• 8.985.921 stemmen

Breaking Bad - Seizoen 5 (2012-2013)

Show titel: Breaking Bad

IMDb beoordeling: 9,5 (2.121.626)

Ontwikkeld door: Vince Gilligan

Met: Bryan Cranston, Anna Gunn en Aaron Paul

Datum van release: zondag 15 juli 2012

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

Plot Breaking Bad

Scheikundeleraar Walter White heeft een hectisch privéleven. Alles verandert wanneer er vastgesteld wordt dat Walter longkanker heeft. Met niet lang meer te leven, vraagt hij één van zijn voormalige studenten om samen methamfetamines te maken en verkopen. Niets zal Walter nog stoppen om ervoor te zorgen dat zijn gezin het goed heeft als hij er niet meer is.

Afleveringen Seizoen 5 (2012-2013)

1. 1. Live Free or Die

15 juli 2012 (45 minuten)

Terwijl Hank druk bezig is met het onderzoek naar de grote drugsbaron Gus Fring, moeten Walt, Jesse en Mike beginnen aan het uitwissen van hun sporen.

2. 2. Madrigal

22 juli 2012 (45 minuten)

Walt en Jesse zoeken een nieuwe partner voor hun zaak. Ondertussen vindt de DEA steeds nieuwe bijzondere aanwijzingen in de zoektocht naar Heisenberg.

3. 3. Hazard Pay

29 juli 2012 (45 minuten)

Walt en Jesse beginnen samen met Mike aan hun nieuwe zaak. Ondertussen gaat Mike op bezoek bij alle betrokkenen van Gus Fring, om zeker te weten dat ze hun mond zullen houden tegen de FBI en DEA.

4. 4. Fifty-One

5 augustus 2012 (45 minuten)

Terwijl Jesse met Lydia, een nieuwe partner in crime, samenwerkt wil Walt graag zijn verjaardag vieren. Skyler trekt het leventje echter niet meer.

5. 5. Dead Freight

12 augustus 2012 (45 minuten)

Om aan nieuwe methylamine te komen besluiten Walt, Jesse en Mike - in samenwerking met Todd - om een trein te overvallen.

6. 6. Buyout

19 augustus 2012 (45 minuten)

Na de gruwelijke gebeurtenissen na de treinroof zijn Mike en Jesse klaar met de zaak, terwijl Walt juist door wil gaan met koken. Mike wordt ondertussen goed in de gaten gehouden door de DEA.

7. 7. Say My Name

26 augustus 2012 (45 minuten)

Terwijl Hank iemand heeft gevonden in de contacten van Mike die wil praten, stappen Mike en Jesse uit het wereldje. Walt wordt gekoppeld aan een nieuwe belangstellende koper voor zijn product.

8. 8. Gliding Over All

2 september 2012 (45 minuten)

Walt heeft een plan om de betrokkenen van Mike uit te schakelen en heeft hiervoor de hulp nodig van de oom van Todd.

9. 9. Blood Money

11 augustus 2013 (45 minuten)

Terwijl Walt uit de wereld van meth is gestapt en zijn normale leventje probeert op te pakken, wil Jesse zo snel mogelijk van al zijn geld af komen.

10. 10. Buried

18 augustus 2013 (45 minuten)

Hank weet dat Walter White de Heisenberg is die hij al lange tijd zoekt. Walt probeert al zijn sporen te wissen, terwijl Skyler bezorgd is dat Hank en Marie de kinderen van hen zullen wegnemen.

11. 11. Confessions

25 augustus 2013 (45 minuten)

Todd heeft de zaak van Walt overgenomen. Ondertussen heeft Walt een nieuw idee om het Hank heel moeilijk te maken.

12. 12. Rabid Dog

1 september 2013 (45 minuten)

Hank legt contact met Jesse en probeert via hem de waarheid boven tafel te krijgen. Jesse besluit om met Hank samen te werken om Walt uiteindelijk te pakken te krijgen.

