menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / Documentaires

zoeken in:
neo (crew)
Dat is inderdaad onbegrijpelijk. De documentaires die echt beter zijn in verknipte versie zijn zwaar in de minderheid. Zal eens nadenken bij welke ik het een verbetering vond.

Deze maand kunnen mensen met digital televisie van verschillende aanbieders gratis kijken naar NPO Doc. NPO Doc ontvangen - NPODoc

neo (crew)
Opvallende quote van dat VPRO artikel:

‘Als eerste sneuvelen de wat langdradige stukken, lange openingstitels, te specifieke details en anekdotes die een Nederlands publiek niet veel zullen zeggen´´

Die eerste twee zou ik nog wel kunnen begrijpen. Maar volgens mij wil ik als kijker van een documentaire juist dingen zien/horen waar ik meer van wil weten. Dus waarom dingen eruit gehaald worden die mij ´niks zullen zeggen´ is mij een compleet raadsel...

Lijkt mij interessant als de VPRO nog eens een artikel plaatst over een specifieke documentaire en gedetailleerd motiveert waarom ze specifieke scenes hebben geknipt.

starbright boy (moderator)
Zeer kwalijke zaak dat inkorten. Voor mij vaak een reden om niet te kijken. Een van mijn grootste TV-ergernissen.

'ik kan wel zien wat de wegzap momenten zijn'. Wat een zelfingenomen trut zeg. Je moet de boel lekker verkrachten zodat ook het schaatsen met sterren publiek het nog aankan.

kappeuter (crew)
neo schreef:
‘Als eerste sneuvelen de wat langdradige stukken, lange openingstitels, te specifieke details en anekdotes die een Nederlands publiek niet veel zullen zeggen´´

Die eerste twee zou ik nog wel kunnen begrijpen. Maar volgens mij wil ik als kijker van een documentaire juist dingen zien/horen waar ik meer van wil weten. Dus waarom dingen eruit gehaald worden die mij ´niks zullen zeggen´ is mij een compleet raadsel...

Helemaal mee eens. Alle omroepen doen het overigens, zeker niet alleen de VPRO.
Het heeft denk ik te maken met de 'volle tijdslotten' van de publieke omroep en de ongezonde obsessie met kijkcijfers en de registratie van 'wegzapmomenten' en druk van netmanagers.
Bij 'prestigieuze' documentaires kan het ineens wel op volledige lengte, omdat de makers dat eisen.
Ik snap eigenlijk niet waarom er op een vaste zender van de publieke omroep niet regelmatig een documentaire op speelfilmlengte kan uitzenden. Doe het bijvoorbeeld 1x per week op een vast tijdstip.
En in dit internettijdperk is het gewoon makkelijk mogelijk om tevens de langere versie aan te bieden op NPO gemist. Bied mensen tenminste de keus aan.

starbright boy (moderator)
Desnoods de originele versie online en op doc24, maar ook dat gebeurt vaak niet.

kappeuter (crew)
Ja daar doelde ik ook op inderdaad.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pQSoBVb0VK4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Zo, iemand dit gezien? Haar debuut ook maar meteen genoteerd!

Sinds enige tijd bekijk ik documentaires over spiritualiteit:

Inner World, Outer World
Kymatica
DMT - The Spirt Molecule

Zijn er nog meer documentaires in dit straatje bij jullie bekend?

Hier staan er een aantal.

Verhoeven schreef:
Hier staan er een aantal.

Geweldig, dank je wel!

Mensen die voor mij Docu's klaar hebben liggen over de WOI & WOII en alles over het universum? Stuur mij desnoods een berichtje met wat goeie titels.

kappeuter (crew)
'Er zijn geen jonge makers die kunnen leven van documentaires'| NOS
Er valt bijna geen geld te verdienen met het maken van documentaires, zeiden documentairemakers Frans Bromet en Coen Verbraak vanochtend bij BNR. Ook als je documentaire vertoond wordt op het internationale festival IDFA, dat vandaag van start gaat, levert je dat als maker niks op.

Wellicht idem dito bij veel (beginnende) speelfilmregisseurs.
IDFA lijkt me toch ook prima promotie om documentaire later aan andere landen te verkopen.

Emma Wil Leven (2016) Vond ik heel goed.

Bij Jimi Hendrix: Hear My Train a Comin':

Metalfist schreef:
[...] wel kudos trouwens voor de Nederlandse omroep dat ze dit in zijn volledigheid hebben uitgezonden. Daar kan de Belgische omroep nog wel een puntje aan zuigen.

Canvas is een van de weinige zenders die zelfs nog de volledige aftiteling van films/docu's uitzendt. Wat zouden ze Hear My Train a Comin' niet volledig uitzenden.

Jimi Hendrix: Hear My Train A Comin'
Zo 11 januari 2015
Tijd 21:25 tot 22:55
Zender Canvas

klik

Kronos schreef:
Canvas is een van de weinige zenders die zelfs nog de volledige aftiteling van films/docu's uitzendt. Wat zouden ze Hear My Train a Comin' niet volledig uitzenden.

