• 8.985.891 stemmen

Friends - Seizoen 9 (2002-2003)

Show titel: Friends

IMDb beoordeling: 8,9 (1.083.235)

Ontwikkeld door: Marta Kauffman, David Crane en David Crane

Met: Jennifer Aniston, Courteney Cox en Lisa Kudrow

Datum van release: donderdag 26 september 2002

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 9 via HBO Max

Plot Friends

Friends gaat over het dagelijks leven van zes vrienden in New York. Monica is de nette en georganiseerde zus van paleontoloog Ross. De mooie Rachel is de prinses van het stel en brengt het hoofd van Ross telkens weer op hol. Chandler is een oud-studiegenoot van Ross, Phoebe is een excentriekeling en Joey wil heel graag een beroemd acteur worden.

Afleveringen Seizoen 9 (2002-2003)

1. 1. The One Where No One Proposes

26 september 2002 (22 minuten)

Iedereen is verward door wie Rachel ten huwelijk is gevraagd. De situatie wordt nog complexer nadat Phoebe met Rachel heeft gepraat, waardoor ze ten onrechte denkt dat Ross haar verloofde is. Monica Geller Bing en Chandler Bing, geïnspireerd om een eigen baby te krijgen, trekken zich terug voor een onderonsje in een privé-vertrek van het ziekenhuis.

2. 2. The One Where Emma Cries

3 oktober 2002 (22 minuten)

Joey's vergeefse pogingen om Ross zijn vergifenis te winnen, omdat Joey per ongelijk Rachel heeft gevraagd om met hem te trouwen, resulteert enkel in een spoedopname in het ziekenhuis. Ondertussen zoekt een uitgeputte Rachel hopeloos naar een oplossing om de huilende Emma te troosten.

3. 3. The One with the Pediatrician

10 oktober 2002 (22 minuten)

Ross is niet blij wanneer Rachel voorstelt om de dokter uit zijn kindertijd als nieuwe kinderarts van Emma te vragen. Ondertussen besluiten Phoebe en Joey om een partner voor elkaar te regelen voor een double-date. Echter, Joey vergeet zijn belofte en nodigt een vreemde uit, Mike (gastrol Paul

4. 4. The One with the Sharks

17 oktober 2002 (22 minuten)

Phoebe is bang om haar laatste vriend Mike te verliezen. Haar zelfvertrouwen neemt nog meer af door de domme opmerkingen van Ross. Chandler zit in Tulsa, Oklahoma, voor een opdracht. Wanneer Monica hem verrast in zijn hotelkamer, denkt ze per ongeluk dat hij een sexuele voorliefde heeft voor haaien. Joey is overstuur omdat zijn date zich niet meer herinnert dat ze samen sex gehad hebben.

5. 5. The One with Phoebe's Birthday Dinner

31 oktober 2002 (22 minuten)

Phoebe en Joey hebben moeite om hun tafel vast te houden in een trendy restaurant, omdat de anderen te laat zijn voor het verjaardagsetentje van Phoebe. Rachel is te laat omdat ze bang is om haar baby alleen achter te laten bij de babysitter. Monica en Chandler hebben ruzie over Chandlers drang om weer te gaan roken - en geeft dan toe aan andere behoeftes...

6. 6. The One with the Male Nanny

7 november 2002 (22 minuten)

Ross is niet blij met Emma's nieuwe gevoelige oppas (gastrol Freddy Prinze Jr.). Phoebe moet kiezen tussen twee hartstochtelijke vrijers. Chandler voelt zich bedreigt wanneer Monica vertelt over één van haar nieuwe en érg grappige collega's.

7. 7. The One with Ross's Inappropriate Song

14 november 2002 (22 minuten)

8. 8. The One with Rachel's Other Sister

21 november 2002 (22 minuten)

Rachels egoïstische zus (gastrol Christina Applegate) verpest het Thanksgiving-diner met haar ongecensureerde opmerkingen. Monica beschermt overdreven haar porseleinen huwelijksservies en Joey vergeet om zijn mede televisieacteurs te vergezellen in de Thanksgiving-parade.

