Boarding School (2018)

Horror / Mystery

geregisseerd door Boaz Yakin
met Luke Prael, Will Patton en Tammy Blanchard

Kinderen die zogenaamd onwenselijk zijn worden naar een sinister internaat gestuurd. Zo ook de twaalfjarige Jacob Felson, die door zijn stiefvader weggestuurd wordt. De school wordt geleid door het eigenaardige echtpaar, de dokter Sherman en diens dominante vrouw. Wanneer het lichaam van een leerling wordt aangetroffen, begint Jacob te vermoeden dat er iets duisters gaande is.

avatar van Spartaan1986
Ik ben hier erg benieuwd naar. Prima regisseur en cast en een mysterieus plot.

avatar van Daan258
Yep, laat maar komen.

avatar van joolstein
Aardige maar rommelige thriller waarin een "exclusieve" school niet blijkt te zijn wat het moet zijn. Er had domweg meer in de film gezeten! Dit komt vooral doordat regisseur/schrijver Boaz Yakin een paar niet goed overdachte zij-lijntjes aan het verhaal heeft toegevoegd. Het historische verhaal over de grootmoeder maakt de film vooral rommelig want die is totaal niet goed geïntegreerd in het algehele verhaal. Geen idee waarom er WW2 antisemitisme en joodse overleving in de film werden verwerkt? Eerst zien we grootmoeder verschijnen in Jacob (Luke Prael) nachtmerries maar later duiken de beelden zonder reden op (flashbacks?) Jacob's travestie / dubbelzinnige seksuele identiteit voelt meer als window-dressing dan een echt legitiem persoonlijkheidskenmerk. Ook de relatie met en hoe die eindigde met het meisje Christine (Sterling Jerins), werkte (bij mij) niet. En dan is er nog de afronding deze was naar mijn smaak te Happy. Zeker in contrast met de reden waarom ze naar het internaat gestuurd waren. De onbekende cast was goed,inclusief de tieners. De filmografie en montage weten nog wat van de film te redden maar het matige scenario doet meer kwaad dan goed!

avatar van umbra
Leuke thriller, maar zoals hieronder reeds vermeld, met momenten rommelig en slecht knip/plakwerk. Zaken die er tussen gesmeten worden zonder doel of meerwaarde of die ik alleszins niet ervaar. Er hing wel gans de tijd leuk sfeertje, maar het einde vond ik weer zwakjes. Deze had, mits perfecte uitwerking een echte topper kunnen zijn, nu blijft deze wat steken op degelijk, maar ook niets meer, 6/10...

avatar van BlueJudaskiss
Volledig eens met bovenstaande berichten - jammer dat het verhaal rond zijn seksualiteit niet meer werd uitgewerkt want ik vond het waanzinnig tof - maar bij mij scoorde de film hoog op originaliteit en sfeer. Fijne muziek ook, en een ontzettend goede (jonge) cast. De lerares vond ik trouwens heel erg lijken op Katharine Heigl.

Een mooie 3,5*, hopen dat dit de komende tijd nog wat meer bekend wordt.

avatar van Brabants
Boaz Yakin is hier op z'n minst gezegd een "beetje" de weg kwijt. Deze film is rommelig en vliegt van de hak op de tak. Cinematografisch een draak en het acteerwerk enigszins beneden de maat. Dit jaar zelden zo'n slechte film gezien.

avatar van knusse stoel
BlueJudaskiss schreef:

Een mooie 3,5*, hopen dat dit de komende tijd nog wat meer bekend wordt.

Wij hebben de film gisteravond bekeken en vinden net als jou dat de seksualiteit iets meer had kunnen worden uitgewerkt. Er wordt door verschillende personen duidelijk gehint op het feit dat hij bij het wandelen er nogal "meisjesachtig" bij loopt. en in de film wordt daar verder door niemand een antwoord op gegeven. Jammer, nu moeten wij met deze vraag doorleven.
Het verhaal is een mooi gegeven maar het had iets beter uitgewerkt kunnen worden, er zijn meer kijkers die hier last van hebben. Toch boeit de film wel, ondanks een enigszins rommelig geheel.
Ook de locaties zijn prachtig gekozen, vooral het huis en het park erom heen maakten een prima indruk.
Onze waardering is een 7+,

