ad
  • 8.078.425 stemmen

Breaking Bad - Seizoen 4 (2011)

Show titel: Breaking Bad

IMDb beoordeling: 9,5 (1.491.376)

Seizoenen: 5 seizoenen

Afleveringen: 13

Datum van release: zondag 17 juli 2011

• Netflix Bekijk seizoen 4 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Breaking Bad

Afleveringen Seizoen 4 (2011)

1. 1. Box Cutter

Na de cliffhanger van het derde seizoen zien we dat Walt en Jesse angstvallig afwachten wat Gus' volgende stap zal zijn.

2. 2. Thirty-Eight Snub

Terwijl Walt zijn verdediging tegen Gus voorbereidt, moet Jesse omgaan met de druk door zijn vriendschap met Badger en Skinny Pete nieuw leven in te blazen.

3. 3. Open House

Terwijl Walt zich zorgen maakt over Gus' bemoeienissen en Jesse's fragiele gemoedstoestand, voert Skyler de druk op om te krijgen wat ze wil.

4. 4. Bullet Points

Als Skyler tegenover Hank en Marie een verhaal verzint over de financiën, ontdekt Walt dat Hank met een nieuw onderzoek is begonnen.

5. 5. Shotgun

Jesse maakt een angstaanjagende rit met Mike als ze op de vlucht zijn voor pick-ups. Hierdoor is Walt bezorgd dat zijn partner het niet overleeft.

6. 6. Cornered

Skyler neemt een afstandelijke houding aan als ze vermoedt dat Walt niet de waarheid vertelt. Ondertussen bewijst Jesse zichzelf aan Mike en Gus.

7. 7. Problem Dog

Met de opdracht om de auto die hij voor zijn zoon heeft gekocht terug te brengen, neemt Walt wraak door Skyler in de problemen te brengen met hun witwaspraktijken.

8. 8. Hermanos

Als Hank aantoont dat Gus de meth-koning is van Albuquerque, is Walt bang dat hij en Jesse worden vermoord om hun baas te beschermen.

9. 9. Bug

Terwijl Walt Hanks onderzoek naar de Albuquerque meth-wereld probeert te ondermijnen, moet Gus na een doodsbedreiging nadenken over een deal met een Mexicaanse kartel.

10. 10. Salud

Met een zwaar gehavende Walt, die nog steeds herstellende is van de strijd, sleept Gus Jesse mee naar Mexico om de deal te sluiten met het kartel.

11. 11. Crawl Space

Terwijl Skyler Ted onder druk zet om haar geld aan te nemen om zijn belasting te betalen, dringt Gus erop aan dat Jesse zijn werk in het lab alleen moet voortzetten.

12. 12. End Times

Terwijl hij zijn familie opdraagt om te profiteren van de bescherming die de DEA aan Hank biedt, wacht Walt op wat het lot voor hem in petto heeft.

13. 13. Face Off

Als hun plan om Gus te vermoorden wordt doorgezet, moeten Walt en Jesse snel handelen om hun sporen uit te wissen en een zekere dood te vermijden.

avatar van Michael_1980_mm

Michael_1980_mm

Van deze geweldige serie is dit seizoen mijn favoriet. Genieten van begin tot eind. De strijd tussen Walt en Gus beleeft z'n hoogtepunt.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Michael_1980 schreef:

Amen to that.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Een absoluut hoogtepunt van een seizoen inderdaad, mede dankzij de strijd tussen Walt en Gus, wat hierboven al is benoemd. De serie piekt hier absoluut en zit vol met waanzinnige dialogen, afrekeningen en enorme spanning, vooral dankzij de jacht van Hank die steeds meer en meer op weet te lossen. Cranston zet een legendarische prestatie neer met zijn acteerwerk en het verlangen om te weten hoe de serie gaat eindigen neemt alleen maar toe.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Eerlijk gezegd vond ik het vierde seizoen van een minder niveau dan de vorige twee reeksen. Het gedoe rond de calculerende Gus wordt repetitief. Veel episodes focussen op oninteressante bijrollen (Tyler, Hank, Marie, Ted Beneke) terwijl de grote hoofdlijnen - de confrontatie tussen Hank/Gus - ongeloofwaardig worden afgeraffeld. Het seizoen scoort punten omdat het de verhoudingen tussen Jesse en Walt op scherp zet op een manier die doet snakken naar het volgende seizoen. Bryan Cranston is ook ouderwets op dreef, zeker nu hij steeds in beeld komt met blauwe ogen, bloeduitstortingen, revolverafdrukken en littekens op zijn gehavende kop. Maar de intense gebeurtenissen laten te lang op zich wachten en veel episodes zijn zelfs een tikkeltje aan de saaie kant. Een vermakelijk tussenseizoen naar wat (hopelijk!) het vuurwerk gaat zijn waarmee de serie wordt afgesloten.

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Net als de eerdere seizoenen een mengeling van briljante en dodelijk saaie momenten. Soms zijn hele afleveringen amper door te komen, tot er plotseling iets gebeurt waardoor je weer volledig bij de les bent. De climax in de laatste aflevering is in ieder geval geweldig spannend. Het blijft verder een beetje aanmodderen, met een overdaad aan oninteressante personages. En het tempo mag echt wel wat omhoog.

avatar van macrobody

macrobody

De ultieme binge serie. Geloof dat ik alle seizoenen in een paar weken gekeken heb.

avatar van Black Math

Black Math

Wederom een goed seizoen dat het wat minder van de monologen moet hebben en wat meer van de plotlijnen. Meest interessante personage is Gus en we krijgen wat meer zicht op zijn achtergrond (hoewel er na afloop van dit seizoen nog vele vragen open blijven). In ieder geval interessant om te zien hoe geslepen hij is, wat zich ook uit in zijn poging Walt en Jesse uit elkaar te drijven.

