• 8.557.502 stemmen

Deliver Us from Evil (2006)

Documentaire | 101 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Amy Berg

Met onder meer: Oliver O'Grady

Releasedatum: 22 februari 2007

Plot Deliver Us from Evil

"For the victims, there's no such thing as salvation."

Tijdens de jaren 70 verhuisde eerwaarde Oliver O'Grady van de ene parochie in North Carolina naar de andere. Door de jaren heen won hij al vlug het vertrouwen en het respect van alle kerkgangers. Maar deze mensen weten niet dat O'Grady in het verleden zo'n 30 jaar lang als gevaarlijke pedofiel actief was. Ondanks het feit dat zijn kerkoversten hiervan op de hoogte waren, lieten ze hem toch weer aan de slag als priester. Op deze manier geven ze hem vrij spel om zijn activiteiten verder te zetten en onnoemelijk veel kinderen te misbruiken. Filmmaker Amy Berg vraagt een diepgaand interview aan met O'Grady, op deze manier wil ze hem met de tragische verhalen van zijn slachtoffers confronteren. Berg wil zo de corruptie van de Katholieke Kerk onthullen. Tegelijkertijd wil ze laten zien dat de man die ze jarenlang gekoesterd en beschermd hebben in werkelijkheid een ziekelijke persoonlijkheid heeft.

image

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf

Zichzelf (archiefmateriaal)

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Ah, ok. Dat kan BJK het beste zelf aangeven. Ik heb wel een idee, maar heb de film niet gezien, vandaar.

avatar van serpico

serpico

De kracht van de docu: what you see is what you get. Wat we zien, ís. Om niet te omschrijven redenen maakt het daarom onwaarschijnlijk veel indruk.

En dat doet Deliver Us From Evil ook. Het onderwerp zelf is gruwelijk, en de manier waarop het hier aan de man wordt gebracht maakt het tot een verpletterend en verbijsterend staaltje liegen, bedriegen en misbruiken. 'Het monster' zoals mij dvd-hoes hem beschrijft, staat nog boven de eersteklas eikels. Hij lijkt een soort geesteszieke zonder gevoel van waarde voor de mens. Hij blijft keer op keer verklaren dat hij weet dat hij fout zat, maar gelooft hij er werkelijk in? Heeft hij werkelijk berouw, of zelfs maar benul van de impact van zijn daden? Ik denk van niet. Hij heeft er nergens onder te lijden gehad. Van straf heeft hij nooit gehoord en tot enige échte confrontatie met zijn daden is het ook nooit gekomen. De KLOOTZAK.

Deze documentaire maakt echt boos. Het is allemaal redelijk registrerend. De film forceert amper een mening (behalve tegenover die priester die zijn eigen carrière vóór het schandaal van kindermisbruik liet gaan), maar laat je zelf kijken en beoordelen, wat je ook snel zult doen. En het is een slap-in-the-face van jewelste. We maken kennis met deze oude vent, waarbij de gekte nog enigszins in de ogen lijkt te glanzen. Om vervolgens te ontdekken wat hij allemaal, onder de veel te sterke hand der religie, heeft uitgespookt, roept op tot haat en afgrijzen.

Deze documentaire gaat niet over technische hoogstandjes, slimme montagetrucjes of leuke effecten (ook al zitten die er wel in). Het gaat, meer nog dan bij andere docu's, om het getoonde, in al zijn gruwelijke facetten. Om O'Grady, de gewetensloze verkrachter van kinderen. Over de kerk, die het niet oploste, maar O'Grady doodleuk nieuwe slachtoffers in de schoot worp. Over hun leugens, leugens, LEUGENS, waarmee ze dit volhielden. Over de onschatbare vernielingen die dit teweeg bracht in de gezinnen van honderden mensen. Over dat O'Grady nooit gestraft is voor dit alles. En uiteindelijk over het feit dat dit slechts één van de duizenden gevallen moet zijn. Werkelijk om je over op te winden.

V haalt het ook al aan, want het is werkelijk hartverscheurend. Die scène dat de Aziatische man, wiens dochter van haar 5e tot haar 12e verkracht is op haar eigen kamer, in zijn eigen huis, op nachten waarna O'Grady weer doodleuk mee ontbeet en het ochtendgebed uitsprak, de scène dat die man uitbarst. Tranen rolden over mijn wangen toen. Dat leed en verdriet, het doet gewoon pijn. En de reden dat het kleine meisje het niet aan haar vader vertelt ... ach, ik zal het niet zeggen, maar die maakt de ellende alleen maar erger.

