ad

Release datum: 13 september 2005

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Supernatural

Supernatural gaat over de broers Winchester die het bovennatuurlijke kwaad bestrijden. Ze nemen hierbij de taak van hun vader John over, die hiermee begonnen is om de dood van zijn vrouw te wreken. Dankzij hun vader groeien Sam en Dean op als demonenjagers. In elke aflevering lossen Dean en Sam een mysterie op door met een bovennatuurlijke tegenstander af te rekenen. Mysteries draaien meestal om kwaadaardige geesten, maar ook vampiers, weerwolven en andere demonen moeten worden verslagen.

Social Media

Seizoenen

Komt er een Supernatural seizoen 16?

Acteurs en Actrices

Dean Winchester

Sam Winchester

Alle Media

Meningen over Supernatural

Maiky_mm

zondag 2 april 2017
Supernatural seizoen 1 Prima eerste seizoen van Supernatural, een van de meest meeslepende series die ik heb gezien. Qua concept ligt dit vrij dicht bij The X-Files. Zie het als een X-Files-light.

Naast het overkoepelende verhaal, waarin twee broers jacht maken op de gevaarlijke demon die hun moeder heeft vermoordt, plukt bedenker Eric Kripke gretig uit veel urban legends en geeft hij er een eigentijdse draai aan. De relatie tussen de twee totaal verschillende broers en hun vader wordt ook aangestipt, hoewel het nog niet de diepgang bereikt die het tweede seizoen wél heeft. Men komt er wel mee weg – de basis wordt gelegd en dat gaat vaak niet zonder slag of stoot. (The X-Files had dat in het eerste seizoen immers ook.)

Qua sfeer legt Supernatural het af tegen zijn voorbeeld, wat mede komt door de jeugdige hoofdrolspelers. Dit maakt dat de serie ook voor een iets jonger publiek gemaakt is. Wat overigens zeker geen domper is. De verhalen zijn aardig, de aankleding bij vlagen uitmuntend (Asylum is een hoogtepunt) en de humor zeer acceptabel (hoewel de beste grap al meteen in de eerste aflevering wordt gemaakt). Bovendien durft men in één aflevering het paranormale even links te laten liggen (The Benders) – wat opvallend genoeg resulteert in een van de beste afleveringen van het seizoen. Daarnaast vormt ook Scarecrow een hoogtepunt.

Maiky_mm

zondag 2 april 2017
Supernatural seizoen 3 Door de schrijversstaking die de film- en tv-industrie eind 2007 en begin 2008 teisterde, bestaat het derde seizoen van Supernatural uit slechts zestien aflevering.

De makers lijken de visuele stijl van de voorgaande twee seizoenen los te hebben gelaten. Dat levert geen lelijke stijl op, maar jammer is het wel. Daarnaast is de eerste aflevering, The Magnificent Seven, wat rommelig en gaat de boel véél te snel. Gelukkig herpakt de serie zich al snel. In The kids are alright zien we een interessante verstandhouding tussen Dean en het zoontje van zijn ex en in Sin City komt Dean het een en ander te weten tijdens een gesprek met een demon. A Very Supernatural Christmas is, met zijn nostalgische opener en lugubere beelden, memorabel. Evenals Mystery Spot.

Opvallend is dat de humor een prominentere plaats heeft ingenomen, wat ik niet altijd kon waarderen. De afleveringen barsten weer van de vele referenties naar populaire cultuur. Zo is Jus in Bello een hommage aan John Carpenters Assault on Precinct 13 en wordt reality tv belachelijk gemaakt in het ietwat flauwe Ghostfacers.

We leren twee nieuwe personages kennen. Ruby, een demon die aan de kant van de broers lijkt te staan, en de aantrekkelijke Bela, een Britse dame die in occulte voorwerpen handelt en een flinke luis in de pels van de broers zal worden. Persoonlijk vond ik Bela en Ruby twee vermakelijke toevoegingen, maar de kritiek van de fanbase was dermate vernietigend dat de rollen in latere seizoen werden afgezwakt.

Tot slot wordt de relatie tussen Sam en Dean weer verder en verder uitgediept – een aspect waar de serie inmiddels voortreffelijk in is geworden.