• 8.607.970 stemmen

3,93 3.264 stemmen + Mijn stem

Status: Beëindigd

Genre: Komedie

Ontwikkeld door: Marta Kauffman, David Crane en David Crane

Met onder meer: Jennifer Aniston, Courteney Cox en Lisa Kudrow

Release datum: 22 september 1994

• HBO Max Bekijk via HBO Max
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Friends

Friends gaat over het dagelijks leven van zes vrienden in New York. Monica is de nette en georganiseerde zus van paleontoloog Ross. De mooie Rachel is de prinses van het stel en brengt het hoofd van Ross telkens weer op hol. Chandler is een oud-studiegenoot van Ross, Phoebe is een excentriekeling en Joey wil heel graag een beroemd acteur worden.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Seizoenen

Komt er een Friends seizoen 12?

Acteurs en Actrices

Meningen over Friends

avatar van Metalfist

Metalfist

vrijdag 25 juni 2021
Friends seizoen 11 The One with the Reunion Er zijn zo van die series die definitief op je netvlies gebrand staan en Friends is er daar één van. Het was sowieso één van de eerste - misschien zelfs de eerste - reeksen die ik ooit zelf kocht (toen nog in een actie met codes dat je per 2 gekochte seizoenen een derde gratis opgestuurd kreeg) en die ik in de loop der jaren wel eens regelmatig opzet. In die mate zelfs dat ik van elke aflevering nog wel weet wat er gaat komen en perfect kan aangeven wie wat gaat zeggen of wat er gaat gebeuren. Toch stond ik ook niet helemaal te springen om deze reünie. Ik was al blij dat ze geen nieuwe aflevering(en) gingen maken aangezien dat toch gedoemd is om te mislukken maar ik vreesde toch voor het eindresultaat. Onterecht blijkbaar. Er is wel best veel aan te merken op deze special en dan vooral de keuze om een aantal beroemdheden te laten opdraven in nietszeggende bijrolletjes (Justin Bieber, Cindy Crawford en Cara Delevinge tijdens die catwalk bijvoorbeeld, wat hebben die in hemelsnaam met Friends te maken? Het is bovendien ook niet dat de serie zo bekend staat om de legendarische kostuums) en er wordt teveel gebruik gemaakt van nutteloze opvulling (wat heb ik nu aan een interview met een nobele onbekende die komt vertellen wat voor invloed de serie op zijn/haar leven heeft gehad) maar in de momenten dat de zes echt bij elkaar zijn.. Dan komt er toch terug wat van de oude chemie tot leven en al zeker wanneer er wordt teruggeblikt naar bepaalde sleutelmomenten. Zo komen we nog wel eens een klein geheimpje te weten - dat David Schwimmer en Jennifer Aniston ooit bijna een koppel waren maar dat de tijd nooit echt juist was - maar het zijn vooral de anekdotes en blikjes achter de schermen die dit zo leuk maken. De slappe lach van de cast & crew tijdens de iconische "Pivot! Pivot! Pivooooooot!" scène (ik zou liegen als ik zeg dat ik dat woord zelf nog nooit heb gebruikt tijdens het helpen met een verhuis) maar ook het ongeval van Matt LeBlanc waarbij zijn schouder uit de kom is gegaan. Verder doet Friends: The Reunion ook gewoon hetgeen je bij dit soort specials verwacht. Er wordt dieper ingegaan het maken van de serie en bijvoorbeeld op het casting proces (met hier en daar nog een leuk wist-je-datje zoals dat de dubbelganger van Joey ooit nog in de running was om zelf Joey te spelen) en er zijn een aantal interviews met de makers van de serie. Alleen beetje jammer dat er uiteindelijk weinig aandacht wordt gegeven aan de vele belangrijke bijrollen. Janice (Maggie Wheeler) komt even ter plaatse en Gunther (James Michael Tyler) is in een flits te zien via een Zoomverbinding (die is wel vandaag de dag in behandeling voor kanker dus dat is nog logisch dat die er niet fysiek bij is) maar bijvoorbeeld Paul Rudd ontbreekt volledig. Dan had ik liever gehad dat ze de nietszeggende interviews met mensen die niets met de reeks te maken hebben gewisseld hadden voor mensen die effectief een rolletje hebben gespeeld. Hier en daar voelt het ook allemaal wat gestuurd aan (er is letterlijk maar 1 vraag uit het publiek en die leidt meteen naar een grappig verhaal van Schwimmer) en James Cordon is misschien ook niet de beste keuze om dit in goede banen te leiden. Dit had beter kunnen zijn maar laat ons eerlijk zijn: het had ook echt wel een pak slechter kunnen zijn. Ik ben blij dat ze niet krampachtig hebben proberen vast te houden aan oude glorie maar gewoon enkel de focus op de zes vrienden en de reeks an sich had wel interessanter geweest. Het is namelijk in die momenten dat je de chemie van weleer terug voelt en uiteindelijk bevat deze reünie genoeg materiaal dat het waard maakt om het als fan eens te checken. Ik heb alleszins wel weer zin om de originele reeks nog eens op te zetten, voor de zoveelste keer, en ik denk dat ik er nog altijd even hard van ga genieten. Dikke 3.5*
avatar van tommykonijn

tommykonijn

maandag 27 februari 2017
Friends seizoen 1 Mijn eerste kennismaking met deze ontzettend bekende en geliefde sitcom is ook positief. Eerlijk is eerlijk, het is niet zo dat ik elke minuut van Friends dubbel lig. Desalniettemin zijn er genoeg grappen per aflevering die effectief zijn, waardoor ik vaak probleemloos drie afleveringen achter elkaar kan kijken. De serie heeft veel te danken aan het goed geschreven script en het leuke sfeertje dat constant aanwezig is, maar het hoogtepunt is ongetwijfeld de vriendengroep op zich. De cast doet het super en het is geweldig om te zien hoe de personages in de loop van het seizoen echt tot leven komen. Daar ik tijdens de eerste aflevering naar Jennifer Aniston en Courteney Cox zat te kijken, keek ik tijdens de laatste aflevering naar Rachel en Monica. Het waren echter voor mij met name het sarcasme van Chandler en de, helaas herkenbare, onhandigheid van Ross die mij het meest aan het lachen wisten te brengen. 4*
avatar van pdonidvie

pdonidvie

maandag 31 mei 2021
Friends seizoen 11 Ach kom, dit is toch geen seizoen 11? Hoe kan dit ooit goedgekeurd zijn?
avatar van aslan

aslan

woensdag 10 juli 2019
Friends seizoen 1 Mijn vrouw volgde dit terwijl ik een boek las.. wat een vervelende lachband. Uiteindelijk moest het boek weg, lezen werd onmogelijk. Misschien moet ik ooit de serie eens opnieuw bekijken, zonder me te ergeren aan die lachband.