Mijn Series +

Undercover - Seizoen 1 (2019)

Belgiƫ / Nederland

ontwikkeld door Jan Theys
met Frank Lammers, Anna Drijver en Tom Waes

De Nederlander Ferry Bouman is één van de grootste XTC-producenten ter wereld. Hij woont in een villa in Limburg, maar zit tijdens de weekends en vakanties op een camping op honderd meter van zijn huis. De Belgische politie brengt twee undercoveragenten, een man en vrouw die een koppel moeten spelen, op de camping onder om contact te leggen en in zijn netwerk te infiltreren.

1. Camping Zonnedauw
  8. Nouveau Monde
  9. Bodem
  10. Showtime
avatar van Dorstigjimmyke
Ik ben enorme fan van Tom Waes zijn programma's. Tomtesterom en Reizen Waes vond ik geweldig. Als acteur heb ik echter nog geen ervaring met hem. Ik ben dus benieuwd.

avatar van Esteban
Tom Waes ooit leren kennen als acteur in "Het Geslacht De Pauw", een rol die hem heel goed af ging. Zijn rollen in "De Zaak Alzheimer" en "SM-Rechter" kan ik mij niet meer voor de geest halen. Maar ik heb dus best vertrouwen in deze. Alleen zal het moeilijk worden hem los te zien van de persoon die hij is, aangezien we hem in al die jaren heel erg persoonlijk gekend hebben, door het televisiescherm heen. Zeker benieuwd naar. En zwart-komisch, dat ligt mij sowieso als 't goed gedaan is. Alleen geen grote fan van Anna Drijver, die naar mijn gevoel heel vaak erg onnatuurlijk (gemaakt) overkomt. Wie weet, misschien kan ze mij hier het tegendeel bewijzen.

Deze reeks is overigens mee gefinancierd door NETFLIX en zal na de uitzendingen op één ook via de betaalzender te zien zijn. Enkele weken nog in een reportage gezien hoe Belgische series bij een bepaald publiek in de US als het nieuwe neusje van de zalm gezien worden, een beetje zoals de Scandinavische reeksen dat lange tijd waren. Fijn. We mogen daar fier op zijn, denk ik dan.

avatar van arevee
Goeie eerste aflevering, kijk uit naar t vervolg en ik vond het accent van Ferry en zijn kompanen heerlijk, net als t gebruik van woorden als Wouten. Voor vele hier ongetwijfeld bekend taalgebruik voor een Kempenaar uit Vlaanderen als ik zelf leuk en verrassend om horen .

Na één aflevering vind ik dit al een stuk beter dan Over Water. Fijn om ook 2 van de New Kids hierin tegen te komen. jammer dat er al eentje het loodje gelegd heeft

Het was pas achteraf dat ik las dat ook Kevin Janssens hier in zit. Ik had hem niet herkend.

rafke pafke.

Logisch dat hier de vergelijking wordt gemaakt met 'Over Water'. Het komt in de plaats van dit programma en het gaat over drugs. Tot daar de vergelijkingen, want in de eerste aflevering heb ik al meer genoten van 'Undercover' dan van heel de reeks van 'Over water'. En dan vond ik deze aflevering nog niet eens zo sterk, maar het was wel zeer vermakelijk.

Het begint leuk met een minuutje promotie over de provincie Limburg. Fijn dacht ik dat ze mijn provincie in een mooi daglicht gingen plaatsen. Mooie natuur, heerlijk fietsen, gastvrijheid,.... en dan BAM! Limburg is het Colombia van de XTC. Nu weten we dit al langer in Limburg Ontploffende drugslabo's, plassen in bossen met chemisch afval, afrekeningen,...De afgelopen jaren vond het bij ons in de streek allemaal plaats.

