Le Lac des Morts Vivants (1981)

Alternatieve titels: Zombie Lake | The Lake of the Living Dead | Zombies Lake | Zombies' Lake

Frankrijk / Spanje
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Howard Vernon, Pierre-Marie Escourrou en Antonio Mayans

Gedurende de Tweede Wereldoorlog zijn in een klein Frans dorp Duitse soldaten vermoord door verzetsstrijders, en vervolgens in een nabij gelegen meer gegooid. Jaren later komen ze weer tot leven.

avatar van Yak
Yak
Zombiefilms zijn een genre waar ik me eigenlijk nooit zo in verdiept heb, maar van deze heb ik toevallig wat stukjes gezien. Lachwekkend amateuristisch! Bij de onderwaterscènes zie je soms gewoon een zwembadtrappetje en tegeltjes. En dan die serieuze (groengeschmikte) koppen van de 'Duitsers' erbij, je lacht je ziek.

tjeemig wat een film. Nog nooit zoiets slechts gezien. Ik dacht dat het om een leuke horror ging maar het is meer een tergend zielig drama over een groene zombie die na jaren zijn dochter weer ziet ofzoiets....

avatar van bioscoopzaal
Ik ben altijd al dol op zombies geweest, maarja het kan natuurlijk niet altijd "Dawn of the Dead" zijn ...

avatar van Mac Hammer Fan
En zeggen dat Jess Franco bepaalde sekwensen uit die film heeft geplukt om een nieuwe versie van VIRGIN AMONG THE LIVING DEAD te maken, met wat meer om het lijf, maar dan letterlijk...

avatar van ToNe
Wat een stinker.
The "Family Man" zombie.
Ik weet niet of het aan de dub lag dat de soldaten Duitsers moesten voorstellen. Ik zag toch duidelijk blauw-wit en rood op hun uniform.

avatar van horrorjp
Vreselijk!!!!

Wat een Ketjap moorden zeg. Zo slecht. En het begin leek het nog wel wat te worden bij dat mooie meertje nou dus niet! Je kan horror ook leuk mixen maar horror, oorlog en erotiek met elkaar te mixen kan ook niet goed komen volgensmij. Er was 1 leuke scene nouja een poging tot. Die scene met die lesbiese hippies die met ze 8en uit 1 klein busje komen en zelfs daar had veel meer in kunnen zitten zoals : achtervolgingen door dat mooie bos gebied maar zelfs dat was al te veel.

avatar van Exploitation
Wat een Giller! Dit is echt een van de meest lachwekkendste zombie films ooit.
Dit is (volgens mij onbedoelt) meer een comedy dan een horror film. Nouja 1* voor de funny moments.

avatar van Die Hard,Willis
Geweldig stukje zombiepulp!

"The Most Terrifying Zombie Massacre Ever To Come To The Screen"

De zombies zien er uit alsof ze in het make-up doosje van hun kleine zusje hebben gezeten. En wat nog leuker is, het blijft niet zitten onder water. In deze film zitten zoveel lachwekkende dingen, de tranen rolde bijna over mijn wangen..

- De lijken ademen
- De zombies ademen nog even wat lucht in voor ze gaan zwemmen
- Je ziet de rand van het zwembad
- Het meisje is in de 2de wereld oorlog een baby en in de jaren 80 een meisje van een jaar of 9.

Maar het leukst was nog wel het gevecht tussen 2 zombies waarin de ene de ander met een mes te lijf gaat.

Ook viel me op dat Rollin met bepaalde shots ook nog echt artestiek probeerde te zijn..

avatar van movie acteurs
Leuke trash film gepresenteerd door Eurocine. Alles is erg stompzinnig. Natuurlijk is dit niet van hoogstaand niveau en is dit ook gewoon absurd slecht. Maar daardoor juist wel leuk. Vooral vele aspecten uit deze film zijn hillarisch. De make-up van de zombies ziet er ook niet uit. Het begint al gelijk goed met een scene waar een vrouw lekker even het meer in gaat, en onder tussen wordt gepakt door een nazi zombie. Als de zombie wil bijten valt het beeld helaas weg. De laatste paar minuten waren alleen iets minder leuk. De rest is gewoon lekker cheesy. 3,0.

avatar van jeroentjuhhhhh
Rollin's andere werk is misschien nog wel toffer, aangezien dat meer z'n ding lijkt te zijn (vampieren). Maar dit zombie tussendoortje was ook weer helemaal naar mijn hart. Pijnlijk slecht (dat meisje aan het einde..WTF?!) maar soms enorm geniaal (vlammenwerper, naakte groep meisjes aangevallen).

Niet het niveau van de alom geroemde zombie trash classics maar wederom geniet ik hier enorm van. Soms wat ongemakkelijk, maar meestal met een grote grijns op m'n smoel. Veel genietbare zombie-actie die veelal op knullige wijze plaatsvind. Compleet eigen aan de stroming en dus alles wat ik er in wil zien .

Mooie 4* (alweer) en ik ga maar weer eens dieper graven...kijken wat er nog meer in de kerkers van cinema ligt te rotten.

