Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel (2011)

Documentaire
101 minuten (Sundance Film Festival) / 125 minuten (Filmfestival Cannes) / 89 minuten (DVD)

geregisseerd door Alex Stapleton
met Robert De Niro, Quentin Tarantino en Jack Nicholson

Een portret van een gewiekste entrepreneur die zowel uit koppigheid als opportunisme altijd buiten het studiosysteem opereerde, nooit om een portie wansmaak of wat goedkope sensatie verlegen zat, maar desondanks uitgroeide tot de godfather van de New Hollywood-generatie. Fragmenten uit Roger Cormans cultklassiekers als The Wild Ones, House of Usher, Dinoshark en The Trip, archiefbeelden en interviews van de legendarische regisseur en producent zelf plus enthousiaste getuigenissen van Martin Scorsese, Jonathan Demme, Jack Nicholson en tal van andere Hollywoodreuzen die hun carrière begonnen in diens beruchte B-filmfabriek. Dat zijn de hoofdingrediënten van deze documentaire over Roger Corman, de eeuwige Hollywoodrebel die sinds de late jaren vijftig meer dan driehonderd pulpfilms op het publiek losliet.

avatar van jarno1975
Toevallig pas Machete Maidens Unleashed! (2010) gezien. Deze docu heeft daar veel van weg.

avatar van BlueJudaskiss
"By mistake he made actually a good picture every once in a while". Must-see.

avatar van Quentin
Lijkt me bijzonder de moeite waard!

avatar van zombie
Draait ook op het Imagine filmfestival.

avatar van james_cameron
Heerlijke documentaire met een onderwerp dat zich natuurlijk bij uitstek leent voor een dergelijke heldenverering. Er is uiteraard geen gebrek aan geweldig/ fout archiefmateriaal en half Hollywood komt opdraven in de interviewfragmenten. De enige personen van naam die ontbreken zijn eigenlijk Francis Ford Coppola en James Cameron; verder komt zo'n beetje iedereen wel aan het woord die zijn/ haar carrière aan Corman te danken heeft. Zeer onderhoudend en vaak erg grappig. Tegen het einde zorgt Jack Nicholson zelfs nog voor een brok in de keel wanneer de herinneringen hem allemaal even teveel worden.

avatar van The One Ring
Bijzonder vermakelijke documentaire, wat voor de hand ligt als je een toch al boeiend figuur als Roger Corman als je onderwerp neemt. Niettemin is dit een duidelijk met liefde gemaakte film. Roger Corman als persoon wordt hier niet zozeer belicht als wel de impact die hij heeft gehad op de filmindustrie en uiteraard wordt er ook gekeken naar wat zijn belangrijkste films waren. De grote lijnen van dit verhaal kende ik al, maar de details bleken boeiend genoeg om de speelduur voorbij te laten vliegen.

Erg bekend met Cormans werk ben ik verder ook niet, waardoor de meeste fragmenten (waarvan er veel in zitten, eigenlijk allemaal geweldig gekozen) voor mij ook nieuw waren. De enige van zijn zelf geregisseerde films die ik gezien heb is The Terror, die hier nota bene door Jack Nicholson zelf genoemd wordt als een typisch voorbeeld van een slechte Corman, waarna hij uitgebreid uitlegt wat er mis mee is en hoe dat zo gekomen is. Dit is eigenlijk vermakelijker om naar te luisteren dan de film zelf zien. Hij benadrukt ook sterk om die niet te gaan kijken, iets wat ik beaam. Ik moet eerlijk toegeven dat ik sowieso de indruk heb dat deze docu kijken vermakelijker is dan de meeste Cormanfilms zelf. Ik wil nog altijd die Poefilms zien, evenals The Intruder, maar ik ben denk ik niet b-filmliefhebber genoeg om door de meeste films te komen. Met zo'n korte clips vermaak ik me uitstekend, maar om dat naar anderhalf uur te trekken? Het viel me ook op dat regelmatig opgemerkt werd dat Corman meer dan 100 films geregisseerd heeft, maar IMDb gaat maar tot in de 50. Wie heeft gelijk?

Ook leuk zijn al die verhalen rond het guerillafilmmaken, waar we overigens ook een voorbeeld van te zien krijgen tijdens een setbezoek (hoewel, "set"?) bij een horrorfilm die draait om een moordlustige krokodil. Erg geestig, alleen die walkie-talkies al. Dat geeft ook een beetje de toon van de film weer: luchtig en geestig. Vol respect voor Roger Corman als persoon, zijn bijdrage aan de filmindustrie, maar niet per se voor al zijn films en over zijn methodes wordt graag lacherig gedaan, ook door Corman zelf, die zelf overigens meer fan is van Fellini of Bergman (en hun films uitbracht in de VS!). Het is eigenlijk precies het soort docu dat bij de man lijkt te passen: eervol, maar zonder te serieus of aanbiddend te worden. Niettemin is er plaats voor ontroering, waaronder de ceremonie rond zijn terechte Lifetime Achievement Award bij de Oscars en vooral bij een Jack Nicholson die het niet droog houdt als hij terugdenkt aan de tijd dat hij tien jaar lang alleen werk kon vinden bij Corman, voor zijn doorbraak bij Easy Rider.

In het kort: een verplichte documentaire voor iedereen die van b-films of filmgeschiedenis houdt.

avatar van jipt
Toch wel erg leuk die onafhankelijke exploitatie films. Moet ik zelf ook maar eens gaan maken, en Corman is natuurlijk een held. Verder niet al te vernieuwende docu. dikke 3*

Aardige documentaire over Roger Corman, de koning van de B-film. Een markant producent/regisseur binnen Hollywood met een carrière van 60 jaar en meer dan 400 titels. Vrij standaard van opbouw met fragmenten uit zijn films en veel bekende namen die aan het woord komen. Vooral de anekdotes over hoe Corman zijn films zo goedkoop mogelijk wist te maken zijn leuk.

Ik heb overigens de korte versie gezien.

avatar van Richard_Voorhees
Leuke, vlotte documentaire over één van de meest bijzondere personen uit de filmgeschiedenis. Liefhebbers van exploitation en lowbudget films zullen al wel van hem gehoord hebben, maar hij zat ook achter genoeg succesvolle dingen (wat ook wel in deze documentaire blijkt).
Een man die veel heeft gedaan en nog steeds veel doet voor de filmindustrie. Toffe documentaire over zijn levenswerk, wat in mooie chronologische volgorde voorbij komt. Daarnaast is de film doorspekt met heerlijk fout beeldmateriaal van zijn werk.