- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Bioscoopnieuws
Bioscoopnieuws
Charlie Brown
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Dit bedoel je met De Kade? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Filmtheater ’t Hoogt krijgt genoeg geld gedoneerd voor opknapbeurt | De Utrechtse Internet Courant
Zie ook:
Interactieve kaart: De Utrechtse bioscoopwereld in beweging | De Utrechtse Internet Courant
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
In Film > Algemeen > Bioscopen (algemeen):
- ik zocht een topic over bioscopen in Nederland, maar kon niks vinden -
Na vandaag sluit Wolff Camera aan de Oude Gracht haar deuren: Nieuws- en sportoverzicht | RTV Utrecht - rtvutrecht.nl
De bios was inmiddels nogal 'oud' /te oud en qua filmbeleving missen we er niet te veel aan. Maar meer dan 100 jaar dienst als bioscoop (Camera/Studio, twee zalen, allebei nogal smal) is toch niet niks. In het artikel staat dat het de oudste bios van Nederland was, maar ik dacht dat de Rembrandt - ook aan de Oude Gracht in Utrecht - nog ouder was. Die is er ook nog steeds.
Ik kwam er niet heel vaak, maar tijdens het NFF ben ik met kappeuter nog wel eens naar Ben X geweest in Camera. De laatste film die ik er zag, was denk ik Kuifje.
Toch even een momentje om bij stil te staan.
Op het Jaarbeursplein (dus veel dichter bij mijn huis) komt een megabios van Wolff/Kinepolis. Maar goed bij LHC, Springhaver, Hoogt (ook niet al te ver weg) kom ik veel vaker dan bij de 'commerciëlen'.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik heb er nog best wat films gezien. Ik zag er o.a. Shawshank Redemption in de sneak. De 'grote' zaal had nog wel wat vond ik, maar de zalen hadden inderdaad een onhandig formaat.
Het is wel de eerste bioscoop in Utrecht waar ik het van zou verwachten dat 'ie eens zou sluiten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Hier nog leuke achtergrondinfo. Ook bij mij begonnen 'die saaie Wolff bioscopen' pas wat te leven na het lezen van het boek over Bioscopen in Utrecht.
Oudste bioscoop van Nederland sluit deuren | NOS
Eigenlijk is het IFFR begonnen in deze bioscoop, omdat Huub Bals de eerste Internationale Filmdagen in Utrecht organiseerde. Met name dus in deze bios. Er staan in bovengenoemd boek nog leuke foto's uit de kelder met Bals en allerlei ster-regisseurs uit de Jaren 60.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Goh. Ik wist niet dat deze bioscoop 'zoveel' historie had en zo oud was.
Kinepolis kan het pand nu verkopen voor de hoofdprijs op deze A-locatie en zo de nieuwbouw van de megabioscoop deels financieren.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Het oude pand van Lantaren/Venster in Rotterdam wordt weer een filmhuis: Kino
Rotterdam krijgt nieuw filmhuis: Kino | RTV Rijnmond
Elders lees ik dat ze gaan mikken op "de betere arthouse met soms crossovers naar commerciële films" en structureel klassiekers willen programmeren. Bovenin komen kantoren voor de filmindustrie. In de foyer een restaurant en de grote zaal kun je huren en daar zal ook soms ruimte zijn voor podiumkunsten of colleges.
Omdat Rotterdam tamelijk weinig schermen heeft voor zo'n grote stad, er niet weer een pand verloren gaat voor een culturele bestemming en het niet ver van mijn huis is kan ik het alleen maar toejuichen. Ik hoop dat ze genoeg eigen smoel krijgen om af te gaan wijken van L/V en Cinerama. Want op een derde plek met titels die daar ook draaien zit ik niet meteen te wachten, maar die twee laten nog genoeg liggen dat Rotterdam niet haalt (en dat zijn echt niet alleen Contact Film-titels). En structureel klassiekers programmeren, daar word ik best wel weer blij van.
