El Camino: A Breaking Bad Movie (2019)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Vince Gilligan
met Aaron Paul, Charles Baker en Matt Jones

Vervolg op de serie 'Breaking Bad'. Na enkele dramatische gebeurtenissen heeft Jesse Pinkman weten te ontsnappen. Ondertussen is de politie naarstig naar hem op zoek. Jesse zal zaken uit zijn misdadige verleden onder ogen moeten zien te komen, wil hij nog iets van een toekomst hebben.

avatar van stfuympos
Totaal geen meerwaarde behalve voor bepaalde mensen hun portemonnee! Fan of geen fan dit was slecht voor BB begrippen.

kenna1 schreef:
Als je deze film niet goed vind ben je geen echte breaking bad fan.

Really? Ik kan best begrijpen dat mensen hierop zitten te wachten en het nog wel aardig vinden, maar dit is natuurlijk wel onzin. Ik als fan van de serie heb gewoon liever dat ze zo'n meesterwerk met rust laten, in plaats van dat ze met dollartekens in de ogen zo'n overbodige film eruit poepen.

stfuympos schreef:

Geen meerwaarde, ok. Slecht? Echt niet. Voor BB-begrippen? Ook echt niet.

Je moet dit wel kunnen scheiden van elkaar vind ik. Als El Camino er nooit was gekomen was niemand verdrietig geweest, maar nu het er is is het best een leuke epiloog op de serie voor velen.

@Ajax&Litmanen1

Proloog?
'Slecht' is misschien overdreven, maar een film als deze zit toch zeker niet boven een gemiddelde Breaking Bad-episode qua niveau. En dan komt er nog bij dat dit een film is en geen episode van een serie. Veel mensen lijken El Camino als dat laatste te beoordelen, terwijl ik vind dat je in een BreakingBad-film een hele andere dynamiek teweeg zou moeten brengen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Daar had epiloog moeten staan, aangepast

Ik vond ook genoeg BB-afleveringen weinig denderend. Zeker in seizoen 1 en 2 viel er nog voldoende op aan te merken. Het is gewoon een gemiddelde BB-aflevering in niveau. Inderdaad had het veel beter gekund, maar dit was geen broddelwerk en dat zie ik bij mensen in de score wel terug. Als je een BB fan bent en je geeft dit lager dan pakweg 2 sterren, dan vraag ik me af wat je wel had verwacht. Best bizar.

Is niet zo moeilijk hoor, in het geval van mijn 1,5*.

Inderdaad eens dat het niveau van El Camino op een gemiddelde BB-episode zit. En dan gaat er bij mij nog het één en ander van de score af voor het feit dat deze film niet gemaakt had hoeven worden / waarschijnlijk met de verkeerde intenties gemaakt is. Plus dat ik het niet als Breaking Bad-episode beoordeel, maar als op zichzelf staande film. Als dit gewoon de laatste twee episodes van de serie waren die aansluitend op het verhaal werden uitgezonden, dan had ik er heel anders naar gekeken.

Ik heb juist het gevoel dat mensen dit hoger beoordelen, 'omdat het Breaking Bad betreft'. En wat ik had verwacht? Geen idee, niks eigenlijk, want: had het met rust gelaten. Maar als de film er dan eenmaal toch is, van dezelfde regisseur, met dezelfde cast, dan had ik daar veel en veel meer van verwacht ipv dit slappe gedoe.

merijn82 schreef:

Vertel, welke verkeerde intenties? De film is gemaakt voor Netflix, waar een paar honderd miljoen mensen de film zonder extra kosten kunnen bekijken voor een tripje terug naar de BB jaren. Het zou anders zijn als ze dit in de bioscoop waren gaan draaien. Je moet het zoals gezegd als een epiloog zien, een extra service naar de BB fans.

Ik zeg er 'waarschijnlijk' bij, want zo voelt deze film en ik was niet bij de voorbesprekingen van het creatieve team . Voor mij voelt het dan ook totaal niet als extra service op deze manier, maar als goedkope uitmelkerij. Met de intentie om een hoop geld te kunnen verdienen dus en er weer een (wederom middelmatige) Netflix exclusive bij te hebben. Dat gevoel krijg ik door het eindresultaat, wat op mij als ongeïnspireerd overkomt. Alsof ze weinig meer te vertellen hadden. In tegenstelling tot het frisse idee waar je aanvankelijk mee begint om tot zo'n toffe serie te komen.

Vandaar dus.

avatar van DonPeliculón
Zeer bevredigende bijlage.