Ook interessant is om te zien hoe Walt het gedurende het grootste gedeelte van het seizoen het allemaal niet in de hand lijkt te hebben met de nodige onhandigheden, maar aan het einde een bijzonder complex plan uitgewerkt blijkt te hebben om Gus te elimineren. En getuige de vergiftiging van het kind van Jesses vriendin is hij blijkbaar ook tegelijkertijd definitief totaal gewetenloos geworden. Erg interessant.

De ontwikkeling van Hank mag ook als interessant bestempeld worden, het is duidelijk dat het laatste seizoen de strijd tussen hem en Walt zal vertonen, twee bijzonder briljante mannen. Waarbij mijn sympathie volledig naar Hank uitgaat, gezien Walts transitie tot gewetenloze schurk.

Spannend, maar door een lagere hoeveelheid monologen uiteindelijk niet beter dan het vorige seizoen. Eenzelfde waardering dus: 3,5*.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Breaking Bad staat er dan wel om bekend een langzame start te hebben, ik begon me toch een beetje zorgen te maken of het nog wel ooit écht zou gaan klikken tussen mij en deze serie. De eerste drie seizoenen scoorden allemaal een ruime voldoende bij mij, maar het was ook echt niet meer dan dat. Er zaten in ieder seizoen wel afleveringen die ik vrij saai vond. De eerste helft van dit seizoen leek het weer die kant op te gaan en ik dacht zelfs even dat het nog best een kluif zou gaan worden om de serie uit te kijken.

Maar zo rond aflevering 8, wanneer Hank Gus in het vizier begint te krijgen, gaat het eindelijk de goede kant op. Hank komt nu wel verdomd dichtbij en Walter moet zich in allerlei eigenaardige bochten wringen om zichzelf niet verdacht te maken. Die dialogen tussen hen in de auto zijn bij vlagen zenuwslopend en het is vrijwel de eerste keer dat ik spanning ervaar bij deze serie. De laatste vier afleveringen zijn mijns inziens het hoogtepunt. Wat een fantastische climax! Je kiest nog voor de kant van Walter in zijn strijd met Gus, maar het laatste shot van aflevering 13 zorgt er wel definitief voor dat je ook een hekel aan hem krijgt, want het blijkt dat hij veel te ver gegaan is. Interessante plottwist overigens. Wanneer hij aan Jesse verkondigt dat hij niks met de vergiftiging te maken heeft, geloofde ik hem namelijk op zijn woord.

Ook wederom heel sterk acteerwerk. Bryan Cranston doet het geweldig, maar Aaron Paul vind ik minstens even goed. Dean Norris, Giancarlo Esposito, Jonathan Banks, Bob Odenkirk en RJ Mitte leveren ook prima werk. Anna Gunn en Betsy Brandt zijn ook overtuigend, al vind ik zowel Skyler als Marie nog geregeld irritante personages. De karakters voelen authentiek: je hebt bij niemand het gevoel naar een acteur of actrice te kijken. Tevens blijf ik het waarderen dat de serie een vleugje zwarte humor bevat. Misdaaddrama heeft de overhand, maar toch komt er geregeld een 'gniffelmoment' voorbij. Tot slot nog even petje af voor de make-up afdeling: 'verminkte' Gus zag er (in positieve zin) verschrikkelijk uit.

Wat mij betreft het sterkste seizoen tot nu toe. Het tempo mag van mij nog steeds wat meer omhoog, maar de tweede helft van dit seizoen maakt een hoop goed. De schrijvers laten zien een spannende climax te kunnen realiseren, dus dat, in combinatie met de laatste scène, maakt mij toch wel erg benieuwd naar het slotseizoen. De kaarten liggen gunstig en het is tamelijk onvoorspelbaar, dus ik laat me graag verrassen.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Goed dat je door hebt gezet tommykonijn. En wat mij betreft volgt met seizoen 5 nog het beste seizoen van allemaal.

avatar van FlorisV

FlorisV

Dit seizoen draait nog wat meer om Gus Fring, zijn verleden, zijn wrok met Salamanca/Don Eladio en de oplopende spanning tussen hem en Walter. Al met al een ontzettend spannend seizoen dat langzaam opbouwt naar een paar climactische momenten.

Ik ben het absoluut niet eens met opmerkingen over de "saaie" afleveringen. Blijkbaar te weinig pief paf poef maar de dialogen en het acteerwerk blijven ijzersterk, net als de af en toe bizarre humor. Het plot blijft interessante wendingen nemen en hoewel ik me steeds minder kan identificeren met Walter is er altijd wel weer een nieuw conflict te zien dat goed onderbouwd is.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Tot nu toe de beste serie inderdaad,maar ik vind Jesse uitmuntend acteren,

met tijden niks te beleven denk je ,maar door de dialogen goed te volgen , leer je de personen wel heel goed kennen.wat later dan weer uitstekend van pas komt

Knap geacteerd door iedereen ...om zo goed in zijn eigen rol te blijven,

op naar het vijfde seizoen !!!!

avatar van Vinny70_mm

Vinny70_mm

Beter dan dit kan niet meer!

Dit seizoen is wel heel wat donkerder dan die ervoor, wat kwaliteit alleen maar ten goede komt.

avatar van cor1946

cor1946

Weer een goed seizoen op naar de laatste. Je blijf kijken (schitterend)