Mrs. Doubtfire (1993)

1967 stemmen

Komedie / Drama

geregisseerd door Chris Columbus
met Robin Williams, Sally Field en Pierce Brosnan

Daniel (Robin Williams) is samen met zijn vrouw Miranda Hillard (Sally Field) een gelukkig stel met drie kinderen. Op een dag krijgen ze ruzie en besluiten ze te scheiden. De kinderen worden aan Miranda toegewezen omdat Daniel in een nieuw huis komt en hij alles eerst op orde moet hebben. Hij mag ze 1 keer in de week op zaterdag zien. Hij vindt dit echter te weinig. Miranda heeft het te druk met haar werk en zoekt een oppas. Daniel verkleedt zich als oud vrouwtje en wordt zo de oppas van zijn eigen kinderen. Dan begint er een reeks komische gebeurtenissen.

avatar van dvdfreak123
Na lang niet gezien te hebben daarjuist nog maar eens gekeken. Blijft een zeer leuke vermakelijke komedie. Die nergens verveelt. De 2 uur vliegen dan ook zo voorbij. Cast doet het ook goed. Natuurlijk vooral Williams steelt de show die wel bijna altijd leuk is om bezig te zien. Krijgt van mij een verdiende 7/10

avatar van Antonev
Fijne film uit een tijdperk dat komedie het hoofdzakelijk nog moest hebben van ongemakkelijke momenten of dol dwaze en vreemde situaties. Heel anders dan het gros van de komedies die we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. Deze film heeft geen vuilbekkerij of lompe grappen nodig om geestig te zijn. Leuk bedacht en prima uitgevoerd.

avatar van Fisico
Mrs. Doubtfire is een klassieker in zijn genre. Ontelbare keren op tv geweest en de grijs gedraaide plaat kan haast wedijveren met de herhalingen van FC De Kampioenen. Jeugdsentiment ook en één van dé familiefilms van de jaren 90. Redelijk amusante film over een eigenlijk niet zo'n fijn thema. Een heerlijke Robin Williams in the role of his life (net als in Patch Adams en het serieuzere Good Will hunting)!

Uiteraard zeer zoet en sentimenteel gebracht. En de moraal loert ook steeds om de hoek. Desondanks blijft het een feel good movie bij uitstek. Beetje simpel ook wanneer Daniel die 'niet het toonbeeld van een voorbeeldige echtgenootis ' ineens een keukenprins wordt en Mr. Proper himself is. De film blijft desalniettemin catchy met enkele leuke scènes. Vooral de droge uitspraak: "I'm cleaning houses. Not mine" vind ik schitterend wanneer zijn ex zijn appartement ziet en vraagt wat hij nu doet voor de kost. Brosnan vind ik een beetje miscast, maar het gewedijver tussen hem en Williams werkt wonderwel. Sally Field daarentegen zal nooit mijn favoriete actrice worden met haar vervelende stem, ooggerol en mimiek.

Dit is een familiefilm met een typisch sentimenteel Amerikaans sausje. Hier moet je niet teveel analyserend over doen. Robin Williams draagt de film en doet dat prima. Brosnan en Field doen het wat minder.
Prima film om met het gezin naar te kijken.

avatar van des1
De film die aan het lachen moet maken... Maar om de één of andere reden deprimeert het me om Robin Williams tiepetjes te zien spelen. En iets zegt me dat Williams dat zelf ook vindt. Toen ik 'm indertijd in de bios zag, kon er een flauwe glimlach van af.