Bekende personages, bekende sfeer en audiovisuele stijl. Fijne vertelstructuur die met een aantal flashbacks vertelt hoe de vork in de steel zit. De film geeft het personage Pinkman voor mij een mooie 'closure' die de serie niet had voor hem en wel voor Walt, omdat het einde van de serie logischerwijs op WW focuste. Ook mooi dat in de film bevestigd wordt dat WW dood aangetroffen werd, kunnen die theorieën dat hij misschien alsnog leefde definitief de prullenbak in.

Toch een hele rits aan oude bekenden die we even langs zien komen, en op een ongeforceerde manier: Mike Ehrmantraut, Skinny Pete, Badger, Todd, een van die nazi's, pa & ma Pinkman, Joe de Autosloper en Stofzuigerman. Vind eigenlijk de scène met WW nog als enige wat geforceerd, ondanks dat de scène op zich goed was. Verder wel goed dat ze niet geforceerd Skyler, Walter Jr., Marie of Elliott en Gretchen erin hebben gepropt als fan service, die hadden niet bij dit verhaal gepast.

Minpunten? Dat sommige personages duidelijker wat ouder zijn geworden. Vond ook die Leone-referentie bij de shoot-out er wat te dik opliggen, nog net niet de Morricone-muziek eronder gemonteerd. De kritieken zijn ergens wel begrijpelijk, in feite gebeurt er weinig nieuws en is het eind van de film hetzelfde als het eind van de serie voor Jesse: hij rijdt weg, zijn vrijheid tegemoet. Zelf zie ik de film vooral als een bijlage bij de serie, waarin het ook niet had gewerkt als de film de hele serie opeens in een totaal ander licht zou zetten met een gigantische onthulling of plotwending.

Heb zelf ook totaal niet het gevoel dat ik hier slachtoffer ben van geldklopperij om Breaking Bad uit te melken. Zelfde geldt voor Better Call Saul. Nu nog een paar maandjes wachten op het laatste seizoen BCS en dan zal de Breaking Bad-saga wel echt tot zijn eind komen vermoed ik. Voorlopig nog wat om naar uit te kijken in ieder geval.

7.5/10

avatar van Movie-Addicted
Matig.. ben ook veel vergeten van BB (heb overigens wel de Recap een beetje gekeken, als opfrisser). Maar goed. Spanning was ook niet om naar huis te schrijven. Overigens wel leuk en geinig dat ze dit na jaren als soort van "toevoeging" (einde?) gebaseerd op de serie's hebben gemaakt, maar of nou nog echt nog iets toevoegt?? Mwah.. dat moet de kijker zelf maar bepalen. Voor mij in ieder geval niet echt.

avatar van Koller
Zeer teleurstellend. Traag, niet spannend en mist de Magic touche van de serie...

Ik heb prima genoten van El Camino en snap veelal de negatieve reacties niet. Met name niet wanneer de film zaken wordt verweten die in de serie net zo goed aan de orde waren. Of argumenten als dat de flashbacks zinloos zouden zijn terwijl, toch in ieder geval de meeste daarvan, duidelijk een doel dienen. Iedereen mag dit van mij een slechte film vinden hoor. Smaken verschillen. Maar ik lees weinig redenen daartoe waar ik in mee kan gaan.
Zelf vond ik Paul beter dan gedacht. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat hij de hele film alleen zou kunnen dragen, maar werd daarin aangenaam verrast. De sfeer en de shots waren fraai en een tikje eigenzinnig zoals vanouds. Evenals de subtiele humor die hier en daar de kop op stak. Het verhaal op zichzelf is prima en werd keurig uit een gezet.
Ik kan niet heel veel slechts aan deze film ontdekken. Ja, het is meer een lange aflevering dan een bioscoopfilm. Maar waarom zou dat negatief moeten zijn?

Wie dit traag vindt is ofwel vergeten hoe de serie liep (meestal nog een pak trager) of onderschat het voordeel dat series tov films hebben. Namelijk de luxe van het langer opbouwen van verhaallijnen en personages.

reteiP

Dat laatste inderdaad, althans dat voordeel onderschat ik niet maar erken ik. En wordt hier duidelijk zichtbaar. Mede daarom is dit als opzichzelf staande Breaking Bad-film wat mij betreft ook niet zo heel goed.

avatar van Fisico
Er is op korte tijd al heel wat neergepend over deze filmepiloog van Breaking bad. Ik heb nog niet zo lang Netflix en heb pas recent de vijf seizoenen doorlopen en kan me dus nog vrij fris voor de geest halen hoe de reeks verliep. Ik ben het dan ook met de meeste meningen hier wel eens dat dit best een aangename afsluiter is, maar niet perse noodzakelijk was.

Sowieso is de achtergrond van de reeks onontbeerlijk. De vele flashbacks en het vervolg van de vlucht van Jesse Pinkman zullen leken geen aanknopingspunt bieden. De flashbacks zijn wel leuk en maken de directe link met de reeks, maar voegen niet steeds iets toe. Het lijken me af en toe zelfs scènes die verwijderd zijn uit de reeks die ze nu oprakelen. Beetje goedkoop, want ook nu staan ze soms op een eilandje, maar stuk voor stuk wel degelijk gemaakt.

