menu

Mijn Updates +
Film / Algemeen / Bioscoopnieuws

zoeken in:
Toch 50% gezien van de vier films die hij noemt. Wat ik me afvraag is hoe ze het doen met rechten e.d., illegaal? Of is het veel makkelijker dan het lijkt om legaal een zaaltje af te huren en een DVD uit eigen collectie te vertonen?

Ik denk dat er nul rechten worden geregeld.

kappeuter (crew)
'Bioscopen weerstaan concurrentie Netflix' - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl
Netflix mag dan erg populair zijn, de bioscopen hebben de afgelopen jaren zeker niet stilgezeten.
Zo gebruikt Pathé speciale 4DX-technologie bij de nieuwe Star Wars-film in vestigingen in Amsterdam en Rotterdam, compleet met weersimulaties, geuren en bewegende stoelen in de zaal.
Meer bioscoopketens zijn met technologische snufjes gekomen om de beleving van een filmavondje te verbeteren. Dit heeft de branche geen windeieren gelegd, staat in een rapport van de bank. In de afgelopen tien jaar steeg het bioscoopbezoek in Nederland in totaal met 56 procent.

kappeuter (crew)
Met eigen stoel naar Filmhuis Gouda | AD.nl

Als protest tegen de - in hun ogen - slechte kwaliteit van films in de Goudse bioscopen richtte een groep Gouwenaars een eigen filmhuis op. Dat initiatief trok door de jaren heen steeds meer bezoekers. Nu bestaat Filmhuis Gouda ruim 40 jaar.

kappeuter (crew)
Pappa- en mammabioscopen: Kind zijn tussen de bioscoopstoelen - hollandfilmnieuws.nl

Jarenlang wordt er al voorspeld dat er een einde komt aan het tijdperk van de onafhankelijke bioscopen. Recente overnames, zoals de verkoop van Frits Nieuwenhuizens NH Bioscopen aan Kinepolis en de overname van Tivoli en Cinema Leeuwarden van de familie Osinga door Pathé, lijkt het einde van het tijdperk van de pappa-en-mammabioscopen een stuk dichterbij te brengen.

Begrijp ik het goed dat er weinig tot geen concurrentie meer is (waardoor de prijzen mogelijk zullen stijgen)?

Nee, dat begrijp je niet goed. Er zijn nog steeds in elke regio bioscopen van verschillende eigenaren, alleen zijn die eigenaren nu vaker grote ketens ipv onafhankelijke uitbaters.

Er zijn nu drie grote ketens in Nederland: Pathé, Vue en Kinepolis. Vue en Kinepolis zijn nu groter dan de voormalige concurrenten van Pathé (JT, Wolff en Utopolis) waren, dus serieuzere concurrenten.

Tenslotte is de grootste concurrentie van de bioscopen indirect: andere vormen van film kijken en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Die blijft even hard bestaan.

kappeuter (crew)
CinemaCon: cultureplex is de cinema van de toekomst - hollandfilmnieuws.nl

Volgens Jung is die bioscoop er al. En is hij te vinden bij CJ CGV, de op vier na grootste bioscooponderneming ter wereld. Het CGV Yongsan cultureplex in Seoul heeft voor elke bezoeker een andere vorm van filmbeleving in huis.

Vraag me af wat dit concreet inhoudt.

Blijkbaar een soort plek waar je kan winkelen, dineren en een vorm van entertainment aanwezig is. Het doet me aan een verkapt winkelcentrum denken.

kappeuter (crew)
Hoofd Amerikaanse bioscoopunie doet opmerkelijke uitspraken over de toekomst van de cinema - Vertigo - vertigoweb.be

De opmars van streamingdiensten zoals Netflix en Amazon levert volgens Fithian alleen maar nieuwe cinefielen op en daar hebben alle partijen baat bij. Bovendien denkt hij niet dat streaming ooit het samenhorigheidsgevoel van de bioscoopervaring zal vervangen. Hij haalt enkele recente voorbeelden aan van films die hun succes net daaraan te danken hebben. “Zouden Black Panther, Get Out en Wonder Woman culturele fenomenen zijn geworden als ze onmiddellijk op een streamingplatform beschikbaar waren?” vroeg Fithian. “Natuurlijk niet.”
Voor Fithian komt de toekomst van de bioscoop slechts op een ding neer: de kwaliteit van de films.

