- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De 70s challenge
De 70s challenge
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
30. The Great American Girl Robbery (1979)
Geen idee of het iets voor jou is Theunissen;
Ik vermoed haast van niet, ik ben me de laatste tijd ook vooral aan het focussen op de wat hardere jaren 70 en 80 Erotiek films (welke deze "The Great American Girl Robbery" niet is) op MovieMeter en jij bent daar min of meer schuldig, een grapje natuurlijk, aan met deze "70s challenge"
Het is soms best verrassend wat daarover te vinden is op MovieMeter, zoals bijvoorbeeld "La Comtesse Ixe (1976)" die ik zonet geplaatst heb en welke eigenlijk een pure Porno film is. Misschien wel de meest pure Porno film die ik tot nu toe ben tegengekomen op MovieMeter.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
14. The Poseidon Adventure (Film, 1972)
RW, disaster.
2 punten. Totaal: 61 punten.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2394.300.jpg?cb=1369468676
Goeie film over een groot cruiseschip dat onderweg naar Athene kapseist door een vloedgolf. Een typische rampenfilm met de gebruikelijke cast vol bekende namen en ook een standaard opbouw. Maar het levert hier wel een onderhoudende film op. Mooie decors waar ook prima gebruik van wordt gemaakt. Hier en daar nog best wel spannend.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Ik vermoed haast van niet, ik ben me de laatste tijd ook vooral aan het focussen op de wat hardere jaren 70 en 80 Erotiek films (welke deze "The Great American Girl Robbery" niet is) op MovieMeter en jij bent daar min of meer schuldig, een grapje natuurlijk, aan met deze "70s challenge"
Het is soms best verrassend wat daarover te vinden is op MovieMeter, zoals bijvoorbeeld "La Comtesse Ixe (1976)" die ik zonet geplaatst heb en welke eigenlijk een pure Porno film is. Misschien wel de meest pure Porno film die ik tot nu toe ben tegengekomen op MovieMeter.
Denk dat degene die de film heeft toegevoegd dat ook zelf niet wist en degene die het heeft goedgekeurd evenmin. De film is van Jean Rollin die dan wel bekend staat van films met nogal wat gratuit naakt en (saaie) seks, maar die wordt niet meteen gelinkt aan hardcore porno.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Denk dat degene die de film heeft toegevoegd dat ook zelf niet wist en degene die het heeft goedgekeurd evenmin. De film is van Jean Rollin die dan wel bekend staat van films met nogal wat gratuit naakt en (saaie) seks, maar die wordt niet meteen gelinkt aan hardcore porno.
Ik zag vandaag ergens een bericht (welke een datum had van ik meen 2014) bij een film staan van iemand (ik meen van "stinissen") en daaruit begrijp ik dat dit soort films vroeger op MovieMeter waren toegestaan, maar nu niet meer.
Van Jean Rollin had ik al een paar films gezien (twee jaar geleden nog "Le Lac des Morts Vivants (1981)", die fraai begint maar daar blijft het helaas ook bij) en dan was het inderdaad gewoon erotiek. Deze hardcore porno van hem is was dat betreft verrassend, maar ik begrijp dat hij deze alleen gemaakt heeft om geld te krijgen voor nieuwe projecten.
Volgende week ga ik waarschijnlijk nog een jaren 70 hardcore porno film kijken van een regisseur, van wie je dat niet verwacht.
Collins
-
- 6244 berichten
- 3719 stemmen
FTV: 2 - Totaal 20
Een luchtige film van William Friedkin. Over een overval op een geldkantoor van Brink's in 1950 in Boston.
De film concentreert zich op de voorbereiding en uitvoering van de overval. Met ironie en enig gestuntel gebracht door de personages zonder door te schieten in slapstickactige taferelen. De ondertoon van de film blijft serieus. Aardige film.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Horror FTV 2 pnt
Punten totaal 30 films: 129 punten
https://fantasticfest-site.s3.amazonaws.com/films/23899/mafucage.2__large.jpeg
Een van de meeste absurde horror filmpjes die ik ooit gezien heb en die het bekijken meer dan waard was. Wel een film die draait om één hoofdrolspeler: Carol Kane in de rol van Cissy. Uitstekend gecast. Beter had het gewoon niet gekunnen. Vooral de laatste drie kwartier gefascineerd zitten te kijken wat deze geflipte maar zeker niet onaantrekkelijke dame je allemaal aan kijkgenot voorschotelde. Ja, ik houd wel van dit soort filmpjes waar maffe dametjes de hoofdrol vervullen. The Mafu Cage is voor mij een van de meest verrassende jaren 70 filmpjes die ik nu pas heb mogen ontdekken.