In verkorte versie (of uiteindelijk toch de originele gevonden) gezien:
Freddie Mercury - The Great Pretender (2012)
Il Était une Fois... Louis de Funès (2012)
David Bowie: Five Years (2013)
To Stay Alive: A Method (2016)
The Doors: Mr. Mojo Risin - The Story of LA Woman (2011)
Superheroes (2011)
...

Misschien dat ze het niet altijd inkorten, maar voorbeelden genoeg lijkt me

Tja, je haalt verschillende films aan waarvan de tv versie ingekort is...

Wat dus juist mijn punt is? Documentaires worden vaak ingekort uitgezonden op de openbare omroep en dan is het fijn om eens de volledige versie te zien. Tof dat Canvas dat bij deze documentaire blijkbaar ook heeft gedaan, maar het lijstje dat ik aanhaalde heb ik op Belgische zenders gezien en waren ingekort.

Metalfist schreef:
Wat dus juist mijn punt is?

?

Het punt is dat het hier niet de zenders zijn die zo'n film inkorten maar de tv-versie zo verkocht wordt. Komende week donderdag Amy op Canvas waarvan de tv-versie niet ingekort is. Dan gaat Canvas daar echt zelf niet in zitten knippen hoor.
In de gevallen die jij opsomt had je voor de lange versie gewoon in de bioscoop moeten zijn. Of misschien de dvd kopen. Want op de Nederlandse televisie duurt Five Years ook maar een uur.
Je lijstje maakt eigenlijk vooral duidelijk dat Canvas veel muziek docu's uitzendt. Misschien beter daar de loftrompet over afsteken.

Gaat natuurlijk niet alleen om Canvas, België heeft niet enkel die zender als publieke omroep. Er zijn ondertussen al meer berichten aan deze ietwat nutteloze discussie gericht dan aan de documentaire zelf dus ik stel voor dat we het hier bij laten. We hebben duidelijk een ander idee hierover maar over de docu zelf lijken we wel hetzelfde te denken

Ik heb van deze en een andere docu aangetoond dat ze in België net zo goed in hun geheel worden uitgezonden en van nog een andere docu dat die net zo goed in Nederland ingekort wordt uitgezonden. Ik zal daar nog eentje bij doen uit je lijstje. Ingekorte tv-versie op NPO 2: To Stay Alive: A Method. Zelf docu's inkorten? Ook geen probleem in Nederland: dat kan korter.

De enige andere Nederlandstalige openbare zender in België is één. Maar waar die samen met Canvas nu precies een puntje aan kan zuigen krijg je niet duidelijk gemaakt. Tellen gaat je ook niet best af. De meeste berichten hier gaan nog steeds over deze docu. Maar het zou me niets verbazen dat jij daar nog verandering in gaat brengen als poging het laatste woord te hebben.

Iemand toevallig nog tips voor leuke filmdocumentaires in de stijl van Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films en Not Quite Hollywood?

kappeuter (crew)
You're welcome.

Ataloona schreef:
Iemand toevallig nog tips voor leuke filmdocumentaires in de stijl van Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films en Not Quite Hollywood?

Remake, Remix, Rip-off: About Copy Culture & Turkish Pop Cinema (2014)

Misschien iets minder vergelijkbaar, maar ook leuk:
Man Negahdar Jamali, Western Misazam (2012)
The Search for Weng Weng (2013)

kappeuter (crew)
De opmars van de documentaireserie: ‘Een echt verhaal is meeslepender dan fictie’ | AD.nl

Dertig jaar na zijn dood komt Netflix met de docureeks Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes, over Amerika's beruchtste seriemoordenaar Ted Bundy.
Na kaskrakers zoals Making a murderer, The Jinx en Wild Wild Country belooft dit de zoveelste onweerstaanbare documentaireserie te worden. Non-fictie is populairder dan ooit. ,,Mensen hunkeren naar diepgang.’’

geplaatst:
Na al die jaren op MM ontdek ik nog steeds nieuwe topics.

https://www.youtube.com/watch?v=-Xe4MT4YP8s

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

For over six years and for reasons he can't explain Matt Green (37) has been walking every block of every street in New York City - a journey of more than 8000 miles. THE WORLD BEFORE YOUR FEET tells the story of one man's unusual personal quest and the unexpected journey of discovery, humanity and wonder that ensues.

Lijkt me wel wat dit. Ik ben benieuwd naar de manier waarop hij nu tegen de wereld aankijkt, hoe hij met mensen omgaat, ze ziet, en hoe ze hem bezien. In deze tijden waarin disconnectie geen zeldzaamheid meer is, heeft deze docu wellicht iets toe te voegen. Die man is tegelijkertijd helemaal op zichzelf én tussen de mensen, zo te zien.

Wonderlijk.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Film staat op MM trouwens:

The World Before Your Feet (2018)

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Hopelijk komt 'ie eens op Netflix, of een andere VOD-dienst...

kappeuter (crew)
geplaatst:
Prachtige documentaire op Netflix:

Peter and the Farm (2016)

(afbeelding)

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=a7X-J1DhfjE

Plastic Planet (2009) - nu te zien op MUBI en Cinemember

kappeuter (crew)
In Praise of Nothing (2017) - nu te zien op MUBI

Gast
geplaatst: vandaag om 03:21 uur

geplaatst: vandaag om 03:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.