He's not just a pedofile, he's a RAPIST! She was five years old!

Stel je toch eens voor. Je eigen kind.

Wat een ongelooflijke KLOOTZAK.

Iedereen moet deze documentaire bekijken. Het zou de Christelijke kerk bovendien een hoop leden schelen, lijkt me.

BlueJudaskiss schreef:

De kerkelijke maffia doet zijn werk, en doet dat goed. De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan afzetten tegen alles wat met religie te maken heeft, maar dit is de druppel. Ik schaam me dat ik nog steeds officieel als katholiek sta ingeschreven.

Dat is jouw probleem, ik geef mijn geloof niet de schuld van wat een paar "klootjes" doen!

serpico schreef:

En waarom dan wel? Precies of andere Christenen eraan kunnen doen dat zoiets gebeurt. Overigens was die man geen Christen, hij zag het gewoon als de perfecte dekmantel, de kl**tzak!

Neen, ik merk dat sommige mensen weer een stok hebben gevonden om te slaan op religie. Dat terwijl religie alleen maar goed is. Of denk je dat "juiste" Moslims het correct vinden wat sommige Islamitische extremistische organisaties doen? Tuurlijk niet, ze schamen zich er juist voor.

Ik schaam me voor die man, maar het is een kl**tzak en zeker geen gelovig iemand, anders doe je zoiets simpelweg niet.

PS: het is niet omdat bepaalde organisaties binnen de Katholieke Kerk flaters hebben begaan, van 1096 tot nu en nog verder terug, dat men daarom ineens religie moet afkeuren. Je moest eens weten hoeveel mensen "gered worden" door religie, veel meer dan dat je er kwaad mee doet. Geloof mij!

avatar van josseheijmen

josseheijmen

BLG, heb jij deze docu überhaupt gekeken? Jij zegt: "Alsof andere christenen er iets aan kunnen doen dat zoiets gebeurt."

Stel dat je de docu hebt bekeken, ben ik bang dat je zo'n 70 % hebt gemist. En dan wel de 70 % waarin Berg de katholieke kerk aanklaagt wat betreft het systematisch ontkennen van, in de doofpot stoppen van, het weigeren van verantwoordelijkheid nemen voor, het faciliteren van grootschalig kindermisbruik door (katholieke) geestelijken.

Mind you, grootschalig misbruik. Zeer, zeer grootschalig.

Ik durf te stellen dat de heer (oeps, ik bedoel kl**tzak) O'Grady welzeker een gelovig iemand is. Een gelovig iemand met zijn (seksuele) behoeftes, net als ieder ander. Waar het in deze docu om gaat, is dat door de katholieke kerk (in Amerika) een situatie, een sfeer is geschapen (zelfs actief in de hand is gewerkt!) waarin misbruik kan gedijen.

Net als ik, neem ook jij dat de kerk, niet alleen die in de VS maar ook de zetel in het Vaticaan, natuurlijk hartgrondig kwalijk.

avatar van josseheijmen

josseheijmen

BLG1988 schreef:

Beste BLG, ik zou er de voorkeur aan geven dat je onze geliefde site niet zou gebruiken voor zendingsdrang.

josseheijmen schreef:

Maar wel voor de hele tijd anti-religie boodschappen... Het mes snijdt langs 2 kanten, weet je wel.

josseheijmen schreef:

Mind you, grootschalig misbruik. Zeer, zeer grootschalig.

Eerst en vooral moet ik deze docu niet eens zien, om te weten dat ik gelijk heb en dat heb ik ook. Als je door zoiets het Christendom gaat aanwijzen (wat sommige quotes hier ook doen) dan ben je simpelweg verkeerd bezig. Dat is hetzelfde dat ik morgen bestolen wordt door een Turk en dan ga beweren dat alle Turken dieven zijn. Nonsens dus!