4,0*
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
FTV
Thema's: Action, Exploitation, , Spaghetti western, Blood, Feminism (5)
Punten: 7 (Totaal: 178)
De cow-boyfilm is vooral gedomineerd door mannelijke figuren. Dat is ergens ook wel logisch, cow-girls waren immers veel dunner gezaaid.Vermits ik dus geen fan ben van al dat mannelijke testosteron geknal, heb ik deze gekozen. Verhaaltje is simpel, standaard revenge maar dan met een leading lady die het revolver wil hanteren. De film is eigenlijk meer opbouw en het hele wraakgedeelte is amper 10 minuten. De vuurgevechten zijn aardig en bij momenten bloedig. Maar zoals Brix al aangaf lijkt het verdacht veel op ketchup al lijkt spaghettisaus eerder van toepassing. Veel meer kan ik er niet over zeggen, leuk voor een keer maar zoals andere cow-boyfilms laat het mij onverschillig.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
44 Ragazza Tutta Nuda Assassinata nel Parco (1972) 2,5*
Giallo+ Serial Killer 1+1+1 = 3 punten
FTV: 2 punt Totaal 211+ 5 = 216 punten
https://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxMTc0/z/uZ0AAOSwfSJdDOTZ/$_57.JPG?set_id=8800005007
Een Nazi probeert in Berlijn, een moeder en kind met een bom op te blazen. Jaren later een oude man die net een lijfverzekering ter waarde van $ 1 miljoen heeft afgesloten wordt vermoord gevonden op de kermis. De verzekeringsmaatschappij vermoedt dat er iets mis is. Aan hun beste rechercheur Chris Bayer (Robert Hoffmann) de taak om op onderzoek uit te gaan. Geen bezwaarlijke opdracht als de verdachten een nogal aantrekkelijke weduwe Wallenberger en twee niet minder aantrekkelijke dochters zijn Hij neemt zijn taak zeer serieus en doet het dan ook zeer grondig. Beide dochters belanden zonder problemen tussen de lakens. Die softcore-sequentie blijken uiteindelijk als enige de film nog wat op te fleuren want verder is het maar een grijze minuten durende gewone misdaadfilm. De killer was erg passief! Ook een titel die maar slecht is gekozen. het verwijst naar memorabele maar korte scene en niet waar de film omdraait! De hoofdlocaties zijn daarbij een pretpark en een landhuis, en de grond bij dat huis wordt gemakzuchtig maar aangezien voor een park. Enfin je kan niet alles hebben! En het einde....oei, de conclusie uit de doeken doen door tegen een schilderij te praten? Oké ik heb me niet geërgerd, maar me niet geweldig vermaakt. Er waren een stel aardige elementen echter werkte het niet zo goed in de film er werd het maar een vrij matige affaire.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
45 Fuzz (1972) 3*
Action 1 punt
FTV: 2 punt Totaal 216 + 3 = 219 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8987.jpg?cb=1408963189
Het is moeilijk te zeggen of de film nu serieus of grappig moest zijn. Maar ongebruikelijk van opzet was het wel! Er spelen in de loop van de film 5 misdaad-zaken, die allemaal tegelijkertijd plaatsvinden. Daardoor is de film misschien wat chaotische van toon en is het iets moeilijker om grip te krijgen op de personages maar gelijker tijd doet het daardoor meer aan een echt politiebureau denken. Er gebeuren altijd dingen tegelijkertijd op een politiebureau.
Het verhaal en de dus ook de personages zijn gebaseerd op Ed McBain's 87th Precinct. Maar de manier waarop het werd gebracht herkende ik daar ook een soort voorloper van de serie' Hill Street Blues' in. Niet verwonderlijk dat regisseur Richard A. Collaaan een carrière in voornamelijk televisieproducties had. Helaas af en toe wel onderbroken door een lach; Het bureau dat appelgroen wordt geverfd door twee mannen van de afdeling Onderhoud of Reynolds en Weston vermomd als nonnen, en Skeritt en Raquel in een dubbele slaapzak.
De film ziet er prima uit en het tempo was goed, maar zoals al gezegd was de toon een beetje afwijkend. Veel sfeervolle opnamen op locatie waarbij de setting om welke reden dan ook is veranderd van het NYC van het boek naar het Boston uit de jaren 70. Er is een prima cast met bekende-acteurs. Burt Reynolds doet hier weer zijn eigen stuntwerk en wordt in brand gestoken. Zolang hij maar niet met Raquel Welch een woord wisselde want de opmerkingen die hij maakte tijdens het filmen van 100 Rifles (1969) beschouwde zij als onsmakelijk en praatte niet meer met hem! Ach uiteindelijk werd het een fatsoenlijke 87th Precinct misdaad/komedie uit de jaren 70 met charismatische, sympathieke verhaal en acteurs.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
46 Puppet on a Chain (1971) 3,5*
Action, Drugs, Graphic Violence 1+1+1= 3 punten
FTV: 2 punt Totaal 219 + 5 = 224 punten
Films gebaseerd op Alistair Maclean-romans waren ongetwijfeld populair aan het begin van de jaren zeventig, aangewakkerd door de aangename WW2-avonturen uit de jaren '60 van The Guns of Navarone en Where Eagles Dare , bracht het een reeks stoere actiethrillers voort! In deze voert de internationale heroïne-smokkel je naar Amsterdam. De karakteristieke Amsterdamse locaties worden zeer effectief benut en blijken de ideale omgeving voor een louche wereld van prostituees, junkies en pushers. Regisseur Geoffrey Reeve doet behoorlijk werk achter de camera maar het is Co- regisseur/schrijver Don Sharp die verantwoordelijk was voor het meest opvallende extra beeldmateriaal; De speedbootachtervolging-climax door de grachten van Amsterdam. Gek genoeg vertoont dat een gelijkenis met de twee jaar latere James Bond-film 'Live and Let Die' (1973)
Het maakt van de film een ietwat merkwaardige Euro-mengelmoes van een Bond-met-een-laag-budget-film. Het was een Engelse productie die zich volledig in Nederland afspeelt maar met een Duitse producer en acteurs uit Duitsland, Polen, Griekeland, Canada behalve Amerika. Het hoofdpersonage moest dan wel doorgaan voor een Amerikaan met Nederlandse afkomst maar werd gespeeld door de Zweed Sven-Bertil Taube. De enige Nederlandse bijdrage kwam van de vreemde verzorgster Herta. Sommige scènes met topless naakt en bebloede gezichten werden weggelaten uit de bioscooprelease om een AA-release te krijgen, maar gelukkig werden ze later terug gemonteerd! Die versie heb ik dan ook gezien en dat was een zeer plezierige actiethriller-film.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
FTV - 2 p
Action, Blaxploitation, Graphic Violence, Sex, Woman in Prison, (s) exploitation
Punten : 8 ( Totaal : 65 )
https://i.pinimg.com/originals/38/af/56/38af566577ff1fd7a9833f74439cb4ae.jpg
Och het viel nog wel mee. De film moet het vooral hebben van de luchtige aanpak ondanks het wrede gegeven en natuurlijk de opvallende mooie voorgevel van Phyllis Davis ( Sugar ) die tijdens een scène in de douche en wanneer ze een bewaker weet te verleiden in de slaapkamer van Dr.John te bekijken valt. Pamela Collins wil ik ook niet tekort doen want die is ook af en toe bloot te bewonderen. Blijkbaar ook op een zeer jonge leeftijd ( 25 jaar ) overleden, ...zelfmoord. Het verhaal stelt weinig voor, maar de luchtigheid ervan kan ik nog wel appreciëren. Daarentegen verdwijnt natuurlijk alle spanningskracht ondanks toch een paar kills, maar er wordt vaak gekozen voor het simpel gegeven rond een bewaker die allerlei verleidingstechnieken wilt aanleren en zichzelf telkens belachelijk maakt. Soms ook heel flauw. Maar ook de rest kunt je niet ernstig nemen, bijvoorbeeld de vrouwen hebben voldoende wapens (kapmessen, gestolen revolvers) om zich te beschermen, de seksfeestjes buiten, voldoende mogelijkheden om te ontsnappen, een gevangene die iets met geesten heeft, een poema die er ergens loopt, onderlinge ruzies...allemaal te bizar om te omschrijven. 5/10
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
RW, action, full frontal nudity, graphic violence, serial killer.
5 punten. Totaal: 66 punten.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/434.300.jpg?cb=1363422942
Prachtige film waarin een rechercheur achter een moordenaar aanzit die lukraak mensen neerschiet. Zonder twijfel een invloedrijke film binnen de politiefilms, vooral ook vanwege het iconische hoofdpersonage (hij is voor gerechtigheid maar heeft verder schijt aan alle regeltjes). San Francisco vormt een prima decor en er wordt dan ook goed gebruik gemaakt van de stad. Goeie muziek en Andrew Robinson weet een lekker gestoorde psycho neer te zetten.
Woland
-
- 4165 berichten
- 3405 stemmen
Zo, even een goeie week ertussenuit, ik kan er weer tegenaan. Meteen met een goeie:
Drugs, Full Frontal Nudity, Graphic Violence, Hippies/Flower Power - 4 punten
FTV, 2 punten - Totaal 146 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4709.jpg?cb=1381683859
1969, de Summer of Love. De Rolling Stones toeren in de VS, en sluiten af met een gratis concert in Altamont, bij San Francisco. Gimme Shelter focust op dat legendarische optreden, al is het vooral legendarisch om de verkeerde redenen - het wordt (samen met de Manson family-heisa) vaak gezien als het einde van het flower power tijdperk nadat het optreden escaleert als de Hells Angels die de beveiliging zouden verzorgen steeds vaker met bruut geweld ruzie krijgen en op het publiek in gaan slaan, met ook een dode tot gevolg. De eerste helft is wat minder interessant, zelfs een beetje saai, en lijkt op menig andere muziekdocu: we zien de muzikanten backstage wat hangen, een paar live-optredens, en veel voorbereidingswerk voor de gigantische logistieke operatie die zo'n massaal optreden is. Maar de tweede helft maakte wél behoorlijk indruk.
Daar volgen we het optreden zelf op Altamont (en wat beelden waarbij teruggeblikt wordt). Het lijkt nog vrolijk te beginnen, met weliswaar een hoop ontzettend stonede malloten, maar de sfeer wordt hoe langer hoe grimmiger. Steeds vaker zien we vechtpartijen, Hells Angels die mensen verrot slaan, bands die af en toe de boel wat zonder succes proberen te sussen, waarna minuten later de ellende weer losgaat. Zonder enig uitzicht op verbetering, want andere security dan de Hells Angels zelf is er niet. Voor mij verontrustender en deprimerender dan menig horrorfilm. De wat rauwe filmkwaliteit en montage paste daar ook goed bij. 4.0*
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
FTV
Thema's: Action, Exploitation, , Blood, War (4)
Punten: 6 (Totaal: 184)
http://1.bp.blogspot.com/_7C2JCalsYdE/TFWms39ianI/AAAAAAAAHXc/kpF_RUkNkvk/s1600/vlcsnap-00002.jpg
Misschien had ik toch beter eerst de recensie van Theunissen gelezen voor ik aan deze film begon. Er zijn genoeg aanwijzingen om een exploitatiewerkje te verwachten gezien het plotomschrijving en de filmposter. Helaas klopt er niet zo veel van deze omschrijving en de poster is al even misleidend. Er is wel exploitatie maar de focus ligt toch meer op actie. Uiteindelijk is het een film met een serieus onderwerp waarbij het gaat om een strijd van guerillastrijders tegen het leger. Ze ontvoeren 4 westerse vrouwen die in een ziekenhuis werken die hen moeten leren hoe gewonden te verzorgen. Tussendoor hebben we redelijk veel actiescènes, een aantal scènes waarin voornoemde een aantal keer topless zijn te zien. Functioneel is het niet echt, maar ze moesten toch iets doen om de aandacht van de (mannelijke) kijker erbij te houden met zulk slap verhaaltje.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
34. The Incredible Hulk (1977–1982)
Season 1 episode 7: 747 (1979) 5*
Season 1 episode 8: The Hulk Breaks Las Vegas (1979) 4*
RW
Thema's: Action, Mafia/Gangster, Sci-fi
4 punten
Totaalscore: 135 punten
De Hulluk dat was altijd leuk hoor. Dat we per aflevering precies 2 transformaties kregen dat wisten ook al snel, maar die episodes zijn best goed hoor. Ik vind dit nog steeds echt heel leuk om terug te kijken. Met die arme David Banner altijd op zoek naar genezing van zijn gammastraal-overdosis en dat heeft ie net ergens weer een leuk baantje en dan loopt ie weer een wespennest in en dan word hij boos en dan dus de hulk en dan moet hij altijd weer weg als de problemen zijn opgelost. Met zo'n droevig pianomuziekje altijd aan het eind.
Topaflevering in het vliegtuig met een halve hulk-transformatie, dat herinnerde ik me nog wel, daar hadden we het nog weken over op het schoolplein. En ook prima de Las Vegas aflevering waarin David Banner opeens die vervelende journalist die altijd op hem jaagt moet helpen.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Misschien had ik toch beter eerst de recensie van Theunissen gelezen voor ik aan deze film begon.
Ik schrijf ze ook niet voor niets
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
31. Sette Scialli di Seta Gialla (1972)
thema's: Giallo, FFN, Blood & Gore 3 pnt
FW 2 pnt
Totaal 5 pnt
https://movieplayer.net-cdn.it/t/images/2015/03/11/scialli_JPG_400x0_crop_q85.jpg
Spannende giallo waarbij van het horror gedeelte pas 10 minuten voor het einde iets te bespeuren viel, maar die killing en dan heb ik het natuurlijk over de douche scène was wel zeer heftig. Daar is die scène in Hitchcock's Psycho niets bij. Interessant en toch wel zeer origineel de killings door middel van een zwarte kat. Tja, je moet er maar opkomen.
3,5*
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
FTV
Thema's: Full frontal nudity, Exploitation, Sex (3)
Punten: 5 (Totaal: 189)
https://grindhouseeffect.files.wordpress.com/2018/07/sugarcookies18.png
Geen berichten en slechts 2 stemmen op het moment dat ik dit schrijf.De film opent al meteen vreemd met de naam van Lloyd Kaufmann, de man die het Troma imperium zou uitbouwen. Kaufmann was hier een van de producers. Het is niet verrassend dat hij deze film later ook onder het Troma label heeft verkocht. Dit is echter in geen enkel opzicht een film die aan de goedkope (en naar mijn mening meestal erg flauwe) vehikels van Troma doet denken.
De film wordt gepresenteerd als erotische thriller. Uiteindelijk is het iets meer erotiek dan thriller. Het uitgangspunt is een driehoeksverhouding tussen een regisseur van erotische films (George Shannon) en 2 van zijn actrices (Mary Wornov en Lynn Lowry). Als de regisseur een van zijn actrices op slinkse wijze tot zelfmoord drijft, doktert de andere actrice een duister plan uit om wraak te nemen op de man. Het draait vooral om de karakters van Mary Wornov en Lynn Lowry. Hun chemie is wat deze film interessant maakt. George Shannon die na de opening steeds minder aan bod komt, is totaal niet interessant. Het einde is misschien niet meteen wat ik had gehoopt maar is wel verrassend duister (hoewel ook weer ergens voorspelbaar). Zo zijn er enkele zijplotjes zoals die van een jonge man met overgewicht die enkel dienen om de speelduur te rekken. Een ander probleem is het trage tempo, er zijn dan net wat teveel momenten die het magere plot niet vooruit helpen om van een echt goede film te spreken. Toch wel leuk voor een keer.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
35. Speed Buggy (TV Series 1973)
Season 1 episode 1: Speed Buggy Went That-A-Way (1973) 2*
Season 1 episode 2: Speed Buggy's Daring Escapade (1973) 3*
Season 1 episode 3: Taggert's Trophy (1973) 3*
FTV
Thema's: -
2 punten
Totaalscore: 137 punten
Kortlopende Hanna-Barbera-serie over het intelligente autootje Speed Buggy. Scooby Doo met een auto zeg maar, lijkt alleen net op een iets jonger publiek gericht. Over het algemeen weer met een boef die uit is op wereldheerschappij. Ik hou erg van de Hanna Barbera tekenstijl en het zit ook weer vol met geheime ingangen en zo. Speed Buggy zelf is dan net weer een beetje flauw en Tinker is een soort broertje van Shaggy.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51N4jVlgClL._SY445_.jpg
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
RW, action, full frontal nudity, graphic violence.
