Mijn Series +

Breaking Bad - Seizoen 2 (2009)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Vince Gilligan
met Bryan Cranston, Anna Gunn en Aaron Paul

Scheikundeleraar Walter White heeft een hectisch privéleven. Alles verandert wanneer er vastgesteld wordt dat Walter longkanker heeft. Met niet lang meer te leven, vraagt hij één van zijn voormalige studenten om samen methamfetamines te maken en verkopen. Niets zal Walter nog stoppen om ervoor te zorgen dat zijn gezin het goed heeft als hij er niet meer is.

1. Seven Thirty-Seven
  11. Mandala
  12. Phoenix
  13. ABQ
avatar van Nicolage Rico
Streepje beter dan seizoen 1, net als de opvolgende seizoenen - die steeds wat beter worden.

Walter White en Hank Schrader zijn heerlijke personages. Minpuntje is Anna Gunn, die - wat ook weer knap is - een bloedirritante Skyler White neerzet.

avatar van The Oceanic Six
Het knappe van Breaking Bad was dat elk seizoen de vorige wist te overtreffen. Seizoen was oké, maar nog niet zo groots. Seizoen 2 gaat alweer een paar stappen verder ondanks dat het wat traag en saai begint. Walter White wordt al een aardige bad-ass, Hank zijn rol is erg goed en de chemie (jaja, een echte woordgrap) tussen Walter en Jesse is gewoon top. Ze zijn nog redelijk kleinschalig hier, maar dat gaat snel veranderen. Walter zijn familie blijft onuitstaanbaar irritant, maar daar moeten we maar mee leren leven.

avatar van Donkerwoud
In het misdaadgenre is het een ongeschreven regel om 'het kwaad' te verbeelden als iets wat voortkomt uit de maatschappelijke onderklasse: etnische of raciale minderheidsgroepen, met hun eigen wetten, regels en gebruiken. Criminelen zijn provocerende underdogs met een duidelijke eigen identiteit, waarmee zij de 'status quo' van de heersende machten bevechten. Zo niet bij de misdaadpraktijken van Walter White. In het vorige seizoen was hij nog een vriendelijke familieman: vrolijk experimenterend met het fictieve persona van de kingpin 'Heisenberg'. Vooral nieuwsgierig naar een wereld vol potentieel om snel geld te verdienen om zijn ziektekosten terug te verdienen. Een mengeling van plezier en bittere noodzaak.

Deze tweede reeks maakt het een stuk cynischer, want de getergde scheikundedocent heeft inmiddels zelf een verandering doorgemaakt: de meth business biedt hem namelijk meer dan alleen geldelijk gewin. Het is óók een wraak op de wereld die hem frustraties, minderwaardigheidsgevoelens en schaamte hebben bezorgd. En dan blijkt hij niet de enige te zijn. Walter komt namelijk in aanraking met een rijkgeschakeerd gezelschap van kleurrijke figuren die de grens tussen onder- en bovenwereld doen vervagen. Het 'Breaking Bad' is ingezet met een compleet geflipte cliffhanger, waarbij duidelijk moge zijn dat de figuur voorbij een punt is geraakt dat hij nog terug kan naar zijn veilige burgermansbestaan. En Jessie? Die zal mee worden gesleurd in het kielzog van een maniakale figuur die barstjes begin te vertonen in zijn menselijkheid.

avatar van brawljeff
Toch wel het minste seizoen maar nog steeds welverdiende 4*

Dit seizoen gaat verder met de confrontatie tussen Walt en Jesse en drugsbaron Tuco. Wanneer Tuco echter dood is, neemt de serie een stapje terug van al het geweld. Het seizoen leunt daarom ook meer richting de persoonlijke problemen van de familie White (en Jesse) en iets minder naar de drugshandel. Niet per se een slecht iets, maar ik denk dat dit wel de reden is dat dit seizoen bij de meeste mensen iets minder in de smaak valt. De kwaliteit is nog steeds torenhoog.

Dit seizoen kent de introductie van een aantal zeer geliefde personages: Gus, Mike en natuurlijk Saul Goodman. Op laatstgenoemde na blijven deze personages nog vrij ver op de achtergrond. Leuk om bij een tweede kijkbeurt te zien hoe deze personages langzaam werden geïntroduceerd.

Grootste minpunt is het einde van het seizoen, waar al vanaf aflevering Seven Thirty-Seven naartoe wordt gewerkt in een flashforward. Jane is dood, haar vader rouwt en laat precies een vliegtuig boven Walt zijn huis exploderen... serieus?