9. 9. The One with Rachel's Phone Number

5 december 2002 (22 minuten)

Rachel maakt zich zorgen, dat de aantrekkelijke bedrijfsleider van een restaurant aan wie ze haar telefoonnummer heeft gegeven toen ze een avondje uit was met Phoebe, haar zal bellen als Ross er is. Chandler komt voor het weekend terug uit Tulsa om Monica te zien. Echter Chandler is gedwongen om zich niet te laten zien aan Joey omdat hij gratis kaartjes voor een honkbalwedstrijd heeft afgeslagen.

10. 10. The One with Christmas in Tulsa

12 december 2002 (22 minuten)

Chandler brengt Kerstmis door in Tulsa omdat hij een belangrijke deadline moet halen voor zijn werk. Monica verdenkt hem van het ergste wanneer ze ontdekt dat een bloedmooie collega, Wendy (Selma Blair - Legally Blonde), hem zal vergezellen. Wanneer Chandler hard aan het werk is, denkt hij terug aan oude vakanties met zijn vrienden.

11. 11. The One Where Rachel Goes Back to Work

9 januari 2003 (22 minuten)

Wanneer Rachel vol trots baby Emma showt aan haar collega's, is ze verrast als ze de zeer aantrekkelijke uitzendkracht Gavin (guest star Dermot Mulroney - About Schmidt) ziet, die haar werk heeft overgenomen omdat ze op zwangerschapsverlof is. Door hun onmiddellijke meningsverschil maakt Rachel een besluit waarvan ze zeker spijt zal krijgen... Joey regelt een bijrol voor Phoebe in zijn dagelijkse TV serie, maar ze veroorzaakt een ravage op de set.

12. 12. The One With Phoebe's Rats

16 januari 2003 (22 minuten)

Rachel is geïrriteerd omdat haar knappe rivaal Gavin van haar werk ook is uitgenodigd voor haar verjaardagsfeestje. Ross heeft moeite om de wellustige Joey weg te houden van de nieuwe oppas (guest star Melissa George). Ondertussen overtuigt Phoebe haar vriendje Mike hem te helpen bij een stel ratjes die in haar kast zijn geboren.

13. 13. The One Where Monica Sings

30 januari 2003 (22 minuten)

Terwijl Rachel worstelt met haar gevoelens voor uitzendkracht Gavin, zorgt Ross ervoor dat Chandler hem helpt om afspraakjes te regelen met zeer aantrekkelijke vrouwen om haar jaloers te maken. Phoebe heeft spijt dat ze Monica heeft meegevraagd naar de karaoke-bar en Joey leert hoeveel pijn het doet om je wenkbrauwen te boenen.

14. 14. The One With The Blind Dates

6 februari 2003 (22 minuten)

Joey en Phoebe plannen afschuwelijke dates voor zowel Rachel als Ross, in de hoop dat zij elkaar weer zullen respecteren en weer tot elkaar komen! Rachels date is met een zielige voormalige restaurant eigenaar, Steve (guest star Jon Lovitz). Ondertussen wil de ovulerende Monica intiem worden met Chandler, terwijl ze aan het oppassen zijn op Emma. Helaas kunnen ze haar geen seconde alleen laten of ze begint te schreeuwen.

15. 15. The One with the Mugging

13 februari 2003 (22 minuten)

Tijdens een belangrijke auditie ontwikkelt Joey een ongebruikelijke acteermethode om indruk te maken op een bekende mede-acteur, Leonard (guest star Jeff Goldblum). Ondertussen is Ross geschokt wanneer hij ontdekt door wie hij beroofd was toen hij nog een kind was. De werkeloze Chandler accepteert een stage bij een schoenenbedrijf waar zijn jeugdige collega´s hem extreem oud doen voelen.