Tony's Cinema Trash: Zombie Lake (1981) - tonypulp.blogspot.com

avatar van wendyvortex
Die Jean Rollin begint toch zo onderhand wel één van mijn favoriete regisseurs te worden!
Even uitleggen voor de niet-ingewijden: Buitenbeentje uit de Franse cinema die zich specialiseerde in horror geladeerd met de nodige soft-porno-scenes. Actrices kwamen uit het porno-genre en de rest van de acteurs was zoiets als de plaatselijke toneel-vereniging.
80% van z'n output beteft het vampieren-genre, maar zo af en toe een uitstapje naar zombies kon ook wel...en dan met af en toe wat pogingen tot artistiek zijn.
Grofweg gezegd de Franse Jess Franco, die al met al toch ook best een aardig oeuvre bij elkaar filmde, geen flauw idee overigens wie hier naar ging kijken in de 70's/80's...de "betere" achteraf-bioscoopjes waarschijnlijk.
Overigens is in al z'n goede bedoelingen de film bij vlagen lachwekkend....de zombies lijken meer op de magere broertjes van de Hulk en tot overmaat van ramp laat de make-up regelmatig los.
Verder lijken de zombies specifiek geinteresseerd in al dan niet geheel ontklede jongedames en zombie-vader op stap met z'n dochtertje???
Eén ding moet je Rollin meegeven de film is vanaf het begin één groot genot in al z'n aandoenlijke miskleunerij en in ieder geval nergens vervelend.
Dan wordt door mij ieder niet vampier-geraleteerd filmwerkje van Rollin nog extra toegejuicht...en als je bekend bent met meerdere van Rollins-films is dit in al z'n bizarheid zowaar nog een meesterwerkje.
Niet je geijkte zombie-toestanden verwachten en verdiep je eens in de uitermate bizarre filmografie van Rollin...mijn leven is er mooier van geworden.

avatar van namingway24
En dan zegt men dat de zombies in Dawn of the Dead een raar kleurtje hebben...

Een gedrocht van een film met een flinke dosis naakt en beroerde special effects en lachwekkend houterige acteerprestaties: een vreemd soort kruising tussen Tiroler- en zombiefilm en onbedoelde komedie. Zelfs als groot zombie-liefhebber kan ik hier helemaal niks mee.

avatar van Richard_Voorhees
Jean Rollin is een beetje een love it or hate it regisseur: sommigen vinden zijn werk geweldig en sommigen kunnen er helemaal niks mee.
Ik denk dat ik wat dat betreft een beetje in het midden zit. De helft van wat ik nu van hem gezien heb vond ik wel genietbaar, maar ik besef ook wel dat zijn films niet bestaan uit kwalitatief hoogstaand werk. Zo huurde hij regelmatig porno actrices in voor de nude shots, omdat die vrouwen daar al minder/geen moeite mee hadden. Hadden deze dames ook maar enig acteer talent? Meestal niet...
Maar goed, nu dwaal ik misschien wat teveel af. 'Zombie Lake' is overduidelijk met een klein budget gemaakt. Dit zorgt voor een behoorlijk knullig eindresultaat, maar toch heb ik me hier nog behoorlijk mee kunnen vermaken.
Het zijn vooral de (onbedoeld) grappige elementen die de film zo leuk maken. Het begint al met de groen geschminkte zombies die make-up vlekken achterlaten, maar er is meer, veel meer. Iemand die er in een flashback exact hetzelfde eruit ziet als jaren later. Een veel te uitgerekte seksscene. 90% van de vrouwelijke cast leden loopt minstens een keer met ontbloot bovenlichaam door het beeld. Een zombie die in een stampvol café enkel wat meubels omver gaat gooien. Houterige actiescenes met in het WOII stuk overdreven sound fx. De manier waarop de zombies branden tijdens/na de vlammenwerper scene.
Neem daarbij het subplot van een zombie die zijn dochter herkent dat niet overtuigend overkomt door het slechte acteer werk. Wel typisch dat Rollin hiermee de zelfbewuste zombie al ruim voor Romero uitvond. Al durf ik wel met 99% zekerheid te zeggen dat Romero zijn inspiratie daarvoor niet uit deze film haalde.
Verre van een goede film, maar ik heb me er redelijk mee kunnen vermaken.

avatar van blurp194
Groene zombies.

Voor mij het vroegste verschijnen van nazi zombies (wellicht dat een genrekenner nog een eerder optreden boven kan halen). En nog wel wat aardige ideetjes daarnaast ook, en wat mooie locaties, en af en toe wat charmante actrices die zoals dat in een jaren-70 pulpfilmpje hoort niet al te moeilijk doen over wat bloot vel.

Daar is het dan ook wel mee op. Nog niet eerder zag ik zo'n knullige film, met zoveel hopeloos verprutste edits. Met een soundtrack die doet terugverlangen naar de stomme film - en dat vond de verantwoordelijke kennelijk ook, want nogal wat scenes hebben alleen muziek. Ook niet best. Camerawerk is ook grotendeels heel triest, hoewel de DoP (ahem) kennelijk wel wat moeite wilde steken in de onderwaterbeelden. En de vlammenwerper, die als een soort fat lady de opera teneinde moet brengen, tsja, die kan je als een verwijzing naar Le Vieux Fusil zien, maar om de vlammen met zo'n pisboogje te werpen... het is tekenend voor de hele film.

En toch is het wel weer leuk. Niet echt geniaal of zo, daar ontbreekt toch net iets teveel voor, maar wel leuk, als is het vooral door de koddigheid.