Mijn Series +

Duitsland
Mystery / Misdaad

ontwikkeld door Baran bo Odar en Jantje Friese
met Louis Hofmann, Jordis Triebel en Lisa Vicari

Dark is een familiesaga met een bovennatuurlijke twist. Dark is gesitueerd in een Duitse stad waar de verdwijning van twee jonge kinderen de relaties blootleggen van vier families. Terwijl de families op zoek zijn naar de kinderen, helpen ze elkaar om naar antwoorden te vissen. Wat ze zich niet konden indenken is dat het mysterie in verband staat met andere geheimen binnen het dorp.

1. Deja-vu
  6. Licht und Schatten
  7. Zwischen der Zeit
  8. Das Paradies

avatar van Jurado
27 juni op Netflix, het, helaas, laatste seizoen van deze fantastische serie, naar mijn mening beter dan het enigzins vergelijkbare Stranger Things.
#zinin

Jurado schreef:
enigzins vergelijkbare Stranger Things.
Uh, what?

avatar van brawljeff
MJ_DA_MAN de serie werd voor het uitkwam gepromoot als de Duitse Stranger Things, maar uiteindelijk lijkt het er inderdaad totaal niet op.

avatar van horizons
gelukkig maar. Maar de reclame was wel begrijpelijk.

avatar van Jurado
MJ_DA_MAN schreef:
Uh, what?

Voor de S.T liefhebber die Dark niet kent.... of ..Wat bedoel je eigenlijk?

Jurado schreef:
Voor de S.T liefhebber die Dark niet kent.... of ..Wat bedoel je eigenlijk?
Dat Dark totaal niet op ST lijkt.

#zinin

Heb de trailer gezien , ziet er fantastisch uit .
Inderdaad helaas het laatste seizoen , maar wordt wel genieten

Vandaag kijken

avatar van horizons
Eerste twee afleveringen zijn gewoon weer sterk.

Kan geen kwaad een recap te kijken.

avatar van AOVV
Of gewoon nog 'ns lekker voor de eerste twee seizoenen te gaan zitten. En daarbij valt me op dat vooral seizoen 2 toch wat beter bevalt dan voorheen, blijkbaar.

avatar van Pocalan
Ook ik heb de eerste twee seizoenen opnieuw gekeken en ben inmiddels halverwege bij seizoen 3. (Op IMDB staat trouwens ook een goeie recap.) Ik ben blij dat ik de vorige twee opnieuw heb gekeken want ik kwam andere details tegen. In dit derde seizoen zitten voor mij wat saaie momenten maar desondanks blijft het een ijzersterke serie. Het is ook weer even wennen met de extra dimensie en tijdlijnen. Ongelofelijk hoe goed een aantal acteurs zijn gecast. Niet alleen wat gelijkenissen betreft maar ook karakteristieke gedragingen. De muziek blijft gewoon top. Ik ben benieuwd wat de laatste vier afleveringen in petto hebben.

die brandblusser scène....!

Erg sterk tot nu toe. Het gaat nu echt wel vallen of staan met de afwikkeling. Tot nu toe zijn valkuilen vakkundig vermeden en wordt er toch wel geniaal schrijverschap getoond dus de verwachting is er!

Klopt trouwens iets niet met de afleveringen. Zal correctie insturen ofzo.

avatar van Binge-Watcher
Typisch dat de 3 stemmen van mensen zijn die nog niet 1 aflevering als gezien hebben aangevinkt.

Goed, maar seizoen 1 en vooral seizoen 2 vond ik veel beter.

avatar van horizons
Tof. Inderdaad was seizoen 2 het sterkste in deze serie maar hoe ze het rond schrijven in seizoen 3 is toch wel heel erg knap gedaan. Er zijn een aantal momenten dat het allemaal heel erg sterk samenkomt en waarin je een duidelijke opzet ziet om iedereen op de juiste plek te krijgen.

De finale afwikkeling komt dan misschien wat onverwachts maar heel gek is het ook niet. Het lot van Martha en Jonas wordt mooi uitgespeeld. Dat er nooit een vervolg mogen komen!.

Binnenkort maar eens alles achter elkaar door kijken.

avatar van Binge-Watcher
Pfff, laat ik eerst zeggen dat je beter alle 3 delen in 1x achter elkaar kan doorkijken want dit 3e seizoen is nagenoeg onnavolgbaar als je ook maar een seconde wegkijkt ben je de weg alweer kwijt.

