Le Lac des Morts Vivants (1981)

Alternatieve titels: Zombie Lake | The Lake of the Living Dead | Zombies Lake | Zombies' Lake | Het Meer der Levende Doden

Frankrijk / Spanje
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Howard Vernon, Pierre-Marie Escourrou en Antonio Mayans

Gedurende de Tweede Wereldoorlog zijn in een klein Frans dorp Duitse soldaten vermoord door verzetsstrijders, en vervolgens in een nabij gelegen meer gegooid. Jaren later komen ze weer tot leven.

avatar van Yak
Yak
Zombiefilms zijn een genre waar ik me eigenlijk nooit zo in verdiept heb, maar van deze heb ik toevallig wat stukjes gezien. Lachwekkend amateuristisch! Bij de onderwaterscènes zie je soms gewoon een zwembadtrappetje en tegeltjes. En dan die serieuze (groengeschmikte) koppen van de 'Duitsers' erbij, je lacht je ziek.

tjeemig wat een film. Nog nooit zoiets slechts gezien. Ik dacht dat het om een leuke horror ging maar het is meer een tergend zielig drama over een groene zombie die na jaren zijn dochter weer ziet ofzoiets....

avatar van bioscoopzaal
Ik ben altijd al dol op zombies geweest, maarja het kan natuurlijk niet altijd "Dawn of the Dead" zijn ...

avatar van Mac Hammer Fan
En zeggen dat Jess Franco bepaalde sekwensen uit die film heeft geplukt om een nieuwe versie van VIRGIN AMONG THE LIVING DEAD te maken, met wat meer om het lijf, maar dan letterlijk...

avatar van ToNe
Wat een stinker.
The "Family Man" zombie.
Ik weet niet of het aan de dub lag dat de soldaten Duitsers moesten voorstellen. Ik zag toch duidelijk blauw-wit en rood op hun uniform.

avatar van horrorjp
Vreselijk!!!!

Wat een Ketjap moorden zeg. Zo slecht. En het begin leek het nog wel wat te worden bij dat mooie meertje nou dus niet! Je kan horror ook leuk mixen maar horror, oorlog en erotiek met elkaar te mixen kan ook niet goed komen volgensmij. Er was 1 leuke scene nouja een poging tot. Die scene met die lesbiese hippies die met ze 8en uit 1 klein busje komen en zelfs daar had veel meer in kunnen zitten zoals : achtervolgingen door dat mooie bos gebied maar zelfs dat was al te veel.

avatar van Exploitation
Wat een Giller! Dit is echt een van de meest lachwekkendste zombie films ooit.
Dit is (volgens mij onbedoelt) meer een comedy dan een horror film. Nouja 1* voor de funny moments.

avatar van Die Hard,Willis
Geweldig stukje zombiepulp!

"The Most Terrifying Zombie Massacre Ever To Come To The Screen"

De zombies zien er uit alsof ze in het make-up doosje van hun kleine zusje hebben gezeten. En wat nog leuker is, het blijft niet zitten onder water. In deze film zitten zoveel lachwekkende dingen, de tranen rolde bijna over mijn wangen..

- De lijken ademen
- De zombies ademen nog even wat lucht in voor ze gaan zwemmen
- Je ziet de rand van het zwembad
- Het meisje is in de 2de wereld oorlog een baby en in de jaren 80 een meisje van een jaar of 9.

Maar het leukst was nog wel het gevecht tussen 2 zombies waarin de ene de ander met een mes te lijf gaat.