Het in de doofpot stoppen keur ik trouwens niet goed, ik keur het ook niet goed dat de Paus de homo's nog steeds afkeurt, ondanks het feit dat vele homo's gelovig zijn. Eerlijk, zelf moet ik er ook niet al te veel van hebben, maar toch kan ik er (in vrede) naast leven, zonder problemen. Het is niet zo dat ik een "kruisvaarder" ben, helemaal niet, ieder zijn eigen mening. Maar ik ben wel een gelovig iemand die er voor uitkomt en zich er zeker niet voor schaamt dus als ik hier dan je reinste aanvallen lees richting het geloof, vind ik het mijn recht om hierop te reageren.

En over dat die kl**tzak (nu we toch bezig zijn) wel een gelovig iemand is, kan ik moeilijk geloven. In tegenstelling tot bepaalde mensen hier, geloof ik wel in het goede van het geloof en blijf ik hardnekkig volhouden dat deze man gewoon een gekke .......(je weet welk woord wel) is of de weg volledig verkeerd ingegaan is. Ik kan het me moeilijk voorstellen dat hij heel zijn leven al zo was.

PS: ik verkondig juist niks hoor, ik drink (helaas) bier bij de vleten, ik kijk voetbal en dat niet rustig, ik hou soms van een "duwtje" en noem maar op, dus zie mij zeker niet als een extreem religieus iemand die elk moment van plan kan zijn richting Jeruzalem te trekken met de boodschap "God wil het"!

avatar van serpico

serpico

BLG1988 schreef:

Ik bash niet tegen religie, maar tegen de Kerk. De Kerk heeft voor mij weinig met religie te maken. Dat verkondigen de mensen achter de schermen (paus en consorten) wel, en vroeger wás de Kerk misschien wel religie, maar nu zijn ze zó hypocriet, zakkenvullerig en achterbaks dat ik een hekel aan de Kerk heb gekregen.

Ik geloof zelf 'nergens' in, maar ik begrijp wat er mooi is aan religie. Daar heb ik ook absoluut niks tegen! Slechts tegen de Kerk!

Nu je het zegt. Religie is goed, heel goed zelfs, zolang het maar niet als dekmantel wordt gebruikt voor gruweldaden. En dat gebeurt, helaas.

serpico schreef:

Ah, zo bedoel je. Moet ik je helaas met tegenzin gelijk in geven op bepaalde vlakken. Door een paar flaters van de Kerk heeft het Christendom een klap gekregen.

Toch moet je beseffen dat niet heel de Kerk zo is, bijlange niet. Het krijgt alleen een "slechtere" naam door een paar individuen. Maar die paar wegen wel hard door, jammerlijk.

avatar van kikujiro

kikujiro

BLG1988 schreef:

Ratzinger, de huidige paus, heeft dit alles oogluikend toegestaan en zelfs pedofielen in bescherming genomen (wat je had kunnen weten als je de docu had bekeken).

Jij zegt dat je je 'geloof' niet wil laten lijden onder de misstanden binnen het katholicisme, maar waarom zou jouw relatie met 'god' moeten lijden onder monsters van vlees en bloed die uit naam van een religieuze stroming (door mensen ontwikkeld) dusdanig veel invloed en vertrouwen hebben gekregen, dat ze in staat waren en zijn om gelovigen van 0 tot 105 het leven zuur te maken met praktijken die door geen enkele levensbeschouwing getolereerd worden?

Het probleem is echter dat dit soort tuig geen 'god' dient, maar zelf voor god speelt, door zichzelf andere normen op te leggen dan de normen waar de 'gewone' gelovigen zich aan horen te houden; niet zelden vroom gepropageerd door diezelfde viezeriken.

avatar van shockdog

shockdog

Wat kan ik me ongeloofelijk kwaad maken om die man. Hij zat gewoon te lachen tijdens die gesprekken. Hoe is het mogelijk dat hij maar 15 jaar heeft gekregen?

[quote]BLG1988 schreef:

Jammer dat degene die zich daarvoor schaamt dat nooit uitspreekt en verdedigt. Jij gelooft, prima. Dat wil niet zeggen dat de verkeerde kanten van jouw geloof niet belicht moeten worden. Juist jij moet hard en vastberaden reageren op deze film. Niet alles proberen af te schuiven, het is namelijk jouw geloof, niet het mijne.

BLG1988 schreef:

Gelul BLG1988. Weer een typisch Katholiek repliek op een "aanval" van de ketter. Weer verdedig je de goede, HOUD OP. Heb eens kritiek op je eigen geloof. Natuurlijk is niet elke katholiek goed, maar wat de documentaire juist wil aangeven is dat ook deze "slechten" worden gesteund en getollereerd door de Katholieke kerk met de Paus voorop!

shockdog schreef:

Eens, maar de grootste crimineel in mijn ogen is kardinaal Mahoney. Die zieke pedofiele priesters veroorzaken de pijn maar de mensen daarboven zien dit door de vingers.

the new guy

O, zie nu dat BLG1988 is geband. Nou dan is mijn betoog gericht aan eenieder die het met hem/haar eens is. Sorry voor het gevloek, maar ik laat het staan.

avatar van OttoO

OttoO

Hartverscheurende documentaire. Geen van de betrokken priesters en bisschoppen gaf blijk van authentieke spijt - er werd zoveel mogelijk in de doofpot gestopt, officiële schuldbekentenissen bleven uit of klonken zeer hol en 'gewetensproblemen' kwamen pas aan de oppervlakte toen duidelijk werd dat er klacht zou worden neergelegd. Daarnaast gaf de katholieke kerk ook blijk van een extreem verwrongen kijk op seksualiteit, meegegeven in de seminarie-opleiding en verbonden met de volstrekt tegennatuurlijke celibaatsvereiste. Elke vorm van seksuele interactie is daarbij even problematisch: seks met kinderen is slechts een even grote zonde als seks met volwassenen. Hallucinant.

avatar van Kaiser

Kaiser

@BLG

het feit dat er in alleen Amerika al meer gerapporteerde gevallen van seksueel misbruik door priesters zijn dan dat er priesters zijn zegt al heel wat. Het feit dat hier amper mensen voor opgepakt zijn en er ontelbare zaken door de kerk in de doofpot zijn gestopt laat toch zien dat de kerk een verkankerde institutie is die gebouwd is om mensen in hun macht te houden. Je kunt alleen naar de hemel als je de kerk en haar denkbeelden gehoorzaamd anders krijg je geen hosti en ga je naar de hel. Nee met het geloof zelf is niets mis. Dat is precies wat de pedos zeggen om te zorgen dat hun bescherming voor de toekomst veilig is.

avatar van otherfool

otherfool

Een pijnlijk verhaal, vrij droog weergegeven maar dan komen die hartverscheurende scenes met die vader extra hard aan. Het celibaat als onmenselijke eis, het (machts)misbruik wat daaruit voortkomt en een Kerk die alles toedekt, we krijgen er steeds meer van mee. Deliver us from evil, inderdaad.

3,5*.

avatar van Elboo

Elboo

De zieke gast kon ook in Nederland lekker zijn gang gaan, met dank aan de katholieke kerk!

Ik ga deze documentaire bekijken en weet nu al dat ik nog verder van het geloof verwijderd raak, hoewel dat nauwelijks meer mogelijk is!

Pedopriester werkte met kinderen in Rotterdam | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

SCHIEDAM - Een Ierse priester die meer dan twintig jongens en meisjes seksueel heeft misbruikt, is van 2008 tot februari dit jaar vrijwilliger geweest in de Heilig Hartkerk in Schiedam.

© ANP

Dat heeft de Ierse krant Sunday Tribune zondag bekendgemaakt.

De H. Hartkerk in Schiedam-Zuid heeft de berichtgeving over priester Oliver O'Grady bevestigd aan NRC Handelsblad en de Wereldomroep, die daarover maandag berichtten.

O'Grady, die zich in Nederland omdoopte tot 'brother Francis', organiseerde volgens beide media ook kinderfeestjes voor een vestiging van een fastfoodketen in Rotterdam.

De Heilig Hartkerk was maandagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Deliver Us from Evil review...

Na zijn veroordeling tot een gevangenisstraf van veertien jaar, kwam O’Grady na zeven jaar weer vrij. Als hij over drie jaar vijfenzestig wordt, ontvangt hij een maandelijkse bijdrage van zeshonderd euro van de katholieke kerk omdat hij vroegtijdig uit zijn ambt is gestapt.

gauke

Een verbijsterende, confronterende, heldere en ook sobere documentaire met slachtoffers, hun familie, advocaten en deskundigen over seksueel misbruik binnen de katholieke kerk. Hoewel zes jaar oud, past deze film naadloos bij het huidige wereldwijde kindermishandelings-, verkrachtings- en pedofiliedrama binnen genoemde instantie. In het interview met de veroordeelde ex priester toont deze geen spoortje berouw (zijn jongste slachtoffer was 9 maanden).

