Forgotten Scares: An In-depth Look at Flemish Horror Cinema (2016)

België
Documentaire / Horror

geregisseerd door Steve De Roover
met Jan Verheyen, Harry Kümel en Jonas Govaerts

De documentaire gaat terug naar de geboorte van de Vlaamse horror in de jaren 70 en werpt een licht op de toekomst van de Belgische horror. We krijgen inzicht in onder meer splatter en gore-festijnen, post-apocalyptische films, slasherfilms en nazisploitation, dit door de ogen van regisseurs, producenten, acteurs en componisten. Films als Malpertuis, Daughters of Darkness, The Antwerp Killer, Lucker, De Potloodmoorden, Alias, Engine Trouble en Welp passeren de revue.

Teaser

Erg de moeite! Overduidelijk gemaakt door een liefhebber, voor de liefhebbers van het genre. Recensies die starten met 'Vlaamse horror: oei' - voor die groep van kijkers is het dus niet. Ook niet voor non-objectieve Jan Verheyen haters of iets dergelijks, die nog steeds er niet van over kunnen dat de man een wandelend film-encyclopedie is, alsook een zéér succesvol regisseur van (toegegeven) vaak plat-commerciële Vlaamse films. De man is inderdaad zowat de rode draad van de hele documentaire en hoewel ik er ook geen grote fan van ben (FC De Kampioenen is ook horror toch?), verteld deze onmiskenbaar met kennis van zaken over het horror-genre en film maken in Vlaanderen. Bijgestaan met verdere boeiende toevoegingen van onder meer Jonas Govaerts, Pieter Van Hees, heerlijke verteller Harry Kümel en anarchist Rob Van Eyck.

Enkele berichten verwijderd.
Svp geschil en mails maar even verder via privéberichten / mail afhandelen, mocht de behoefte er nog zijn.
MM is niet de plek om zakelijke geschillen online uit te vechten met teksten die nadrukkelijk voor de persoon in kwestie bedoeld zijn.
Svp nu hier weer inhoudelijk over deze documentaire discussiëren.

avatar van BlueJudaskiss
Vanavond gezien samen met fijn geïnteresseerd publiek in 'mijn' WORM in Rotterdam, ook in aanwezigheid van SteveDR. Ik heb eigenlijk de hele film lang met open mond geboeid en breed grijnzend zitten kijken (ja, dat kan alledrie tegelijk) want wat wordt hier enorm veel interessante informatie gegeven!

Klein nadeel van de film is dat er soms erg van film, naar film, naar film wordt gesprongen, waardoor ik inderdaad het idee kreeg dat er nog veel, véél meer te vertellen was. Want was dit een fascinerende wereld voor mij als liefhebber - blij ook te merken dat ik een flink aantal titels toch in elk geval van naam kende en in sommige gevallen ook gezien had (o.a. Afterman, The Laundry Man, het schofterig ondergewaardeerde Linkeroever en natuurlijk het onvolprezen Rabid Grannies). Johan Vandewoestijne ('James Desert' ) was een apart figuur waar ik niet helemaal hoogte van kon krijgen, Jan Verheyen is altijd aangenaam om naar te luisteren en ook de verhalen van Léon Paul de Bruyn vond ik fascinerend - Maniac Nurses voor Troma, je moet er maar opkomen...

Erg interessante film, Bluray komt zeker nog een keer in huis!

BlueJudaskiss schreef:

Erg interessante film, Bluray komt zeker nog een keer in huis!

Dank voor de fijne recensie, en ik ben vanaf nu fan van WORM! Fijne opkomst en inderdaad zeer ontvankelijk, steevast geboeid publiek. De Blu-ray bevat overigens nog een resem weggeknipte zaken (en ook dat is dan nog maar een tipje van de ijsberg). Maar ooit doe ik er nog wel is iets mee als de honger groot genoeg is

Yes, mijn exemplaar ( gesigneerd, waarvoor dank ) zat in de bus. Mooie uitgave dvd/blu-ray die het wachten meer dan waard was. Nu een gaatje vinden om deze op mijn gemak te bekijken. Krijgt alvast een plaatsje in de collectie naast Mark Hartley's "Not Quit Hollywood". ?

avatar van beavis
ah, ben benieuwd of die van mij dan ook vandaag in de bus zit!
... heb geen verzendbevestiging ontvangen...

avatar van Quentin
Zelfde hier, hoop toch voor het weekend zeker.