Laat ik voorop stellen dat de gene die dit heeft uitgewerkt echt geniaal briljant is... Ongekend hoe ingewikkeld en verbonden alles is... Dit is echt hogere wiskunde.
Ook het acteerwerk van nagenoeg de gehele cast is van een erg hoog niveau! Knap gedaan

Neemt niet weg dat ik me aansluit bij de rest, seizoen 2 was zonder twijfel het beste.

Het inteelt gehalte blijkt na 8 afleveringen ongezond groot. Dat icm die andere dimensie waar vandaan ook nog weer eens dubbele personages kwamen maakte het echt een onnavolgbare puzzel/kluwen waarbij het soms echt niet meer te zien was wie waar was, wat deed en aan welke kant ze stonden.
Toen ook nog weer eens de theorie over kwantumverstrengeling in de mix werd gegooid met een mogelijkheid op een oneindige hoeveelheid van dezelfde personen werd het me wat te vergezocht. En alles was wonderwel op te lossen want er bleek doodleuk nog een derde dimensie, die de oorsprong bleek, vanaf dat moment was de pret er af.

Ik denk dan ook dat dat de grootste valkuil is gebleken, ze hebben zich het zo lastig gemaakt dat het niet meer logisch en realistisch is. En dat is jammer.

avatar van Pocalan
Het werd mij te ingewikkeld. Bij aflevering 6 en 7 kon ik het steeds lastiger volgen. Ik merkte tevens bij dit seizoen dat ik de magie miste die ik bij de eerste twee seizoenen wel had. En toen kwam die laatste aflevering. Man, wat heb ik een gigantische Dark-hangover. Op werk gooide ik het maar op slecht geslapen door mijn oorsuizen.

Bij bepaalde dingen in de serie kreeg ik mentale kortsluiting. Want hoe kan het dat de vader van Jonas de brief pas kan schrijven als hij het onder ogen ziet dankzij Jonas? En als Jonas naar de andere wereld gaat en daar wordt vermoord, hoe kan hij dan in zijn eigen wereld verder leven en Adam worden? En dat de dochter van Charlotte haar moeder is? Dat laatste is me inmiddels duidelijk. Er is ook wel ergens een uitleg in de serie voor dit soort dingen en mijn man heeft het mij proberen uit te leggen. (Ook al heeft hij de serie niet gezien.) Maar ik heb meer nodig dan een nachtje slapen. Misschien volgend jaar op 27 juni alles maar eens herkijken. Nu kan ik er nog geen fatsoenlijk cijfer voor geven.

Pocalan
Op Reddit staan aantal topics met sluitende verklaringen van vrijwel alle familiebanden en artefacten.

avatar van Pocalan
Daar zal ik eens naar kijken. Dank je!

Pocalan schreef:

Dat is die kwantumverstrengeling theorie... Die hebben ze helaas in de mix gegooid (alsof het nog niet moeilijker kon)

Voor een tv serie is dit echt te ingewikkeld, als ik theorieën over kwantummechanica wil leren zet ik Discovery Science wel op.

Ik ken al zo 2 personen die zijn afgehaakt bij dit seizoen omdat het te ingewikkeld werd. Wat ik al zei, ze hebben zichzelf in de voet geschoten met dit 3e seizoen.

Binge-Watcher
Valt toch wel mee. Kijk maar eens de eerste drie afleveringen van seizoen 1 terug. Daar wordt al gehint naar zaken voor het hele verhaal.
Erg goed geschreven allemaal!

horizons schreef:
Binge-Watcher
Erg goed geschreven allemaal!

Dat het goed geschreven is staat buiten kijf inderdaad. Maar voor een televisie serie hebben ze het domweg te ingewikkeld gemaakt.

Binge-Watcher schreef:

Maar juist in een tv-serie heb je meer tijd om dieper op materie in te gaan dan in een film van 2 uur.

