thuis te geven. Pullo blijft het ongeluk tarten.

5. 5. The Ram Has Touched The Wall

Caesar overweegt Pompeius zijn tegenbod. Vorenus wordt gedwongen om zijn loopbaan keuzes te heroverwegen na een reeks van zakelijke tegenslagen. Een jaloerse Atia verzint een slim plan.

6. 6. Egeria

Wanneer Caesar merkt dat het leger van Pompey veel groter is dan zijn leger, vraagt hij Antony hem te helpen. Marc Antony heeft plezier in zijn nieuwe politieke leven. Vorenus en Niobe werken aan hun huwelijk.

7. 7. Pharsalus

Pompey valt Caesar aan. Vorenus en Pullo zijn gestrand op zee. Atia blijft zoeken naar Servilla's vriendschap om haar bescherming te bieden.

8. 8. Caesarion

Nadat hij Pompey is gevolgd naar Egypte, arriveert Caesar in Alexandrië. Vorenus en Pullo bevrijden de opgesloten zus van Ptolemy, Cleopatra. Caesar eist enkele betalingen op in Egypte voor schulden uit het verleden.

9. 9. Utica

Nadat Scipio en Cato verslagen zijn, keert Caesar terug naar huis als een held. De krachtmeting van Vorenus en Pullo blijft niet ongestraft door Caesar.

10. 10. Triumph

Nadat hij unaniem is uitgeroepen tot dictator door de Senaat, laat Caesar weten dat de oorlog voorbij is.

11. 11. The Spoils

Vorenus ziet erop toe dat de veteranen een vergoeding krijgen van Caesar. Hij wordt vervolgens uitgenodigd op een feest van Atia.

12. 12. Kalends of February

Pullo en Vorenus zijn helden in de ogen van de Romeinse achterban, vanwege hun prestaties in de arena. Dit zorgt ervoor dat Caesar beloningen uitdeelt in plaats van straffen.

Animosh_mm

Een vermakelijke, maar enigszins gedateerde serie.

Het grootste probleem van Rome is dat het sindsdien allemaal beter is gedaan, vooral in Game of Thrones. Rome heeft heel veel gemeen met Game of Thrones: het uitgebreide web van personages, het gebruiken van seks en geweld als middel om de kijker te choqueren, de klassieke normen en waarden waarin zaken als moed, loyaliteit, stabiliteit en eer vaak de overhand hebben boven compassie en rechtvaardigheid, etc. En net als in GOT vind ik het meestal vermakelijk en fascinerend. Maar GOT doet vrijwel alles beter.

Ten eerste zijn de personages minder memorabel. Er zijn zeker personages die indruk maken, zoals de cerebrale Julius Caesar en Octavianus en de joviale Marcus Antonius, maar de personages waar de meeste tijd en aandacht aan besteed wordt zijn de soldaten Lucius Vorenus en Titus Pollo, en hun plotlijnen vind ik het minst interessant. Hun plotlijnen zijn het meest "normaal" (relatieproblemen, een plaats vinden in de Romeinse maatschappij, etc.), en dat interesseerde me veel minder dan de "grote" kwesties.

Ten tweede is Rome een stuk minder goed geschreven. Er zitten zeker goede dialogen in, maar het niveau van de uitspraken van bijvoorbeeld Tyrion wordt vrijwel nooit gehaald. En hoe Lucius en Titus met de grote figuren uit de geschiedenis worden verbonden voelt vaak een beetje gekunsteld.

Ten derde heeft Game of Thrones een betere sfeer - betere muziek vooral. In Rome heb je zelden het gevoel hebt dat beeld en geluid elkaar echt versterken. De soundtrack is passend, maar momenten die emotioneel versterkt worden door de soundtrack zijn zeldzaam, en de cinematografie is vrij middelmatig.

En ten slotte heeft Game of Thrones duidelijk een groter budget. Rome gaat soms enorm van de hak op de tak. De grote strijd, waar personages het afleveringen over hebben, begint eindelijk - en is dan in vijf seconden voorbij. Game of Thrones heeft ons in dat opzicht enigszins verwend met een aantal grote veldslagen, en de afwezigheid daarvan in Rome is daardoor begrijpelijk, maar teleurstellend.

Als ik Rome eerder gezien zou hebben zou het misschien wel 3.5* hebben gekregen. Maar nu domineren uiteindelijk de gevoelens been there, done that en I've seen better. Een vermakelijke en boeiende serie dus, met een aantal erg sterke momenten, maar wel één die enigszins ingehaald is door de tijd. 3.25*

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Rome was duurder dan GOT dacht ik

Animosh_mm

Grappig, volgens deze website klopt dat (negen versus zes miljoen dollar per aflevering, al schijnen de afleveringen van seizoen 6 meer dan tien miljoen dollar per aflevering te hebben gekost). Dat zou ik op basis van de hoeveelheid spektakel in Rome tov Game of Thrones in ieder geval niet geraden hebben! Maar misschien is CGI sindsdien gewoon betaalbaarder gekomen. En de setting in Rome is natuurlijk wel sterk.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Vind ik ook Ben bezig deze reeks aan het bekijken en vindt het wel de moeite. Sommige personages mogen iets dikker zijn uitgewerkt (alhoewel ik maar aan aflevering 5 zit) maar setting , acteerprestaties zijn super en wat bloed en naakt is altijd een pluspunt

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Erg fraai gemaakte serie over het Rome in de Romeinse tijd, met veel intriges, seks en politieke dilemma's. Het tempo had wat hoger mogen liggen en af en toe eens een actiescène had de serie goed gedaan (waren ze destijds ook niet vies van hé), maar alles bij elkaar is het wel een behoorlijk eindresultaat. Alleen niet iets wat ik ooit nog opnieuw ga kijken.

avatar van Melksnor

Melksnor

Animosh schreef:

Een vermakelijke, maar enigszins gedateerde serie.

Ik snap de vergelijking met game of thrones totaal niet. Rome is gebaseerd op feiten (natuurlijk zwaar geromantiseerd) waar game of thrones pure fictie en fantasy is.

Ik vond het heerlijk om de avonturen van de 2 hoofdpersonen te volgen en een stukje geschiedenis mee te pikken. Seizoen 1 krijgt van mij een dikke 8 ?

Animosh_mm

Je zou een punt gehad hebben als ik zou hebben geklaagd over het feit dat de dood van Caesar wel érg voorspelbaar was, maar hoezeer (nota bene originele!) personages me boeien, de kwaliteit van het script, de sfeer en het budget van een serie hebben geen van alle iets te maken met of een serie op feiten gebaseerd is. Waarom ik de twee series vergelijk leg ik verder in mijn eerste alinea uit. Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn, maar de vergelijking an sich is volgens mij zo vreemd niet...