6 afleveringen gezien en het bleef me maar matig boeien...

avatar van macrobody
Weer genieten dit seizoen

avatar van Black Math
Een tikkeltje minder dan het vorige seizoen. Wat meer de focus op het gezinsleven en wat minder op de scheikunde, waar de hoofdpersoon het vorige seizoen een aantal leuke trucs mee had.

Wel is het interessant om zijn transitie als crimineel te aanschouwen. Nog steeds komt hij zacht over, van wat ik verder over de serie heb begrepen, wordt dat later wel anders. Hij is natuurlijk begonnen als erg sympathiek persoon. Ik ben benieuwd of hij in de volgende seizoenen op dusdanig graduele wijze gewetenlozer gaat worden dat hij nog steeds als sympathiek gezien blijft worden. Net zoals je een kikker kan koken door heel langzaam het water te verwarmen.

Nog een puntje: ik heb begrepen dat deze serie het stijlmiddel van de monoloog nieuw leven inblaast. Daar was vorig seizoen wel wat van te zien, maar dit seizoen valt dat ook een beetje tegen. Op naar het volgende seizoen dus maar. Een halfje minder dan het vorige seizoen. 2,5*.

avatar van Teunnis
Black Math schreef:

Echt? Ik vind hem in dit seizoen al een ontzettend enge vent. Alles behalve sympathiek. Dan kom ik veel eerder uit bij Jesse, Hank of Saul. Zelfs Mike en Fring hebben naar mijn idee veel meer sympathieke eigenschappen dan Walt.

avatar van ZAP!
brawljeff schreef:
In afl. 1 en enkele andere zien we al dat er iets op stapel staat bij huize Walt. BB / Gilligan levert hier een mindfuck met de kosmische strekking: what goes around comes around. Normaal gesproken zou ik dit ook veel te vergezocht vinden (meer moeite had ik eigenlijk met Walt die de vader van Jane tegenkomt in een café en zo zijn er meer dingen), maar op de een of andere manier vond ik het erg leuk gedaan.
Teunnis schreef:
Welbeschouwd zijn het allemaal creeps. Het zijn de acteurs die het hem doen hier, vind ik. Plus dat het aan de kijker is om dit allemaal wel of niet zo serieus te bekijken. Ik vind dit geen hoogstaand drama van echte mensen die tegen wil en dank ergens in verwikkeld raken, maar een gewoon een toffe zwarte komedie misdaadserie met veel vaart en leuk gevonden twists. Ik zou zeggen Malcolm in the Middle meets The Godfather.

Ook dit seizoen was zo weer voorbij, al vond ik die aflevering dat ze vast komen te zitten in de woestijn en à la MacGyver een oplossing moeten zien te vinden niet bijster interessant, zelfs niet vanwege de personage-clash tussen Walt en Jesse.

Speciale vermelding voor Tuco en Hector "ping!" Salamanca - al zijn er veel toffe bijrollen.

Ook hier van 3,0* naar 3,5*.

avatar van tommykonijn
Inmiddels seizoen 2 ook afgerond. Breaking Bad was een serie waar ik wel nieuwsgierig naar was, puur vanwege de lovende kritieken, maar die ik desondanks lang heb uitgesteld, omdat het onderwerp me niet aansprak. Bovendien wordt vaak gezegd dat je je als kijker door de eerste twee seizoenen heen moet worstelen alvorens het pas écht goed begint te worden.

Gelukkig valt dat moeilijk doorkomen van de eerste twee seizoenen bij mij heel erg mee, maar het klopt dat je je zo nu en dan af begint te vragen hoeveel er nou eigenlijk gebeurd is in de aflevering die je zojuist bekeken hebt. Breaking Bad neemt uitgebreid de tijd om de personages uit te werken en ik heb zo'n voorgevoel dat dit de serie in de latere seizoenen van pas gaat komen. Hoe vaak komt het voor dat een personage in een film (of serie als ik kijk naar het laatste seizoen van Game of Thrones) te snel een verandering doormaakt? Bij Walter White beginnen er langzaam maar zeker barstjes te ontstaan, hetgeen diens metamorfose wel een stuk geloofwaardiger maakt.

Het niveau van de eerste twee seizoenen gaat tamelijk gelijk op. Het wil nooit echt saai worden, maar ik kan ook niet zeggen dat het altijd even boeiend is. Waar dit seizoen in ieder geval van profiteert zijn die onheilspellende flashforwards. Die zorgen ervoor dat je met smart uitkijkt naar de seizoensfinale, omdat je je constant afvraagt hoe die situatie tot stand gaat komen. Qua personages vond ik dit seizoen overigens wel beduidend beter dan diens voorganger. Hank's personage werd een stuk leuker en ook nieuwkomers als Saul en Gus zorgen ervoor dat je benieuwd raakt naar hun verdere rol. Marie en Skyler blijven wel soms nogal vervelend imo.

