Mijn Series +

The 100 - Seizoen 6 (2019)

Alternatieve titel: The Hundred

Drama / Mystery

ontwikkeld door Jason Rothenberg
met Eliza Taylor, Bob Morley en Marie Avgeropoulos

Deze show vindt plaats 100 jaar in de toekomst, wanneer de aarde is verlaten wegens radioactiviteit. De laatste overlevende mensen leven in de Ark in een baan om de planeet, maar de Ark heeft niet het eeuwige leven. Dus pakt het repressieve regime 100 overbodige jeugddelinquenten op, en stuurt ze naar de Aarde om te zien of de planeet nog bewoonbaar is.

1. Sanctum
  13. The Blood of Sanctum
avatar van renzoroy
Het aankomende 7e seizoen zal het laatste zijn

avatar van joy4ever
Ik stop ermee. Ik vond S5 al bijzonder matig (behoudens de sterke slotaflevering dan) maar met S6 kan ik mijn aandacht er al helemaal niet meer bijhouden. Jammer.

avatar van Binge-Watcher
Tja, het beste is er wel af nu na 6 seizoenen. Ik denk dat 't verstandig is dat ze na het volgende seizoen stoppen dan is het nog een enigszins waardig einde.

Seizoen 6 vind ik bijzonder slecht ten opzichte van het vorige seizoen. De relatie tussen Clarke en Madi is ook echt enorm storend, de koek is wel echt op voor deze serie. Het wordt nu allemaal te feministisch en dan weetje dat het een klote serie aan het worden is. Seizoen 7 laat ik ook zeker links liggen. Als ze naar seizoen 4 waren gestopt had het echt een waardig einde.

avatar van LikeAJedi
De koek is overduidelijk op. Het wordt nu wel allemaal een beetje iets te veel van het goede.

avatar van tommykonijn
Tsja...

The 100 had altijd al zo zijn ups en downs, maar ik heb van de eerste vier seizoenen goed kunnen genieten, met seizoenen 2 en 3 als hoogtepunt. In seizoen 5 ging de serie pas voor het eerst echt onderuit door wéér voor een herhalingsoefening te kiezen en het karakter van bepaalde personages om zeep te helpen.

Seizoen 6 begint hoopvol. Er lijkt daadwerkelijk voor een andere insteek te worden gekozen en dat is precies wat deze serie baat bij had (nou ja... eigenlijk had de serie er vooral baat bij gehad als er inmiddels een einde aan gebreid was, maar soit). Uiteindelijk blijkt dat een beetje een façade. De Primes blijken immers wederom niet veel meer dan weer een nieuwe groep vijanden voor... Wonkru, moeten we ze nog steeds noemen? Al moet ik het dit seizoen nageven dat er over het algemeen wel een iets andere sfeer hangt door de nieuwe locatie. In dat opzicht zou je dit wel verfrissend kunnen noemen.

Jammer dus dat dit seizoen verder wederom veelal teleurstelt. Er worden wederom een hoop nieuwe personages, achtergrondverhalen en regels geïntroduceerd, waarvan ik meer dan de helft alweer vergeten ben. Een deel is interessant, een deel absoluut niet. Met name richting het einde gaat de serie bij vlagen veel te veel 'over the top', soms zelfs dusdanig dat het bijna lachwekkend wordt. Uiteraard gaat ook een aanzienlijk deel van het seizoen op aan het tot inkeer moeten komen van Octavia, nadat ze in het vorige seizoen veranderde in een koelbloedige massamoordenaar. Dit personage is gewoon écht klaar, maar kennelijk zijn de makers het me oneens getuige de seizoensfinale. Ik stoor me er in ieder geval ontzettend aan dat ze nog steeds in deze serie rondloopt en al helemaal dat de kijker haar nu weer sympathiek moet gaan vinden. Het is daarentegen jammer dat Kane en Abby, die zeker de kwaliteit van de serie ten goede kwamen, het toneel moeten verlaten. Met name Abby komt er wat bekaaid vanaf.

Wel kan ik nog een compliment kwijt aan Eliza Taylor. De dubbelrol die ze hier op zich neemt komt best goed uit de verf. Ook Richard Harmon heeft wel een positieve ontwikkeling laten zien tijdens deze serie. Lindsey Morgan en Bob Morley blijven ook wel leuk, maar hun personages krijgen niet zo veel te doen. Het zijn allemaal geen grootste acteurs, maar ze houden zich goed staande met dit materiaal. Visueel is met name de eerste aflevering (en de intro van iedere aflevering) erg sterk. De nieuwe planeet biedt mogelijkheden voor het slotseizoen.

Het moge duidelijk zijn: ik kijk deze serie eigenlijk alleen nog omdat ik inmiddels vertrouwd ben geraakt met de personages. Nu een groot deel van mijn favoriete personages echter is weggevallen en het duidelijk is dat de schrijvers er moeite mee hebben om met iets nieuws te komen, is het de vraag of deze serie nog een bevredigend slotstuk kan voortbrengen. Ik ga het uit nieuwsgierigheid (en voor het gevoel van 'afsluiting') in ieder geval zeker proberen. Ik gun de serie een mooie finale, maar zou liegen als ik zou zeggen dat ik er vertrouwen in heb.