Mijn Series +

Undercover - Seizoen 1 (2019)

Belgiƫ / Nederland
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Jan Theys
met Frank Lammers, Anna Drijver en Tom Waes

De Nederlander Ferry Bouman is één van de grootste XTC-producenten ter wereld. Hij woont in een villa in Limburg, maar zit tijdens de weekends en vakanties op een camping op honderd meter van zijn huis. De Belgische politie brengt twee undercoveragenten, een man en vrouw die een koppel moeten spelen, op de camping onder om contact te leggen en in zijn netwerk te infiltreren.

1. Camping Zonnedauw
  9. Bodem
  10. Showtime

avatar van remorz
Aardig.

Hoewel de serie weinig écht fout doet, blinkt ie ook nergens in uit. Laat staan dat er enige vorm van vernieuwing aan te pas komt. Wat dat betreft geeft de veelgelezen lof voor deze Nederlandstalige productie eerder aan hoe erg ons taalgebied achterloopt op buitenlandse thrillers.

Zo bereikt de spanning van het undercover-zijn nooit een echt kookpunt, zijn de pogingen die ertoe aanzetten te transparant van opzet en wil het ook niet helpen dat zowel het criminele circuit als het politie-korps eerder kneuterig dan vernuftig uit de hoek komen. Leuk dat Lammers’ rol meer lokaal van aard blijft, maar een driftige boerenpummel is gewoon minder dreigend dan een uitgekookt meesterbrein.

Toch: vermakelijk en boeiend over de hele speelduur en bijna alle acteurs leveren degelijk tot goed spel. Goed vermaak, maar geen aardverschuivende vernieuwing.

avatar van Robbie.T.
Het meeste is wel al gezegd over deze serie en ik sluit me dan ook aan bij wat velen aangeven: prima serie van eigen bodem, maar er wordt niets bijzonders gebracht.

Lammers is sterk in zijn rol en met name de Belgische cast doet het uitstekend. Drijver is voor mij een miscast en mist iedere vorm van emotie in haar spel. Het accent van Schaap liet trouwens ook wel wat te wensen over, maar goed; dat is niet zo erg.

Overall vond ik het een erg genietbare serie maar wat mij wel stoorde was de bijzonder slechte afloop. De build-up is uitstekend, maar de uiteindelijke pay-off laat te wensen over. Na aflevering 8 is het beste echt wel er vanaf en dat is zonde. Zeker voor een show die zoveel aandacht en kwaliteit in de eerste acht afleveringen heeft gestopt.

avatar van Donkerwoud
Niet veel toe te voegen aan de vorige reacties. 'Undercover' (2019) is een alleszins gelikte productie en het undercover-aspect is leuk uitgewerkt. Zowel flikken als criminelen moeten een rol spelen om niet ten onder te gaan aan elkaars rigide spelregels. Het is alleen zo jammer dat de serie in een moordend tempo cliffhangers en plotwendingen op je afvuurt, waardoor de spanningsboog misschien strak blijft maar het tegelijkertijd vaak ten koste gaat van de emotionele ontwikkeling. Neem bijvoorbeeld het moment dat John Zwart tegen zijn gevoel in moet besluiten om Jurgen dood te schieten, terwijl hij weet wat dit gaat betekenen voor zijn eigen dochter. Het zou een zwaar en beladen moment kunnen zijn, maar voelt nu onverdiend omdat er een deugdelijke opbouw mist waarin je een band hebt gekregen met betrokken personages. Sterker nog: die Jurgen stond me zo tegen als karikaturale boef, dat het noodlottige schot geen enkele emotie losmaakte. Ik pik dit eruit als voorbeeld, maar er zijn meer momenten dat de serie toewerkt naar een catharsis maar de opbouw ernaartoe onverdiend voelt. 'Undercover' kijkt lekker weg maar beklijft te weinig.