• 8.985.812 stemmen

Undercover - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Undercover

Ontwikkeld door: Jan Theys

Met: Frank Lammers, Anna Drijver en Tom Waes

Oorsprong: België / Nederland

Datum van release: zondag 24 februari 2019

Eerst uitgezonden op: één (België)

Plot Undercover

De Nederlander Ferry Bouman is één van de grootste XTC-producenten ter wereld. Hij woont in een villa in Limburg, maar zit tijdens de weekends en vakanties op een camping op honderd meter van zijn huis. De Belgische politie brengt twee undercoveragenten, een man en vrouw die een koppel moeten spelen, op de camping onder om contact te leggen en in zijn netwerk te infiltreren.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Camping Zonnedauw

24 februari 2019 (46 minuten)

Undercoveragenten Bob Lemmens en Kim De Rooij installeren zich op de camping van topgangster Ferry Bouman, een van de grootste XTC-producenten ter wereld. Maar Ferry houdt de nieuwkomers in de gaten, zeker wanneer zijn rechterhand John een onaangename ontdekking doet. Gelukkig is Danielle, de vrouw van Ferry, minder op haar hoede.

2. 2. Hoogsensitief

3 maart 2019 (48 minuten)

Terwijl Bob en Kim tevergeefs contact proberen leggen met hun targets, proberen Ferry en John erachter te komen hoeveel de politie over hun activiteiten weet. Daarbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Een poging om via bendelid Jurgen en zijn vrouw de misdaadfamilie te infiltreren, loopt faliekant mis, met grote gevolgen. De undercovers moeten hun tactiek aanpassen en richten hun pijlen op de eenzame Danielle.

3. 3. Italian Designer Drugs

10 maart 2019 (49 minuten)

Nadat Bob en Kim van de camping gestuurd zijn, is het tijd voor drastische maatregelen. Bob maakt handig gebruik van het conflict tussen Ferry en Jurgen om terug bij Ferry in de gunst te komen. Terwijl Kim Danielle bespeelt, maakt Bob zich interessant tijdens een 'toevallige' ontmoeting in het stadion van Ferry's lievelingsclub PSV. Ferry ziet in zijn nieuwe contact een kans om gemakkelijk geld te verdienen, maar John heeft intussen redenen om Bobs ware identiteit in vraag te stellen.

4. 4. Legio Patria Nostra

17 maart 2019 (52 minuten)

Na een eerste succesje van Bob en Kim krijgt het undercoverteam inzage in de telefooncommunicatie van Ferry's bende. Kim krijgt Danielle zover om een dubbeldate te organiseren om de mannen te verzoenen, terwijl Ferry er alles aan doet om Bobs ware aard te achterhalen. Wanneer Jurgen in de problemen komt, ontstaat er chaos in het kamp van Ferry. Bob en Kim proberen hiervan te profiteren.

5. 5. Over de Grens

24 maart 2019 (53 minuten)

Bob wordt door Ferry ingeschakeld om een lading PMK (grondstof voor XTC) op te halen in Polen. John zorgt ervoor dat Bob in moeilijkheden komt. Intussen probeert Kim via Danielle meer te weten te komen over wat er aan de hand is met Bob. Ze voelt zich schuldig wanneer ze leert dat Jurgen vermoord is. Bob moet in zijn eentje tot het uiterste gaan om de operatie te redden, maar niets is wat het lijkt.

6. 6. Sirenes

31 maart 2019 (56 minuten)

John vervalt in slechte gewoontes wanneer hij zijn dochter ziet lijden. Ferry schakelt Bob in om zijn ontmoeting met een Duitse dealer te beveiligen.

7. 7. De Kop van Die Wout

7 april 2019 (49 minuten)

Bob moet extra bloedvergieten voorkomen en gaat samen met John op pad. Kim worstelt met de bekentenissen van de gevoelige Danielle.