Het zien van deze docu is je reinste horror: je maag keert binnenste buiten, alleen betreft het hier geen fictie maar pure werkelijkheid.

Persoonlijk vind ik het meest afschuwelijke aan deze film dat het probleem niet door de kerk (die het nog altijd niet kan laten om mensen te veroordelen) wordt of zal worden opgelost.

avatar van royals

royals

Eén van de zwaarste documentaires die ik heb gezien. Brok in mijn keel. Gemixte gevoelens van afschuw, onbegrip en verbijstering spoken door mijn hoofd. Op zich geen nieuw gegeven maar toch heftig om het te zien. Deze priesters willen gewoon niet trouwen omdat ze zich liever aan kinderen vegrijpen. Alleen die cover met het kruis en het kind vind ik een beetje misselijk, om het kruis en kindermisbruik te associeëren met Christus. En ook jammer dat die oude man aan het einde de conclusie trok dat God niet bestond. Ik snap heel goed dat hij kwaad op de priester en het vaticaan als instituut maar het gevaar is dat hij dan ook gelijk een link legt met God. Dit probleem is toch echt veroorzaakt door de mens zelf, de misbruik van zijn wil, door als wolf in schaapskleding te functioneren. Ik zelf ben Christen maar ik geef ook niet de schuld aan God voor het kwaad mensen doen in Zijn naam. Ik ben wel tegen het vaticaan en die hypocriete priesters, daar zegt Christus ook over dat die de grootste straf te wachten staan. Want ik erger me ook erg aan het feit dat ze de goede naam van het geloof en God in een kwaad daglicht stellen. Ze leiden zo twijfelaars en anti gelovigen nog meer het harnas in. Dus verwar de kwade mens niet met een God van liefde, maar met hun vrije wil en degene die hun verleid om dit te doen, satan.

scorsese

Uitstekende documentaire over een priester die een paar decennia lang kinderen heeft misbruikt met wetenschap van de katholieke kerk. Een schrijnend en ongelooflijk verhaal dat niet op zich staat. Goed opgebouwd en afgezien van de kerk zelf, komen slachtoffers, ouders en de dader zelf aan het woord. Een aantal aangrijpende en pijnlijke scenes.

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Verdiend zelfs geen halve ster gwn Saai !!!!

avatar van John Milton

John Milton

Aangezien je direct ook op Deliver Us from Evil (2014) hebt gestemd, had je bij deze ook een horror verwacht ofzo?

Ik kan me niet voorstellen dat je dit saai kunt noemen trouwens, dat een groot instituut als het Vaticaan/de Rooms Katholieke Kerk bekend staande pedo's gewoon structureel weer in een andere parochie plaatst en de slachtoffers niet eens wil horen, dat is voor mij een grotere horror dan welke van die fictiehorrors dan ook.

Geen doculiefhebber dus, HorrorFan007?

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Ik denk net even te hoog gegrepen voor hem.

avatar van 606

Vreselijke, vieze smerige onmens dan sta je daar trots alles te vertellen en ook nog naar kids te kijken man als ik daar was, mijn bloed kookt.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20532 berichten

Juist dat deze film vrij droog de feiten droog weergeeft maakt hem des te heftiger. Het laat ook weer eens zien dat de katholieke kerk tot voormalige pausen aan toe een onrepareerbaar totaal verrotte organisatie is. Het bericht met link van elboo hierboven maakt dat extra duidelijk. Ik ben katholiek gedoopt dus tel officieel ook nog steeds als katholiek, daar moest ik maar eens wat aan gaan doen.

Trouwens er is ook wat nieuws over de kardinaal die alles onder het tapijt veegde en O'Grady bleef overplaatsen van de ene na de andere parchie: Cdl. Mahony Sued for Sexually Assaulting Male Teen - churchmilitant.com

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20532 berichten

starbright boy schreef:

Deze docu (ook al was hij wat ouder) was de laatste druppel, de emmer is nu echt vol. Ik heb een brief verzonden om me volledig te laten uitschrijven (ontdopen) bij de Katholieke kerk. Ik wil op geen enkele manier ooit nog als lid geteld worden.