• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.195 series
  • 33.961 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.935 gebruikers
  • 9.369.455 stemmen

Bioscoopnieuws

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Septem­ber Film gaat Het Ketel­huis ex­ploi­teren - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Afgelopen jaar vierde Het Ketelhuis nog het 25-jarig jubileum, maar in september sloeg de feestsfeer om in mineurstemming. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst maakte bekend vanaf 2025 niet meer te subsidiëren. Van alles doorstartscenario’s bleek overname door een commerciële partij de beste. Filmdistributeur September Film neemt de exploitatie over.

Triest dat de subsidie gestopt is, maar mooi dat September Film het gaat exploiteren!

Wel een goed teken dat ze voldoende kapitaal hebben om dit te doen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Van hoge kunst­hoeders tot maat­werk­makers en debat­aan­jagers - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Op de rand van het oude jaar vertellen vier afzwaaiende filmhuisdirecteuren en één programmeur over toen, nu en de toekomst. Over de wortels van het fijnmazige vertoningscircuit, concurrentie van ketens, de klassiekerhype onder jongeren, het verschil tussen kijkstoel en praatstoel, een steeds grotere aandacht voor publiekswensen en de beren op de weg.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Bioscoopcijfers gedaald Aanbod was ook wel heel mager inderdaad. Zeker voor het grote publiek. De Nederlandse film zit wel in de lift (jeeh Bon Bini 100). En ja, de 55 plusser gaat meer naar de bioscoop en de jeugd blijft thuis. Dat dit als een verrassing komt zegt wel wat over de deskundigheid van deze meneer van Dutch FilmWorks. Dat jongeren de bios links laten liggen komt echt niet door de duurdere bioscoopkaartjes (gemiddeld maar 2 euro duurder dan in 2017) zoals deze meneer beweerd. Wel door streamingsdiensten en de steeds kortere concentratieboog van onze jeugd.

De arthouse bioscopen zitten wel in de lift ten opzichte van 2023. Dat is dan wel mooi nieuws.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Zegt misschien ook iets over het magere bioscoopaanbod van 2024.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Zegt misschien ook iets over het magere bioscoopaanbod van 2024.

Kan inderdaad. 38 procent van de 24-29 jarigen ging naar een Nederlandse productie. In 2023 was dat 29 procent. En het is niet alsof de kwaliteit van de Nederlandse producties opeens zo hoog lag. Bon Bini was één van de grote publiektrekkers...

Denk inderdaad dat er gewoon minder buitenlands aanbod was door de staking in Hollywood. In ieder geval grote blockbusters. In 2025 wel weer, dus denk dat de verhoudingen voor dit jaar wel weer anders zullen liggen.

Graaf Machine

• 9786 berichten
  • 1412 stemmen

Movie Unlimited Hengelo kan nog maximaal 5 jaar draaien in de betonbunker in centrum Hengelo. De gemeente heeft het rampcomplex gekocht om er woningen te bouwen. De vraag is of MU de vijf jaar volmaakt. Er zijn plannen om een nieuw conplex te bouwen op het bedrijfsterrein nabij Twentekanaal, maar het is de vraag of dat doorgang gaat vinden.

Al wat ouder nieuws, maar past bij het bericht van badfans69.

Gemeente koopt bioscoop

Betonbunker, liefst zo snel mogelijk slopen: DPG Media Privacy Gate - tubantia.nl

John Milton

• 24217 berichten
  • 13382 stemmen

Zonde hoor.

Ik was trouwens vergeten (of wist uberhaupt niet) dat Kinepolis daar zat en dat er films vertoond werden. Ik kom naar ook nooit langs die straat en ga meestal naar Leidsche Rijn, Hartlooper, Slagtstraat en A'dam. Nooit naar Rembrandt of Kinepolis eigenlijk.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

"Bioscoop oud concept", Netflix haalt keihard uit naar Hollywood - SerieTotaal

Ben het hier eigenlijk wel met kamp Netflix eens. Zij leveren gewoon wat mensen willen, namelijk thuis kijken op je eigen tijden, met je eigen betaalbare snacks en zonder overlast van bioscooptuig.

Kan het thuis op tegen een hele gave bioscoopervaring als alles allemaal goed gaat? Nee, maar wat je wel krijgt is dat mensen nog een paar keer in een jaar gaan ipv zeer regelmatig.