13. 13. To'hajiilee

8 september 2013 (45 minuten)

Hank en Jesse hebben een manier bedacht om Walt te pakken te krijgen, maar ondertussen heeft Walt de oom van Todd ingehuurd om Jesse te vermoorden.

14. 14. Ozymandias

15 september 2013 (45 minuten)

Jesse wordt ontvoerd door de oom van Todd, terwijl Walt wordt achtergelaten in de woestijn en zichzelf moet zien te redden. Ondertussen vindt Skyler het tijd dat haar zoon de waarheid te horen krijgt.

15. 15. Granite State

22 september 2013 (45 minuten)

Terwijl Jesse verplicht moet werken bij de oom van Todd, heeft Walter een nieuwe identiteit gekregen en zit, ergens ver weg en afgelegen, verstopt voor iedereen.

16. 16. Felina

29 september 2013 (45 minuten)

Walt keert terug met nog één laatste doel; hij wil geld aan zijn familie geven, Jesse bevrijden en wraak nemen op de oom van Todd.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Prachtige serie,net wat iets te veel lange saaie periodes ,

(met toch enkele wat mindere acteurs,zoals Tod met zijn oom en maten) anders had ik zeker 5 sterren gegeven !!

Toch vond ik uiteindelijk het 4e seizoen het beste !!

avatar van cor1946

cor1946

Wat een goede serie, zo zie je er niet veel met goed spel van acteurs ondanks de 5 seizoenen verveelde het nooit per aflevering.

Nou, ook maar eens afgekeken.

Fijne best verslavende serie inderdaad, met name de laatste 2 seizoenen gaat het allemaal net wat donkerder en het niveau hoger.

Was vooral liefhebber van bijrollen als Hank (absolute favoriet) en Gus.

avatar van nonololo_mm

nonololo_mm

Wat een onthutsend zwakke acteur is die Jesse zeg. Die haalt het niveau zo ontiegelijk naar beneden.

o, o pijnlijk om te zien. Haal iemand anders van de straat en die zet een geloofwaardigere rol neer dan deze puber.

Lachwekkend dat deze serie op 1 staat bij het publiek, zegt genoeg over de smaak van de massa. Je ziet dat hypes niets te maken hebben met kwaliteit.

De hele veramerikanisering is toegeslagen in Europa, tegenwoordig blijkt wat voor wansmaak deze veramerikanisering heeft (zie politiek).

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

helen Ben ik toch wel benieuwd wat volgens jou dan wel een topserie is?

Kan deze site dan ook niet echt meer serieus nemen.

Altijd hilarisch hoe dit soort stemmers nooit inhoudelijk op de materie in kunnen gaan.

En als ik je bericht net bij seizoen 2 heb gelezen, dan heb je seizoen 3, 4 en 5 niet eens gezien. Beetje sneu om er dan wel 0,5* achter te laten.

Ow ennuh: Aaron Paul - Wikipedia - en.wikipedia.org

Kijk voor de gein eens naar de nominaties en prijzen van Aaron Paul.

Dat zegt mij heel wat meer dan jouw bericht met een halve ster.

avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

Kan deze site dan ook niet echt meer serieus nemen.

Ja, iedereen is gek behalve jij.

avatar van Tim94

Tim94 (developer)

Erg leuke serie die steeds beter werd! 1e 2 seizoenen vond ik wel even zwaar om doorheen te komen zo nu en dan. Alleen de film had mij part overgeslagen kunnen worden Heeft weinig toegevoegd.

avatar van slowdrive

slowdrive

Toch wel een van de beste series ooit, of toch wel de beste voor mij toch. Ongelooflijk hoe de serie steeds beter en beter werd. De serie was niet te lang, maar ook niet te kort. En hoe het uiteindelijk op zijn einde liep, bouwde het doorheen seizoen 5 op en zo dus in perfectie afliep.

