• 8.985.515 stemmen

Supernatural - Seizoen 3 (2007-2008)

Show titel: Supernatural

Ontwikkeld door: Eric Kripke

Met: Jensen Ackles, Jared Padalecki en Lauren Cohan

Datum van release: donderdag 4 oktober 2007

Eerst uitgezonden op: The CW (Verenigde Staten)

Plot Supernatural

Supernatural gaat over de broers Winchester die het bovennatuurlijke kwaad bestrijden. Ze nemen hierbij de taak van hun vader John over, die hiermee begonnen is om de dood van zijn vrouw te wreken. Dankzij hun vader groeien Sam en Dean op als demonenjagers. In elke aflevering lossen Dean en Sam een mysterie op door met een bovennatuurlijke tegenstander af te rekenen. Mysteries draaien meestal om kwaadaardige geesten, maar ook vampiers, weerwolven en andere demonen moeten worden verslagen.

Afleveringen Seizoen 3 (2007-2008)

1. 1. The Magnificent Seven

4 oktober 2007 (42 minuten)

Zeven demonen, gebaseerd op de zeven doodzonden, zijn losgelaten op de wereld en de broers moeten hen bevechten met de hulp van een getrouwd jagersstel.

2. 2. The Kids Are Alright

11 oktober 2007 (42 minuten)

Sam en Dean sporen changelingen op die moeders en kinderen achtervolgen. Een jongetje dat ze beschermen lijkt vreemd genoeg op Dean, wat Dean in het begin oncomfortabel maakt, omdat hij een keer een on-night-stand heeft gehad met de moeder van de jongen, Lisa.

3. 3. Bad Day at Black Rock

18 oktober 2007 (42 minuten)

De Winchesters worden gebeld over een diefstal uit hun vaders opslagunit en ze sporen de dieven op. Ze ontdekken dat het gestolen item een vervloekt konijnenpootje is dat zorgt voor veel geluk tot het verloren is. En als het eenmaal verloren is, dan sterft de eigenaar binnen een week.

4. 4. Sin City

25 oktober 2007 (42 minuten)

De broers onderzoeken de dood van een man die zelfmoord pleegde in een kerk. Sam wordt echter gedwongen om een team te vormen met een onverwachte medestander wanneer Dean verdwijnt met een vrouwelijke demon die in hem persoonlijk is geïnteresseerd.

5. 5. Bedtime Stories

1 november 2007 (42 minuten)

Een jonge vrouw, gevangen in een coma door haar slechte stiefmoeder, zorgt voor een serie moorden, gebaseerd op de sprookjes die haar vader haar voorleest. Ondertussen probeert Sam Dean onder zijn afspraak uit te komen.

6. 6. Red Sky at Morning

8 november 2007 (42 minuten)

Bela zit weer in de weg wanneer Sam en Dean meerdere slachtoffers onderzoeken. Deze zijn verdronken terwijl ze niet in de buurt van water waren. Sam en Dean komen tot de griezelige ontdekking dat de slachtoffers allemaal een geest zagen de nacht voor ze stierven. Ze vertellen Bela om weg te blijven, maar ze wil niet vertrekken, omdat iemand haar veel geld betaalt om dezelfde case op te lossen als die Sam en Dean aan het onderzoeken zijn.

7. 7. Fresh Blood

15 november 2007 (42 minuten)

De broers vangen een vrouwlijke vampier genaamd Lucy, die geen idee heeft hoe ze een vampier geworden is. Zij leidt hen naar Dixon, een mannelijke vampier die iets te veel weggeeft. Gordon komt terug met wraak, wat zorgt voor gevaar voor Sam.

8. 8. A Very Supernatural Christmas

13 december 2007 (42 minuten)

In deze kerstmis-aflevering volgen Sam en Dean het spoor van een 'anti-Kerstman' die zijn slachtoffers ontvoerd via de schoorstenen. Dean probeert Sam Kerstmis te laten vieren net als vroeger, maar Sam wil niet accepteren dat het de laatste kan zijn die ze samen vieren.

9. 9. Malleus Maleficarum

31 januari 2008 (42 minuten)

De schijnbaar ongevaarlijke praktijken van een stel heksen uit de buurt gaan de verkeerde kant op als één van hen een vrouw vermoordt. Ruby biedt haar hulp aan, maar ze heeft zelf ook een paar geheimen.