8. 8. Nouveau Monde

14 april 2019 (55 minuten)

Bob overtuigt Ferry en John om zijn Zuid-Amerikaanse contacten in Frankrijk te ontmoeten. Danielle doet Kim een gevaarlijk aanbod.

9. 9. Bodem

21 april 2019 (49 minuten)

Bob haalt alles uit de kast om de operatie weer op de rails te krijgen. Hij heeft nog een laatste troef in handen, maar daarvoor heeft hij Kims hulp nodig.

10. 10. Showtime

28 april 2019 (52 minuten)

Bob verleidt Ferry eindelijk tot een grote deal. Maar Ferry heeft meer vijanden dan gedacht, waardoor het strak uitgedachte plan volledig dreigt te mislukken.

avatar van remorz

remorz

• 1930 berichten

Aardig.

Hoewel de serie weinig écht fout doet, blinkt ie ook nergens in uit. Laat staan dat er enige vorm van vernieuwing aan te pas komt. Wat dat betreft geeft de veelgelezen lof voor deze Nederlandstalige productie eerder aan hoe erg ons taalgebied achterloopt op buitenlandse thrillers.

Zo bereikt de spanning van het undercover-zijn nooit een echt kookpunt, zijn de pogingen die ertoe aanzetten te transparant van opzet en wil het ook niet helpen dat zowel het criminele circuit als het politie-korps eerder kneuterig dan vernuftig uit de hoek komen. Leuk dat Lammers’ rol meer lokaal van aard blijft, maar een driftige boerenpummel is gewoon minder dreigend dan een uitgekookt meesterbrein.

Toch: vermakelijk en boeiend over de hele speelduur en bijna alle acteurs leveren degelijk tot goed spel. Goed vermaak, maar geen aardverschuivende vernieuwing.

Het meeste is wel al gezegd over deze serie en ik sluit me dan ook aan bij wat velen aangeven: prima serie van eigen bodem, maar er wordt niets bijzonders gebracht.

Lammers is sterk in zijn rol en met name de Belgische cast doet het uitstekend. Drijver is voor mij een miscast en mist iedere vorm van emotie in haar spel. Het accent van Schaap liet trouwens ook wel wat te wensen over, maar goed; dat is niet zo erg.

Overall vond ik het een erg genietbare serie maar wat mij wel stoorde was de bijzonder slechte afloop. De build-up is uitstekend, maar de uiteindelijke pay-off laat te wensen over. Na aflevering 8 is het beste echt wel er vanaf en dat is zonde. Zeker voor een show die zoveel aandacht en kwaliteit in de eerste acht afleveringen heeft gestopt.

Niet veel toe te voegen aan de vorige reacties. 'Undercover' (2019) is een alleszins gelikte productie en het undercover-aspect is leuk uitgewerkt. Zowel flikken als criminelen moeten een rol spelen om niet ten onder te gaan aan elkaars rigide spelregels. Het is alleen zo jammer dat de serie in een moordend tempo cliffhangers en plotwendingen op je afvuurt, waardoor de spanningsboog misschien strak blijft maar het tegelijkertijd vaak ten koste gaat van de emotionele ontwikkeling. Neem bijvoorbeeld het moment dat John Zwart tegen zijn gevoel in moet besluiten om Jurgen dood te schieten, terwijl hij weet wat dit gaat betekenen voor zijn eigen dochter. Het zou een zwaar en beladen moment kunnen zijn, maar voelt nu onverdiend omdat er een deugdelijke opbouw mist waarin je een band hebt gekregen met betrokken personages. Sterker nog: die Jurgen stond me zo tegen als karikaturale boef, dat het noodlottige schot geen enkele emotie losmaakte. Ik pik dit eruit als voorbeeld, maar er zijn meer momenten dat de serie toewerkt naar een catharsis maar de opbouw ernaartoe onverdiend voelt. 'Undercover' kijkt lekker weg maar beklijft te weinig.

avatar van schip010

schip010

Hoort toch zeker in het rijtje van beste Nederlandstalige series. Goede verhaallijn,acteerwerk is prima. Is bingewatcher waardig..

avatar van katja5

katja5

In de tweede aflevering breekt Daniella haar been bij een auto ongeval, in de derde zit ze met undercover agente Kim in de sauna en zegt ze "blij dat dat gips er eindelijk vanaf is". En jawel hoor, in de volgende aflevering huppelt Daniella weer lekker rond met het gips rond haar been. Geloofwaardig ???