De sfeer wordt wel goed doorgetrokken. Je hebt natuurlijk Jesse zelf, maar ook Badger en Skinny Pete maken het herkenbaar. Doorheen de serie, maar ook in de film is Jesse geëvolueerd en gegroeid. Gehard ook, maar als puntje bij paaltje komt, blijft hij erg beïnvloedbaar. We weten ook ineens waarom hij Alaska heeft gekozen om een nieuw leven op te starten.

Uitgemolken vind ik de film niet echt, maar ik zou er niet het etiket "film" op gekleefd hebben. Maar na 5-6 jaar stilte - terwijl de 5 seizoenen jaarlijks liepen - is het vreemd waarschijnlijk om het een epiloog van een serie te noemen.

avatar van Nergenss
Was niet wat ik had verwacht maar kan ermee door. Het is goed geweest voor mij, het gaf mij de kans om de Breaking Bad belevenis te herleven door eerst een uitgebreide recap van de hele serie te checken omdat het allemaal te wazig voor mij was en daardoor kwamen alle toffe herinneringen weer terug.

De film was gewoon OKE voor degenen die Breaking Bad de serie hebben gezien.

avatar van Rickazio
Kwam beetje moeilijk op gang, maar prima filmpje.

merijn82 schreef:

Je bent een ketter! Eeen ongelovige! Naar de brandstapel zul je!

avatar van Thomas83
Verrassend leuk nog. Misschien ook vanwege mijn bescheiden verwachtingen. Ik dacht dat het verhaal wel verteld was, maar er blijkt nog wel ruimte om het verhaal van Pinkman af te ronden. Blij dat er geen groot spektakel van wordt gemaakt. Alles draait om Pinkman die zijn leven weer op de rails moet zien te krijgen. Vond de film ook nog echt ontroerend op momenten. Wie wil er niet zulke trouwe vrienden als Badger en Skinny Pete? De cameo's zijn aardig uitgevoerd voor de veredelde momentjes van fanservice die ze zijn. Gilligan blijft een goede schrijver.

De pacing kon hier en daar wel wat beter op zich. Dat middenstuk met Plemons (toch een beetje de show stelend) is net als alle andere scènes meer dan vermakelijk, maar het haalt wel net wat het tempo eruit, waarna het einde weer lichtelijk gehaast voelt. Of misschien gewoon iets te makkelijk wat het ontlopen van de politie betreft. Wat dat betreft is de film meer een nieuw hoofdstuk in de serie dan een film die op zichzelf kan staan. Ook vond ik de cinematografie eigenlijk ook niet zo mooi als in BB of Better Call Saul. 3.5*.

avatar van Black Math
Ja dit is inderdaad vrij overbodig. Ik had om te beginnen niet zoveel met het personage Jesse Pinkman, dus het was me om het even of hij nu echt zou kunnen ontkomen of niet. Maar goed, het kijkt wel lekker weg. Mits je de serie hebt gezien, anders zijn er wel erg weinig aanknopingspunten.

We zien een aantal karakters terug, wat fijn is, en er zijn een aantal aardige momenten waarin we de personages wat beter leren kennen zoals de stofzuigerverkoper, maar ook Todd met zijn huishoudster, wat er net als in de serie voor zorgt dat ik het gevoel heb met echte karakters te maken heb. Maar het draait hier natuurlijk niet om Walter White en zijn geniale ideeën, en met name die ideeën maakten voor mij de serie zo aantrekkelijk.

Het ziet er verder degelijk uit, maar dat maakt niet automatisch een goede film. Van een speelfilm verwacht ik toch iets meer dan een lang uitgesponnen episode. 2*.

avatar van david bohm
Toch wel verplichte kost als je plezier hebt beleefd aan Breaking Bad. An sich gebeurt er niet zo veel in deze film maar het weerzien met een aantal markante personages is toch geinig.

avatar van herman78
Vermakelijk, maar eigenlijk volstrekt overbodig.

avatar van Captain Pervert
Prima geacteerd, visueel ouderwets kundig en kunstig. Altijd weer een genot. En een mooie afsluiter van de Jesse-verhaallijn uit Breaking Bad.

Ik moet zeggen dat ik hem in de serie in toenemende mate irritant vond worden, maar hier had ik veel sympathie voor het personage.

Verder een feest der herkenning - hoe subtiel ook, soms. In de 'making of' worden veel personages geïnterviewd wiens rol amper een cameo genoemd kan worden. Maar voor de fans zijn zelfs de kleinste details leuk om te zien. Het drugslab in de flashback moest geheel nagemaakt worden, bijvoorbeeld.

De fijne, lome sfeer uit de serie (en uit het minstens zo goede Better Call Saul) is hier lekker aanwezig.

Ik krijg nu weer enorm zin in seizoen 5 van Better Call Saul. Duurt helaas nog tot ruim in 2020.

4 sterren

avatar van Kondoro0614
“You're really lucky, you know that? You didn't have to wait your whole life to do something special.”

Toen deze ‘Breaking Bad’ film werd aangekondigd kon mijn geluk bijna niet op. Ik heb echt ontzettend genoten van de serie die ik wel als één van mijn favorieten kan beschouwen. Tot ik er ik achter kwam waar de film over ging, de personage die ik juist niet kon uitstaan in de film, te veel van het zelfde (‘bitch’). Dus toch met enige tegen zin deze film opgestart want ik wou hem zeker zien, en na de lovende reacties werd ik eigenlijk constant steeds enthousiaster voor deze film.

Maar eenmaal als de film door draaft komen we toch terecht in het oude sfeertje. De beelden waren weer erg tof geschoten en ook het acteerwerk was weer van een leuk niveau, en nu begon ik zelfs wat meer interesse te tonen voor Jesse en dat was juist de gene die ik in de serie wat wou ontlopen. Maar ook de cast was erg vet, de oude acteurs die allemaal langzamerhand hun rol weer hadden in de film en natuurlijk ‘Walt’ waar ik echt enthousiast van werd alleen maar heel erg kort te zien helaas. Ja, dat was toch wel erg sterk aan deze film, een korte tijdsduur weer even terug in de wereld van ‘Breaking Bad’, ik kan er stiekem dan toch wel van genieten.

Het acteerwerk was leuk, vrij standaard en identiek aan de serie. Daarom dat ik Jesse ook wederom niet heel erg overtuigend vond over komen. Voor de rest deed de cast het wel leuk maar met de vele cameo’s is het eigenlijk maar moeilijk om er echt een paar uit te pikken.

Het verhaal was leuk, en brengt informatief je kennis naar boven waar ze in de serie waren achter gebleven. Maar, of ik het nou dusdanig nodig vond dat deze film er kwam daar antwoord ik een ‘nee’ op. De film is toch wel wat overbodig, en had niet gehoeven in mijn ogen maar, ondanks dat is de film verre van slecht. Helaas dat de karakter niet helemaal mijn ding is, waardoor de film toch wat dingen misloopt.

avatar van IH88

Prima Breaking Bad film rond Jesse Pinkman. Aaron Paul is weer perfect in de rol die hem beroemd heeft gemaakt, en ook de rollen/cameo’s van onder andere Plemons, Banks, Cranston, Foster en Ritter voelen een beetje als thuiskomen. Zes jaar heb ik met veel plezier en bewondering naar Breaking Bad gekeken, en de fan wordt hier op zijn wenken bediend.

De film heeft soms een geweldsexplosie, maar net zoals de serie moet El Camino het hebben van de acteerprestaties, de interessante personages, de gecreëerde sfeer en de fantastische regie van Gilligan. Dit is meer een karakterstudie van Jesse, en de manier waarop hij na al het geweld en de martelingen zijn leven weer probeert op te pakken. Door de rol van Foster zal het voor niemand als een verrassing komen hoe de film eindigt, en de laatste scenes in Alaska zijn melancholisch en indrukwekkend.

avatar van Alathir
Beetje overbodig misschien maar wel een genietbare film. Aaron Paul vind ik een toffe acteur. Een beetje een tweede Paul Walker voor mij. Misschien door de Need For Speed film, misschien door de naam Paul. Nee, BB is een goede serie en het verhaal was mooi afgesloten voor Walter White. Voor Jesse Pinkman was dat wat minder het geval (meen ik me te herinneren) dus ik vind het een leuke extra.

De regie is nog steeds van de bekende Gilligan. Zeker sterk gefilmd en doordat het een film is had hij duidelijk ook meer foefjes in huis dan hij in een doorsnee aflevering gebruikt. Het verwijzen naar andere films wordt tegenwoordig wel heel hip lijkt het wel en dat probeert ook Gilligan te doen met een soort van Leone scène erin te steken.

El Camino heeft het vrij trage tempo van de serie maar ik heb niet het gevoel me verveeld te hebben. De film ging vlot voorbij. Ik denk ook dat iemand die de serie niet gezien heeft, deze film ook kan kijken.

El Camino is een waardige afsluiter van de serie Breaking Bad. Beter eigenlijk dan het laatste (uitgerekte) seizoen van Breaking Bad zelf. El Camino gaat over wat er geworden is van Jesse. En wat we zien, is een goed vormgegeven film in de geest van Breaking Bad.