Mijn Series +

Supernatural - Seizoen 3 (2007-2008)

Horror / Drama

ontwikkeld door Eric Kripke
met Jensen Ackles, Jared Padalecki en Lauren Cohan

Supernatural gaat over de broers Winchester die het bovennatuurlijke kwaad bestrijden. Ze nemen hierbij de taak van hun vader John over, die hiermee begonnen is om de dood van zijn vrouw te wreken. Dankzij hun vader groeien Sam en Dean op als demonenjagers. In elke aflevering lossen Dean en Sam een mysterie op door met een bovennatuurlijke tegenstander af te rekenen. Mysteries draaien meestal om kwaadaardige geesten, maar ook vampiers, weerwolven en andere demonen moeten worden verslagen.

1. The Magnificent Seven
  14. Long-Distance Call
  15. Time is on My Side
  16. No Rest For the Wicked
avatar van Maiky
Door de schrijversstaking die de film- en tv-industrie eind 2007 en begin 2008 teisterde, bestaat het derde seizoen van Supernatural uit slechts zestien aflevering.

De makers lijken de visuele stijl van de voorgaande twee seizoenen los te hebben gelaten. Dat levert geen lelijke stijl op, maar jammer is het wel. Daarnaast is de eerste aflevering, The Magnificent Seven, wat rommelig en gaat de boel véél te snel. Gelukkig herpakt de serie zich al snel. In The kids are alright zien we een interessante verstandhouding tussen Dean en het zoontje van zijn ex en in Sin City komt Dean het een en ander te weten tijdens een gesprek met een demon. A Very Supernatural Christmas is, met zijn nostalgische opener en lugubere beelden, memorabel. Evenals Mystery Spot.

Opvallend is dat de humor een prominentere plaats heeft ingenomen, wat ik niet altijd kon waarderen. De afleveringen barsten weer van de vele referenties naar populaire cultuur. Zo is Jus in Bello een hommage aan John Carpenters Assault on Precinct 13 en wordt reality tv belachelijk gemaakt in het ietwat flauwe Ghostfacers.

We leren twee nieuwe personages kennen. Ruby, een demon die aan de kant van de broers lijkt te staan, en de aantrekkelijke Bela, een Britse dame die in occulte voorwerpen handelt en een flinke luis in de pels van de broers zal worden. Persoonlijk vond ik Bela en Ruby twee vermakelijke toevoegingen, maar de kritiek van de fanbase was dermate vernietigend dat de rollen in latere seizoen werden afgezwakt.

Tot slot wordt de relatie tussen Sam en Dean weer verder en verder uitgediept – een aspect waar de serie inmiddels voortreffelijk in is geworden.

Mystery spot is misschien wel mijn favoriete episode van alle seizoenen. Ik heb in elk geval heerlijk hardop zitten lachen. Prachtige ode aan een zekere comedy met Bill Murray (e.a.).