Ook viel me op dat Rollin met bepaalde shots ook nog echt artestiek probeerde te zijn..

avatar van movie acteurs
Leuke trash film gepresenteerd door Eurocine. Alles is erg stompzinnig. Natuurlijk is dit niet van hoogstaand niveau en is dit ook gewoon absurd slecht. Maar daardoor juist wel leuk. Vooral vele aspecten uit deze film zijn hillarisch. De make-up van de zombies ziet er ook niet uit. Het begint al gelijk goed met een scene waar een vrouw lekker even het meer in gaat, en onder tussen wordt gepakt door een nazi zombie. Als de zombie wil bijten valt het beeld helaas weg. De laatste paar minuten waren alleen iets minder leuk. De rest is gewoon lekker cheesy. 3,0.

avatar van jeroentjuhhhhh
Rollin's andere werk is misschien nog wel toffer, aangezien dat meer z'n ding lijkt te zijn (vampieren). Maar dit zombie tussendoortje was ook weer helemaal naar mijn hart. Pijnlijk slecht (dat meisje aan het einde..WTF?!) maar soms enorm geniaal (vlammenwerper, naakte groep meisjes aangevallen).

Niet het niveau van de alom geroemde zombie trash classics maar wederom geniet ik hier enorm van. Soms wat ongemakkelijk, maar meestal met een grote grijns op m'n smoel. Veel genietbare zombie-actie die veelal op knullige wijze plaatsvind. Compleet eigen aan de stroming en dus alles wat ik er in wil zien .

Mooie 4* (alweer) en ik ga maar weer eens dieper graven...kijken wat er nog meer in de kerkers van cinema ligt te rotten.

Tony's Cinema Trash: Zombie Lake (1981) - tonypulp.blogspot.com

avatar van wendyvortex
Die Jean Rollin begint toch zo onderhand wel één van mijn favoriete regisseurs te worden!
Even uitleggen voor de niet-ingewijden: Buitenbeentje uit de Franse cinema die zich specialiseerde in horror geladeerd met de nodige soft-porno-scenes. Actrices kwamen uit het porno-genre en de rest van de acteurs was zoiets als de plaatselijke toneel-vereniging.
80% van z'n output beteft het vampieren-genre, maar zo af en toe een uitstapje naar zombies kon ook wel...en dan met af en toe wat pogingen tot artistiek zijn.
Grofweg gezegd de Franse Jess Franco, die al met al toch ook best een aardig oeuvre bij elkaar filmde, geen flauw idee overigens wie hier naar ging kijken in de 70's/80's...de "betere" achteraf-bioscoopjes waarschijnlijk.
Overigens is in al z'n goede bedoelingen de film bij vlagen lachwekkend....de zombies lijken meer op de magere broertjes van de Hulk en tot overmaat van ramp laat de make-up regelmatig los.
Verder lijken de zombies specifiek geinteresseerd in al dan niet geheel ontklede jongedames en zombie-vader op stap met z'n dochtertje???
Eén ding moet je Rollin meegeven de film is vanaf het begin één groot genot in al z'n aandoenlijke miskleunerij en in ieder geval nergens vervelend.
Dan wordt door mij ieder niet vampier-geraleteerd filmwerkje van Rollin nog extra toegejuicht...en als je bekend bent met meerdere van Rollins-films is dit in al z'n bizarheid zowaar nog een meesterwerkje.
Niet je geijkte zombie-toestanden verwachten en verdiep je eens in de uitermate bizarre filmografie van Rollin...mijn leven is er mooier van geworden.

avatar van namingway24
En dan zegt men dat de zombies in Dawn of the Dead een raar kleurtje hebben...

Een gedrocht van een film met een flinke dosis naakt en beroerde special effects en lachwekkend houterige acteerprestaties: een vreemd soort kruising tussen Tiroler- en zombiefilm en onbedoelde komedie. Zelfs als groot zombie-liefhebber kan ik hier helemaal niks mee.

