El Camino: A Breaking Bad Movie (2019)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Vince Gilligan
met Aaron Paul, Charles Baker en Matt Jones

Vervolg op de serie 'Breaking Bad'. Na enkele dramatische gebeurtenissen heeft Jesse Pinkman weten te ontsnappen. Ondertussen is de politie naarstig naar hem op zoek. Jesse zal zaken uit zijn misdadige verleden onder ogen moeten zien te komen, wil hij nog iets van een toekomst hebben.

avatar van FlorisV
Lewis-06 schreef:

jesse ook hoor, met z'n dikke kop.

Allebei te veel aan de churros en burrito's gezeten, lol. Toch wel slordig om die gasten niet naar een fat farm te sturen voor een paar weken.

avatar van Gooly
Een soort mindere aflevering van Breaking Bad, maar dan twee uur. Uiteraard zonder hoofdpersonage Walter White, want die was al dood.
Niet echt een kop, niet echt een staart en daartussen in kabbelt het een beetje voort. Op het allerlaatste moment rammen we er nog gauw even twee shots van Walter White en Jane doorheen ("Oeps, die twee helemaal vergeten wat nu?!". "Ach, plak ze er op het einde nog maar gauw even achter".) en dat was de film.

NRT
Ik heb deze film nu voor de tweede keer bekeken en nu weet ik deze ook veel beter te waarderen.

De eerste keer toen ik had gekeken was het al even geleden dat ik de serie 'Breaking Bad' had afgerond. Hierdoor kon het verhaal niet helemaal goed volgen. Todd en de nazi's kon ik mij eigenlijk niet meer heel goed voor de geest halen. Voor mijn waren Tuco Salamanca en Gustavo Fring toch sterkere personages als slechterik. Ik heb daarom de hele serie opnieuw bekeken. Echt prachtig om dat allemaal terug te zien.

Ook de film was de tweede keer beter. Ik wist weer wie de personages waren en kon mij daardoor beter op het verhaal en de details concentreren zonder mij weer te moeten afvragen wie weer wie was. De film hoefde voor mij niet per se gemaakt te worden, maar op deze manier werd wel ook het hoofdstuk van Jesse Pinkman afgesloten.

avatar van Bottleneck
Lekker voortkabbelend filmpje zonder al te veel bombarie en dus passend bij het vervolg van het leven van Jesse. On the run... En een goed einde dat aanhaakt op BB. Had vooraf m’n bedenkingen, maar viel me alleszins mee.

FlorisV schreef:
Viel het ook iemand op dat Todd veel dikker is hier? Wat chronologisch helemaal niet klopt?
Haha ja, maar in Fargo Seizoen 2 (2015) was Plemons nog steviger

avatar van Daan258
Teleurstellend

Hier zat ik zo lang op te wachten nadat bekend werd gemaakt dat er vervolg film zou komen op Breaking Bad.
Breaking Bad is tot nu toe nog steeds mijn favoriete serie en denk ook niet dat iets hier over heen kan.
Daarom kon ik niet wachten om de personages weer terug te zien in een film.
Van te voren geen trailer gekeken en met weinig info de film in gegaan. Maar ik kon het allemaal niet waarderen. Ja, het is leuk om Aaron Paul weer terug te zien als Pinkman maar verder heeft het verhaal niet veel op het lijf geschreven. Zoals veel al zeggen is het een 2 uur lange zit waar weinig gebeurd.

Zonde!

avatar van wimaroca
Het viel me jammer genoeg er tegen deze film,veel minder dan de serie,die vond ik top
en die slechteriken,was helemaal lachen....,die konden zo meedoen met Bassie en Adriaan

avatar van filmfan0511
Degelijk, maar deze film haalt nergens ook maar een beetje het niveau van Breaking Bad en Better Call Saul. Ik denk dat dat ook wel niet echt de bedoeling is geweest van Vince Gilligan. El Camino is een epiloog, een toetje; geen hoofdgerecht. Ik vond Jesse's open einde in Breaking Bad prima, maar zijn werkelijke lot wordt niettemin goed in beeld gebracht, en is erg logisch. Aaron Paul zet de rol voor een laatste keer geweldig neer, en lijkt het personage ook echt van binnen en van buiten te kennen. Je kan hem na Breaking Bad nauwelijks ondergewaardeerd noemen, maar het is toch een acteur die het verdient om in de toekomst in nog heel wat meer films te spelen.
De Breaking Bad cameo's waren gepast, zelfs de scène met Walter White, maar het voelde voornamelijk aan als mosterd na de maaltijd. Je weet al vrij snel hoe het met Jesse gaat aflopen ook (in feite kon je dat wel al raden voor deze film werd aangekondigd), en uiteindelijk gebeurt op het einde exact wat je verwacht.

In conclusie: leuke epiloog, maar niet enorm essentieel. 3*

avatar van Rodger
nog nooit de serie gezien.. maar deze film viel niet tegen..
3.0 .. ***

avatar van filmfan0511
Verhoogd van 3* naar 3.5*. Het is nog steeds niet enorm essentieel, maar het vormt toch wel een leuk 'happy end' binnen het Breaking Bad universum. Aaron Paul is briljant in de rol. En er zitten een heel aantal spannende en prima in beeld gebrachte scènes in, zeker in de tweede helft.

