• 8.978.964 stemmen

Met onder meer: Jördis Triebel, Louis Hofmann en Oliver Masucci

Oorspronkelijke taal: Duits

Release datum: vrijdag 1 december 2017

Plot Dark

Dark is een familiesaga met een bovennatuurlijke twist. Dark is gesitueerd in een Duitse stad waar de verdwijning van twee jonge kinderen de relaties blootleggen van vier families. Terwijl de families op zoek zijn naar de kinderen, helpen ze elkaar om naar antwoorden te vissen. Wat ze zich niet konden indenken is dat het mysterie in verband staat met andere geheimen binnen het dorp.

Komt er een Dark seizoen 4?

Meningen over Dark

Rafke Pafke

woensdag 3 februari 2021
Dark seizoen 3 Mijn ervaring met Duitse series was grotendeels beperkt tot dingen uit mijn kindertijd als Derek, Tatort, Die Schwarzwaldklinik,.. Ik begon dus vol vooroordelen aan Dark. Maar ik waagde het toch, vooral omdat er regelmatig aan Stranger Things werd gerefereerd als ik er iets over las. Wat overigens maar zeer beperkt terecht is. Maar wat een fe-no-menale reeks bleek dit te zijn! Het voordeel van het feit dat ik de serie pas nu bekeken heb is dat ik alles achter elkaar kon zien. Want het wordt complex, zeer complex zelfs in het derde seizoen. Maar de Deutsche Gründlichkeit wordt absoluut in dit plot doorgetrokken. Dit zit minutieus in elkaar. Waar veel andere films en series die zich op het gladde ijs van het tijdreizen begeven de mist in gaan, lijken de makers hier een perfecte puzzel te hebben ontworpen. Ik moet toegeven dat het bij het derde seizoen tijdens de eerste afleveringen naar mijn gevoel ook wat stroever leek te lopen. En de toevoeging van meerdere dimensies leek me eerst een overbodige uitbreiding van het verhaal. Tot blijkt dat alles aan het eind perfect in elkaar past. Verder zoals vaak aangehaald, wat een casting! Subliem hoe geloofwaardig verschillende personages doorheen hun leven door verschillende acteurs neergezet worden. Telkens weer een feest om puur op basis van het uiterlijk al het personage in kwestie te herkennen (in een oudere of jongere vorm). Ook de muziek was een meerwaarde. Zeker tijdens seizoen één kreeg ik er regelmatig de stuipen op mijn lijf door gejaagd. Nadien trad er wel wat gewenning op, maar ook hier een topprestatie. De zeer serieuze toon doorheen de ganse serie stoorde me niet, in tegendeel. Ik vond het verfrissend om een SF verhaal op dergelijke manier behandeld te zien. Niet alles hoeft altijd doorspekt te worden met humor naar mijn gevoel. Ik kan alleen maar besluiten dat dit een topreeks is. En ik kan eigenlijk niet wachten om me een tweede maal in de gebeurtenissen te Winden te laten onderdompelen.
avatar van Lucaij

Lucaij

woensdag 27 november 2019
Dark seizoen 2 Wat een diepgaande serie. Meest diepgaande serie die ik ken. De verbanden in Game of Thrones families zijn nog simpel vergeleken met deze ‘knoop’. Ik denk dat je heel scherp moet zijn, wil je alles in een keer begrijpen. Maar fascinerend is het wel. Dat er geen fatsoenlijke recap te vinden is van seizoen 1 zegt al genoeg over de complexiteit van deze serie. Een samenvatting schrijven of vertellen wordt al te complex. Ik zal nog wat moeten lezen over deze serie, voordat ik de grote lijn begrijp. Hopelijk maken ze voor seizoen 3 een goede samenvatting van een uur, want anders is alles opnieuw bekijken het beste. Ik besefte bij de laatste aflevering dat Magnus en Francisca de twee stille hulpjes van Adam zijn in 1921. Overigens had Adam echt een grandioze stem en de serie heeft ook een aantal fantastische qoutes, zoals Adam die het erover heeft dat pijn een schip is en verlangen het kompas.
avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