Sommige personages waren wel zwak en andere waren nog ok of (heel)goed. En tot slot had je nog de geweldige prestaties van Bryan Cranston en Aaron Paul.

avatar van wimaroca

wimaroca

The Oceanic Six schreef:

Ow ennuh: Aaron Paul - Wikipedia - en.wikipedia.org

Kijk voor de gein eens naar de nominaties en prijzen van Aaron Paul.

Dat zegt mij heel wat meer dan jouw bericht met een halve ster.

Ja die nonolu of hoe heet ie...heeft ie ook nog alle 5 de seizoenen gekeken!!!!

als ik een eerste seizoen kijk en die geef ik een 0,5, dat kijk ik de rest niet meer,,niet serieus tenemen zo'n gast,jammer voor zo'n site als deze,

wimaroca schreef:

Ja die nonolu of hoe heet ie...heeft ie ook nog alle 5 de seizoenen gekeken!!!!

Nog grappiger is dat deze user zich heeft geregistreerd, alle BB seizoenen een kutcijfer heeft gegeven en daarna nooit meer heeft ingelogd op de site. Weten we ook hoe serieus we hem moeten nemen.

avatar van wimaroca

wimaroca

Ja zo'n personen heb je erbij ,dan vraag je je af waarom in godsnaam daar energie insteken om een verslag tedoen,gewoon om reactie op te wekken,denk ik zo

Duke Nukem

Ook dit vijfde seizoen is weer genieten, maar seizoen 1-3 zijn toch de beste. Mr. White is een figuur om nooit meer te vergeten, een glansrol van Bryan Cranston. Jesse is hoe langer hoe ergerlijker, met zijn bloeddoorlopen traanoogjes en emotionele breakdowns. Hank wordt in dit laatste seizoen minder de sympathieke oom en meer de bezeten speurder die zijn eigen opvliegendheid niet in de hand kan houden. De minste rol is wel die van Mari, die zeurkous haalt iedereen het bloed vanonder de nagels. Ook het zoontje van Walter wordt een ettertje en zijn vrouw een bitch. Eigenlijk weet enkel Walter zelf mijn sympathie te behouden, hoewel hij in dit seizoen enkele domme beslissingen neemt zoals zomaar in de valstrik lopen van Hank en Jesse, en de politie bellen vanuit zijn onderduikadres . Op het einde weet hij zich toch nog een beetje te herstellen door Jesse te bevrijden van de bende van Todd's oom en een manier te vinden om het geld aan zijn gezin na te laten.

Duke Nukem

In de Blu-ray box zitten 6 schijfjes, de laatste heeft als titel 'Remember My Name'

Heeft iemand een idee wat op dit zesde schijfje staat, zijn dat de Take Outs en Bloopers?

Duke Nukem

Bedankt voor de herinnering. Dat heb ik vandaag dan ook gedaan, en ook die film is mij best bevallen. Een beetje overbodig wel, want ik vind het einde van BB gewoon erg bevredigend en de film haalt niet hetzelfde niveau als deze toch wel steengoede serie.

Nu nog Better Call Saul eens kijken!

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Heb BB nu al 3x gezien, blijft toch wel een van de betere series ooit. En dit komt vooral omdat de manier van filmen mij zeer aanspreekt. Bij Better Caul Saul zie ik dat nu ook terug, uniek zeg ik als leek. Daarbij vind ik de karakter ontwikkeling van zowel Jessie als Walter echt heel goed geschreven en ook gespeeld (niet onbelangrijk)

Paar jaartjes wachten en dan nog eens bekijken haha

avatar van IH88

IH88

Gister weer de aflevering Blood Money gezien. Man man, wat een fenomenaal einde blijft dit met Walter en Hank. De blik in de ogen van Dean Norris en Bryan Cranston... 'Thread lightly' inderdaad.

avatar van EasyRider66

EasyRider66

Een top serie! Prachtige, indrukwekkende rol van Bryan Cranston. Mijn favoriet was echter Hank, heerlijk zoals die werd gespeeld! Seizoen 4 en 5 zijn uitmuntend en zeer sterk, ik zat op het puntje van mijn stoel. Ik werd enorm meegetrokken in het verhasl, kreeg er af en toe zelfs buikpijn van, zo leefde ik mee. De ontwikkeling van de verschillende personages vond ik subliem. Een serie die me bij blijft en nooit zal vergeten! 5 stars

Kan deze site dan ook niet echt meer serieus nemen.