Ik kijk het toch maar even voor de tweede keer met plezier. Wat een fascinerend serie-universum blijft het, onovertroffen.

avatar van Flipman
M013 schreef:
De flash back met walt komt op mij wat geforceerd over. Ik heb sterk de indruk dat dit een soort van oud materiaal is aangezien dat er geen enkele moeite is gedaan om de acteurs er jonger uit te laten zien, alleen bij de flashback zien ze er opeens weer precies net zo uit als toen het voor het eerst werd uitgezonden.
Nee hoor, die was nieuw. Ik meende zelfs te kunnen zien dat Cranston een huidkleurige kap droeg in plaats van zijn hoofd te hebben kaalgeschoren. Wat rimpels aan de zijkant of iets dergelijks. Later las ik op IMDb dat ik gelijk had. Die scène werd wel heel heimelijk geschoten en alles werd uit de kast getrokken om de verschijning van Walt niet te lekken.
M013 schreef:
Maar al met al biedt deze film precies de ingrediënten waar de breaking bad fans op zaten te wachten.
Een mooi verteld verhaal? Ja. Maar heb ik nu een beter gevoel van afsluiting dan voorheen? Nee.

avatar van Flipman
SOAD schreef:
Waar was dat stuk van Skinny Pete in de verhoorkamer zoals in de voorstukjes te zien was. Kreeg er tijdens de film niks van mee.
RudeDog schreef:
Ook al een teleurstelling dat het niet in de film voor kwam! Gemiste kans.
Hoezo? Dan moet het wel in het verhaal passen. Dit was gewoon een fragment dat duidelijk maakt om wie de film draait. De scène zou geen functie hebben. Dat is ook de reden dat prachtig materiaal soms de eindmontage niet haalt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor een groot deel beter dan verwacht. Maar toch niet helemaal.

Was dit nodig? Nee. Is het boeiend. Zeker wel. Met name in het eerste deel van de film. Als de sfeervolle film een opvallend spaarzaam plot heeft en met name de flashbacks sterker zijn dan verwacht en toch best fraaie terzijdes laat zien uit de tijd waarin de serie zich afspeelt en extra laagjes toevoegt aan met name Jesse en Todd. De film was veel sterker charachter-driven, dan de serie die toch meer door plot gedreven wordt. De film wordt gevoelig minder sterk met dat gedoe rondom de ontbrekende 1800 euro en de manier waarop hij daar aankomt, als hij toch op het plot gaat zitten en de film bovendien veel te nadrukkelijk de western gaat uithangen, waar dat in de serie natuurlijker aanvoelde. Voelde bijna een beetje als een stijlbreuk. Fijn einde wel weer.

Aaron Paul is niet zo slank als toen om over de echt flink aangekomen Jesse Plemans maar te zwijgen. Dat was niet zo overtuigend, te meer omdat de rest van de details wel spot on waren.

Op het einde had ik door dat dit een spin-off was van "Breaking Bad".
Maar waar deze "film" nu precies over gaat, ik weet het niet.
Het is een losse knip en plak van verschillende scenes waar ik niet echt iets kan van maken.
Gaat nergens over imo.

Bryan Cranston had blijkbaar geen zin in een kale kop dit keer en koos voor dit bijrolletje liever een goed gevulde badmuts. Over de vette kop van “Todd” maar niet te spreken Ik had de serie nog niet eerder gezien en alles achter elkaar uitgekeken op N flix. Tja dan komt deze film er als een uitgebluste en matig voorbereide afsluiting achteraan. Te veel wisselingen in tijd met een te langdradig stuk halverwege, actie met niet veel zeggende personages en het “soap” gedeelte (hoe het met de rest van de familie en vrienden verder ging en afloopt) heeft men laten liggen, misschien wel omdat een aantal acteurs niet meer mee wilde werken.

Omdat ik de serie vorige week heb afgesloten deze maar eens bekeken.
De meeste mensen zullen toch wel de nodige jaren hebben gehad tussen het zien van de serie en deze film en dat zal niet helpen.
Het was wel aardig allemaal alleen snap ik werkelijk niet wie het onzalige idee heeft opgevat om de acteurs nu ze veel ouder zijn precies dezelfde rollen in de verleden tijd te laten spelen. Ziet er natuurlijk niet uit.

avatar van Donkerwoud
Meer een slowburner als 'Better Call Saul' dan de snelkookpan 'Breaking Bad'. Het is aardig hoe die flashbacks (steeds met een andere mentor-figuur in de hoofdrol) het beeld schetsen van een jongen die altijd op zoek was naar sturing, maar zich daar in de tegenwoordige tijd los van moet leren maken. Echt nodig was deze karakterschets misschien niet, maar het geeft extra cachet aan een personage wiens lot wel erg in het ongewisse bleef. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de uitleg die we nu krijgen bij het systeem waar criminelen hun oude identiteit kunnen inruilen voor een nieuwe. Het is inderdaad wel bevreemdend dat de acteurs van toen inmiddels een stuk ouder en dikker zijn geworden. Vooral Jesse Pinkman (Aaron Paul) en Todd Alquist (Jesse Plemons) waren echt nog magere jongens toen we ze voor de laatste keer zagen. Maar ik was snel bereid om dit anachronisme te bedekken met de mantel der liefde, want ergens past hun volwassenheid bij deze nieuwe vertelling over misgelopen kansen.

avatar van mikey
kos schreef:

ik sluit me dan toch aan bij donkerwoud. Een gevoel van melancholie.
Donkerwoud schreef: