Superheroes (2011)

Documentaire / Actie
90 minuten / 50 minuten (tv-uitzending)

geregisseerd door Mike Barnett

Regisseur Mike Barnett heeft een groot aantal interessante mensen gevonden die allemaal uitgedost zijn in superhelden kostuums die op hun eigen manier tegen het kwaad in de wereld vechten. Mr. Extreme, Zimmer, Life, Zetaman, Dark Avenger en Superhero zijn er een paar, en ze hebben allemaal hun eigen redenen om de straat op te gaan om het er veiliger te maken. 'Superheroes' geeft een interessant beeld van de subcultuur van de 'echte' superhelden.

avatar van narva77
Een geknipte versie van amper 50 minuten lieten ze zien in Virus. Erg jammer...

avatar van Metalfist
Verdraaid, ik had de film nog speciaal geprogrammeerd Dan ga ik mijn tijd wel aan iets anders spenderen want bijna de helft verknippen gaat erover

avatar van Metalfist
Nooit gedacht dat deze mensen echt zouden bestaan

Normaal gezien was het het plan dat ik vandaag nog wat voort ging doen met schoolwerk maar vermits mijn virtuele server crashte, had ik opeens tijd vrij. Ik kon niet veel anders doen en ik herinnerde me dat Virus nog op de decoder stond. Eigenlijk ging ik hier niet naar zien vanwege de geknipte versie (een documentaire van 90 minuten knippen naar een krappe 50 minuten, dat is bijna de helft!) maar daarstraks dan toch maar even opgezet.

Het is dan ook erg jammer dat Canvas maar de 50 minuten durende versie heeft uitgezonden want dit smaakt naar meer. Nu ben ik zelf een grote comic liefhebber maar wat we hier te zien krijgen gaat er toch een beetje over. In het begin voelt het voornamelijk aan als uitlachtelevisie. Volwassen mensen die zich in spandex broeken en bijhorende capes wringen en de wereld gaan beschermen tegen drugsdealers en criminaliteit... Het is behoorlijk lachwekkend maar na zo'n halfuurtje begin je eigenlijk in te zien dat de mensen best wel gelukkig zijn. Het is zoals Stan Lee zegt: ze doen waar ze zin in hebben en ze lijken er zich mee te amuseren dus wie zijn wij om ze tegen te houden. Elk normaal denkende mens zou het nooit in zich laten opkomen om een maillot aan te doen en tegen drugsdealers uit te pakken maar zij doen het en ze geraken er mee weg. Waar ik nog het meeste van verschoot dat dit eigenlijk onder het masker best nog wel redelijk geaccepteerde mensen in de samenleving zijn, er zit zelfs een leraar tussen!

In de korte versie worden zo'n 10 'superheroes' gevolgd, hoewel er veel meer ter sprake komen, maar daar zit dan toch serieus prettig gestoorde typetjes tussen. Ik zei het daarjuist al dat dit eerst aanvoelt als uitlachtelevisie maar langzaamaan krijg je een zekere vorm van genegenheid voor mensen zoals Master Legend. Een krasse old-timer die van een potato gun een soort van machine heeft gemaakt om ijsblokjes af te schieten. Hij is er rotsvast van overtuigd dat hij genezende en spirituele krachten bezit en deinst er niet voor terug om die te gebruiken. Samen heeft hij één of ander team opgericht à la Justice League van DC Comics (ook de Xtreme Justice League bestaat blijkbaar met een nogal zwaar gezette Latijns Amerikaan, Mr Xtreme) maar verstijft wel compleet wanneer hij eender welke vorm van vrouwelijke aandacht krijgt. Het zijn allemaal nogal vreemde figuren maar tegelijkertijd weten ze wel de nagel op de klop te slaan betreffende onze samenleving. In China is er een tijd geleden een meisje omver gereden en niemand dat ernaar omkeek maar hier komen ze de mensen direct ter hulp zoals de man die over zijn voet wordt gereden wanneer hij uit de supermarkt komt.

Ik ben eigenlijk nu wel benieuwd geworden naar de volledige 90 minuten durende versie want dit smaakt naar meer. Mike Barnett weet op een goede manier de snaar te raken van de kijker en Superheroes is dan ook een boeiende documentaire geworden. De superhelden zijn net als hun papieren tegenhangers kleurrijk maar hebben wel een interessante kijk op het leven. Als ik de langere versie krijg te pakken, kan er wel eens verhoging inzitten maar voor nu een meer dan dikke voldoende.

avatar van jipt
Real-life Kick-ass klinkt wel cool.

avatar van jarno1975
Te zien op Imagine

avatar van joey1973
Oké, sommigen lijken wel een stel losers, maar ze zien ook hoe de maatschappij er aan toe is en dat politie en regering vaak corrupt is of drukker is met eigen zakken vullen, dus het is natuurlijk prachtig om te zien wat ze proberen te bereiken.

avatar van Shinobi
Op zich wel een vermakelijke documentaire, alleen naar mijn mening werd het op een gegeven moment iets te langdradig. Wel was het een leuke vondst dat de verhalen die de 'superhelden' vertelden werden uitgebeeld in stripvorm.

In het begin komt het allemaal wel een beetje lacherig op me over, maar naarmate de documentaire vordert zie je toch wel de goede dingen die ze doen.

Alleen die Master Legend kan ik gewoon niet serieus nemen. Die man leeft echt in een soort van fantasiewereld dat volgens mij ook levendig wordt gehouden door zijn overmatig drank(mis)bruik, om de halfuur drinkt hij wel een biertje als ik het zo zie.

Een minpunt vond ik wel dat er teveel superhelden belicht worden, de één wat meer dan de andere. Waardoor er niet echt een bepaalde structuur in is te ontdekken.

3,0 Sterren.