Jezus, wat heeft hier iemand de boel lopen verzieken.

Zonde om hier nog energie in te stoppen, maar kan het niet laten:

Hij gooit ons allemaal op de ´massa´, maar de ´kenner´ heeft nooit meer zijn harses vertoont op deze site.

En Aaron Paul zet een ontiegelijk slechte Pinkman neer?! Ik ga niet vaak op deze manier op iemands mening in, maar suck my dick, dat pingelde Hector ook tijdens het verhoor in seizoen 4. Oh wacht, het verhoor uit seizoen 4 heb je natuurlijk helemaal niet gezien omdat je in seizoen 2 al zei dat je er mee gekapt bent. Wat doen dan die 5 enen voor elk seizoen dan bij je profiel?

Je hebt toch nooit meer ingelogd, dus ik verwacht geen antwoord van je, nolohulu-mm of hoe je ook heet.

Waste of time, maar heerlijk om te doen dit.

Wat een geweldig laatste seizoen is dit.
Niks is perfect, maar dit komt toch erg in de buurt van perfectie.

Deze serie is zo goed tot in de laatste details uitgewerkt, van hele grote tot hele kleine dingen.
Is het iemand opgevallen dat na de shootout waarbij Hank en Steve omkwamen, de broek die uit de allereerste aflevering van de camper afvloog toen ze halsoverkop moesten vluchten heel even in beeld kwam. Walt rolde zijn vat met geld door de woestijn en je kon het zien liggen helemaal uitgedroogd. geweldige easteregg.

Ik vroeg mij af hoe ze na de eerste aflevering van dit seizoen in godsnaam verder gaat. Maar ook daarop hebben ze weer een fantastisch en nog belangrijker, realistisch idee op bedacht.
De treinoverval was persoonlijk echt mijn favoriet. Hoe je van blijdschap dat het is gelukt is tot het angstaanjagende gevoel in 10 seconde tijd gaat, is verschrikkelijk goed gedaan. toen Todd dat joch doodschoot. Hierbij leer je hem echt kennen, want daarvoor vond ik, en ik denk dat veel mensen die gedachten hadden, een goede relaxte gast.

Dit laatste seizoen is fantastisch en de beste van alle 5 die zich steeds weer weten te overtreffen.

Snel gaan beginnen aan de Spin-off: Better Call Saul.

En toen was ik alweer klaar met Breaking Bad. De laatste seizoenen heb ik binnen een paar weken helemaal afgekeken, zo ongelofelijk diep zat ik er weer in, net als een jaartje of negen terug toen ik nagelbijtend elke week op de nieuwe afleveringen zat te wachten. Want, seizoen 5 is gewoon perfect. Het is niet alleen veruit het beste seizoen van Breaking Bad, maar ook van alle series ooit. Er gebeurt zo ontzettend veel, maar nooit vergeet Vince Gilligan waar deze serie voor staat.

Uiteraard neemt de nasleep van seizoen 4 een belangrijke plek in, met de dood van Gus Fring en de gevolgen daarvan. Want ook zonder hem blijft dit om de productie en distributie van meth draaien. Er komen nieuwe partijen, een nieuwe locatie en een gewijzigde leiding, want zonder Fring neemt Walt het heft in handen samen met Mike en Pinkman. Die laatste twee hebben er genoeg van en willen stoppen, maar Walt accepteert geen nee meer. Niet van familie en zeker niet van zijn meth-collega’s. Zelfs niet na een stille overval op een trein (zinderend spannend deel) waar uiteindelijk een kind vermoord word. In dit seizoen word wel duidelijk dat Walt geen grenzen meer kent en nergens meer mee zit. Hij wil rijk worden en that’s it. Het kost uiteindelijk Mike ook zijn leven en tussen Walt en Pinkman is het ook klaar. Pinkman raakt verscheurd door schuldgevoelens als onschuldigen sterven of ernstig gewond raken.