16. 16. The One With The Boob Job

20 februari 2003 (22 minuten)

Wanneer Phoebe aan haar vriendje Mike vraagt om met haar te gaan samenwonen, maken ze zich zorgen of deze verandering niet te veel problemen geeft in hun relatie. Monica vraagt stiekem een lening aan Joey, maar wanneer Chandler met hetzelfde verzoek bij zijn vriend komt, verklapt Joey per ongeluk het geheim van Monica en probeert dit met een belachelijk verhaal te herstellen. Joey wordt stapelgek van Rachels inspanningen om haar appartement veilig te maken voor baby Emma.

17. 17. The One With The Memorial Service

13 maart 2003 (22 minuten)

Chandler plaatst voor de grap een schaamteloze biografie van Ross op de studenten-website van zijn universiteit. Ross neemt wraak en gaat op zoek naar de studenten-website van Chandler om dezelfde grap uit te halen. Monica wordt bijzonder waakzaam als de zwakke Phoebe haar hulp vraagt haar ervan te weerhouden contact op te nemen met Mike (gastrol Paul Rudd) nadat hun relatie beëindigd is.

18. 18. The One with the Lottery

3 april 2003 (22 minuten)

In de hoop een enorme jackpot te winnen verzamelen de vrienden hun geld om zo een enorme hoeveelheid loten te kopen. Echter, wanneer ze aan het ruziën zijn over hoe ze hun eventuele fortuin moeten spenderen, irriteert Monica iedereen door alleen voor haar en Chandler loten te kopen. Ondertussen wacht Chandler zenuwachtig het besluit van zijn bedrijf af over zijn toekomst.

19. 19. The One With Rachel's Dream

17 april 2003 (22 minuten)

Joey is zenuwachtig over zijn dagelijkse soap-rol, maar gelukkig wil Rachel samen met hem oefenen. Later, na het bekijken van het bandje met hierop een emotionele scène, heeft Rachel een verrassende droom over Joey. Chandler verrast Monica met een reservering in een zeer luxe hotel, maar Monica moet werken. Ross neemt de plaats in van Monica voor dit romantische uitstapje met Chandler. Ondertussen moet Monica ook nog op tactvolle manier Phoebe vertellen niet langer op te treden met haar storende volksmuziek voor haar restaurant.

20. 20. The One With The Soap Opera Party

24 april 2003 (22 minuten)

Ross is opgewonden als hij de mooie collega-paleontologie professor Charlie Weeler (gastrol Aisha Tyler) ontmoet. Maar wanneer hij haar meeneemt naar het feest op het dak van Joey en zij al de andere soapsterren ontmoet, imponeert zij hem met een lange lijst ex-vriendjes. Rachel en Monica hebben te veel gedronken en flirten uitbundig met alle knappe acteurs, terwijl Chandler met tegenzin zit te luisteren naar een monoloog van een dame.

21. 21. The One With The Fertility Test

1 mei 2003 (22 minuten)

Ross is radeloos wanneer de mooie en slimme Charlie (gastrol Ashia Tyler) - die normaal gesproken alleen met Nobel Prijswinnaars uitgaat - uitgaat met Joey. Ondanks dat helpt Ross de hulpeloze Joey om hem intelligent te doen overkomen om indruk op haar te maken. Monica en Chandlers bezoek aan een vruchtbaarheidskliniek wordt nog meer beladen bij het zien van de onverwachte verschijning van Chandlers irritante ex-vriendin Janice (gastrol Maggie Wheeler).

22. 22. The One With The Donor

8 mei 2003 (22 minuten)

Teleurgesteld door het feit dat ze niet op een natuurlijke manier zwanger kunnen worden, bekijken Monica en Chandler hun mogelijkheden. Wanneer Chandler de aantrekkelijke collega Zack (gastrol John Stamos) meeneemt voor het diner, checken ze op een schaamteloze manier of hij een geschikte spermadonor is. Rachel vertelt aan Phoebe dat ze dolverliefd is op Joey, maar dat ze aan het kortste eind trekt vanwege zijn nieuwe vriendin Charlie. Phoebe komt haar ex-vriend David (gastrol Hank Azaria) tegen, haar grote liefde van een paar jaar geleden.

