The Central Park Five (2012)

Documentaire

geregisseerd door Ken Burns, Sarah Burns en David McMahon
met Angela Black, Calvin O. Butts III en Natalie Byfield

De documentaire vertelt het verhaal van de beruchte 'Central Park Jogger'-zaak, waarbij op 19 april 1989 Trisha Meili werd aangerand en verkracht in Central Park, New York. Door een stormloop van de media en een woedend publiek volgt er een snel oordeel van de politie, waarna vijf donkere en Latino tieners worden veroordeeld voor een gruwelijke misdaad die ze niet hebben begaan.

avatar van jarno1975
Trailer (Youtube HD)

Draait op het Toronto Film Festival.

avatar van Esp
Esp
Net toevallig de trailer gezien op IMDB, ziet er erg interessant uit.

Ook op IDFA!

Het meest schokkende aan dit alles is eigenlijk dat na de vrijlating nog steeds de DA en politiemensen roepen dat die jongens er iets mee te maken hebben, gewoon om hun eigen fout niet te durven toegeven

En van die proleten als Donald Trump ook weer met zn doodstraf .

Inhoudelijk natuurlijk een terecht punt dat gemaakt wordt door deze docu. Het probleem van dit genre is dat ik altijd het gevoel heb dat van die linkse geitewollensokkentypes die tegen strenger straffen zijn etc (zoals ondergetekende) dit als een warme douche van hun eigen gelijk zien, terwijl de telegraaf-onderbuik-geenstijlers zich niet interesseren in docu's als dit. Ergo - het heeft zo weinig zin. Met excuus voor alle clichees

Qua docu vind ik het veel te Amerikaans, alles is zo vreselijk voorspelbaar en uitgemolken dat je aan het lezen van de omschrijving hierboven egenlijk al genoeg hebt, de docu voegt weinig toe.

avatar van Banjo
wouterbosgra schreef:

O dat geloof ik gelijk wel!
maar toch wil ik het morgen even zien het is altijd wel interessant...

avatar van Insignificance
wouterbosgra schreef:

Voel me niet direct bij een van beide groepen horen, misschien dat dat de reden is dat dat punt me is ontgaan. Kreeg in ieder geval niet de indruk dat het de makers daar om te doen was. Dat heeft meer te maken met een rassenkwestie, verblinde politie en een ongenuanceerde media gekte die iedereen destijds heeft opgehitst. In dat licht moet je die opmerking van Trump zien, denk ik.

avatar van missl
Interessante docu over dwalingen in de rechtzaal. De vijf mannen komen aan het woord, evenals mensen die er destijds dichtbij stonden. Eng om te zien wat de kracht van de media is, plus aanklagers die verdachten willen veroordelen. Wel een puntje van kritiek: de film had veel korter kunnen duren, er werd veel herhaald.

Aardige documentaire over het bijzondere verhaal van 5 tieners die veroordeeld waren voor brute verkrachting van een jogger in Central Park. Die (inmiddels) mannen komen veel aan het woord en dit geeft de documentaire veel kracht bij. Het is bijzonder om ze te zien spreken over die avond/nacht en de manier waarop ze verhoord werden. Jammer genoeg duurt de documentaire best wel lang en dit zorgt ervoor dat het veel in herhaling valt. Toch heel interessant om dit verhaal eens gehoord te hebben.

avatar van Thomas83
Voor een documentaire die vrij simpel van opzet is met vooral veel interviews en wat archiefbeelden best aardig. Er wordt goed duidelijk gemaakt hoe politie en aanklagers de boel zo bespeelden dat ze konden vasthouden aan hun tunnelvisie. De betrokkenen hadden werkelijk geen idee van de ernst van de zaak en hun rechten. Pas toen het kwaad al was geschied.

Ook wordt het helder gemaakt hoe groot de druk op de zaak was. Die op de politie, op de vijf jongens en ook op dat ene jurylid dat de zaak nog lang ophoudt en scheef wordt aangekeken door de andere juryleden en uiteindelijk maar zwicht. Ongelofelijk dat wat van de verantwoordelijken voor de veroordeling van de vijf jongens, en velen met hen, maar blijven vasthouden aan hun geloof in de schuld van de jongens.

Op een gegeven moment is er zowel DNA-bewijs tegen iemand anders als een gedetailleerde en steekhoudende bekentenis van die persoon (een die er van die vijf jongens nooit bepaald is gekomen). Je krijgt een zaak amper mooier rond zou je denken. Maar op een of andere manier vinden die lui de bekentenissen van een stel vooral minderjarige jochies veel belangrijker. Walgelijk.

Wel jammer overigens dat een documentaire die volledig genoeg is om de grimmige context van New York in de jaren tachtig te schetsen wat makkelijk is over het daadwerkelijke gewelddadige gedrag van de jongens. Niet helemaal geloofwaardig hoe ze allemaal aan het begin vertellen bij die soort relletjes aanwezig te zijn geweest maar echt alleen toeschouwer zijn geweest. Ze hadden ook weg kunnen lopen. Vraag dan even door. Nu krijgt de docu toch onnodig een schijn van partijdigheid. Vrij laat in de docu wordt nog vermeld dat ze ergens iemand anders in elkaar aan het slaan waren of zo, maar op een vrij terloopse manier.

Ook wel krachtig trouwens hoe er op het einde nog aandacht is voor de consequenties van de veroordelingen van de vijf. De een moeite om aan een baan te komen, de ander gebrouilleerd met zijn vader tot diens dood, de ander weer met trauma's en nerveuze gewoontes als gevolg van het gevangenisleven, dat voor hen waarschijnlijk een absolute hel moet zijn geweest. 3.0*.