Informatief is dit wel top. En leuk om te zien dat er nog wat komen gaat aan het einde van deze docu waar ik nu al naar uitkijk. Nu op zoek naar de verschillende aangehaalde film waar ik er al enkele van gezien heb en reeds in collectie heb.

dimi303 schreef:

Dank voor de positieve woorden over zowel de uitgave als de documentaire zelf. Dank je wel Dimi en blij dat je genoten hebt met notitieboekje in de hand!! Was helemaal mijn bedoeling als zelf genrefan zijnde... Volgend jaar Surrealistic Nightmares, over de Waalse horrorkant van het verhaal. Fijne feestdagen!

beavis schreef:
ah, ben benieuwd of die van mij dan ook vandaag in de bus zit!
... heb geen verzendbevestiging ontvangen...

Hele lading is in twee stappen opgestuurd en geen idee of distributeur überhaupt verzendnotificaties verstuurd. Was een hele hoop om te signeren, en krijg de voorbije week elke dag wel melding via FB dat mensen deze binnen hebben, dus hopelijk heb je deze nu mogen ontvangen beavis

Quentin schreef:
Zelfde hier, hoop toch voor het weekend zeker.

Op hoop van zegen! Enjoy!!

avatar van Quentin
SteveDR schreef:

Op hoop van zegen! Enjoy!!
Helaas niet, hopelijk in januari ...

Quentin schreef:
Helaas niet, hopelijk in januari ...

Zal dan wel. Feestdagen vertragen de boel soms een beetje!

avatar van perceived
Gepassioneerd gemaakte docu waarin je in chronologische volgorde op de hoogte wordt gebracht van de Vlaamse Horror Cinema. Van toen tot recent. Regisseurs en betrokkenen uit het gehele oevre komen aan het woord en weten stuk voor stuk interessante, leuke en grappige anekdotes over hun projecten te vertellen.

Had gerust een wat langere speelduur kunnen hebben. Gezien er echt alle genrefilms worden besproken voelt 96 minuten ietwat kort...

Tof dus om te vernemen dat er in ieder geval een tweede deel, over de Waalse Horror Cinema, staat aan te komen!

avatar van Lakte
Hele interessante docu!! Wat een rommeltje was het daar met al het verloren materiaal en wat zonde! Zou alle films uit deze docu wel graag willen zien! Het achtergrondverhaal van The Antwerp Killer spreekt mij erg aan.

Voor de liefhebber een alleraardigste documentaire, o.a. ik dus!
Helaas wel wat slordig gemonteerd, stills staan b.v. echt te kort in beeld om als kijker goed tot je te kunnen nemen. Ook had m.i. de montage wat vlotter gekund qua interviews. Voor mij voelde de speelduur te langgerekt.

Daarnaast richt deze docu zich te zeer naar tamelijk kortgeleden gemaakte films, die m.i. echt niet onder de categorie 'Forgotten' vallen...
En vanzelfsprekend is Feremans tussen alle ter zake doende geinterviewden totaal uit de pas...

Voor de liefhebbers is dit een redelijke low-budget docu. Vanuit dit perspectief een dikke voldoende, maar meer zeker niet.

avatar van J. Clouseau
Een film voor en door de liefhebber van smeuïge horrorcinema die in Vlaamse velden en verkavelingen geschoten is. We krijgen de onwaarschijnlijke verhalen achter (al dan niet terecht) vergeten films, verteld door het filmvolk zelf.

Tegelijk is die liefhebber- en insideraanpak ook het minpunt van de documentaire. Je komt zo goed als niets te weten over de films in kwestie: we worden erin gegooid met een paar scènes en de makers mogen al beginnen te vertellen over de ontstaansgeschiedenis. Alles wordt ook op een hoopje gegooid: bovennatuurlijke horror en slasherfilms, ongegeneerde exploitatie en auteursfilms en goedbedoelde hobbyprojecten. Bovendien hoef ik niet van elke scheet die Johan Vandewoestijne alias John Desert ooit heeft gelaten de making of te zien. Een strengere selectie had wat tijd vrijgemaakt om dieper in te gaan op een aantal van de films, en op waarom de makers nu precies een horrorfilm wilden maken. Want het zijn hun liefde voor de gruwelcinema en hun pretoogjes als ze hun creaties mogen tonen die deze documentaire bij elkaar houden.

Tripler schreef:
Voor de liefhebber een alleraardigste documentaire, o.a. ik dus!