avatar van Gi-Force
Een toch wel interessante film. Op het laatst ligt het er net teveel bovenop. Maar al met al een leuk scenario en interessant uitgewerkt op sommige hiaten na. Het is zo stom dat je hier maar 5 sterren kan geven. De film is voor mij een 6,5 en dat dien je dan nu dus af te ronden naar een zeven. En films die echt een 7 zijn doe je daar te kort mee. Zelfs op imdb gaan ze tot 10 en dat terwijl zij normaal maar met A, B, C, D of E rekenen aldaar.

avatar van Corcicus
Het ene moment denk je naar een spannende horrorfilm te kijken, het andere moment is het een pijnlijk ontwaken in een vervelend transgender drama dat het midden houdt tussen Girl en Mrs. Doubtfire. Makeup en een verkleedpartij kunnen uiteraard niet ontbreken, halverwege besef je dat de film nergens anders over gaat. Desalniettemin vindt men hieronder blijkbaar dat de seksualiteit van deze erg jonge snaak nog niet genoeg belicht werd. Ik vraag me af wat ik daarvan moet denken.

Corcicus schreef:

Omdat ik het vind getuigen van veel lef als je als maker dit soort thema's durft aan te pakken, zeker binnen de kaders van het horrorgenre. Boarding School had zeker de potentie om iets heel tofs over dit onderwerp te zeggen maar hield zich uiteindelijk toch te veel in.

avatar van Corcicus
BlueJudaskiss schreef:

Ik vind lef een enigszins foute woordkeuze aangezien bij dit soort thema's de kans op prijzen significant stijgt, kijk naar Girl, Brokeback Mountain en eigenlijk alle andere films in dit thema. Journalisten komen doorgaans superlatieven te kort, de films worden gepusht en zelfs op schoolbanken vertoond en het algehele hoerageroep wordt slechts occasioneel verstoord door critici zoals ikzelf. M.a.w. het getuigt net van weinig lef om een thema aan te snijden waarmee je sowieso goed scoort ongeacht hoe rommelig en oninteressant het gebracht wordt. Mocht er zo een film geschoten worden in Saudi Arabië zou ik je gelijk geven, maar in het Westen? Kom nou.

Corcicus schreef:

Ik vind lef een enigszins foute woordkeuze aangezien bij dit soort thema's de kans op prijzen significant stijgt, kijk naar Girl, Brokeback Mountain en eigenlijk alle andere films in dit thema. Journalisten komen doorgaans superlatieven te kort, de films worden gepusht en zelfs op schoolbanken vertoond en het algehele hoerageroep wordt slechts occasioneel verstoord door critici zoals ikzelf. M.a.w. het getuigt net van weinig lef om in een thema aan te snijden waarmee je sowieso goed scoort ongeacht hoe rommelig en oninteressant het gebracht wordt. Mocht er zo een film geschoten worden in Saudi Arabië zou ik je gelijk geven, maar in het Westen? Kom nou.

Voor zover ik weet is er nog altijd een vrij groot taboe op het onderwerp. En de film wordt ook niet nadrukkelijk in de markt gezet als een transgenderfilm.

avatar van AmazingPP
Ik vind dit wel een verrassende film. In het begin dacht ik : Waar gaat dit heen, maar toen de wending in het plot kwam werd het me duidelijk. Toch ben ik het ook volledig eens met de berichten hierboven : de film is hier een daar rommelig en het verhaal wat er tussen geweven is met de Ss-er is niet goed uitgewerkt. De cast speelt sterk, zeker de hoofdrol. Drie en halve ster voor deze sinistere, maar fascinerende film.

Kon me persoonlijk niet bekoren.

avatar van Noodless
Rare en nare film met een cast die hun rollen echt goed spelen. Maar het verhaal blijft lange tijd vaag en echt spannend wordt het niet. Soms te rommelig uitgewerkt. Het slot met die brand wordt wat simpel en snel afgehaspeld. 5/10

avatar van DjFrankie
Inderdaad een vreemde film, maar kon deze wel waarderen. Apart sfeertje en een sfeer aparte hoofdrolspeler.

avatar van perceived
Met dat sfeertje zit het wel goed. De uitwerking is helaas erg onevenwichtig. Niet alleen qua plot, ook het aandeel "Horror" is nogal karig. Al met al is het nog best een aardige film, voornamelijk dankzij de sfeer en het prima acteerwerk.

avatar van Boeikens
Horror!?