Afijn, ik ben nog niet helemaal overdonderd door Breaking Bad, maar wat deze eerste twee seizoenen in ieder geval heel goed doen is hoge verwachtingen scheppen. Wordt Walter krankzinnig? Krijgt hij het voor elkaar zijn gezin weer te herenigen? En hoe gaat het verder met Jesse? Ik ben reuze benieuwd waar dit naartoe gaat...

avatar van Dorstigjimmyke
Ik ben dit nu voor de tweede keer aan het bekijken en dit is echt een reeks die je de tweede keer veel beter gaat waarderen. Je kent de personages eigenlijk al en iedere keer er weer iets legendarisch gebeurt geniet je. Bij de eerste keer kijken leek het af en toe wat langdradig, maar nu zie je hoe ze naar gebeurtenissen toewerken. Prachtig!

avatar van Dorstigjimmyke
Ik snap niet dat ik altijd beweerde dat de eerste twee seizoenen nog niet zo goed waren. Dit seizoen is gewoon al top. Dat hij Jane laat stikken is toch al weer een flinke stap naar de transformatie van Walter als 'The evil man'. Eerder was er natuurlijk ook al geweld/dreigende taal richting andere criminelen, maar nu gaat het toch om een drugsverslaafd 27-jarig meisje. Ze chanteert hem wel, maar hier gaat Walter wel over lijken. Ook de opbouw naar de vliegtuigramp waarbij er steeds iets meer wordt onthuld is goed gedaan.

Breaking Bad is hier al zo constant van hoog nivo dat ik het moeilijk vind om van sec dit seizoen een heel nauwkeurig cijfer te geven. Het meest briljant zijn hier de introducties van toch wel zeer bijzondere personages, zoals Saul en Gus. En in dit opzicht is bedenker Vince Gilligan in zeer positieve zin the gift that keeps giving. De tragedie van de vader van Jane (en de impact op Jesse) maakte ook indruk.

Ik ben het niet eens met de kritiek op Skyler. Sommige kijkers identificeren zich misschien teveel met liegebeest Walter. Zij voelt nu eenmaal aan dat hij liegt dat hij barst, hij is er ook niet bijzonder goed in (eigenlijk erg goed geacteerd door Cranston, een beetje dat onbeholpene). En daarmee is haar passief aggressieve gedrag vrij begrijpelijk.

Dit seizoen valt extra op door een groot aantal bijzondere intro's met lekker bizarre taferelen, die vaak later pas duidelijk worden gemaakt voor de kijker. Die stuiterende lowrider van Jesse wordt op hilarische wijze ingezet bijvoorbeeld.

De serie blijft een unieke combinatie van soms droge, soms absurde humor met drama, spanning, kleurrijke personages en een prachtige woeste setting. Ik ben nu voor de tweede keer de hele serie aan het kijken en kan echt nog genieten. Niets voelt aan als vulling of wezenloos geleuter. Breaking Bad verdient alle pluimen die het krijgt.

avatar van wimaroca
Inderdaad een streepje beter dan seizoen 1,maar kon geen 3.75 sterren geven,
misschien seizoen 3 ??
Er word veel verteld op een rustige manier wat eigenlijk wel verrassend goed is ,
iets meer actie had ik eigenlijk wel verwacht

En Skyler acteert misschien wel het beste van iedereen,wat je aan haar oog pupillen ziet is formidabel ,zo'n verschil met blij en boos , heb ik weinig gezien.
In seizoen 3 is dit nog beter tezien

avatar van Black Math
Na het kijken van alle beschikbare seizoenen van Better Call Saul ben ik deze serie aan het herzien. Interessant dat in de aflevering Better Call Saul de namen Ignacio (Natcho) en Lalo opduiken. De serie Better Call Saul zal dus hoogstwaarschijnlijk een overlap met Breaking Bad hebben.

