The Arena (1974)

Verenigde Staten / Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Steve Carver
met Pam Grier, Margaret Markov en Lucretia Love

In de tijd van de Romeinen worden mensen her en der gevangen genomen en in de boeien geslagen om vervolgens als slaven doorverkocht te worden. De Nubische Mamawi (Pam Grier) en de Britse Bodicia (Margaret Markov) zijn twee mooie vrouwen die in ditzelfde schuitje zitten. Een Romeins heerser zit ondertussen met het probleem dat zijn volk niet langer veel vermaak beleeft aan de gevechten in de arena. Wanneer de vrouwelijke slaven - waaronder Mamawi en Bodicia - tot een gevecht komen in zijn keuken, krijgt hij een geniaal idee...

Dit is een film die pas 'done' zal zijn als Tarantino zegt dat het een fantastische film is. Dan pas zullen sukkels laaiend enthousiast zijn.
Wij hebben niemand nodig die verteld wat wij goed moeten vinden. Dat bepalen wij zelf wel.
Dit is een goede film!

avatar van mikey
Of Tarantino laaiend zal zijn of niet.. deze film is extreem slecht. Maar leuk voor de fans van Grier's lichaam. Voor 5,- te koop bij Boudisque.
Volgens mij heeft D' Amato alleen het camerawerk verzorgd en dan kan je zien ook. Eehm ow ja Joe Dante van Gremlins (remember) was de editor. 1

avatar van mikey
Herzien! Nou ja, bleek toch grappiger te zijn dan ik eerst dacht...2.5

avatar van Die Hard,Willis
Redelijk goede film en ik vond vooral de gevechten in de arena leuk en de film heeft mij goed vermaakt!

Erg vermakelijk. En wie maalt er om acteerprestaties als je naar Pam Grier kan kijken?

avatar van Die Hard,Willis
pompompom schreef:
En wie maalt er om acteerprestaties als je naar Pam Grier kan kijken?

Ik zou het niet weten, de film zelf is fantastisch even als Pam Grier en dan ook nog een Joe D'Amato als regisseur! Ga hem vandaag denk ik nog eens kijken..

Die Hard,Willis schreef:

Dat is een zeer goed idee!

avatar van stephan73
Roger Corman had het bij het rechte eind, toen hij besloot om (na zijn carrière bij American International Pictures) zelf films te gaan produceren. Want hij wist precies wat het publiek om vroeg. Veel seks en geweld.
En daar is niets mis mee, als je Pam Grier in je film hebt!
Het verhaal heeft weinig om het lijf, net zoals de actrices, maar dat maakt allemaal niet zoveel uit. Zoals ik al zei wilde het publiek toen (en ook nu) seks en geweld, en dat kregen ze.
Joe D'Amato, die geen credits kreeg voor zijn regie, deed ook het camerawerk, wat de film een Italiaans uiterlijk meegeeft.

Heerlijke grindhouse uit de goude eeuw van de pulpfilm!

Ramon K
Deze wil ik nog graag zien! Samen met The Big Doll House de enige 'Grier' flicks die ik nog zoek op dvd. Helaas zijn beide dvdtitels OOP.

Meneer Bungel
Pam Grier - best gladiatress ever!

Heb een nieuwe uitgave bekeken. Twee korte scènes staan er in 'onjuiste' verhoudingen op (van de 'full frame' master), waarvan één een cruciale is met twee van Greers sterke punten in de spotlights...

avatar van alexspyforever
Ok deze Pam Grier is me beter bevallen dan Coffy. Films over gladiatoren, sandalenfilms met veel vechten het doet me uiteindelijk niet zo veel. Ik ben dan ook geen fan van actiefilms. Nu goed met sexy vrouwen in de hoofdrol kan het misschien wel eens iets leukers opleveren. The Arena moet het niet hebben van een sterk verhaal en soms is het wel grappig zoals dat eerste gevecht tussen 2 van de dames in de arena. De toon van de film is echter wel serieus voor het grootste deel. Het naakt is niet zo overvloedig als ik eerst had gedacht maar de gevechten zijn wel goed gedaan best spannend al was het verloop wel enigszins voorspelbaar. Ik heb me duidelijk niet verveeld en Pam Grier volledig naakt in 1 scène, dat is niet vaak gebeurd denk ik.

avatar van Brix
Een late peplum productie, die zich niet kan meten met het gros van de talloze voorgangers uit de hoogtijdagen van dat genre (de jaren '50 - '60)
Dat was ook niet de opzet lijkt mij.
Hier gaat het er vooral om de sexy actrices voordelig in beeld te brengen met gratuit geweld als verpakking van de schaars bedekte lijven.
Een gewilde combinatie destijds.