23. 23. The One In Barbados (1)

15 mei 2003 (22 minuten)

Ross is zo blij dat hij zijn speech kan houden op een palaeontolgie-conferentie in Barbados, dat hij gratis kaartjes regelt voor al zijn vrienden. Eenmaal daar is Joey erg verbaasd dat Ross wordt herkend en hij niet, maar hij heeft tenminste nog steeds een relatie met de mooie Charlie. Phoebe neemt haar ex-vriend David mee naar het eiland.

24. 24. The One In Barbados (2)

15 mei 2003 (22 minuten)

Friends is inmiddels met het grootste gemak uitgegroeid tot mijn favoriete serie, maar ik moet wel zeggen dat ik dit het minst sterke seizoen vond sinds het eerste. Dat heeft eerder te maken met enkele keuzes die gemaakt worden in het verhaal en niet zozeer met de humor, want die vind ik nog steeds fantastisch. Ik maak niet gauw mee bij een serie dat ik meermaals per aflevering hardop moet lachen, maar Friends weet dit gewoon telkens opnieuw klaar te spelen.

In seizoen 8 kon de Joey-Rachel verhouding er nog wel mee door. Dat kwam met name doordat Matt LeBlanc de plotselinge gevoelens die Joey overvielen geloofwaardig wist te brengen. Dat Rachel hier opeens ook gevoelens krijgt voor Joey n.a.v. een droom, lijkt echter een beetje uit de lucht gegrepen. Ook de hele rol van Charlie ligt niet helemaal lekker in dit verband. De chemie tussen haar en Joey is er nooit, dus waarom Charlie pas zo laat besluit dat dit niks gaat worden, is niet helemaal duidelijk. Het brengt alleen maar de vriendschap tussen Joey en Ross in gevaar en ik snap niet goed waarom dit het geval moet zijn. Wat ik persoonlijk ook een minpunt vond, was dat David tot twee keer toe opnieuw opduikt in dit seizoen; een personage dat ik al in het eerste seizoen om de één of andere reden niet leuk vond. Godzijdank dat de schrijvers er op het einde voor kiezen om verder te gaan met de relatie tussen Phoebe en Mike.

Het komt er dus op neer dat dit seizoen verhaaltechnisch zo nu en dan een beetje rommelig aanvoelt; iets dat ik bij de eerdere seizoenen nergens ervaren heb. Hopelijk krijgen ze dit in het tiende seizoen weer terug op het oude niveau. Gelukkig zorgen de humor en de fijne onderlinge chemie van het zestal er in ieder geval voor dat geen enkele aflevering niet leuk is. Hierdoor hoef ik ook geen cijfer onder de vier sterren te geven, want daarvoor heb ik me simpelweg te zeer vermaakt. Ik vind het jammer dat het er bijna opzit...

Ik raak een beetje Friends-moe merk ik. In een half jaar heb ik nu 9 seizoenen opnieuw bekeken, nog eentje te gaan. Maar het niveau is wel na seizoen 5 achteruit gegaan. Teveel flauwe verhaallijnen en situaties die te vaak worden herhaald. Ook seizoen 9 kent op dat gebied gewoon echte minpunten. Had je in seizoen 8 nog Joey die op Rachel viel op een geforceerde wijze, in seizoen 9 draaien ze het gewoon om. En raad eens, het is nog steeds niet realistisch en boeiend. Idem met het feit dat Ross de vriendin van Joey in pikt. Dat is gewoon herkauwen van een verhaallijn uit een van de eerste seizoenen toen Chandler het bij Joey deed. Het levert ook nog eens een legitieme reden op om de Rachel-Joey verhouding door te zetten jammer genoeg.

