The War Room (1993)

Documentaire

geregisseerd door Chris Hegedus en D.A. Pennebaker
met James Carville, George Stephanopoulos en Heather Beckel

Een documentaire over de fascinerende verkiezingscampange van Bill Clinton tegen George Bush sr. Er wordt vooral gefocust op de 'spindoctors' van Clinton, George Stephanopoulos en James Carvile.

You can't fight in here...

This is the War Room!

avatar van Stephan
Interessante docu over spindoctor Carville en Stephanopoulos. Zeker de eerste is een gehaaide en je ziet hoe ze binnen de grenzen van het toelaatbare Clinton na een rampzalige start weer 'on track' kregen en hem de overwinning bezorgden.

Inderdaad boeiend. Wat een marketingapparaat zijn die verkiezingen daar toch, man man. Overigens geinig om te zien hoe die gehaaide Carville gewoon een relatie heeft met één van de spindoctors van Bush.. merkwaardig. Geeft al helemaal een beeld alsof het gewoon om een spelletje gaat.

George Stephanopoulos is overigens een bekende ochtendtv-presentator geworden in de VS.

avatar van Boomschors
Matige documentaire. Interessante personen en interessante gebeurtenissen, maar als docu onvoldoende. In feite is het niets meer dan een bundeling van historische beelden, met onprofessionele cameravoering, chaotische structuur (of beter gezegd, de afwezigheid van structuur) en bij tijd en wijle beroerde geluidskwaliteit. Inhoud is belangrijk, maar uitvoering zeker ook, en die is hier klaarblijkelijk genegeerd.

avatar van the new guy
Ik vond het een fantastische documentaire. Het is een verhaal dat zichzelf verteld. Wat het misschien nog beter zou maken, was een interview met de hoofdpersonen dat er tussendoor geknipt werd of iemand die de docu zou ondersteunen met een verhaal.

Nu was het af en toe lastig om the bigger picture te vatten. Gelukkig ben ik groot fan van The West Wing en herkende ik bekende situaties. Hoogtepunt voor mij was het telefoongesprek van Stephanopoulos met een medewerker van een andere democratische kandidaat. Dit gesprek zit letterlijk in The West Wing en gaf me als scene al kippenvel. Nu realiseer je je echt dat er iemand aan de andere kant zit die helemaal afgemaakt wordt.

Kortom, het kan beter, maar een absolute aanrader.