avatar van Richard_Voorhees
Jean Rollin is een beetje een love it or hate it regisseur: sommigen vinden zijn werk geweldig en sommigen kunnen er helemaal niks mee.
Ik denk dat ik wat dat betreft een beetje in het midden zit. De helft van wat ik nu van hem gezien heb vond ik wel genietbaar, maar ik besef ook wel dat zijn films niet bestaan uit kwalitatief hoogstaand werk. Zo huurde hij regelmatig porno actrices in voor de nude shots, omdat die vrouwen daar al minder/geen moeite mee hadden. Hadden deze dames ook maar enig acteer talent? Meestal niet...
Maar goed, nu dwaal ik misschien wat teveel af. 'Zombie Lake' is overduidelijk met een klein budget gemaakt. Dit zorgt voor een behoorlijk knullig eindresultaat, maar toch heb ik me hier nog behoorlijk mee kunnen vermaken.
Het zijn vooral de (onbedoeld) grappige elementen die de film zo leuk maken. Het begint al met de groen geschminkte zombies die make-up vlekken achterlaten, maar er is meer, veel meer. Iemand die er in een flashback exact hetzelfde eruit ziet als jaren later. Een veel te uitgerekte seksscene. 90% van de vrouwelijke cast leden loopt minstens een keer met ontbloot bovenlichaam door het beeld. Een zombie die in een stampvol café enkel wat meubels omver gaat gooien. Houterige actiescenes met in het WOII stuk overdreven sound fx. De manier waarop de zombies branden tijdens/na de vlammenwerper scene.
Neem daarbij het subplot van een zombie die zijn dochter herkent dat niet overtuigend overkomt door het slechte acteer werk. Wel typisch dat Rollin hiermee de zelfbewuste zombie al ruim voor Romero uitvond. Al durf ik wel met 99% zekerheid te zeggen dat Romero zijn inspiratie daarvoor niet uit deze film haalde.
Verre van een goede film, maar ik heb me er redelijk mee kunnen vermaken.

avatar van blurp194
Groene zombies.

Voor mij het vroegste verschijnen van nazi zombies (wellicht dat een genrekenner nog een eerder optreden boven kan halen). En nog wel wat aardige ideetjes daarnaast ook, en wat mooie locaties, en af en toe wat charmante actrices die zoals dat in een jaren-70 pulpfilmpje hoort niet al te moeilijk doen over wat bloot vel.

Daar is het dan ook wel mee op. Nog niet eerder zag ik zo'n knullige film, met zoveel hopeloos verprutste edits. Met een soundtrack die doet terugverlangen naar de stomme film - en dat vond de verantwoordelijke kennelijk ook, want nogal wat scenes hebben alleen muziek. Ook niet best. Camerawerk is ook grotendeels heel triest, hoewel de DoP (ahem) kennelijk wel wat moeite wilde steken in de onderwaterbeelden. En de vlammenwerper, die als een soort fat lady de opera teneinde moet brengen, tsja, die kan je als een verwijzing naar Le Vieux Fusil zien, maar om de vlammen met zo'n pisboogje te werpen... het is tekenend voor de hele film.

En toch is het wel weer leuk. Niet echt geniaal of zo, daar ontbreekt toch net iets teveel voor, maar wel leuk, als is het vooral door de koddigheid.

avatar van joolstein
Regisseur Jean Rollin, de Franse meester van de erotische horror en dan vooral van erotische vampier-films, waagt zich dit keer aan de zombies. En dan wel de nazi-zombies om te verstaan. Geen reden natuurlijk om geen knappe meisjes met weinig kleren aan te tonen. Zodoende is het maar slechts één minuut en twintig seconden wachten op het eerste naaktshot. Kort daarop worden dit onderwatershots, waarbij de camera zich regelmatig onder het dartelende naakte meisje bevindt. Verder is dit natuurlijk gewoon trash. Alles is zo over de top slecht dat het lachwekkend entertainend wordt. Regie, montage en muziek is totaal inconsistent. Bij sommige scènes stel je achteraf de vraag; waarom ze in de film voorkwam? De acteerprestaties zijn erbarmelijk beneden peil (je lacht je eigen regelmatig een breuk) Maar wel veel naakt! Dat krijg je zelfs in veelvoud met een compleet team van volleybal-vrouwen (let echter op de volleybal (?) die ze bij zich hebben) die hun opwachting maakt om te skinny-dipping in het meer. De make-up van de zombies is nog nooit zo slecht geweest! Groene verf die in bepaalde scènes domweg door het water van het gezicht afbrokkelt! Hoe dan? Neen, een meesterstuk in de horror is dit absoluut niet, een origineel idee ook niet want er was al de film Shock Waves (1977) (ondanks dat daar geen naakt in zat was die toch beter), maar één van de hilarische zombie-flicks misschien!