Je kan nooit voor ieder goed doen, zeker als blijkt dat de meeste recensies spreken van snedige en grappige montage. Overigens was de eerste versie, die overigens gescreend is geweest op film festival in Mexico, 2,5 uur lang...

Tripler schreef:

Welp, die gebruikt wordt als aftrap en om een punt te maken betreffende de eerste Vlaamse horror film en uiteraard ook voor het contrast betreffende de titel, is ondertussen zes jaar oud en dat is dan de 'recentste'. Van de andere 22 films die onder de loep genomen wordt, zijn er 4 nooit fatsoenlijk uitgebracht, een 10tal hebben ooit een DVD release gekregen maar het is voor minstens de helft hiervan ondertussen zoeken geworden want zijn out-of-print, en de meerderheid van de films komen niet eens aan bod op streamingdiensten. Amper 8 van het totaal hebben een wat je noemt ruime bioscooprelease gekregen, waarvan maar 3 in de 2000's. Dus overduidelijk de docu nog is bekijken, of wat meer research doen lijkt me toch...

J. Clouseau schreef:

Dank voor de recensie... Het is een chronologische en zo compleet mogelijke opbouw van de echte eerste horrorfilm die in Vlaanderen gemaakt is tot Welp, met blik naar de toekomst. Dit verteld de synopsis her en der en IS de opzet, dus ik zie niet in waarom ik een strengere selectie diende te maken, aangezien het nergens de bedoeling was om een making-of te maken van vele van de films, die overigens favorieten zijn. Daar bestaan immers de tig interviews en featurettes voor, die hier en daar op de home video releases te vinden zijn. Zo kom je ook bij bepaalde makers vaker terecht die meer producties - kwaliteit van deze werkjes laten we even wijselijk in het midden - gerealiseerd hebben. Ook zie je met deze opzet de evolutie van wat er in een bepaalde tijdsgeest gemaakt is geweest en door welke kleurrijke figuren, in plaats van in mijn ogen saaie gesorteerde blokjes per genre.

Ik zou zeker is het werk van Mark Hartley uitzoeken, die prachtige zogenaamde referentie docu's maakt zoals FS, met Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! als briljante uitschieter.

perceived schreef:

Hartelijk dank voor de fijne woorden en leuk dat je er met veel plezier naar gekeken hebt. Zoals net ook al gepost, de eerste testversie was 2,5 uur lang, maar dat voelde filmlengte-gewijs toch te lang. Een directors cut had wel gekunnen voor de DVD/Blu-ray, maar wie weet ooit in de toekomst Er staat voor de liefhebbers wel al wat geknipt materiaal op de DVD/Blu-ray

Lakte schreef:

Hey Lakte, super om te lezen! Oprechte dank. Via de DVD/BR-distributeur van de documentaire Zeno Pictures zijn zaken zoals Afterman 1 en 2, Maniac Nurses, Rabid Grannies, Todeloo, Laundry Man en The Miracle of Life, Purgatoy en De Aardwolf op DVD uitgebracht, en deze is ook bezig om enkele andere van de meer obscure zaken toch proberen te locken voor een exclusieve home video release. Fingers crossed dat dit lukt! Via Blue Underground is overigens net een prachtige 4K versie van Daughters of Darkness verschenen waar je mond van open valt.

avatar van Lakte
SteveDR schreef:

Erg bedankt voor je berichtje! Toevallig heb ik een aantal weken geleden een aantal DVD bij Zeno gekocht, o.a. After Man 1 en 2, Blue Belgium en Rabid Grannies, heerlijke films!

Ik hoorde dat Gino bezig was met Daughters of Darkness uit de brengen in België. Ik heb die film ooit zelf Nederlands ondertiteld en gevraagd of Gino misschien nog wat aan het ondertitelbestand heeft, die heb ik hem opgestuurd, scheelt weer kosten voor een ondertitelaar. Ben ook heel erg benieuwd naar de 4k restauratie, ik ga hem in december bij EYE Amsterdam bekijken met Harry Kümel erbij.

Lakte schreef:

Met plezier! Ahaa leuk
Mooi zo, die kruisbestuivingen van liefhebbers. En als één distributeur die film ook de nodige liefde gaat geven dan is het Gino en zijn Zeno Pictures. Super cool. Doe Harry zeker de groetjes!! DOD heeft beetje een tweede leven gekregen en dat maakt me erg blij.