Mijn Series +

Duitsland
Mystery / Misdaad

ontwikkeld door Baran bo Odar en Jantje Friese
met Louis Hofmann, Jordis Triebel en Lisa Vicari

Dark is een familiesaga met een bovennatuurlijke twist. Dark is gesitueerd in een Duitse stad waar de verdwijning van twee jonge kinderen de relaties blootleggen van vier families. Terwijl de families op zoek zijn naar de kinderen, helpen ze elkaar om naar antwoorden te vissen. Wat ze zich niet konden indenken is dat het mysterie in verband staat met andere geheimen binnen het dorp.

1. Deja-vu
  6. Licht und Schatten
  7. Zwischen der Zeit
  8. Das Paradies

avatar van Niles
De serie verloor mij dit seizoen, tot en met aflevering 8. De finale was zo bloedstollend mooi dat die het hele derde seizoen redde. Ik ben blij dat ik door gezet heb. Alles valt perfect op zijn plaats voor mij. Een vader die dingen recht wil zetten én een moeder die vecht voor haar dochter, gaan voorbij grenzen.

Niles schreef:

De serie verloren en toch een hoog cijfer geven??
Ik zit nu bij seizoen 3 aflv 2 en ik vind het echt heel traag, stroef gaan. Het komt bij mij over alsof de cast niet op hun best speelt. De drie nieuwe figuren die bij zijn gekomen, doen mij niets. Ik heb in twee dagen tijd met moeite door de eerste en tweede aflevering moeten heen worstelen. Mede ook omdat het voor mij nu helemaal ingewikkeld wordt.

avatar van Niles
Noud

Doordat de finale voor mij alles op zijn plaats liet vallen. Alle seizoenen werden voor mij een geheel. Uitermate knap gedaan. Mijn advies; doorzetten dus. Ik herken de stroefheid die je schetst aangaande de eerste afleveringen. Ik herkende mij dan ook, achteraf, in de recensie van de NRC: ‘Dark’ bezwijkt onder zijn eigen gewicht - NRC

Als je alles afpelt en abstraheert tot de kern blijft er een ontzettend mooi en ontroerend verhaal over.

avatar van horizons
Kan het niet helemaal eens zijn met de NRC.

Als je de serie nog een keer helemaal kijkt valt pas op hoe geweldig het geschreven is. En bij de tweede keer kijken zijn de eerste vier afleveringen van seizoen drie ook opeens veel logischer.
Maar inderdaad is seizoen drie iets taaier door de opzet, aflevering vijf en zes schakelen dan tandje bij om in aflevering zeven helemaal los te gaan en dan de afronding in acht op de enige juiste manier te doen.

Het gesprek met Tannenhaus in aflevering 10 van seizoen 1... dat is zo sterk opeens!

avatar van james_cameron
Puzzelen voor gevorderden, ook in dit derde en laatste seizoen. Voor de volhouders biedt ook deze reeks weer geweldig, complex en intelligent uitgewerkt duister entertainment, mooi gespeeld en subliem in beeld gebracht. De serie wordt daarnaast op bevredigende wijze afgesloten. Voor het prachtige einde wordt voor de verandering ook eens ruimschoots de tijd genomen. Daar kunnen andere series nog wel het één en ander van leren.

avatar van ArthurDZ
Seizoen 1 vond ik geweldig, en krijgt van mij een dikke 5*. De wereld en het verhaal werden op een schitterende manier opgebouwd, de personages overtuigden meteen, en ondertussen werd er ook nog duchtig rondgestrooid met het ene intrigerende plotpunt na het andere.

Achteraf gezien misschien iets te duchtig: in seizoen 2 moesten de makers noodgedwongen door grote hopen plot ploegen, wat naar mijn gevoel de geloofwaardigheid van de personages en hun acties niet ten goede kwam. Te vaak verwerden het tot marionetten waarvan je heel duidelijk de draadjes kon zien hangen, terwijl het toch een beetje de bedoeling is dat je die draadjes voor de kijker onzichtbaar weet te houden. Steeds meer dialogen bestonden uit twee personages die compleet naast elkaar praten en geen idee hebben wat de andere bedoelt, en op zich wel cool dat er steeds meer tijdreizigers bijkomen, maar er ontstaan soms wel wat vreemde situaties door (dus Mikkel/Michael wist dus gewoon dat zijn vader hem naar het verleden achterna was gereisd en daar in een gesticht is gezet? En hij heeft hem daar altijd laten zitten? Huh?). Nog altijd een goed seizoen dat ik met 4* heb beloond, maar de liefde bekoelde wat. De magie verdampte.

Seizoen 3 eerder vandaag uitgekeken, met een 3.5* tot gevolg. Het was allemaal weer best mooi, maar zonder terreinwinst te behalen op seizoen 2, waar ik stiekem wel op hoopte. De keuze om (bijna letterlijk) een hele nieuwe dimensie aan het verhaal toe te voegen zorgde er wel voor dat de frisheid die Dark in S02 voor mij een beetje was kwijtgeraakt, toch enigszins terugkwam. Alleen jammer dat het daardoor wel 'de grote Jonas en Martha-show' werd, met veel personages die toch wel in meer of mindere mate tussen de mazen van het net vielen. Over de grote finale van de serie heb ik gemengde gevoelens: ergens was het wel mooi, maar tegelijkertijd vind ik het altijd jammer wanneer series eindigen met een druk op de grote reset button, zodat vrijwel alles waar je de voorbije jaren naar hebt gekeken uiteindelijk helemaal niet zo belangrijk bleek te zijn.

Mijn eindconclusie: Dark is een hele straffe en originele serie, maar wel een die zich uiteindelijk toch enigszins verslikt heeft in zijn eigen ambitieuze premise.