Spannend is de hele zaak wel, maar totaal ongeloofwaardig. Zo vraagt niemand van de drugsbende zich af hoe het komt dat noch stewardess Kim noch haar partner Bob (Tom Waes) een eigen adres hebben. Of waarom hij - als rijk zakenman - geen chique hotelkamer huurt, maar in een afgeleefde caravan gaat verblijven. Ook nog raar dat Kim blijkbaar permanent beschikbaar is voor de getormenteerde Daniella, één telefoontje en ze staat aan haar deur. Vreemd voor een de wereld rondreizende stewardess.

Nog meer rare dingen. In aflevering 4 volgt John Bob naar de woning van agent Nick (Manou Kersting), waar hij samen met Kim hun plannen bespreekt. In plaats van stiekem het naamplaatje van Nick te gaan lezen, waardoor hij die man zou kunnen opzoeken, gaat hij gewoon naar huis en vertelt tegen Ferry dat hij Bob verdenkt. Vreemd.

Dan de "onnozele" manier waarop Kim & Bob de telefoon van de dronken Ferry bemachtigen, waardoor de politie achteraf dit toestel kunnen hacken en zo weten welke deals ze gaan sluiten.

Plus de rol van de corrupte flik. Hij wéét (na de dood van Jürgen) via zijn collega die de "undercovers" runt dat Bob voor de politie werkt, maar om het verhaal niet te verprutsen besluit hij dit niet aan Ferry of John te vertellen.

Nog niet aan het eind van reeks 1, maar het aantal ongeloofwaardigheden (ook die scènes in Polen) zijn zo tenenkrommend dat ik het gewoon nog ga uitkijken zonder veel verwachtingen. Denk dat ik seizoenen 2 en 3 dan gewoon ga skippen, want naar ik lees nog méér van hetzelfde.

avatar van cor1946

cor1946

goede serie

Mijn interesse ligt over het algemeen niet bij Nederlandse producties, maar Undercover doet het verrassend goed en haalt over de volle 10 afleveringen een consistent niveau.

Toch snap ik alle lof niet echt, want hoe bijzonder is dit nou? Het is een beetje de polderversie van Breaking Bad. Toch is het drugsplot ook geregeld maar bijzaak, want het draait wel heel erg om de onderlinge verhoudingen tussen Ferry Bouman, zijn vrouw en het infiltrantenkoppel. Dat weet gewoon niet altijd te boeien. De scènes met Frank Lammers zijn gewoon goed, ik had eigenlijk niks met hem door die irritante Jumbo-reclames maar hij toont aan een goede acteur te zijn. Zijn personage komt realistisch en echt over. Dat geldt niet echt voor de rest. Tom Waes en Anna Drijver hebben nul chemie samen en Drijver acteert ook niet best. Elise Schaap doet dit beter, maar de scènes met Drijver zijn soms best wel ongemakkelijk om te zien als kijker.

Maar het grootste probleem van Undercover is dat het plot spannender klinkt dan dat het echt is. Het is nergens spannend laat staan memorabel en dat had bij een serie over een enorme drugsbaas toch wel beter gemogen. Het seizoen eindigt op zich met een afsluiter, maar we weten allemaal dat er meer seizoenen zijn dus benieuwd hoe dit verder gaat. Ondanks ik er niet onder de indruk van ben kijkt het best aardig weg en ga ik zeker al het andere ook zien.