kappeuter (crew)
Mochizuki Rokuro

AJ... eeuwig zonde...
Ik heb vele goede herinneringen aan het filmtheater gebouw en de locatie / inrichting van de bioscoop.
Het knusse / kleinschalige was juist de charme, met soort van huiskamer bioscoopjes, maar toch met doeken die groot genoeg waren. En een behoorlijke zaal van normaal formaat waar ik bijv. Good Bye Lenin! nog heb gezien.
Werkspoorkwartier kan mooi worden maar (misschien zoiets als De Hallen / Westergasfabriek dat ik enkel ken via internet), maar het is wel wat uit het centrum, dat is voor bezoekers uit andere steden weer onhandig.

Als t door gaat - dat is geloof ik ook niet zeker. En nog te ontwikkelen - dat is ene meerjarenplan... En het is echt een enorm end uit de richting - daar zal ik denk niet zomaar even naar toe gaan.

Zaal 1 van t huidige Hoogt (hoewel soms een beetje warm) vind ik nog steeds een van de fijnste filmzalen die er is.

Hoogt wilde eerst naar de City bioscoop, maar dat wilde Wolff/Kinepolis niet. Net of dat concurrerend zou zijn. Ik zou liever gezien hebben dat ze Springhaver hadden opgedoekt, dat is echt een vreselijke plek om films te kijken.

kappeuter (crew)
The Movies begint pop-up bioscoop in gevangenis - Filmkrant

Haarlem krijgt er over twee jaar een wel heel bijzonder filmtheater bij: een bioscoop in een voormalige gevangenis. De Filmkoepel wordt geëxploiteerd door de eigenaren van The Movies en De Filmhallen in Amsterdam. Over een maand wordt er drie dagen proefgedraaid met een pop-up bioscoop.
De initiatiefnemers van De Filmkoepel nemen komende maand een voorschot op de opening die media 2020 zal plaatsvinden. Van 19 tot en met 21 oktober is er, als onderdeel van de kunstmanifestatie Architectual Healing, een pop-up bioscoop.
Er worden voorpremières vertoond van festivalfavorieten: Leave no Trace, Beautiful Boy, Cold War, Suspiria, Shoplifters en Wildlife.

kappeuter (crew)
Rotterdamse Pathé eerste IMAX met laser | Rotterdam | AD.nl

Pathé Schouwburgplein is een van de eerste bioscopen in Nederland die een IMAX-zaal krijgt met een laser.
De laser is een uitbreiding op het bestaande IMAX die scherper beeld moet opleveren. Bij IMAX is het scherm groter en al scherper dan bij een normaal bioscoopscherm met de bedoeling de kijker meer mee te voeren in de film. Volgend jaar komt er ook nog een vernieuwd geluidsysteem in de laserzalen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pxi7ntGfS9c

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Halloween Horror bij Pathe. De volgende films gaan worden gedraaid:

He's Out There

Boarding School

Salvatore (Kort)

Still/Born

The Lodgers

De datum komt steeds dichterbij voor t oudste filmhuis van Nederland... Nieuws - Hoogt.nl
Tot en met 30 december van dit jaar kun je nog naar Filmtheater ’t Hoogt op zijn huidige locatie.
In 2019 gaat ’t Hoogt films vertonen op verschillende locaties in Utrecht onder de noemer ’t Hoogt on Tour, ter overbrugging van de verhuizing naar het Werkspoorkwartier.

kappeuter (crew)
Nieuwe manieren om mensen naar de bioscoop te trekken | BNR Nieuwsradio

Na tv en video dreigt er voor bioscopen stevige concurrentie uit een nieuwe hoek: video on demand.
Om de klap op te vangen moeten bioscopen op nieuwe manieren bezoekers trekken. Ron Sterk, directeur van Vue Nederland, vertelt hoe hij dat doet.

Interview begint na ongeveer 10 minuten.