Bizar filmpje, eentje die niet makkelijk in een categorie valt in te delen, mengeling van horror en fantasy uiteindelijk, terwijl het begint als een soort kinderfilm. Gedurfd wel, maar toch niet helemaal geslaagd omdat aan het einde niet alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen waardoor je enigszins verward en met een onbevredigend gevoel achterblijft. Toch heb ik wel ruim anderhalf uur aan de buis gekluisterd gezeten, omdat je totaal niet wist hoe of welke manier zich dit verhaal zou ontwikkelen, en die poging van de makers om te verrassen was erg aangenaam. Lijkt inhoudelijk trouwens erg op het ook recent verschenen Down a Dark Hall(kinderen worden geplaatst in een kostschool waar rare dingen gebeuren) maar deze Boarding School vond ik op punten wat beter.

avatar van Shadowed
Apart.

Maar daardoor niet slecht, al had hier net iets meer uitgehaald moeten worden. Zo'n apart horrorfilmpje als deze kom je tegenwoordig niet al te vaak meer tegen helaas, en dus is het weleens grappig als je opeens zo'n film voor je kiezen krijgt.

De film doet in het begin wat als een jeugdfilm aan, maar later leer je wel dat dit niet een film is voor de jeugd. Alhoewel de kinderen wel centraal staan in de hoofdrol, is de film duidelijk wel wat meer op de volwassenen gericht.

Qua opzet doet het wat denken aan Suspiria. Het zou me ook niet echt verbazen als Yakin zijn inspiratie bij Argento vandaan heeft gehaald. De kleurtjes zijn soms rijkelijk aanwezig, zeker richting het einde. Voor de rest doet de film heel sprookjesachtig en fantasierijk aan. Dat alleen al zorgt voor een apart sfeertje.

Echter is de film iets te traag en de echte horror blijft beperkt. Richting de slotfase krijgen we wat meer gore er tegenaan, maar deze maakt niet heel veel indruk. Het blijft toch de gehele film iets te afstandelijk en te braaf. De film stijgt niet echt op.

De kinderen doen het wel leuk, maar de dialogen zijn van laag niveau. Het voelt zo te gemaakt aan, het leek alsof de regisseur zelf ook niet echt wist wat hij met de kinderen aanmoest. Het voelt iets te ouderwets aan, terwijl de toon modern voelt.

Voor de rest duurt de film ook iets te lang. Er heerst totaal geen spanning, en zeker de inleiding had wel wat sneller mogen gaan. Maar de film zelf is wel apart en kleurrijk genoeg om te blijven boeien en dan kijk je hem wel makkelijk uit. De slotfase was het hoogtepunt van de film, maar alles daarvoor slaat nog een beetje de plank mis.

avatar van Daan258
Aparte film!
Moeilijk te beoordelen dit.
Ergens had de film zeker wel iets maar ik vond het nogal wat rommelig overkomen. Er had zo veel meer in het verhaal kunnen zitten. De speelduur werkt dan ook niet helemaal mee aangezien het allemaal vrij traag is. De laatste 30 min begint het allemaal wat interessanter te worden maar hier is je aandacht dan al een beetje weggezakt. Dat je weinig informatie krijgt over de personage's in de film wat vele hier al doen zeggen, is misschien wat jammer, maar echt storend vond ik dit niet. (met name de jongen die de hoofdrol speelt)
Het acteerwerk was verder wel aan de goede kant.

Had hier meer verhaal ingezeten en beter was uitgewerkt had dit allemaal een stuk beter kunnen zijn.

avatar van Elchapo
Zoals iedereen al zegt: een zeer rommelige film waarbij ik regelmatig het idee had naar een soort drama film te kijken ipv. HorrorDe film an sich boeide wel maar was te complicated voor een voldoende......2 stars.