zaterdag 2 januari 2021
Dark seizoen 3 Jammer. In dit laatste seizoen vervalt deze aanvankelijk leuke serie in een vermoeiende, zich eindeloos herhalende reeks dialogen en 'onthullingen' die niets spannends of mysterieus meer bevatten. 'Je kunt het wel/niet/wel/niet/wel/niet veranderen! Je moet hem wel/niet/wel/niet vertrouwen'. 'Die en die heeft gelogen!. Etcetera. De afleveringen lijken ook steeds langer te worden, terwijl ze vaak voor nog geen kwartier aan noemenswaardige ontwikkelingen bevatten. Een serie die verstrikt raakt in zijn eigen pogingen om maar zo complex en onnavolgbaar mogelijk te zijn en daarbij de factor kijkplezier uit het oog verliest. Het uitermate zwakke slot maakt de deceptie compleet.

J. Verschoor

maandag 12 februari 2018
Dark seizoen 1 Prententieuze bagger. Een volwassen versie van ‘Strange things’ wordt deze serie genoemd. Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor deze kwalificatie: het kijkerspubliek? Of dachten de makers hiermee mee te kunnen liften op het succes van de Amerikaanse serie. Echter de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ‘Dark’ het niet verdiend om in de schaduw van ‘Strange things’ te staan en heeft nog niet het tiende van de kwaliteit van deze serie. De dialogen van ‘Dark’; zijn zo krom als de spreekwoordelijke hoepel, volgestopt met tegeltjes filosofie; het acteren, vooral van de jonge cast is abominabel slecht; de personages reageren stoïcijns op de gebeurtenissen. Daarnaast lopen er te veel personages in de serie rond, en per aflevering worden er om de haverklap nog een paar meer geïntroduceerd zodat het lang duurt voor je iedereen in relatie met iedereen hebt weten te plaatsen. Zeker als het heden en de jaren tachtig zich per scène met elkaar gaan afwisselen wordt het er niet eenvoudiger op. En er is niet echt een personage waarmee je je kan identificeren. Als dan ook nog eens aflevering 8 van dit tijdreisverhaal bijna geheel in het jaar 1953 afspeelt, kan je weer opnieuw beginnen met het oriënteren van wie wie is, zodat de personages helemaal niet meer uit elkaar zijn te houden. Mysterie na mysterie staspelt zich op, zonder dat het echt spannend wordt. En als je als scenarioschrijver denkt dat je mensen met teksten als “Het begin is het einde en het einde is het begin” (Aflevering 4) op het puntje van hun stoel denkt de krijgen, wordt je zwaar overbetaald. De ontwikkelingen en gebeurtenissen worden geforceerd gebracht, terwijl de verhaallijn in ‘Strange things’ juist zo mooi organisch verloopt. Zeer zwak is het gegeven dat veel spannende scènes eindigen met het overeind schrikken van een van de protagonisten die ontwaakt uit een nachtmerrie. Een keer is leuk, maar elke aflevering een keer is toch echt te veel van het goede. Verder wordt er wat drugs verhandelt en loopt er een vreemde hoteleigenares rond, waardoor je de indruk krijgt dat de makers de serie ‘Twin Peaks’ als voorbeeld hebben genomen, doch ook daar kan ‘Dark’ niet aan tippen. Tot slot regent het zo vaak in het plaatsje Winden, waar dit gebroddel zich allemaal afspeelt, dat je je er zelfs als kijker aan gaat irriteren. Tot slot ontbreekt het de makers van ‘Dark’ aan elke vorm van visie en dat kan je van ‘Stranger things’ niet zeggen. Het bijkt dat er een tweede seizoen wordt gemaakt. Je moet er toch niet aan denken.