avatar van alexspyforever
Wat Rollin betreft zit ik een beetje tussenin niet love noch hate. Zolang hij zijn pogingen om artistiek te gaan doen achterwege laat is zijn werk best te pruimen. Voor een sterk verhaal, diepe karakters of goed acteerwerk moet je niet bij deze regisseur zijn. Fascination is misschien wel de uitzondering, daar kan ik eigenlijk niets slechts bij bedenken. Voor de rest lijken zijn films vooral onsamenhangend doorspekt met nogal wat geheel of gedeeltelijk ontblote dames (en soms ook heren). Hij had vooral iets met vampiers maar aan het zombiegenre heeft hij zich ook gewaagd. Er was al Raisins de la Mort al waren dat geen zombies van het vleesetende soort eerder mensen die om een of andere moordlustig waren geworden. Geen slecht idee doch bleef die film ook weer teveel hangen in het style over substance gedeelte. In deze film laat hij op de onderwaterfotografie van de zwemmende naakte dames na het artistieke vooral achterwege. HIj behoudt echter wel zijn stijl van ieder excuus om naakte vrouwen te tonen is goed. De aanwezigheid van een meer waar verhitte dames verkoeling gaan zoeken is er dus zo eentje. Dat de zombies er niet bepaald indrukwekkend uitzien met die blauwe make-up daar stoorde ik me niet aan. Ik was al blij dat Rollin deze keer niet complex ging doen en het bij dit eenvoudige verhaal van een zombie dreiging hield. De uitvoering is amateuristisch maar mede dankzij de dames die gewillig uit de kleren gaan en slachtoffer spelen erg vermakelijk. Neen, ik heb me niet verveeld. En hoe onnozel dat verhaaltje ook was van de dochter die met haar zombie vader op stap ging, ik vond het aandoenlijk. Uiteindelijk komt het meisje ook met een kinderlijk eenvoudige oplossing. Zo zie je maar Jean het hoeft heus niet ingewikkeld te zijn om te vermaken. joolstein maakt terecht de opmerking dat Shock Waves de betere film is, al vond ik dat eerder een actiefilm en zombies met zonnebrillen op vond ik ook vrij belachelijk. Zombie Lake is gewoon vermakelijk met een grote herzieningswaarde als goedkope pulp al blijft Burial Ground voorlopig mijn favoriete bad movie.
Nog een leuke tidbit is dat Jess Franco blijkbaar eerst de film zou regisseren maar die heeft het dan toch niet gedaan waardoor hij snel werd vervangen door Rollin.

avatar van Woland
Onderwater-nazi-zombies gecombineerd met vrouwelijk naakt, dat moet toch wel een vermakelijke film opleveren, zou je zeggen. Toch mislukt dat best wel jammerlijk. Het idee is leuk, doch opzichtig gejat van het superieure maar ook al niet zo beste Shock Waves, en hier gebeurt eigenlijk nog minder noemenswaardigs. De film is zeker in de eerste helft retetraag met heel veel geneuzel tussen de paar actiescenes door, en bij die actiescenes zien de zombies er ook ontzettend goedkoop uit, als soldaten met een beetje groene schmink op. Rollin houdt het ook qua bloot redelijk bescheiden hier. Tja, op de een of andere manier heb ik wel het gevoel dat er ergens in het oeuvre van Rollin wel wat moet zitten wat me aanstaat, en ook Le Lac des Morts Vivants heeft soms toch wel een leuk sfeertje, maar dit blijft een matig amateuristisch horrortje.

