Jonestown: The Life and Death of Peoples Temple (2006)

Documentaire

geregisseerd door Stanley Nelson

Een kijk op de gebeurtenissen die plaatsvonden in 1978, toen Jim Jones, leider van de sekte 'The Peoples Temple', 900 volgelingen naar Guyana liet overkomen. Het doel was een grote collectieve zelfmoord te ondernemen door middel van een vergiftigd drankje.

avatar van Safri
Het werd weer eens tijd voor een hedendaagse documentaire over dit vreselijke gebeuren.

Lijkt me zeer interessant.

avatar van predator
Heel erg indrukwekkend en indringend. Heb zeker het laatste stuk met open mond zitten kijken. Absoluut een aanrader voor mensen die meer willen weten over de werking van groepsdruk.

avatar van Chuck Taylor
Laatst ook de documentaire gezien op Discory Channel: 'Jonestown, Paradise Lost'. Die gaat wat meer in in op Jonestown zelf en wordt ook nageconstrueerd. Hier komen wat meer details aan bod over de laatste paar dagen in Jonestown.

Deze gaat net wat meer in op het leven van Jim Jones en hoe het hiernaar toe heeft kunnen leiden. Interessante gebeurtenis is het toch en ongelofelijk hoe zo'n man als Jim Jones zoveel mensen heeft kunnen 'vermoorden' met zijn macht.

Jammer dat je in deze documentaire bjivoorbeeld niet zijn enige biologische zoon aan het woord ziet; die het overleefde en zijn vader ziet als een demonisch figuur. *3.5

avatar van missl
fascinerende docu.

Vanavond deel twee, eerste deel was echt fantastisch...intrigerend hoe een man zoveel mensen op de been kan brengen....

ik zit om 22:05 voor de tv!

avatar van Kisje
Inderdaad, zeer fascinerend. Heb 'm in het verleden al een keer gezien en het heeft een diepe indruk op mij nagelaten...

avatar van maarten541
Moeilijk te beoordelen, deze documentaire is niet van grote klasse of iets dergelijks. Daarom geen *5, maar nog nooit eerder heeft een docu zoveel indruk op me achter gelaten. Een verschrikkelijk, hartverscheurend, angstaanjagend verhaal.

avatar van the new guy
Super. Inderdaad moeilijk om 5* te geven omdat het een pure beschrijving is van de gebeurtenissen. Maar met de interviews en de beelden is het zo indrukwekkend, ongelooflijk.

avatar van Donkerwoud
Het bizarre verhaal van een bevlogen predikant die midden jaren zestig met een eigen sekte komt. In die tijdsgeest vindt hij een enorme aanhang door zijn progressieve denkbeelden over een socialistisch systeem van gelijkheid tussen mensen van verschillende rangen, standen, rassen en seksuele geaardheden. Maar wanneer zijn populariteit tot ongekende hoogten stijgt, wordt de man steeds meer tot een despotische dictator die megalomane trekjes krijgt. Zijn volgelingen, inmiddels gebrainwashed tot makke lammetjes, zijn tot de ergste misdaden in staat voor hun held. In deze documentaire horen wij het verhaal van enkele overlevenden van de ongekende massaslachting waar het mee is geëindigd. Hun verhaal schetst een beeld van de persoon Jim Jones en waarom zijn manier van preken zoveel mensen tot wandaden heeft geleid. De documentaire is een typisch geval van oude film- en fotobeelden tegenover de gebruikelijke talking heads. Dat maakt het wat statisch, maar de schokkende inhoud is interessant genoeg om het boeiend te blijven vinden. Zeker de beschrijvingen van de uiteindelijke slachting zijn verschrikkelijk indrukwekkend. Ik had wel het gevoel dat Jim Jones toch niet helemaal duidelijk geanalyseerd werd. Ze hadden net een slag meer door kunnen dringen in het waarom deze man zo is geworden tot de maniak die hij uiteindelijk bleek te zijn.