In ieder geval heb ik mij er niet aan gestoord.

jrn
Te ingewikkeld? Dat vind ik enorm meevallen. De serie doet er alles aan om zo helder mogelijk te maken hoe de verbanden liggen. In seizoen 3 is het tempo een stuk omhoog gegaan, wat natuurlijk logisch is aangezien we al 2 seizoen lang de hele basis voorgeschoteld hebben gekregen. Het is wel echt aan te raden om voor dit seizoen nog een flinke blik te werpen op de stamboom, en helder voor de geest te hebben welk personage op welke manier in contact staat met anderen. Dit is een serie waarbij de genialiteit in de details zit: alles klopt, over elk stukje oorzaak en gevolg is nagedacht. Maar voor een sci-fi serie over tijdreizen (die dus ook een publiek trekt die daarin geïnteresseerd is), moet dit geen hogere wiskunde zijn.

Ik vond juist dat in de laatste 2 afleveringen iets té veel uitgelegd en uitgesponnen werd. Tikje teveel voorgekauwd.

Wat betreft kwantumverstrengeling en kwantummechanica; het is echt niet nodig om die theorieën te begrijpen om het plot te kunnen begrijpen. Het geeft voor de nerds onder ons (hoi!) wel een mooi theoretisch framework over hoe het concept wetenschappelijk onderbouwd is.

Binge-Watcher schreef:

Oef, beta wetenschap ligt me niet zo. Zelfs met eenvoudige wiskunde heb ik al moeite. Maar ik ga op onderzoek uit want ik wil het weten. Zelf ben ik meer van filosofie en psychologie. Dat kwam ook ruim aan bod in de serie.

De scenes die ik noemde laten me trouwens ook denken aan het kip of het ei verhaal.

avatar van AOVV
Sterk, dit derde seizoen van Dark. Het verhaal wordt naar mijn mening erg mooi afgerond, plotholes zijn niet echt te bespeuren, ik kan de makers enkel maar hulde brengen hiervoor!

De lat werd hoog gelegd door de eindscène van het tweede seizoen en de trailer die in mei op de wereld werd losgelaten, wat me wel war behoudender stemde. Ik heb echter de eerste twee seizoenen nog eens herbekeken alvorens dit laatste aan te vatten, en dat bleek de juiste keuze. De reeks vormt ook echt een geheel, een drie-eenheid, als het ware.

Ik raakte ook nu wel 'ns de draad kwijt, maar door de spanning en het mysterie van de reeks bleef mijn aandacht onverminderd. Ook de puike casting en soundtrack verdienen een dikke vette pluim.

4 sterren

jrn schreef:

Haha jij geeft hier nu toe een nerd te zijn die die theorieën kan waarderen. Maar de gemiddelde serie kijker interesseert dat geen mallemoer natuurlijk. Wat ik al zei 2 vrienden zijn al vlot afgehaakt en ik had het er bij tijden knap lastig mee het nog te volgen (niet dat ik zo'n Einstein ben, maar heb wel intensief en met veel interesse gekeken).
Wat ik bedoel te zeggen is dat het voor Jan met de pet wat te ingewikkeld kan worden gebaseerd op hoe ze het hebben uitgewerkt.
En je mening mbt de laatste 2 afleveringen deel ik.

Sterk laatste seizoen, ook al is het wat jammer dat het niveau van seizoen 2 niet meer gehaald wordt.
Het einde voelt passend aan, maar toch mocht het voor mij wat grootster en epischer geweest zijn.

Trouwens de officiele website van de serie is een echte aanrader om de stambomen te kunnen volgen, knap gemaakt

avatar van brawljeff
Zo, dat was een flinke trip! Ik heb zelden iets zo boeiend gevonden wat ik zo slecht kon volgen. Het is echt allemaal briljant geschreven, maar het ging mij dit seizoen net iets te ver met twists en alternatieve realiteiten. Wat al hierboven benoemd wordt: de acteurs op verschillende leeftijden zijn perfect gecast en het einde is prachtig, ook al had ik een wat uitgebeeider einde niet erg gevonden. Net wat minder dan de vorige seizoenen.

Beste serie ooit. Hoe kan je zoiets verzinnen...

avatar van Niles
De serie verloor mij dit seizoen, tot en met aflevering 8. De finale was zo bloedstollend mooi dat die het hele derde seizoen redde. Ik ben blij dat ik door gezet heb. Alles valt perfect op zijn plaats voor mij. Een vader die dingen recht wil zetten én een moeder die vecht voor haar dochter, gaan voorbij grenzen.