4 punten. Totaal: 70 punten.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2240.300.jpg?cb=1515855343
Uitstekende film waarin een groep agenten het recht in eigen handen neemt en criminelen neerschiet. Vergeleken met de eerste film wordt Harry hier wat uitgebreider neergezet (zijn privéleven). Een aantal goed opgebouwde (actie-)scenes met ook uitstekend locatiewerk. Verder ook een prima plot en Clint Eastwood blijft uiterst genietbaar als Dirty Harry.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
FTV - 2 p
Blood & Gore, Sex,
Punten : 4 ( Totaal : 69 )
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51c6IBQLHvL.jpg
De film oogt interessant, maar valt dik tegen. Redelijk wat naakt te zien, maar echt indruk weten de dames wel niet te maken. Buiten de drie dames is er een zekere Fannie Grudkow ( Marlene Willoughby ) die eigenlijk het leukste eruit zag, maar die gaat niet uit de kleren. Het verhaal stelt weinig voor, maar het zijn vooral de kills en de personages die tegenvallen. Sommige personages die in de aanloop een vrij lange speelruimte krijgen, hebben uiteindelijk weinig of geen inpak op het hele verhaal. Estelle (Jennifer Jordan), de vrouw van Dr. Otis Vorel was best een irriterende vrouw en de man van Fannie( Jeffrey Hurst) had als personage wel heel weinig om het lijf. De kills zijn erg matig qua uitvoering. Muziek was ook best storend. 3/10
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0092/3025/4180/products/AWT_1.1.15_2400x.jpg?v=1551068531
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
16 Die Liebesbriefe einer Portugiesischen Nonne7)
FTV - 2 p
FFN, Sex, (s) Exploitation, blood & gore
Punten : 6 ( Totaal : 75 )
https://tvprogram2.wilmaa.com/movies/81189/Love-Letters-of-a-Portuguese-Nun_poster_1.jpg
Susan Hemingway en William Berger als geile priester zijn de twee pluspunten van de film. Voor de rest een zeer matige uitwerking van op zich een interessant verhaal waar de katholieke godsdienst op de korrel wordt genomen. De folteringen en seksscènes stellen weinig voor. De ontmaagding wordt zelfs te langdradig en saai uitgesponnen, gelukkig mag je af en toe nog wat genieten van de mooie kleine dingetjes van de hoofdrolspeelster. Veel geleuter en ondanks het gegeven toch te braaf uitgewerkt. 4/10
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
36. Equus (1977)
FTV
Thema's: Full Frontal nudity, Graphic Violence, Sex
5 punten
Totaalscore: 142 punten
Jongeman heeft met een ijzeren voorwerp 7 paarden gruwelijk verminkt en Richard Burton mag uitzoeken wat deze jongen tot zijn daad heeft gebracht. Een goed stuk is het zeker en Richard Burton waarschijnlijk voor de laatste keer in een fenomenale hoofdrol. Het blijft natuurlijk altijd net zo Burton als dat het de psychiater is. Obsessie, passie, psychiatrie en wat het allemaal kapot maakt. Sterke film. 4*
https://lasttimeisawdotcom.files.wordpress.com/2018/12/Equus-poster.jpg?w=640
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
47 Bear Island (1979) 3,5*
Action = 1 punt
FTV: 2 punt Totaal 224 + 3 = 227 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8027.jpg?cb=1603699232
Over deze film wordt maar weinig positiefs geschreven en eerlijk gezegd kan ik niet achterhalen waarom? Het is een film waar een verzameling deskundigen van verschillende nationaliteiten zich verzameld op het Noorse Bereneiland. Er is een flinke getalenteerde cast , die hun werk goed doen. Als Rus zie je Christopher Lee, Richard Widmark is een Duitser, Vanessa Redgrave een Noorse en Lloyd Bridges de Amerikaan. Alleen waar Donald Sutherland vandaan komt blijft een beetje een mysterie. Hij is een man met een verborgen verleden en is op het eiland om een familiegeheim te ontdekken over de vermiste Duitse U-boot. Al snel wordt duidelijk dat er iets aan de hand is en de film bouwt goede spanning op met een paar verrassende wendingen. Daardoor wordt het soort And Then There Were None / Ten Little Indians-versie in de sneeuw. Met het arctische isolement, onderlinge wantrouwen en sabotage was er zelfs een vergelijking met Carpenter's The Thing. Als regisseur is het werk van Don Sharp voorbeeldig, gefilmd op prachtige locaties in Canada, hij maakt volledig gebruik van de enorme besneeuwde vergezichten. Goede actiescènes zijn er in overvloed; een dodelijke lawine, een duik in ijskoud water en meerdere achtervolging met hoge snelheid over besneeuwd terrein met behulp van gemotoriseerde voertuigen. Ja een behoorlijk effectieve thriller gebaseerd op de roman van Alistair MacLean, zou je denken dat hiervan toch meer mensen van konden genieten?
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
48 Jubilee (1978) 3*
Punk, Full Frontal nudity, Sex, Graphic Violence = 1+1+1+1= 4 punt
FTV: 2 punt Totaal 227 + 6 =233 punten
"And the world's your oyster, so swallow it!"
Regisseur Derek Jarman maakte in 1970 zijn eerste filmpjes. Zo filmde hij een van de eerste optredens van de Sex Pistols die in de ruimte boven zijn atelier speelden. Later zijn die fragmenten gebruikt in de documentaire The Great Rock 'n' Roll Swindle (1980) In deze film geeft regisseur Jarman zijn visie op de Britse maatschappij ten tijde van diezelfde punkbeweging (1977-1980), een subcultuur waarvan de strijdkreet “No future!” en ook niet zo enthousiast was over het verleden.