In Hengelo gaat op 15 maart in de Pathe een film draaien van de Hengeloër Jelle Berlijn.
Ik ken zijn vorige film niet, en de trailer van deze doet me ook geen groot wereldtalent vermoeden, maar toch leuk dat een amateur (lijkt mij toch) een film kan maken die dan op groot doek vertoont wordt.

Ik zou er graag heen gaan, maar van de komende ongeveer 10.000 dagen, of meer, is net vrijdag 15 maart een dag dat ik een andere afspraak heb.
Jammer.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=jX4UdrMrpyg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Kinepolis Antwerpen test ‘familiezetels’ voor vier personen | Binnenland | Nieuws | HLN

De bioscoopgroep heeft momenteel een prototype van de ‘family cosy seats’ in Antwerpen. Die zetels zijn ruim genoeg voor drie tot vier personen. Volgens Kinepolis zijn ook andere doelgroepen, zoals groepen vrienden, te vinden voor die optie.

Nu weet ik ook eindelijk hoe je Kinépolis uitspreekt.

kappeuter (crew)
Samsung Onyx: LED-display, geoptimaliseerd voor bioscoop | Homecinema Magazine

TV-technologie evolueert aan een razend tempo, maar het zou fout zijn om te denken dat bioscooptechnologie achterblijft. Om meer contrast, meer helderheid en goede ondersteuning voor HDR te leveren zijn er ook in de bioscoopzaal vernieuwingen. Laserprojectie en Dolby Cinema bijvoorbeeld. En ook Samsung brengt nu een radicale vernieuwing: cinema zonder projector, dankzij het Onyx scherm. We brachten een bezoek aan de gloednieuwe installatie in Parijs.

kappeuter (crew)
Nieuwe bios Meppel trekt 25.000 mensen in proefperiode - RTV Drenthe - rtvdrenthe.nl

Het overtreft al zijn verwachtingen: 25.000 bezoekers telde bioscoop-eigenaar Albert Jan Vos tijdens de weken dat de nieuwe bios in Meppel proefdraaide. “Veel Meppelers die niet meer naar de bioscoop gingen, zijn onze bezoekers. En ook van ver komen ze om de bijzondere stoelen uit te proberen”, glundert Vos tijdens de officiële opening.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Next level filmbeleving: ScreenX - Filmkrant

Filmkrant schreef:
De concurrentiestrijd tussen de bioscoopketens spitst zich steeds meer toe op de ‘immersieve beleving’ van film. Na IMAX, 3D en 4DX is er nu het panoramische beeld van ScreenX. Kinepolis is het eerste bedrijf om deze technologie te introduceren in Nederland. Dit jaar openen zes bioscopen met extra brede schermen.
ScreenX is een product van het Koreaanse technologiebedrijf CJ 4DPLEX. In plaats van één projector wordt gebruik gemaakt van vijf projectoren. Het scherm is extreem verbreed en kan tot achterin de zaal doorlopen. Dat zorgt voor een beeld rondom en de ervaring alsof je middenin de film zit.
De introductie van ScreenX past bij de tweede fase van de grote concurrentiestrijd tussen Nederlandse bioscoopketens. Tot 2017, toen de bioscoopmarkt nog groeide, werd vooral ingezet op capaciteit.

geplaatst:
Volgens de vereniging van Spaanse bioscoopeigenaren zijn de meeste bezoekers die men gehad heeft vreemd genoeg ook degene die het meeste series en films kijken via streamingdiensten zoals Netflix, HBO of Movistar+. Het gaat in dat geval om personen jonger dan 25 jaar wat 80% is van alle bezoekers die tenminste eenmaal in 2018 naar een bioscoopfilm zijn gegaan.
Maar wat is dan verantwoordelijk voor de afname? En is het aantal bezoekers dan gedaald de afgelopen jaren? Dat vermeldt het artikel niet. In Nederland stijgt het al tien jaar.

Of heeft dit met weggevallen subsidies te maken oid, ipv afnemende interesse? arno74 of voskat misschien een idee?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:16 uur

geplaatst: vandaag om 14:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.