Verder raak ik al het geneuzel over trouwerijen (nu was Phoebe er weer mee bezig) en baby's (my god, stop eens!) echt zat. Ik vind het altijd een teken dat de creativiteit van de schrijvers op lijkt als ze alleen nog over die onderwerpen verhaallijnen kunnen bedenken. Gelukkig levert de vriend van Phoebe, Mike, nog wel geinige afleveringen op. Het was ook een beetje onnodig om twee maal met haar ex David op de proppen te komen. Dan was het grappiger om Janice weer eens te zien bij de vruchtbaarheidskliniek. Haar cameo's door de jaren heen zijn altijd erg geestig, omdat die vreselijke stem en lach gewoon grappig zijn. Nogmaals, Friends wordt nooit ongrappig of vervelend, maar de echte glans zijn ze al een paar seizoenen kwijt. Zeker Chandler was in zijn eerste jaren als single veel leuker. Blijft jammer.

Moeilijk om een cijfer te geven, een 3,5* had gekund, maar dit seizoen voelt gewoon ongeïnspireerd aan. Daarom slechts nu 3*

avatar van legian

legian

The Oceanic Six schreef:

Voor mij het teken dat een serie moet stoppen, de herhalende verhaallijnen zijn na 9 seizoenen echt niet meer boeiend. Het samenspel van de vrienden is eigenlijk het enige wat het leuk houd. En zelfs daar heb ik bij veel grappen het gevoel dat ze dit al eerder gedaan hebben.

Ze hadden twee seizoenen eerder moeten stoppen, dan waren ze er op een hoogtepunt mee opgehouden. Nu gaat het eigenlijk te lang door zonder dat ze zich echt verder ontwikkelen. 10 seizoenen zijn er hier dan ook gewoon teveel. Het wordt nergens vervelend om te zien, maar de lol gaat er wel vanaf nu.

Het minst beoordeelde seizoen hier op MovieMeter, en ik snap heel goed waarom. Voor mij is dit ook een iets minder seizoen, los van dat ik het nog steeds een fantastische show vind, vanwege Chandler. Hij is uitgegroeid van de clown van de groep naar het lulletje van de groep. De herhaalde grappen over zijn vrouwelijke kant werden erg irritant. Hopelijk corrigeren zij dat volgend seizoen. Daarentegen vond ik Phoebe, Joey en Ross juist veel leuker dan voorgaand seizoen.

Het kijktempo ligt hoog aangezien Friends over twee weken van Netflix verdwijnt, maar waarschijnlijk ga ik het laatste seizoen nog net redden.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ik ben in mijn zoveelste herziening alweer bij seizoen 9 aanbeland, en Friends blijft na al die jaren mijn favoriete serie. Na seizoen 5 ging het wel een beetje bergafwaarts. De vele verhaallijnen omtrent trouwen en baby's krijgen zijn onnodig zoetsappig en ongrappig. Ook de eeuwige aan- en uit relatie tussen Ross en Rachel wordt op de duur vervelend. Van seizoen 7 begint Chandler opvallende problemen met zijn gewicht te vertonen en hij lijkt (door zijn drug- en alcoholproblemen IRL) vaak afwezig voor zich uit te staren. In seizoen 9 lijkt hij terug wat meer aanwezig te zijn. Maar sinds zijn relatie met Monica is hij toch minder grappig dan toen hij single was, en vaak komt hij melig en als een watje of pantoffelheld over. De reünie tenslotte, hier vreemd genoeg als 11de seizoen aangeduid, is totaal overbodig, de meeste van de Friends (behalve Matt LeBlanc dan) herinneren zich opvallend weinig van de show. Je kunt dan beter naar de bloobers kijken die je makkelijk op YouTube kunt terugvinden. Die zijn (bijna) net zo grappig als de serie zelf!