Mrs. Doubtfire (1993)

1994 stemmen

Komedie / Drama

geregisseerd door Chris Columbus
met Robin Williams, Sally Field en Pierce Brosnan

Daniel (Robin Williams) is samen met zijn vrouw Miranda Hillard (Sally Field) een gelukkig stel met drie kinderen. Op een dag krijgen ze ruzie en besluiten ze te scheiden. De kinderen worden aan Miranda toegewezen omdat Daniel in een nieuw huis komt en hij alles eerst op orde moet hebben. Hij mag ze 1 keer in de week op zaterdag zien. Hij vindt dit echter te weinig. Miranda heeft het te druk met haar werk en zoekt een oppas. Daniel verkleedt zich als oud vrouwtje en wordt zo de oppas van zijn eigen kinderen. Dan begint er een reeks komische gebeurtenissen.

avatar van dvdfreak123
Na lang niet gezien te hebben daarjuist nog maar eens gekeken. Blijft een zeer leuke vermakelijke komedie. Die nergens verveelt. De 2 uur vliegen dan ook zo voorbij. Cast doet het ook goed. Natuurlijk vooral Williams steelt de show die wel bijna altijd leuk is om bezig te zien. Krijgt van mij een verdiende 7/10

avatar van Antonev
Fijne film uit een tijdperk dat komedie het hoofdzakelijk nog moest hebben van ongemakkelijke momenten of dol dwaze en vreemde situaties. Heel anders dan het gros van de komedies die we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. Deze film heeft geen vuilbekkerij of lompe grappen nodig om geestig te zijn. Leuk bedacht en prima uitgevoerd.

avatar van Fisico
Mrs. Doubtfire is een klassieker in zijn genre. Ontelbare keren op tv geweest en de grijs gedraaide plaat kan haast wedijveren met de herhalingen van FC De Kampioenen. Jeugdsentiment ook en één van dé familiefilms van de jaren 90. Redelijk amusante film over een eigenlijk niet zo'n fijn thema. Een heerlijke Robin Williams in the role of his life (net als in Patch Adams en het serieuzere Good Will hunting)!

Uiteraard zeer zoet en sentimenteel gebracht. En de moraal loert ook steeds om de hoek. Desondanks blijft het een feel good movie bij uitstek. Beetje simpel ook wanneer Daniel die 'niet het toonbeeld van een voorbeeldige echtgenootis ' ineens een keukenprins wordt en Mr. Proper himself is. De film blijft desalniettemin catchy met enkele leuke scènes. Vooral de droge uitspraak: "I'm cleaning houses. Not mine" vind ik schitterend wanneer zijn ex zijn appartement ziet en vraagt wat hij nu doet voor de kost. Brosnan vind ik een beetje miscast, maar het gewedijver tussen hem en Williams werkt wonderwel. Sally Field daarentegen zal nooit mijn favoriete actrice worden met haar vervelende stem, ooggerol en mimiek.

Dit is een familiefilm met een typisch sentimenteel Amerikaans sausje. Hier moet je niet teveel analyserend over doen. Robin Williams draagt de film en doet dat prima. Brosnan en Field doen het wat minder.
Prima film om met het gezin naar te kijken.

avatar van des1
De film die aan het lachen moet maken... Maar om de één of andere reden deprimeert het me om Robin Williams tiepetjes te zien spelen. En iets zegt me dat Williams dat zelf ook vindt. Toen ik 'm indertijd in de bios zag, kon er een flauwe glimlach van af.

Hilarische film , steeds dat omkleden van man naar vrouw ,wat soms ook helemaal verkeerd ging , ik kon er wel om lachen.
De film zat vol met vrolijke momenten , helaas was het eigen leven van Robin verre van vrolijk... jammer , ik vond het een geweldige acteur

avatar van Tommy De Vito
Touch me again and I'll drown you, you bastard.

Mrs. Doubtfire is een prachtige komedie/drama die naar mijn mening op moviemeter ondergewaardeerd is. Zelden worden zulke mooie, hartverwarmende komedies meer gemaakt. Chris Columbus weet weer (net als in Home Alone films) een mooie sfeer te creëren. De film speelt zich af in het stralende- zonnige San Francisco. Mooie beelden zien we zo nu en dan voorbijkomen van deze mooie stad. Na Williams zijn dood, kwamen veel mensen naar het huis (waar de film zich veel afspeelt) en legden bloemen neer op de stoep van het inmiddels 'bekende' huis.

Wie had beter de rol kunnen vervullen van Mrs. Doubtfire dan Williams? Een rol die op zijn lijf geschreven was. Geniaal en erg dynamisch was zijn stem en in de film is hij als beroep een stemacteur Daarnaast was het gewoon een hele goede acteur. Hij kon je het stuipen op het lijf jagen in films zoals One Houre Photo en Insomnia maar kon ook heel erg vriendelijk zijn zoals in deze film, of Patch Adams. De kinderen acteren ook ruimschoots voldoende. Vooral 'Matilda' Wilson. Jammer dat ze later niet meer in (grote) films speelde.

Het verhaal, een (vecht)scheiding, het touwgetrek tussen de kinderen, kinderen beperkt mogen zien is niet echt om vrolijk van te worden. Maar Columbus was Columbus niet geweest als hij hier een komische wending aan kon geven en een perfecte balans tussen komedie en drama weet te smeden. Want dit blijft in mijn ogen toch meer een komedie/familiefilm en dat is uitstekend gedaan. Natuurlijk zitten er een paar drama elementen erin, kon ook niet anders, maar deze worden overruled door komische elementen. Ik heb een paar keer dubbel gelegen. Die keer bij het zwembad, als Mrs. Doubtfire een appel op onze charming Stuart 'Stu' Dunmeyer (Brosnan) afvuurt. Hilarisch! En de scene in het restaurant is en blijft geweldig. Omkleedpartijtjes, van de ene naar de andere tafel, lippenstift vergeten , ga zo maar door. Chaos!

Ik moet ook vermelden dat de make-up ook geweldig is. Onherkenbaar is Williams geworden na de transformatie als een oudere dame. En deze werd dan ook bekroond met een Oscar. Mijn complimenten gaan ook uit naar Howard Shore, de componist. Heerlijke melodieën, die goed worden toegepast bij de scènes. Een paar zijn zelfs zo prachtig, dat deze nog steeds in mijn geheugen gegrift staan.

Heerlijke film, die ik keer op keer kan kijken en gewoon niet gaat vervelen ****