avatar van Noodless
Pfff...vond er eigenlijk niks aan. Belachelijk verhaal, stompzinnige zeer trage en flauwe zombieaanvallen, veel naakt en die make-up ...gewoon amateuristisch werk.
De onderwaterscènes in het meer zorgen nog voor wat vermaak. Zeer zwak. 3/10

Ik heb me prima vermaakt met deze zombiefilm van Jean Rollin, op voorspraak van alexspyforever. Je moet het verhaal natuurlijk niet al te serieus nemen. Of zoals iemand hier al opmerkte: jong meisje is in de oorlog geboren en dertig jaar later is ze nog een jong kind dat aan het handje van een zombie gaat wandelen. Wel lief, maar....

Nou niet gaan zeuren, Rollin is nu eenmaal Rollin, you love it or you hate it, en I love it. Er gebeurt van alles dus je verveelt je geen moment. En natuurlijk zorgt Rollin voor een rijk aanbod aan vrouwelijk schoon, dat begint al in de eerste minuut als een leuk meisje bij het meer gaat zonnen en een stukje wil zwemmen. Dat loopt niet goed af, maar die onderwateropnamen zijn wel sexy. Die basketbalclub (of is het volleybal?) die makkelijk uit de kleren gaat vond ik ook wel leuk. Dit zou ook een prima film voor Theunissen zijn, maar die laat nog zelden wat horen.

Natuurlijk heeft joolstein groot gelijk met z'n kritiek. De truc is nou net om je kritische geest uit te zetten en je lekker mee laten voeren in de wondere wereld van Jean Rollin, wat mij betreft verreweg superieur aan Jess Franco, die de film eerst had moeten maken. Maar dan hadden we weer begonnen met de onvermijdelijke Lina Romay.

O ja, voor de niet ingewijden, zombies bestaan niet

Fransman schreef:

Ik heb inderdaad een tijd lang (juli 2018 t/m december 2018) niets van me laten horen hier op MovieMeter, maar daarna was ik weer aanwezig

Dit zou inderdaad een film voor mij zijn geweest en ik heb er ook al eens na gezocht (zonet weer), maar helaas kan ik hem tot heden nog nergens Pindakazen.

Ik heb dit jaar wel nog een paar andere soort gelijke films gezien:
- The Toy Box (1971)
- Invasion of the Bee Girls (1973)

Deze Horror film heb ik alsnog kunnen pindakazen in 720p kwaliteit (met Engelse synchronisatie, die niet bepaald synchroon liep met de mondbewegingen van de acteurs en actrices) en de liefhebbers van Erotiek in films kunnen hem best bekijken, maar pure Horrorliefhebbers kunnen hem beter mijden, want dit is toch wel één van de slechtste Horror films die ik ooit heb gezien.

De opening (de eerste 6 minuten) van het verhaal met een beeldschone, poedelnaakte (alleen nog rode lippenstift op de lippen en rode nagellak op de nagels) en bruin getinte Yvonne Dany die gaat zonnebaden (de camera gaat dan in close-up langs haar hele lichaam) en zwemmen (inclusief fraaie onder water opnames, waarbij je voornamelijk tussen haar benen kunt kijken) in een meertje, had veel weg van een jaren 70/80 erotiek film (inclusief bijpassende muziek) en was beeldschoon om te zien (wat dat betreft was ik blij dat ik een 720p kwaliteit versie had ). Jammer genoeg loopt het wel slecht af met haar (een zombie pakt haar onder water) en zien we haar helaas niet meer terug en dat is best jammer.

Maar daarna had ik op een enkele sportieve scène (kom ik straks nog op terug) na dan misschien beter kunnen stoppen, want dit is een onvoorstelbaar slechte Horror film, waarin een groepje Duitse soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in een klein Frans dorpje om het leven zijn gekomen (vermoord door verzetsstrijders), als zombies terugkeren uit een meertje (daar verblijven ze ook onder water) om wraak te nemen op de bevolking van het dorpje.