10. 10. Dream a Little Dream of Me

7 februari 2008 (42 minuten)

Dean ondervraagt een student na de dood van Dr. Greggs. Bobby, Sam en Dean ontdekken allemaal de waarheid van de dood als ze worden gevangen in een nachtmerrie van henzelf.

11. 11. Mystery Spot

14 februari 2008 (42 minuten)

Dean wordt gedood nadat hij een zaak aan het onderzoeken is over de verdwijning van een man met Sam. De volgende ochtend is Sam geschokt als hij Dean levend vindt en hij beseft dat hij de vorige dag herleeft.

12. 12. Jus in Bello

21 februari 2008 (42 minuten)

FBI agent Henricksen vangt eindelijk Sam en Dean, maar hij komt in de knel wanneer een horde demonen afdaalt op de gevangenis van het dorpje om de broers uit te roeien.

13. 13. Ghostfacers!

24 april 2008 (42 minuten)

Voor de verandering besluiten Sam en Dean mee te spelen in een gewelddadige reality show, genaamd Ghostfacers. De show neemt hen mee naar het bezeten Morton huis en ze realiseren zich snel dat ze teveel hooi op hun vork hebben genomen.

14. 14. Long-Distance Call

1 mei 2008 (42 minuten)

Sam en Dean zoeken naar een Crocotta dat de telefoon en computer gebruikt als een manier om te praten met mensen. Zijn doel is om mensen zelfmoord te laten plegen en hun ziel te ontnemen. Dean krijgt nieuws van een onwaarschijnlijke bron over de demon die het contract houdt van zijn ziel.

15. 15. Time is on My Side

8 mei 2008 (42 minuten)

Sam en Dean ontdekken een dokter die, in 1816, geobsedeerd was geworden van het vinden van het eeuwige leven door het afnemen van vitale organen van mensen. Ondertussen vindt Bobby Bela en Dean laat het aan Sam over om haar te confronteren.

16. 16. No Rest For the Wicked

15 mei 2008 (42 minuten)

Sam, Dean en Bobby jagen Lillith op en bevechten haar en haar demonen in een eindgevecht om Deans leven te redden.

avatar van Maiky_mm

Maiky_mm

Door de schrijversstaking die de film- en tv-industrie eind 2007 en begin 2008 teisterde, bestaat het derde seizoen van Supernatural uit slechts zestien aflevering.

De makers lijken de visuele stijl van de voorgaande twee seizoenen los te hebben gelaten. Dat levert geen lelijke stijl op, maar jammer is het wel. Daarnaast is de eerste aflevering, The Magnificent Seven, wat rommelig en gaat de boel véél te snel. Gelukkig herpakt de serie zich al snel. In The kids are alright zien we een interessante verstandhouding tussen Dean en het zoontje van zijn ex en in Sin City komt Dean het een en ander te weten tijdens een gesprek met een demon. A Very Supernatural Christmas is, met zijn nostalgische opener en lugubere beelden, memorabel. Evenals Mystery Spot.

Opvallend is dat de humor een prominentere plaats heeft ingenomen, wat ik niet altijd kon waarderen. De afleveringen barsten weer van de vele referenties naar populaire cultuur. Zo is Jus in Bello een hommage aan John Carpenters Assault on Precinct 13 en wordt reality tv belachelijk gemaakt in het ietwat flauwe Ghostfacers.

We leren twee nieuwe personages kennen. Ruby, een demon die aan de kant van de broers lijkt te staan, en de aantrekkelijke Bela, een Britse dame die in occulte voorwerpen handelt en een flinke luis in de pels van de broers zal worden. Persoonlijk vond ik Bela en Ruby twee vermakelijke toevoegingen, maar de kritiek van de fanbase was dermate vernietigend dat de rollen in latere seizoen werden afgezwakt.

Tot slot wordt de relatie tussen Sam en Dean weer verder en verder uitgediept – een aspect waar de serie inmiddels voortreffelijk in is geworden.

avatar van Karst

Karst

Mystery spot is misschien wel mijn favoriete episode van alle seizoenen. Ik heb in elk geval heerlijk hardop zitten lachen. Prachtige ode aan een zekere comedy met Bill Murray (e.a.).

current season 3, ep 12