ad

Genre: Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Geoffrey Reeve

Met onder meer: Sven-Bertil Taube, Barbara Parkins en Alexander Knox

IMDb beoordeling: 6,0 (982)

Releasedatum: 1 januari 1971

Over Puppet on a Chain

"It will keep you hanging on the edge of your seat...."

Interpol-agent Paul Sherman reist naar Amsterdam om een bende op te sporen die zich met de smokkel van heroïne bezighoudt. Op de vlieghaven wordt zijn collega bijna doodgeschoten maar het lukt hen de dader op te pakken. Bij een handgemeen wordt de man gedood, waarop Sherman en zijn medewerker Maggie de sporen volgen die ze in het notitieboekje van de man vinden.

image

Quentin

Hmm moet dus niet eens zo slecht zijn, zag hem vandaag op dvd liggen, dan toch maar eens kopen, lijkt me wel leuk om te zien waar Maas het van heeft afgekeken.

Quentin

Plot stelt niet veel voor, maar Taube speelt goed en is cool, lekkere score, wat bekende gezichten (de op Poetin lijkende Sheybal), bekende locaties, goede bootachtervolging (die Dick Maas bijna letterlijk voor Amsterdamned heeft gekopieerd) en een lekker jaren '60 sfeertje in Amsterdam. 3*

avatar van Quido

Quido

Leuke, vlotte actiefilm uit begin jaren '70 met een lekkere sfeer. Amsterdam leent zich uitstekend als filmdecor. Niet alleen door het levendige uiterlijk, maar ook door de mogelijkheden die het biedt en de vele herkenbare dingen. Duidelijk met veel plezier gespeeld door de acteurs, die er dan ook het beste van maken. Plot is vrij voorspelbaar, maar op het eind zitten er toch nog wat aardige wendingen in.

avatar van Fangs

Fangs (crew films)

De Nederlandse locaties geven de film, voor ons Nederlanders tenminste, een meerwaarde. Dit, gecombineerd met de spectaculaire speedboatachtervolging en het goede einde, maakt van een matige film een redelijke film. > 2.5*

avatar van by_the_way

by_the_way

Had deze op 1,5 staan, toch wel wat laag voor een prachtig tijdbeeld van de begin jaren 70'. Het verhaal heeft natuurlijk weinig te bieden maar dat het in Amsterdam speelt vind ik dan wel weer geinig. Hier er daar nog wat spannende scene's en de speedboot achtervolging die ik in Amsterdamned (overigens 17 jaar later) stukken beter vind. Wat een kolere geluid maakten die dingen.

avatar van Betamax

Betamax

Tijd geleden on de bioscoop gezien.

Blijft een aardige film maar dat vooral omdat hij in Amsterdam speelt en op Huyler (eiland in de zuiderzee).

En zo zie je meer onzin over Amsterdam en omgeving maar dat maakt het juist wel aardig.

Verhaal wasverder ook wel spannend.

avatar van Darbie

Darbie

Leuke en verrassend frisse uitschieter in een genre waarvan er over het algemeen meer dan 1000 in een dozijn zitten.

(en dat dan het Muiderslot op het eiland Marken staat, mag de pret niet drukken.)

avatar van gorelover

gorelover

Weet iemand of deze film nog te koop is op dvd ?

Zou graag een exemplaar van iemand overnemen.

Quentin

Inmiddels al een behoorlijke tijd Out Of Print, maar heb de dvd hier ergens dubbel liggen volgens mij. Zal eens voor je zoeken.

avatar van gorelover

gorelover

zou dat erg tof vinden.

kun je me een privemailtje sturen, zal je dan gelijk betalen.

avatar van Brix

Brix

Vannacht te zien op TV > ZDF > 2:00 uur

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Voor de tweede keer deze week dat (na Trafic) dat we via een buitenlandse film in Nederland belanden....Amsterdam en Volendam dit maal en het Muiderslot dat dus ook niet in Volendam staat.

Amerikaanse agent op zoek naar de bron van de heroïne-handel en met spectaculaire speedboat-race door de Amsterdamse grachten als hoogtepunt en was daarmee zowel James Bond als Amsterdamned voor.

Hotel Polen waar in 1977 bij een brand 33 doden vielen is ook nog kort te zien, de Walletjes natuurlijk ook....30 gulden was destijds de prijs!

Best fijne actiethriller en leuk tijdsbeeld!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Voor iemand zoals ik die weinig met spionagefilms heeft heb ik me toch ruim anderhalf uur behoorlijk goed vermaakt. Dat heeft vooral te maken met het tijdsbeeld, maar toch: het had zo'n lekker oud jongensboek-gevoel. Best spannend, en leuk gespeeld. De reden van de slechte kritieken ontgaat me eigenlijk.

avatar van des1

des1

... en vervolgens kun je naar de hele film kijken.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Half sterretje erbij, leuk om Amsterdam van die tijd te zien.

Top spektakel is de bootachtervolging die klakkeloos door Dick Maas in '88 werd overgenomen.

Amsterdam (Nederland) werd wel kort door de bocht als Sodom en/of Gomorra te kijk neergezet, alsof de Amerikanen in die tijd geen drugsproblemen hadden in hun grote steden. Echt weer zoiets Amerikaans zeg.

avatar van stratmans

stratmans

beetje ouderwets, leuke autos

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Left4Dead schreef:

Behalve dat de film Brits is

avatar van joolstein

joolstein

Films gebaseerd op Alistair Maclean-romans waren ongetwijfeld populair aan het begin van de jaren zeventig, aangewakkerd door de aangename WW2-avonturen uit de jaren '60 van The Guns of Navarone en Where Eagles Dare , bracht het een reeks stoere actiethrillers voort! In deze voert de internationale heroïne-smokkel je naar Amsterdam. De karakteristieke Amsterdamse locaties worden zeer effectief benut en blijken de ideale omgeving voor een louche wereld van prostituees, junkies en pushers. Regisseur Geoffrey Reeve doet behoorlijk werk achter de camera maar het is Co- regisseur/schrijver Don Sharp die verantwoordelijk was voor het meest opvallende extra beeldmateriaal; De speedbootachtervolging-climax door de grachten van Amsterdam. Gek genoeg vertoont dat een gelijkenis met de twee jaar latere James Bond-film 'Live and Let Die' (1973)

Het maakt van de film een ietwat merkwaardige Euro-mengelmoes van een Bond-met-een-laag-budget-film. Het was een Engelse productie die zich volledig in Nederland afspeelt maar met een Duitse producer en acteurs uit Duitsland, Polen, Griekeland, Canada behalve Amerika. Het hoofdpersonage moest dan wel doorgaan voor een Amerikaan met Nederlandse afkomst maar werd gespeeld door de Zweed Sven-Bertil Taube. De enige Nederlandse bijdrage kwam van de vreemde verzorgster Herta. Sommige scènes met topless naakt en bebloede gezichten werden weggelaten uit de bioscooprelease om een ​​AA-release te krijgen, maar gelukkig werden ze later terug gemonteerd! Die versie heb ik dan ook gezien en dat was een zeer plezierige actiethriller-film.