Het sterke van de eerste aflevering van 'Undercover' vond ik de karakters. Natuurlijk werden het af en toe karikaturen, maar het waren tenminste kleurrijke figuren (gezien Tom Lenaerts hoe je dit ook kan doen?). Inderdaad zeer fijn om de 2 New kids te zien die ook nog vrij aardig acteerden. Alleen inderdaad jammer dat de leukste van de 2 meteen wordt afgeknald. Grappige stukjes trouwens met die Chinezen, frikandellen en kettingen.

Tom Waes komt wel nog niet zo heel fel uit de verf. Hij zou toch de dragende man moeten worden volgens de pers. We zullen zien. Vermakelijk stukje televisie om het weekend mee af te sluiten.

Toch wel fijn weer. Mocht misschien iets sneller maar het stoort me niet. En hoe grappig is Kevin Janssens, ik heb een paar keren hardop moeten lachen. Wat een verschil met Over Water waar hij een bloed serieuze, intelligente, gesofisticeerde gangster neerzette.

Heb echter welgeteld één zinnetje met een Belgisch Limburgse tongval gehoord. Beetje gek voor een reeks die zich daar afspeelt.

rafke pafke.

Ik ben zelf een Limburger en ik ben het eigenlijk al gewend hoe stiefmoederlijk Vlaanderen het 'Limburgs' behandelt in series. Het beste voorbeeld is natuurlijk spitsbroers waar dat sommige personages gemaakt 'Limburgs' proberen te praten of waar dat de man van de ondertiteling de blunders opstapelt. Die hadden ze eigenlijk direct mogen buitengooien van mij.

In ieder geval wel een leuke serie tot nu toe. Stukken beter dan zijn voorganger op zondag.

avatar van Dorstigjimmyke
Heb de tweede aflevering nu ook volledig gezien en ik kan het zeker smaken. Ideale televisie op een zondagavond. Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat Kevin Janssens iets te veel een karikatuur wordt. Tom Waes begint zich wel te ontwikkelen. Vond hem in de eerste aflevering nog wat magertjes.

avatar van JorisTVmeter
Vanaf 3 mei te zien op Netflix.

avatar van Esteban
Ah, zo snel al? Dan maak ik wat plaats op de decoder vrij en zie ik het via die weg wel.

avatar van Dorstigjimmyke
Er was een scène in het PSV-stadion en buiten het PSV-stadion. Hoe zou dat gaan bij zo een club? Mogen wij filmen in jullie stadion, maar we zetten wel bepaalde supporters als gangsters neer die mensen neerslaan.

avatar van Pinguin#13
Toch wel erg goede serie, dit. Goed geregisseerd: het verhaal gaat snel vooruit en er wordt niet te onnozel gedaan (zoals in 'Over water' waar er telkens (soms letterlijk) nog eens een rondje om gelopen werd). Rechttoe-rechtaan, niet onnodig ingewikkeld, spannend en ook wel goed geacteerd. Jurgen was dan idd een karikatuur, maar wel een vermakelijke.
Hopelijk ontwikkelt deze serie zich niet al te voorspelbaar, zoals je er vergif op kon innemen dat Bob/Peter zijn belofte om de begrafenis van zijn schoon vader bij te wonen niet ging kunnen nakomen. Kwam nog niet aan bod, maar zit er gewoon aan te komen: de erotische spanning tussen de twee undercoverflikken, de 'ontmaskering'… tja, ik hoop dat het dan niet onnodig uitgerekt wordt en toch nog een wat aparte, originele benadering krijgt.
Tot nu toe gaat het in stijgende lijn.

avatar van Pinguin#13
Waar ik voor vreesde, gebeurde in deze aflevering toch wel een beetje: de twee flikken die met elkaar under de covers duiken (sorry, kon het niet laten), zonder trouwens echt iets van smeulende erotiek gevoeld te hebben, dat kwam wel plots it de lucht vallen, wat overigens best zou kunnen.

