• 8.520.586 stemmen

The House I Live In (2012)

Documentaire | 110 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Eugene Jarecki

Met onder meer: Eugene Jarecki, Joe Biden en George H. W. Bush

Plot The House I Live In

"The war on drugs has never been about drugs."

Terwijl Amerika verwikkeld blijft in buitenlandse conflicten, vindt er een minder zichtbare oorlog plaats op het thuisfront, die talloze levens kost, families vernietigt en onnoemelijke schade toebrengt aan toekomstige generaties Amerikanen. In de afgelopen veertig jaar kostte 'The War on Drugs' meer dan één biljoen dollar, meer dan 45 miljoen arrestaties en bracht enorme schade toe aan arme gemeenschappen in binnen- en buitenland. Maar meer nog, drugs zijn goedkoper, zuiverder en gemakkelijker beschikbaar dan ooit tevoren. Gefilmd in meer dan twintig landen brengt 'The House I Live In' hartverscheurende verhalen van individuen op alle niveaus van de Amerikaanse oorlog tegen drugs. Van de dealer naar de rouwende moeder, via de agent naar de senator, de gevangene en de federale rechter; de film biedt een indringende blik in de langste oorlog van Amerika...

image

Zichzelf - Narrator / Interviewer

avatar van Prudh

Prudh

Empire gaf 'm vijf sterren.

Meneer Bungel

Zeer interessant, wat ik zag; hoe die 'war on drugs' in historisch perspectief wordt geplaatst bijvoorbeeld, of hoe die agenten gewoon voor het 'grote geld' gaan en de andere misdaad laten liggen. Niet helemaal gezien, maar hopelijk ga ik hem nog ergens terugvinden!

Dank!

avatar van Zeriel

Zeriel

• 2078 stemmen

Uitstekende docu.

De film laat goed zien dat The war on drugs totaal averechts heeft gewerkt. Dat is geen nieuws natuurlijk. Wel in hoeverre het systeem ontaard is in een perverse sterk florerende bedrijfstak; het opsluiten van alle losers, terwijl de drugshandel er net zo bij floreert....

De vergelijking met de holocaust, is niet eens zover gezocht eigenlijk.

Verplichte kost voor alle amerikanen, die totaal gehersenspoeld zijn met War on drugs propaganda..

avatar van noremac

noremac

Een hele sterke filmdocu, met eigenlijk wel een schokkende nare realiteit.

Onvoorstelbaar hoe dat dit soort regelgevingen vandaag de dag heel normaal zijn. Je weet dat de USA erg preuts als het om dope gaat. Maar dit had ik niet verwacht. De documentaire is goed onderbouwd met fundamentele onderzoeken en ook interessante interviews van verschillende lagen. Vooral dat die rechter openlijk uitsprak over het niet rechtvaardig straffen van mensen die een opgepakt worden met kleine hoeveelheden. En hoeveel geld er wel niet gepompt wordt in die hele circus. Net als bij bowling voor colombine, zie je hier ook: "It's al about the money".

Maar dat je zonder pardon levenslang krijgt voor het bezit van 100gr meth, zonder enige strafblad of crimineel verleden, is echt bizar.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Is de documentaire op uitzendinggemist een ingekorte variant? Zie hier en op IMDb dat deze docu 110 minuten moet duren, maar zag zelf niet meer dan 85 min.

Een verschil van 20 minuten. Dat is toch behoorlijk.

Aardige docu overigens. Veel van het zelfde en weinig nieuws, maar goed uitgelicht en aardig gebracht.

Meneer Bungel

Beetje meer toelichting mag best, SD; waar heb je dit allemaal al eerder gezien bv.?

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Ik bedoel gewoon het feit dat de straffen die drugs gebruikers, bezitters of handelaren krijgen in de VS buiten proportioneel zijn.

Dat de verkiezingen er voor zorgen dat niet word gekeken naar een echte oplossing, maar alleen garant staat voor een nieuwe oorlog, met meer aanhoudingen en lange gevangenisstraffen die uiteindelijk in niks resulteren.

Met 'gezien' hebben bedoel ik eigenlijk dat dit niks nieuws is, dat dit de bekende verhalen zijn van een proces dat zich keer op keer lijkt te herhalen. Een gebed zonder eind.

Dus goed om gezien te hebben, maar niet een docu vol verassingen en boordevol smeuïge nieuwtjes.

'Gewoon goed' dus!

Tevreden?

Meneer Bungel

Het zal wel aan mij liggen, ik ben niet zo thuis in deze materie. Dat bepaalde drugs aanvankelijk legaal waren bijvoorbeeld maar men om bepaalde bevolkingsgroepen klein te krijgen / houden dat veranderde, hoe oud die 'war on drugs' feitelijk al is, of hoe zeer die praktijk van de politie van 'oppakken, uitkleden en cashen' is doorgeschoten. En dan heb ik nog niet eens de hele docu gezien...

avatar van mr. Prizzi

mr. Prizzi

Uitstekende documentaire waarin de absurde criminalisering van drugshandel/gebruik en de hele gevangenis-industrie wordt onderzocht in de VS.

Nog interessanter is de historische achtergrond van de drugsbestrijding die veelal te maken had met angst en xenofobie maar uiteindelijk is uitgelopen op het uitzichtloze bestrijden en opsluiten van met name de onderklasse van de samenleving.

Zeer kundig en gebalanceerd documentaire-script van Jarecki en de beste docu die ik over dit onderwerp heb gezien.

Ijzersterk.

SnakeDoc schreef:

'Gewoon goed' dus!

Tevreden?

Op zich ging het niet zozeer over buitenproportionele straffen, want met name het feit dat voor de ene drug maar liefst 100 keer zoveel straf gegeven werd dan voor de ander (niet toevalligerwijs de armere drug versus de blanke middle class drug) was toch wel een eye opener.

avatar van jeroentje

jeroentje

Net gekeken, goede docu vond ik het.

Weet iemand misschien of de gebruikte muziek ergens te krijgen is?

avatar van missl

missl

Het is natuurlijk bizar dat je voor het ene een hogere straf krijgt dan het andere, dat rechters (of tenminste eentje) het er niet mee eens zijn en zo een hogere straf moeten geven dan zij eigenlijk nodig achten is ook raar. De docu vind ik daarentegen niet zo heel goed, goed dat het aan de kaak gesteld wordt maar het belicht alleen 1 kant. Het psychologische aspect van op vader op zoon, is natuurlijk wel heel erg, maar om daar nu alles op te hangen is overdreven, hierin zijn namelijk ook andere dingen van belang. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs medelijden met al die arme gevangenen die zo lang vast moesten zitten. Graag de volgende keer een minder eenzijdig gewauwel over dit interessante onderwerp.

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Jij hebt deze docu volgens mij gewoon niet begrepen.

Door nihilisten als jij gaan dit soort misstanden door.

Er worden hier duidelijk beargumenteerd ernstige misstanden aangehaald.

Welke andere kant wordt er volgens jou zo onderbelicht?

Wat bedoel je eigenlijk met "Op een gegeven moment kreeg ik zelfs medelijden met al die arme gevangenen die zo lang vast moesten zitten. "?