En laten we eerlijk zijn, er is best een goed aanbod op streamingdiensten met eigen films/series en de meeste bioscoopreleases staat er ook een maand of 3, 4 later al op.

John Milton

• 24217 berichten
  • 13382 stemmen

Mensen willen daarnaast óók thuis wel een beetje goede films Ted, met dat steeds duurder wordende abo. Niet meh filmpjes als The Electric State die ook nog eens 320 miljoen kosten. Maar Adolescence was wel welkom, het is niet alleen kommer er kwel natuurlijk.

Zelf ga ik amper naar de bios maar als we gaan kiezen we wel een film uit die we graag op groot scherm en met goed geluid willen zien. Alex Garland's Warfare laatst bijvoorbeeld. Of ik ga met maatje Woland een filmpje pakken en daarna bieren. Voor mij blijft naar de bios gaan een leuk uitje, vooral als het een fijn filmhuis is zoals Slagtstraat of Hartlooper in Utrecht.

badfans69

• 3958 berichten
  • 6124 stemmen

Heropening bioscoop in Kampen groot succes - brugnieuws.nl

Bezoek de nieuwe bios in Kampen - Link

Beetje promoten Mission: Impossible – The Final Reckoning draait

badfans69

• 3958 berichten
  • 6124 stemmen

John Milton schreef:

Zonde hoor.

Ik was trouwens vergeten (of wist uberhaupt niet) dat Kinepolis daar zat en dat er films vertoond werden. Ik kom naar ook nooit langs die straat en ga meestal naar Leidsche Rijn, Hartlooper, Slagtstraat en A'dam. Nooit naar Rembrandt of Kinepolis eigenlijk.

Gemeente Utrecht: ‘Verantwoordelijkheid onderhoud City bioscoop ligt bij eigenaar’ - duic.nl

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Bedreigde bioscoop Cinerama lijkt gered

KINO neemt blijkbaar de uitbating over per 1-1-2026.

starbright boy (moderator films)

• 22394 berichten
  • 5066 stemmen

Maar het is " voor de komende jaren". De lange termijn toekomst blijft onzeker. Desalniettemin goed nieuws.

Dennis Lammrs

• 42 berichten
  • 23 stemmen

Pathé gaat reorganiseren. Ik vond de zalen al langer wat leeg aanvoelen, waarvan een hoop waarschijnlijk ook nog abonnees zijn. En 50 cent transactiekosten per bestelling voor losse tickets. Dat tikt lekker aan. Mensen hebben dat toch niet snel door (en verplicht, behalve voor abonnees) Pathé Nederland gaat reorganiseren - Marketing Report - marketingreport.nl

JorisTheWise

• 10 berichten
  • 0 stemmen

Kinepolis heeft zijn H1 resultaten voor 2025 naar buiten gebracht: 403 Blocked - corporate.kinepolis.com

Raar dat de titel niet goed doorkomt maar als het goed is werkt de link wel gewoon.

JorisTheWise

• 10 berichten
  • 0 stemmen

Heel erg veel, heb er 4.5 jaar met heel veel plezier en liefde gewerkt.

IH88

• 9725 berichten
  • 3182 stemmen

Na meer dan honderd jaar geen bioscoop meer aan de Oudegracht. Pathe Rembrandt verdwijnt.

Zo ongelooflijk veel mooie herinneringen aan deze bioscoop. Verjaardagsfeestjes vroeger (eerst naar de McDonald's om de hoek, daarna naar de film), volgens mij mijn eerste echte date, tijdens mijn studie tussen de colleges door even een filmpje pakken, en ook na mijn studie nog een paar keer gegaan. Het was wel aan renovatie toe en de laatste jaren ben ik er niet meer geweest. First Man in 2018 was de laatste keer, dus dat zegt wel wat.

Stephan123

• 236 berichten
  • 1223 stemmen

Zou dit de eerste Pathe vestiging die dicht gaat? Via Google kan ik er niks over vinden.

starbright boy (moderator films)

• 22394 berichten
  • 5066 stemmen

Zeker niet de eerste. Volgens wikipedia is het al de 15e Pathe die sluit. Deels zijn ze vervangen, een ander deel is verkocht en ook een paar zijn gewoon dichtgegaan.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.