Maar ook duidelijk even terugschakelen en nog eens een extra toerke rond de blok lopen (een Over Waterke doen). Tot nu toe ging het lekker snel en vlot, maar plots moet er wat tijd gewonnen worden. De half verkoolde Michael Pas wordt dan als bij wonder terug opgevoerd (na een potsierlijke en volstrekt overbodig befscène) en Jurgen kon ik als grappige karikatuur nog wel een plaatsje geven, maar deze sléchte karikatuur (met dat hopeloze Limburgse accent) haalt het niveau toch wel een beetje naar beneden.
Geef mij dan maar de (z)John die met Fer en Daantje de keet nog wat rechthouden. Echt hopeloos is het uiteraard niet, maar dat niveau mag terug naar dat van de eerste 5 episodes.

Ik volg je wel hierin. Wat mij vooral stoorde was hoe Peter nu Ferry er zelf van probeert te overtuigen om zijn pillen met Zuid Amerikaanse coke te ruilen. . Dat lijkt me toch niet de gang van zaken bij een undercover operatie.

En dat accent van Michael Pas is inderdaad nogal stom.

avatar van Esteban
Interessant om te zien hoe de serie volledig anders gepromoot is bij ons (BE) en bv. op Netflix. Volgens de clips en trailers in ons land, lijkt Tom Waes de grote hoofdrol te spelen. Volgens andere reclame lijkt die eer volledig naar Frank Lammers te gaan.

Esteban.

Tja, daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Maar met zo'n titel is het toch duidelijk dat alles vanuit het standpunt van de undercoveroperatie bekeken wordt. Tot nu toe trekt Waes daarin het grootste deel van het laken naar zich toe. Anna Drijver heeft (tot nu toe) weinig meer te bieden dan het spelen van iemand die nooit goed weet waar haar lief uithangt.
Frank Lammers speelt uiteraard een hoofdrol, maar dé hoofdrol? Enfin, hij mag alvast de show stelen, maar de kern van de cast doet het eigenlijk over heel de lijn wel vrij goed.

avatar van Esteban
Het viel mij in ieder geval op. Frank Lammers werd in de meer NL gerichte advertenties (ook op Netflix overigens) echt naar voor geduwd, terwijl de aanwezigheid van Tom Waes eerder een bijkomstigheid leek te zijn. En dat lijkt mij toch ook niet helemaal juist, wat het creëren van verkeerde verwachtingen betreft. Enfin, in mij kan ik het zelf checken. (niet op VRT gevolgd)

PS: Opnames seizoen 2 Undercover zijn gestart | één.be - een.be

avatar van Pinguin#13
Zoals je zegt: wellicht spelen er marketingdoeleinden mee. Beide mannen zijn respectievelijk nobele onbekenden in 'het andere land'. Voor de rest maakt het niet zoveel uit. Ze dragen elk op hun manier de hele serie (tot dusverre) en daaromheen is het ook allemaal vrij goed gedaan. (de vraagtekens omtrent 'Jurgen' en die Limburgs-Italiaanse malloot bedekken we met de mantel der liefde).

Pinguin#13 schreef:

Een scène met Charlotte Timmers is nooit overbodig.

Ik moet wel zeggen dat ik Frank Lammers een prima acteur vind. Een aangename ontdekking. Ook 'zjohn' speelt uitstekend.

P.S.: ik kom er net achter dat Frank Lammers ook al meespeelde in Crimi Clowns als 'De Patron'. Nog zo een heerlijke rol.

