Grizzly (1976)

Alternatieve titels: Claws | Killer Grizzly

Horror / Thriller

geregisseerd door William Girdler
met Christopher George, Andrew Prine en Richard Jaeckel

Een drie meter grote grizzlybeer terroriseert de campeerders en wandelaars in een groot natuurreservaat. Een ranger probeert met alle macht de beer te vangen, maar wordt voordurend gestoord en gehinderd door een groep dronken jagers die zich in de buurt ophoudt. Helaas blijkt ook de beer veel sterker te zijn dan hij had gedacht.

een 3,5. een leuke film. wel weer zo een film die je in die tijd had moeten zien dan was hij erg eng nu is het zo een film dat je gewoon even gaat kijken 's avonds.

Regelrechte kopie van Jaws (tot het verhaal aantoe, sheriff ontdekt dat toeristen worden verscheurd door een Grizzly. een wetenschapper bevestigd dit, maar de burgermeester wil er verder niets aan doen, omdat hij alleen oog heeft voor de zakelijke belangen van de toeristen) maar verder veel minder uitgevoerd met matige acteurs, maar wel leuke sfeer en mooie shots van de omgeving. Wat ook wel goed is (ook uit Jaws gepikt) is dat de filmmakers de beer niet direct visueel prijsgeven, wat nog een beetje toevoegd aan een redelijke waardering. verder onstijgd deze film de grijze middenmoot nauwelijks. 2,0. wel triest om te weten dat George (al kettingrokend in deze film) een aantal jaren later overleed aan een hartaanval. Hij is vooral ook bekend van zijn optreden in een aantal beroemde Fulci films (Paura Nella Cita Dei Morti Viventi, The Beyond)

avatar van kirk douglas
echt zo een typische jaren 70 horror. de beer is heel redelijk neergezet. alleen was vaak te herkennen waneer het om een kerel in een pak ging. desondanks is dit een van de betere dier-horrors uit de 70er jaren.

avatar van Mac Hammer Fan
Nederlandse titel: "Het Monster van het Woud". Met Christopher George als de plichtsbewuste opzichter van het Nationaal Park en Andrew Prine als de hypocriete, laffe en bureaucratische directeur van datzelfde park. Wanneer een Ursus Horribilis de vrede komt vertoren is het plezier van de talrijke vakantiegangers vergald. Camerastanden en kikvorsperspectief moeten ervoor zorgen dat je gelooft dat het beest drie meter groot is. Het plot is niet vrij van onwaarschijnlijkheden want de beer duikt overal op. Af en toe is het wel wat spannend en vliegen er afgerukte ledematen in het rond, maar een hoogvlieger in het griezelgenre is deze "Grizzly" niet.

avatar van Aapje81
Zover ik mij nog kan herinneren was dit natuurlijk allemaal wat clichématig maar ik was hier toch wel van onder de indruk. Vooral de aanval op het kind vond ik toen wel schokkend.

avatar van movie acteurs
Zonder dat je het verhaal leest weet je van te voren dat het een duidelijke kopie is van het meesterwerk Jaws.

Moet wel zeggen dat het me nog meeviel. Niet van die typische rip-of/kopie bagger. Maar het is natuurlijk een beetje beneden alle peil en er zit niet echt spanning in. Maar de beer is op zich nog niet slecht. Toch een 2,0.

avatar van Lui
Lui (crew)
Enorme tegenvaller. Ik ben een fan van films met moordende dieren en ze vervelen mij niet snel, maar deze balanceerde op het randje. De grizzly is nauwelijks in beeld en de moorden zijn niet interessant, behalve die op het kind en zijn moeder. Saaie boel, maar wel mooie beelden van de grizzly (al waren dat er veel te weinig) en de natuur.
Stiekem toch wel leuk om gezien te hebben.

avatar van molleke1983
tuurlijk is dit zoals hier al gezegd het verhaal van de briljante jaws met een grizzly maar vond hem best vermakelijk maar het is het allemaal net niet .beer is redelijk maar tijdens de moorden zijn alleen zijn klauwen in beeld . kort om hij kan er mee door als fan van dit soort films
daarom een 2,5

avatar van GrobbekuikenXL
Wel grappig maar niet echt spannend. De muziek is vreselijk ( vooral bij begintitels). Klinkt alsof je een aflevering van Charlies angels of Love boat gaat kijken. Wat betere muziek had de film wel goed gedaan. Niet onaardig toch. Leuk weer eens gezien te hebben, vroeger ooit op video bekeken.

Zeer goede b-film met rasacteurs als christopher george en richard jaeckel.
Goede trucage en redelijk bloederig voor die tijd;wel met de nodige clichés natuurlijk.
De veel te korte carrière van ch. george kent toch enkele pareltjes als "The exterminator",
"Day of the animals","city of the living dead" en de serie"The immortal"een soort kloon van de
Fugitive".
De carrière van R. Jaeckel was véél langer;hij speelde o.a. mee in de originele "The Dirty Dozen".

avatar van wendyvortex
De grizzly mag er wezen, jammer genoeg krijgen we ook de strijd russen de ranger en de parkopzichter, er loopt nog een charmante fotografe rond .... en dat zorgt voor een grotendeels saaie film, af en toe wat opgeleukt met grizzly-aktie. Jaws in het bos, zeg maar.

avatar van Boeikens
Inderdaad zowat de volledige verhaallijn van Jaws, maar dat heeft me niet verder gestoord.
Heel wat ledematen die rondvliegen maar de eigenlijke aanval is telkens nauwelijks te zien en het ziet er allemaal vrij nep uit. Toch loopt het verhaal best vlot en heb ik me nergens echt verveeld.

avatar van clubsport
Alsof ze JAWS hebben willen nadoen op het land maar dan helaas een stuk minder geslaagd .

avatar van hannes64
Dit is dus nu een pure cultfilm (Christopher George overleed in 1983 op leeftijd van zo`n 52 jaar, sneu zo jong....vond em echt een hele goeie speler zoals ook in The Exterminator en Enter the Ninja).
Niet echt veel aan deze B-film, maar wel een leuke anderhalf uur filmpje.

avatar van Lakte
hannes64 schreef:
Niet echt veel aan deze B-film, maar wel een leuke anderhalf uur filmpje.

The Exterminator is geniaal!! 1 van de beste wraakfilms die er is!