West of Memphis (2012)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Documentaire

geregisseerd door Amy Berg
met Damien Wayne Echols, Jason Baldwin en Jessie Miskelly

"West of Memphis" vertelt het tot nu toe onbekende verhaal achter een buitengewone en wanhopige strijd om de waarheid aan het licht te brengen. In 1993 worden Christopher Byers, Steven Branch en Michael Moore, drie jongetjes van acht jaar oud, vermoord in het kleine stadje West Memphis in Arkansas. Drie jongens worden ten onrechte veroordeeld voor de moorden en voor 18 jaar opgesloten in de gevangenis.

avatar van the new guy
Na het tegenvallende deel 3 van de Paradise Lost docu's kijk ik hier wel erg naar uit.

Hele goede poster btw

avatar van the new guy
De allessamenvattende laatste documentaire. Ik raad iedereen aan deze film eens te bekijken. Ik vind de docu niet fantastisch gemaakt, met name de duur is veel te lang. Toch is het verhaal zo ongelooflijk, dat er geen slechte docu van gemaakt kon worden.

Het is wel mooi om te zien hoe vrijwel alle spelers een interview geven en dat ook de bekende Amerikanen hun medewerking hebben verleend aan de docu.

avatar van danuz
De eerste twee Paradise Lost documentaires mogen volgens mij best klassiekers genoemd worden. De manier waarop die een beeld van de zaak schetsen, en daarmee ook een prachtig beeld van 'redneck' USA anno 1990 is memorabel. Helaas blijkt West of Memphis niets meer dan een te lang uitgesponnen/langdradige catch up, waar we de zaak anno 2012 bekijken. De demystificatie van het satanistische ritueel (de jongentjes bleken niet te zijn verminkt door de medemens, maar door schildpadden) is redelijk interessant, verder vond ik dit vrij nietszeggend.

avatar van james_cameron
Indrukwekkende documentaire over het falen van het amerikaanse rechtssysteem. Het verdient aanbeveling om eerst de drie Paradise Lost-docu's van kabelzender HBO te bekijken, waarin de voorgeschiedenis van deze schrijnende zaak veel uitgebreider uit de doeken wordt gedaan, maar het is niet noodzakelijk om de gebeurtenissen te kunnen volgen. Deze samenvattende docu richt zich voornamelijk op het langdurige proces om de drie onterecht veroordeelde mannen vrij te krijgen, na 18 jaar gevangenschap. Mooi om te zien hoe invloedrijke mensen als Peter Jackson, Eddie Vedder en Johnny Depp zich hebben ingezet om dit te kunnen bewerkstelligen. Daarnaast komt er onthutsend nieuw bewijs aan het licht betreffende de werkelijke moordenaar, die vooralsnog gewoon rondloopt...

avatar van missl
Wat een verhaal, deze (langdurige) docu brengt veel info over hoe het toen gegaan is en hoe het daarna gegaan is. Mensen die er wat mee te maken hadden komen aan het woord. Wel neemt de docu een (duidelijk) standpunt in en dat had ik liever anders gezien.