En dan is er uiteraard nog Hank, die schijnbaar goed hersteld is van zijn moordaanslag en weer aardig te been is en blijft jagen op Heisenberg. De scène dat hij op de wc eindelijk door heeft dat hij op Walt jaagt is echt fantastisch. Sowieso blijft Hank tot het einde toe een tof karakter die altijd aan de goede kant blijft staan, in tegenstelling tot heel veel andere namen. Saul Goodman blijft een achterbakse rat, als tegenpool van Hank en ook Marie + Walter jr. Die twee zijn trouwens echt bizar irritant weer, zeker elke scène met junior doet mijn tenen krommen van ongemakkelijkheid. Ook Skyler moet nog benoemd worden, met een nog grotere rol dit seizoen. Zij heeft door wat er speelt en raakt er ook bij betrokken als ze het geld wit gaat wassen in een autowasserette. Haar mental breakdowns vind ik oprecht vermoeiend, maar het is haar rol en ze acteert het wel ijzersterk. Ze moet dealen met wat er is gebeurd met Ted Beneke, maar ook met alles rondom Hank, Marie en haar eigen gezin. Maar je ziet haar afgestompt raken en ook steeds meer toelaten van Walt. Toch blijft het tweede deel van dit seizoen echt een absoluut hoogtepunt, met de jacht van Hank op Walt. Hun aanvaring in de garage is geweldig gedaan, maar het sterkste deel blijft wel Hank zijn einde in de woestijn. Zijn dood is toch wel heftig en voelt voor mij als kijker als een ingeslagen bom. Dat Walt hem wilde redden maakt niet meer uit, want niemand zal hem dit vergeven. En daarmee is Walt definitief ontmaskerd en kotst zijn familie hem ook volledig uit. Alles waar hij dit ooit voor deed, zijn gezin, telt niet meer. En hier is Breaking Bad zo enorm goed in, om constant de lijn tussen goed en kwaad te tonen. Tot het einde toe houdt Walt van zijn gezin, maar zijn daden zijn zo extreem heftig geworden dat behalve hij niemand het kan en wil accepteren.

En zo volgt het einde van het seizoen en de serie, als Pinkman door de bende neonazi’s vast is genomen en meth moet koken. Een bruut moment is zijn ontspanningspoging, wat zijn vriendin Andrea het leven kost als Todd haar liquideert. Bevredigend is dat Pinkman nog dodelijk wraak kan nemen als Walt hem op geweldige wijze weet te bevrijden. Geen lompe Rambo actie, maar tactisch en wiskundig, waar hij goed in was. En dat Walt nog Hank kan vergelden door Jack af te maken vond ik ook wel passend. En de onvermijdelijke dood van Walt geeft de serie een meer dan passend einde. Het blijft ongelofelijk dat ik als kijker toch tot het einde toe enige sympathie en compassie voor Walt voelde, ook al heeft hij de meest afschuwelijke dingen gedaan of veroorzaakt. Het schrijfwerk van Gilligan en co is niet te evenaren.

Breaking Bad is legendarische tv geworden. De setting, de sfeer, de geniaal geschreven verhaallijnen, onvergetelijke karakters als Walt, Hank, Saul, Mike en Gus en ook zeker de brute, genadeloze momenten waar het vol mee zat. Achter alles wat we vijf seizoenen zagen zat een reden en uiteindelijk is het schitterend in elkaar gevallen.

5* blijven staan

Wat een bericht, fantastisch geschreven. Jij weet precies hoe je z´n serie moet beleven en beoordelen.