Dorstigjimmyke schreef:

Lammers zet een perfecte misdadiger neer: een cocktail van onmiskenbare charme en nietsontziende meedogenloosheid. Heel akelig toch per slot van rekening.

avatar van Pinguin#13
Aflevering 7 was toch weer een leuke opleving. Ik begin ook een behoorlijke boon te ontwikkelen voor Raymond Thiry. Gelukkig krijgt hij veel schermtijd. Wat een klasbak. Zet perfect en heel ingehouden een intrigerende John neer. Ik heb zelden iemand zo geloofwaardig dronken weten zijn. Het charisma spat eraf.
Verder leuke ontwikkelingen die het toch redelijk onvoorspelbaar houden. Zo is de ontdekking van de mol binnen de politierangen redelijk verfrissend.
Andere dingen moet je dan weer door de vingers zien (zoals John die de undercoveragenten gespot heeft bij hun contact, maar daar toen niet achteraan is gegaan… vreemd) Maar dat doe ik voorlopig met alle plezier.

avatar van Dorstigjimmyke
Heb ondertussen de DVD op de kop kunnen tikken en de serie volledig kunnen bekijken. Natuurlijk is het allemaal niet zo onvoorspelbaar. Het verhaal is ook niet zo origineel, maar het is wel leuk dat het in de buurt van mijn streek zich afspeelt. In ieder geval mij vermaakt en daar draait het toch om. Ook een leuke cliffhanger voor seizoen 2

avatar van Pinguin#13
Dorstigjimmyke schreef: ''natuurlijk is het allemaal niet zo onvoorspelbaar. Het verhaal is ook niet zo origineel.''

Ja, maar deze serie heeft ook niet de pretentie iets nieuws te willen brengen: gewoon klassieke rechttoe-rechtaan misdaad met veel ruimte voor de acteurs. Als die het dan goed doen is het best genieten… dan wil ik een Antwerpse Limburgse cliché-Italiaan wel door de vingers zien.
Trouwens… dvd… een wekelijkse portie op zondagavond vind ik perfect.

Pinguin#13

Dat is geen verwijt, maar een vaststelling. Ik vind ook dat de serie het moet hebben van de sterke karakters. Ik vind het allemaal prima en wacht dan ook op seizoen 2. En ik heb de DVD toevallig gewoon al kunnen zien. Normaal keek ik dit ook gewoon iedere zondag, maar ik was wel een beetje nieuwsgierig.

Er speelt dus Frank Lammers, Elise Schaap en Anna Drijver mee

Spijtig van de laatste 30 seconden, maar voor de rest zeer goed

Ik vond dat best een leuke afsluiter. Niet alleen zit Ferry nu in de bak dankzij Bob. Hij zit er ook in de wetenschap dat Bob zijn trouwste vriend vermoord heeft.

avatar van joy4ever
Vanaf 3 mei op Netflix.

avatar van Pinguin#13
Ja… zonder van mijn sokken geblazen te zijn toch best genietbaar, dit. Leuk dat er ook daadwerkelijk iemand opgepakt werd op het einde. In zijn geheel ging deze serie op en neer, wat ik wel oké vond. In het begin vrij snel razend spannend, met heel de episode in Polen, dan wat meanderend, tot zelfs een bordje 'twee maanden later' in de serie, wat ik net leuk vond. Geen artificieel in rechte lijn opbouwen van de spanning (nu ja, op het einde weer wel natuurlijk), maar al bij al geen grote uitschuivers.

Heb vooral van Lammers en Waes genoten. Hun rollen leken hen ook op het lijf geschreven. Drijver voelde zich minder in haar sas, maar dat kwam ook omdat zij in dit traditionele milieu natuurlijk 'het vrouwtje' moest spelen en een vrij passieve rol had.

Maar dat ik zit te snakken naar dat nieuwe seizoen is ook wel wat overdreven. We zullen zien, maar ik vrees er een beetje voor. Voor mij was het eigenlijk net goed, zo.

avatar van Esteban
Netflix doet het weer. Undercover is overal beschikbaar, behalve in België. Ondanks de aankondigingen dat dit wel zo zou zijn. Bummer. Hopelijk is dit enkel tot de serie niet meer beschikbaar is op VRTNU.

Toen ik tegen de klantenservice doorgaf dat ik een Belgisch account had, zei de medewerker: "Sorry, we don't speak Germany".