Tevens vind ik het bij deze herziening niet langer geloofwaardig dat de DEA Walt over het hoofd ziet. Hank mag een blinde vlek hebben voor Walt, maar hij heeft Gomez als partner bij wie toch veel meer een belletje moet rinkelen en verder is er nog een heel team. Op het moment dat de naam Heisenberg valt, moet er toch een profiel van hem gemaakt worden. Ten tijde van aflevering 8, waar ik nu ben met de herziening weet de DEA weet dat er een producent van heel erg pure witte meth was en nu een producent van heel erg pure blauwe meth die Heisenberg genoemd wordt. Het is erg waarschijnlijk dat de witte meth ook door Heisenberg geproduceerd was. Hij moet dus scheikundig erg onderlegd zijn. Duidelijk is dat de gestolen methylamine voor de blauwe meth gebruikt werd met een oldschool procedure, aldus Hank en Gomez, die ook opmerken dat de dieven duidelijk scheikundig onderlegd zijn. Kortom, het is de DEA duidelijk dat Heisenberg een erg goede scheikundige moet zijn. In combinatie met het gevonden gasmasker dat uit Walts school komt, waar nog meer spullen ontbreken, en Walt die ze verteld dat studenten geen toegang tot die spullen hebben, zou voor mij als DEA agent Walt of elke andere scheikunde docent meteen hoofdverdachte zijn. Hij wordt niet eens verhoord of geschaduwd. Hank mag een blinde vlek hebben, maar er zijn genoeg andere DEA agenten die wel hun verdenkingen zouden moeten hebben, met name Gomez. En met deze aanwijzingen vind ik de blinde vlek van Hank ook ongeloofwaardig. Zelfs al lijkt Walt een sukkel, je gaat hem na, het is simpelweg de procedure.

Daar komt dan later nog bij dat Walt verdwijnt precies in dezelfde periode dat Jesse wiens auto bij Tuco gevonden wordt beweert met zijn vriendin thuis gefeest te hebben, Walts tweede mysterieuze telefoon, en het feit dat Walt opduikt precies wanneer ze hun vermeende Heisenberg willen oppakken, die duidelijk niets met de zaak van doen heeft. Ik kan niets anders concluderen dat de DEA hier behoorlijk incompetent is.

avatar van Kos
Kos
Hahaaa, briljante narcocorrido in aflevering 7. *applaus*

cmr46
Een goed 2e seizoen, we zullen doorgaan.

avatar van Ste*
Vorig jaar schreef ik een vrij negatieve recensie bij seizoen 1. Ik snapte de hype niet zo, vond het allemaal licht gedateerd aandoen, Walter teveel een sukkel om naar te kijken en ook teveel suffe gezinsscènes.

Toch blij dat ik - beter laat dan nooit - besloten heb om verder te gaan, want moet zeggen dat al die problemen zich vanaf halverwege dit seizoen vanzelf oplossen. Vind dit seizoen stúkken beter op alle vlakken en begrijp (zeker nu ik inmiddels bezig ben met seizoen 3) zeker de hype.

Waar ik Jesse in seizoen 1 nog maar een treurig nepfiguur vond deed die mooie story-arc met zijn verliefdheid op Jane zijn personage heel veel goeds. Ja het is nog steeds vaak een sukkel die veel te veel domme fouten maakt, maar hij is kwetsbaar en menselijk en wordt ook een steeds beter acteur. Hij is nu misschien wel mijn favoriete personage.

Voor mij was Peekaboo veruit de beste aflevering van het seizoen, ook weer doordat we zien hoe empathisch Jesse kan zijn met dat jongetje, maar sowieso die schrijnende situatie in dat huis (en de ontknoping met de ATM wat gruwelijk en tof tegelijk was).

Het zit qua production value en structuur (zoals het hele 'Seven-Thirty-Seven Down Over ABQ') ook een stuk beter in elkaar.

Veel zin om verder te gaan!

Na, alle lovende kritieken begonnen met deze serie.

Het is dat de rol van Walter fijn wordt neergezet, Bryan Cranston. Die houdt de serie nog wel overeind.
Maar o, o wat een gigantische hype is deze serie zeg.

Buiten dat het verhaal niet op gang komt en er mijn inziens zeer beperkte diepgang is (wat schijnbaar aanslaat bij het grote publiek, gezien de imdb's) het volgende-

ben gestopt met kijken vanwege ene Aaron Paul die de rol van Jesse speelt.
Deze man kan echt niet acteren. Erg maar waar, hij speelt een hypere tiener, die de wereld van de drugs zo spannend vindt. Nee, dit mag je echt niet serieus nemen, met deze b acteurs in de serie.
Overacting keer 10, bij goede tijden slechten tijden vraag ik me af of hij door de audities kan komen.

Ik ben gelukkig gestopt, zoo veel betere series op netflix dan deze

Belachelijk de lyrische reacties van mensen, met een hoofdrolspeler oo zo zwak. Heb nog nooit zo'n slechte acteur gezien in zogenaamde topserie.

Vandaar mijn punt.

avatar van legian
nonololo schreef:
ben gestopt met kijken

Stoppen met kijken bij het tweede seizoen maar dan wel voor alle 5 de seizoenen een laag cijfer uitdelen? Ben je wel gestopt dan? of heb je toch alles zitten kijken? of ben je gewoon aan het trollen?