Heb alweer kippenvel van sommige stukken wat ik bij de serie ook had.

avatar van horizons

horizons

Nu hele serie gezien. En dan.... beetje tegen de trend in maar ik vind dit laatste seizoen het minste seizoen uit de serie. En dat terwijl Blood Money met de confrontatie tussen Hank en Walter in de garage geniaal is. Maar de afwikkeling in de laatste zes/zeven afleveringen vind ik dan stuk minder. Het hele gebeuren met de nazi bende vind ik om een of ander net teveel drama en negatief willen zijn. De dood van Andrea om Jesse verder te laten werken vond ik onnodig (misschien ben ik te soft voor dit soort drama lol), dat Hank wordt neergeschouten is wel schokkend maar manier waarop minder. Het einde waarin Walter dan Jesse ngo red is dan nog mooiste moment hoewel het MacGyver gebeuren op dat moment uit niets kwam (ja je ziet opbouw wel)

Terugblikkend zijn eerste seizoen en vierde wellicht nog beste. Zeker begin van de serie als ze nog wat onhandig in de woestijn bezig zijn brengt nog de beste momenten van de serie.

In loop van seizoen drie en zeker in vier en vijf is alle sympathie voor Walter weg. Wel ontzetten sterk geacteerd natuurlijk door Cranston. Maar tegenspel van Paul en Norris is ook continu geweldig.

avatar van Kondoro

Kondoro

Vandaag zowel de laatste aflevering gezien, als het laatste seizoen en het is weer even bij komen. Ik had nooit verwacht dat ik voor een tweede keer een brok in mijn keel zou krijgen wanneer het einde naderde, en met zo'n kut gevoel zou blijven zitten dat ik eigenlijk meer wil zien. Deze serie is zo ontzettend verslavend, dat was niet normaal, en de tweede zit was weer een stuk beter.

Dit is een waanzinnige serie, en eigenlijk heb ik maar weinig series gezien die elk seizoen een tikkeltje beter werden, de meeste series bouwen het vaak toch wel af. Deze serie niet, en voornamelijk het vierde seizoen is toch wel veruit mijn favoriete seizoen, al mag dit vijfde seizoen zich daar wel bij aansluiten. Heerlijk duister, snel downhill en veel momenten waarmee je met open mond zit te kijken.

Mike vond ik persoonlijk de beste bijrol in deze film, Walter White is uiteraard de absolute held. Toch vond ik Gus ook een zeer geslaagde rol, je werd er zelf soms een beetje bang van. Jesse daar had ik zelf niet zoveel mee, nooit gehad. Ik dacht overigens dat Skyler het meest irritante was in deze serie, al heeft de tweede kijkbeurt mijn perspectief daarin aardig veranderd. Ik vind vooral Marie en Walter Jr. strond vervelend, goed dit was natuurlijk ook de bedoeling.

Waanzinnig mooie serie, en één van mijn all-time favorites. Dit kan ik zo over een paar jaar weer opnieuw kijken, tering wat gaaf.

avatar van Pip2020

Pip2020

Ik ben eindelijk bij het laatste seizoen, ik vond dat ik het af moest kijken.

Maar eigenlijk vind ik het een vreselijke serie en dat komt vooral door de hoofdrolspeler (niet Jesse, daar heb ik mee te doen en ik vind dat hij zijn personage goed neerzet) Wat een naar, narcistisch, egoïstisch, sadistisch mannetje, die in weze natuurlijk helemaal niets voorstelt. Ik ben daarnaast geen fan van Bryan, nooit geweest. Ik vind dat hij het charisma heeft van een koelkastdeur. Daarbij hangt zijn oude rol uit Macolm in the middle voor de rest van zijn leven aan hem. Enfin, ik kijk er nu erg naar uit dat Walt vreselijk aan zijn einde gaat komen! (hoop tenminste dat dat gebeurt)

Ik vind het wel bijzonder dat een heleboel mensen dit zo ongeveer de beste serie ooit gemaakt vinden....waarom?? Ik was begonnen met Better Call Saul (maar toen toch maar eerst BB gaan kijken) en die vind ik stukken beter.