Tja...de film? Geen idee, wat ik ervan moet denken! Moeilijk te omschrijven! Gezien we nu zo vijftig jaar verder zijn is dit alles een beetje gedateerd. Maar als een soort tijdcapsule naar de punkcultuur...? De film doet in ieder geval geen poging om het publiek te vermaken. Het heeft wel zijn momenten, maar als geheel is het een beetje een zooitje. Visueel bezit het de punk-stijl en flair! Soms ook het gevoel van een satirische houding ten opzichte van het punkethos Commentaar op punk, als dat géén punk is? Er is geen plot in de film, het lijkt alsof erop de dag zelf werd besloten wat te filmen. Brandende kinderwagen, kruisiging van Christus komt tot een orgie, ballerina danst rond een kampvuur gadegeslagen door gemaskerde mannelijke naakte saterfiguren enz, Het start allemaal met koningin Elizabeth I. die samen met alchemist en wichelaar John Dee, Helen de dwerg (fervent aanhanger van punk band Sex Pistols ) en Shakespeare's Ariel (The Tempest) naar het heden reist ten tijde van de punk. Het script staat verder vol met citeerbare regels. De film voelt als een vreemdsoortig gewelddadig visueel gedicht. Doordat regisseur Jarman, een openlijk homoseksuele figuur en homorechtenactivist was de film ook menigmaal homo-erotisch maar vrouwelijke naaktheid werd eveneens niet geschuwd. Vrouwen gebruiken mannen als lustobject. Er zijn aardig wat beroemdheden uit de Britse homo- en punkscene te zien. Vreemd onevenwichtig maar soms ook intrigerend. Tja na het zien van de film weet had ik nog steeds geen idee wat er mee aan moet. Herzien zal ik dit niet gauw doen maar ik wil er ook geen slechte beoordeling aan geven!
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
49 Fear Is the Key (1972) 3*
Action = 1 punt
FTV: 2 punt Totaal 233 + 3 =236 punten
Wat in eerste instantie begon als een nogal saaie voortvluchtige-on-the-run-film veranderd langzaam in een spannende thriller. De beetje antiheld-ogende John Talbot grijpt een gijzelaar, de weelderige Suzy Kendall, (Dario Argento's The Bird With Crystal Plumage en die op dat moment getrouwd was met Dudley Moore) springt in rode Ford Gran Turino en start daarmee een autoachtervolging langs oevers van een rivier en moeras die maar liefst 13 volle minuten duurt. Ondersteunt door een erg luidruchtige muziekscore. Maar na die veel te lange opening werd naar een relatief rustige, maar gespannen climax toegewerkt, die hiervan toch een plezierige thriller (uit de jaren zeventig) maakte. Vol met onbetrouwbare jongens in pakken, helikopters, diepzeeduiken en een blondine. Allemaal het typisch Alistair MacLean-materiaal waar dit scenario dan ook op gebaseerd is! Als de psychotische sidekick Royale van John Vernon verschijnt zowaar Ben Kingsley in zijn eerste filmrol! (Met haar! Serieus, was deze man OOIT jong??) Daarnaast is ook een beetje gekke productie want het doet erg Amerikaans aan en er werd ook op locatie in de VS gefilmd maar werd gefinancierd door een Britse studio. Best een aardige thriller met een paar verrassingen.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
50 Sweet Sugar (1972) 3*
Sex, (s)exploitation, Women in Prison, Action, Graphic Violence = 1+1+1+1+1= 5 punt
FTV: 2 punt Totaal 236 + 7 = 243 punten
https://www.themoviedb.org/t/p/original/tzK0oNreTrA7GIkCwX5cSYCktKc.jpg
Verrassend geestig WiP-film amusement. The Big Doll House(1971) was een regelrechte grindhouse-hit. Niet gek dat andere maatschappijen mee wilden liften op dat succes. Het was uitermate slim om scriptschrijver Don Spencer (die ook de bovengenoemde film schreef) deze te laten maken. Nu veranderd aan dat script natuurlijk niet veel! Het grote verschil is misschien wel dat de meeste WIP-filmdecors als bananenrepubliek plaatsvonden in de Filippijnen en dat deze als locatie Costa Rica had. De film bezit verder alle elementen die bij dit soort Jungle-vrouwen-in-de-gevangenis horen. In een mum van tijd worden Sugar (Phyllis Davis,), een gekleurde dame en een hele groep andere meisjes achterin de laadbak van een vrachtwagen geladen voor transport naar de suikerplantage. Waarna alle vakjes kunnen worden afgevinkt; De douchescène, vechtende meisjes, een geseling, een lesbische scene, martelingen, handtastelijke bewakers en een perverse kamparts die experimenteert. Toch blijft de toon overal speels, het weet zelfs de standaard genre-martelingen omzeilen. Er was een orgasme-marteling-machine van dr. John waarbij Sugar kortsluiting veroorzaakt of een uitzinnige scène waarin gevangengenomen meisjes worden bekogeld met door ziekte geïnfecteerde poesjes! En bovendien was het met enige regelmaat nog aardig bloederig! Dat en de gekheid maken van deze film toch prima entertainment!