Het ziet er allemaal goedkoper uit dan in de peplums van voorheen, te wijten aan het budget uiteraard.
Toch zijn er wel wat aardige sets te zien, vooral tegen het einde van de film, wanneer de handelingen zich verplaatsen naar de catacomben.
Die scènes zijn gefilmd in echte ruïnes, en dat is een meerwaarde.

Van de arena zie je alleen maar een klein gedeelte.
Meer werd er ook niet neergezet door de decorbouwers.

Het acteerwerk houdt niet echt over.
Dramatisch slecht is Daniele Vargas (Timarchus) ik hoop dat die zich achteraf diep schaamde voor zijn wanprestatie.

Margaret Markov (de betere actrice van het trio) Pam Grier en Luise Sinclair maken er het beste van.
Grier gooit haar indrukwekkende "wapens" in de strijd, en die zijn niet gering.
Raar dat Sinclair maar zo'n korte filmcarrière had, ze leek me wel potentie te hebben om het verder te brengen.
Rosalba Neri (Cornelia)voelde zich vast en zeker thuis in dit verhaal, gezien haar grote ervaring in het peplum genre.
Ze was nog altijd beeldschoon, maar ik heb haar beter zien acteren dan hier.
Een heel bekend gezicht in het genre was ook Mimo Palmara (Rufinius)

De vechtscènes van de vrouwen zijn aanvankelijk erg pover en houterig, maar worden naar het einde van de film toe wel wat beter, vooral door de montage.
De mannelijke gladiator rollen werden allemaal bezet met stuntacteurs.
In de scènes waarin ze dialogen hebben vallen ze wel door de mand.

Vooral moeite waard voor Pam Grier fans.

Grier en Markov hadden een jaar eerder (1973) ook al een team gevormd in Black Mama, White Mama.

Producer Mark Damon hield en wel nog een echtgenote aan over, namelijk hoofdactrice Margaret Markov.

Eén van de weinige jaren 70 films met de rondborstige Pam Grier in een hoofdrol welke ik nog niet gezien heb.

Deze typische jaren 70 Actie / Avontuur B-film (met natuurlijk hier en daar wat bloot) speelt zich af in het oude Rome, waar vrouwelijke slaven (die gevangen genomen zijn) worden ingezet als gladiator en dat omdat het volk gladiator gevechten tussen mannen maar saai vindt. Dat is nogal een verrassend feministisch uitgangspunt, al blijven de fysieke attracties van Pam Grier (als slavin Mamawi, die een danseres was) en Margaret Markov (als slavin Bodicia, die een priesteres was) het belangrijkst en van hun is ook soms wat bloot te zien en vooral van Margaret Markov. Liever had ik natuurlijk Pam Grier gehad vanwege haar flinke boezem.

De vrouwelijke gladiatoren gevechten stellen weinig voor (Pam Grier liep er als gladiator wel sexy bij en dat voorval vanwege haar twee rondborstige wapens ) en het eerste gevecht tussen Deidre (Lucretia Love) en Bodicia is van een hoog slapstick gehalte, waarbij ook niemand dood gaat. Pas bij het tweede gevecht tussen Mamawi en Lucinia (Maria Pia Conte, die ook rondborstig is en ook een paar keer topless is te zien), gaat er iemand dood en dat heeft gelijk gevolgen, want de vrouwen komen daarna in opstand, wat uiteindelijk resulteert in een gevecht tussen de gladiatoren en de Romeinen. Tijdens deze opstand wordt ook nog een overgelopen slavin, te weten Livia (Marie Louise Sinclair), verkracht door vier mannen.

Hoogtepunt van deze film is misschien wel de scène aan het begin van het verhaal (na circa 10 minuten) waarbij de gevangen genomen vrouwen (in totaal vier) worden gewassen en waarbij ze dan van top tot teen bloot te bewonderen zijn (o.a. Pam Grier, Margaret Markov en Lucretia Love). En omdat het om een jaren 70 film gaat, zie je dan een flinke bos haar tussen hun benen

Opzicht is het allemaal van een bedroevend niveau, maar het weet wel nog enigszins te vermaken en het vrouwelijke schoon maakt natuurlijk ook het één en ander goed en vooral natuurlijk Pam Grier.

P.S. de filmposter mag er best wezen, maar helaas loopt Pam Grier in deze film niet rond met een doorzichtige BH, zoals op de filmposter is te zien.