Het is ook ronduit amateuristisch gemaakt en dat met lachwekkende speciale effecten (o.a. groene trage zombies, die uiteindelijk worden gedood met een vlammenwerper) en houterige acteurs en actrices (soms zie je zelfs iemand lachen, die zich aan het bescheuren is van de onnozelheid van een betreffende scène en in dit geval doel ik dan op een vrouw die topless een café/restaurant komt binnenrennen voor hulp en dan bewusteloos op een tafel valt en waarbij de cafégangers haar dan gaan optillen, daarbij zie je dan een andere vrouw giechelend lachen). Het achterlijke verhaal weet daarbij ook totaal niet te boeien of te vermaken (op het bloot na dan) en spannend of eng is het nergens en het is eerder allemaal lachwekkend om te zien en een aantal lachwekkende dingen zijn omschreven door "Die Hard,Willis", die er ook om moest lachen.

Bij de onderwater opnames moest ik overigens denken aan de televisieserie "Baywatch (TV Series 1989–2001)", want ook daarin werden de onderwater opnames gefilmd in een zwembad (en niet in de zee), wat ze ook in deze film hebben gedaan (dus niet in het meertje) en dat natuurlijk vanwege het heldere water, waardoor je de vrouwen (en in dit geval ook zombies) goed kan zien en dat is in deze film goed gelukt.

Gelukkig compenseert het aanwezige bloot (je ziet goed dat deze film afstamt uit de jaren 80 en niet de jaren 70, want de vrouwen zijn minder behaard op de schaamstreek ) het een en ander en buiten de fraaie openingsscène mocht ook de scène (na circa 40 minuten) met het vrouwen volleybalteam (op hun busje staat wel de tekst "Basket P.F.I.Z", maar zodra ze uitstappen gaan ze toch echt met een bal wat volleybal doen met elkaar) er wezen, waarbij de zeven jonge meiden zich al heel snel van top tot teen gaan uitkleden en dan gaan zwemmen in het meertje, waarbij er weer fraaie onderwater opnames te zien zijn. Ook met hun loopt het uiteraard slecht af, op eentje na dan en dat was de eerder genoemde vrouw die topless een café/restaurant binnen rent voor hulp.

Verder zien we nog wat bloot van een wat rijpere vrouw (te weten Gilda Arancio, die van top tot teen bloot is te zien) die verliefd wordt op een Duitse soldaat, zwanger wordt en vrij snel na de geboorte van een dochter (waar het in dit verhaal ook omdraait), te weten Helena (Anouchka Lesoeur), sterft en verder nog een jonge meid (na circa 60 minuten) die zich staande staat te wassen in een houten teil en van haar zien we alleen haar borstjes.

Als Horrorliefhebber zou ik deze draak van een Horror film 0,5* moeten geven en als erotiek liefhebber 2,5* (1* voor Yvonne Dany, 1* voor het vrouwen volleybalteam en 0,5* voor de overige twee dames), dus gemiddeld kom ik dan uit op 1,5*

P.S. op de best mooie poster staat een roodharige vrouw (wel grappig dat ze de schaamstreek hebben afgedekt met een uitstekende tak, waardoor het net lijkt alsof ze een penis heeft ), maar die komt niet voor in deze film.

Zo te lezen heb je weer genoten Theunissen. Goed dat je terug bent.

Fransman schreef:
Zo te lezen heb je weer genoten Theunissen. Goed dat je terug bent.

Van het bloot wel (vooral Yvonne Dany) Het is ook weer een lange en gedetailleerde recensie van mij na lange tijd (na ruim een jaar) en dat bij een film die maar 1,5* van mij krijgt

Dat heb ik net overigens ook gedaan bij "Drum (1976)", welke misschien ook wel wat voor je is.