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
51 The Arena (1974) 2*
Sex, (s)exploitation, Women in Prison, Action = 1+1+1+1 = 4 punt
FTV: 2 punt Totaal 243 + 6 = 249 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16009.jpg?cb=1382194508
Tja met een slogan "Black slave, white slave", en de aanwezigheid van Margaret Markov en Pam Grier, is het in één oogopslag duidelijk, de film is een soort rip-off van Black Mama White Mama (1973) De overeenkomsten van deze films zijn overduidelijk: twee vrouwen met verschillende achtergronden die, door tegenspoed, worden gedwongen zich te verenigen. Men mengde er wat elementen uit sandalenfilm (een genre waar ze in de jaren 70 wel even klaar mee waren) en vrouwen in de gevangenis (WIP) doorheen (er is zelfs een douchescène) en...je krijg deze film. Echter op het eerste gezicht belooft het dus veel uitbuiting, naaktheid, sleaze en geweld. Verrassend genoeg biedt deze film dat maar erg weinig! Het duurt dertig minuten voordat de dames van seksspeeltjes voor de gladiatoren naar zelf gladiatoren gaan, en al die tijd gebeurt weinig opmerkelijks. In het laatste gedeelte komt er dan wat meer actie. Er zijn er wel enkele naakt-seksscènes maar de vechtscènes zijn onhandig en lang niet zo gewelddadig. Een deel van het probleem met die vechtscènes zijn de camerahoeken en de bewerking (door Joe Dante).De productiewaarden zijn nog redelijk goed, vooral in de catacomben onder het Colosseum. Bloed of gore zijn zo goed als buitenbeeld. En Pam Grier wordt in de film maar onderbenut. Nee ondanks dat het er redelijk uitziet, valt de film op zoveel manieren gewoon plat.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7611 stemmen
52 Grizzly (1976) 3,5*
Blood & Gore, Graphic Violence = 1+1 = 2 punt
FTV: 2 punt Totaal 249+ 4 = 253 punten
Regisseur William Girdlers eerste films bewezen al dat hij een neus had voor succesformules en deze schaamteloos durfde te kopiëren. Daar is ook niet veel mis mee, werd ook veelvuldig gedaan en mits het goed wordt gedaan, waarom niet?! Deze Grizzly neemt de Jaws- formule en verplaatst het naar het bos De film volgt het patroon van Jaws (1975) in verschillende aspecten op de voet; het park ondanks alle waarschuwingen openhouden, een natuurvriend speelt een grote rol en het door de ogen van killer-dier hoe de slachtoffers schrikken, rennen en ten onder gaan. Leuk dat het POV-shots daadwerkelijk even omhoog gaat op het moment dat de beer op zijn achterste poten gaat staan. Ja die metershoge grizzlybeer-aanvallen zijn zeer goed ontworpen en de zware ademhaling, het vegen van een grote klauwpoot, evenals een behoorlijke hoeveelheid bloedvergieten zorgen voor de rest. De aanval op het jongetje dat met z’n konijntje speelt, is onvergetelijk en van een ongehoorde bruutheid. Het zou vandaag zeker een R-rating opleveren! Sommige scènes zijn ook geknipt of werden niet gebruikt voor de Amerikaanse release. Een scène met een mooie vrouwelijke boswachter die haar kleren uittrok om een bad te nemen onder een waterval, werd twee keer gefilmd, een met haar ondergoed en beha en een andere zonder. Met een budget van $ 750.000, haalde het $ 39 miljoen op en werd zo de meest succesvolle onafhankelijke film tot dan toe (twee jaar later werd dit overgenomen door Halloween) Ondanks de monster-hit bleef regisseur William Girdler platzak doordat de distributeur alle winst in eigen zak stak. Op 21 januari 1978 stierf William Girdler tijdens een helikopterongeluk. Tragisch maar deze Jaws met klauwen was in ieder geval een best leuke film!