Ik heb wel een paar tips voor ze: Word goede vriendjes met Eye. Programmeer elke vrijdagavond laat een horror- of cultfilm. Organiseer twee leuke kleine festivalletjes per jaar, Word een cineville-theater. Doe wat extra's met de betere Nederlandse films. Vertoon ook Bollywood-films en mik op een divers publiek.
Vanaf 1 juli is het pand van de nieuwe eigenaars, dan gaan ze nog voor 7 ton verbouwen en vervolgens gaan ze open.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Benieuwd of ze inderdaad een niche weten te vullen. Klinkt als Cinerama, maar daar missen ze de sociale dingen als festivals en zo. Klopt wat je schrijft. En misschien een extra locatie tijdens het IFFR. Nog een link met Worm?
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Er schijnt, nu ik verder lees, een link te zijn met Kriterion in Amsterdam en Cineville is al partner en ook het IFFR geeft een steunverklaring.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Kinepolis breidt uit op de Nederlandse bioscoopmarkt :: De Filmkrant
Pathé breidt trouwens ook uit en gaat bioscoop in Leeuwarden bouwen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nieuwe megabioscoop in Den Haag - MovieScene
Het wordt een complex van 11 zalen, met horeca en een groot parkeerterrein, zo meldt Omroep West. De bioscoop komt vlak naast station Den Haag Ypenburg en de snelweg A12, op een steenworp afstand van het Prins Clausplein.
Betrekkelijk veel Belgische ketens die actief zijn in Nederland.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oude bioscopen leggen het af tegen multiplexen :: De Filmkrant
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Megabiscoop CineMec de Sterrenkijker opent 18 september zijn deuren | NU
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Bioscoopoorlog woedt in Utrecht | Film | de Volkskrant (betaalartikel)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Haags Filmhuis wint Europese prijs voor beste programmering | NU
Goh, 332 stoelen lijkt niet veel trouwens.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
66,4 personen per zaal. Dat is knus. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Er zijn twee hele kleine zaaltjes bij, ik denk van 7 rijen van 6 stoelen of zo.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Zaal 3 en 4 hebben 39 en 40 stoelen.
Ik zou zeggen Zaal 1 ongeveer 120, zaal 2 en 5 tussen de 60 en 70.
Wat is de kleinste zaal van Nederland? Ik weet dat Lumière Maastricht twee zalen met 28 stoelen heeft.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Eerste ' Virtual Reality pop-up bioscoop' was op 31 oktober in Amsterdam, hierna on tour door Nederland. Voor tickets / agenda: http://vrcinema.samhoud.com
Is dit de toekomst van de bioscoop? 
Je zou dit ook net zo goed thuis kunnen doen lijkt mij, alleen is de apparatuur ongetwijfeld zeer kostbaar.
Ook vraag ik me af wat voor soort 'films' dit zijn.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Dit kun je al kopen voor thuis. Mijn broer heeft het ook alleen de pixels kun je tellen maar het is verder wel heel cool. Kostbaar? Nee, dat valt reuze mee.
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
JT wordt Vue. Zolang de Movie Pass maar blijft.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Succesvolle start voor Filmhallen - FILM - PAROOL
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Een hele rare samenloop van omstandigheden. Zowel Lantarenvenster in Rotterdam als 't Hoogt in Utrecht zijn gesloten. LV wegens een ernstige lekkage (zeker tot woensdag) en 't Hoogt wegens asbest in het pand (naar verwachting enkele weken).
Ernstige lekkage - LantarenVenster Rotterdam
Filmtheater 't Hoogt :: Home - Persbericht: Tijdelijk gesloten
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De Filmkrant :: Grondeigenaar blokkeert plannen De Kade
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De Filmkrant :: Rembrandt begint tweede leven als arthouse bioscoop
centurion81
-
- 2066 berichten
- 1986 stemmen
Paar weken geleden in het kader van IFFR in Groningen een tryout gedaan met zo'n VR set van Samsung. Ik moet zeggen: erg indrukwekkend zeg! Eerst zat ik in een bios naar een film te kijken en halverwege werd ik de hoofdpersoon vanuit eerstepersoonsperspectief. Het kan niet anders dan dat dit de toekomst van films is lijkt me!