menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / Documentaires

zoeken in:
Die Lords of the Maffia documentaires zijn razend interresant. Die heb ik ook op dvd.

starbright boy (moderator)
Grote aanrader op Holland doc: Elke vrijdag is daar een documentaireklassieker te zien. Gisteren was dat Primary (1960) . Komende vrijdag From Mao to Mozart: Isaac Stern in China (1981) .

OP TV5Monde te zien geweest deze week (Nederlands ondertiteld)
Hopelijk volgt er ooit een herhaling.
Boeiend en schokkend.

YouTube - Documentaire Juin 1940, le grand chaos

Waarom zijn documentaires niet vaker in de bioscopen te zien?

Kan dit alleen maar onderstrepen! Alleen al afgelopen week zag ik vier verschillende documentaires: Povinnost / Confession, Herb & Dorothy, Marina Abramovic: The Artist Is Present en Pale Peko Bantu Mambo Ayikosake.

Waarom zijn documentaires niet vaker in de bioscopen te zien?

Makkelijke antwoord: omdat het zo gegroeid is dat documentaires in Nederland vaak vanuit bildungsideaal door de overheid, via de omroepen, gefinancierd en gedistribueerd worden.

Waarom dan? Misschien dat er vanuit het bildungs idee minder aandacht was voor de vorm, maar meer voor het idee (de boodschap) dat overgebracht diende te worden. Daarvoor was de televisie als massamedium uiterst geschikt.

De auteur stelt wel heel makkelijk dat er geen onderscheid bestaat (of zou moeten bestaan) tussen documentaire en fictie. De enige onderbouwing is dat ze in sommige hedendaagse art house moeilijk te onderscheiden zijn, en dat zowel fictie als docu aan de realiteit refereren door middel van esthetisering.

Ik ben het ermee mee eens dat er geen strikt onderscheid te maken valt. Ik zie documentaire film en fictie film namelijk als twee polen van een continu spectrum.Het zijn echter wel twee verschillende, historische gegroeide tradities met verschillende professionele praktijk, verschillende formele kenmerken en vaak verschillende doelen. In die zin bestaat het onderscheid wel.

Ik zie overigens wel een duidelijke opgang in het aantal bezoekers van documentaires. Zie de omvang van IDFA. Zie bijvoorbeeld ook hoe er in Forum Images in Groningen onlangs een documentaire programma is opgezet.

Verder vind ik (de auteur zal het met me eens zijn) dat documentaire net zo goed als fictiefilm of experimentele, avant-garde film in staat is om de de mens een andere, nieuwe kijk op de wereld te bieden, oftewel om een kunstzinnige ervaring te bieden. De hedendaagse documentaire waarin juist wel aandacht is voor de vorm, verdient het inderdaad om de best mogelijke vertoning te krijgen.

Tsja, je gaat naar de bioscoop voor film.
Een documentaire is meer iets voor op tv, vind ik. Al weet ik niet precies waar de grens ligt, zo heb ik eens een film op dvd gehuurd: Grizzly Man. En op het doosje stond: documentaire.
Dus ik vraag me af wat precies het verschil is tussen film en documentaires.

Jimmiie schreef:
Tsja, je gaat naar de bioscoop voor film.
Een documentaire is meer iets voor op tv, vind ik. Al weet ik niet precies waar de grens ligt, zo heb ik eens een film op dvd gehuurd: Grizzly Man. En op het doosje stond: documentaire.
Dus ik vraag me af wat precies het verschil is tussen film en documentaires.

Moeten we hier serieus op antwoorden?

'Grizzly Man' is een documentaire, dus een film.

Documentary film - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Van Dale schreef:
film (de; m; meervoud: films; verkleinwoord: filmpje)
 1   zeer dun laagje
 2   dunne, buigzame, doorzichtige stof bedekt met een lichtgevoelige laag
 3   het geheel van de op film (2) vastgelegde opnamen, als bewegende beelden geprojecteerd
Van Dale schreef:
do·cu·men·tai·re [dookuumanteːrə] (de; m; meervoud: documentaires)
 1   informatieve film

Ha, toch weer mensen aan het lachen gekregen zonder een grap te maken
Grizzly Man was trouwens wel een goede documentaire.
Geen goede film.

Je bedoelt dat een documentaire geen speelfilm is. Een film is het namelijk wel.

starbright boy (moderator)
Gratis en legaal documentaires kijken: Watch Free Movies and Documentaries Online | SnagFilms | Watch Free Movies and Documentaries Online | SnagFilms Zitten zeer interessante dingen tussen.

One United Power (Trailer)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=a3X_eZC9VA4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Zojuist bekeken, fijne documentaire met weinig woorden / veel beeld en muziek over graffiti-kunst (1up) in Berlijn. De camera gaat mee met deze bekladders die met een groep binnen een minuut of 2 een hele metro hebben beklad. Leuk om eens gezien te hebben in de categorie Exit Trought the giftshop / roadshop the antics. 4****

Gisteren in ForumImages in Groningen naar de film Kovasikajuttu/Punk Syndrome geweest. Een docu-film over een Finse punkband die bestaat uit vier mentaal gehandicapten. Een soort van Ex Drummer meets Young@Heart.

Na de film waren de bandleden (en de producer en begeleiders) aanwezig voor het beantwoorden van wat vragen. Vervolgens in het kader van Festival Eurosonic naar een optreden van deze helden geweest. Echt genoten van deze rasechte punkers. Tot mijn grote verbazing ben ik tot nu toe de enige die op deze geweldige docu-film heb gestemd. Belachelijk. Kijken deze docu mensen, hup.

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=xM58kP_JHkQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Ik wist niet echt waar ik dit kwijt moest dus hier dan maar:

Donderdag 24 Januari komt de docu No Burqas behind bars van de Zweedse Regisseur Nima Sarvestani op Canvas om 23h10. De film is hier nog niet op MM te vinden, dus langs deze weg.

Nima is de regisseur van I Was Worth 50 Sheeps (2011)

Een docureeks van Vlaamse bodem die vanaf deze week op Canvas te zien is.

De allerlaatste getuigen | Canvas

De laatste 3 jaar heeft de VRT mensen gezocht die nog konden getuigen over 'den grooten oorlog'. De getuigen in de video's hebben vaak de leeftijd van 100 jaar al bereikt. Lijkt me wel eens leuk om te zien.

Enkele interviews zijn de voorbije maanden al uitgelekt:
"die lelijke, smerige vluchtelingen"
Man kent zijn vader niet meer na 5 jaar oorlog
"Oorlog zou niet mogen bestaan"

Kent iemand toevallig een goede (mooie beelden, stijl van Planet Earth) docu over tornado's en andere extreme weersomstandigheden.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=BxywJRJVzJs

The Human Scale (2013) - vanaf 7 november in de bioscoop

Interessant betoog van Nederlandse regisseur Marc Schmidt over onder andere de journalistieke documentaire en de tegenwoordig nog maar zeldzaam te vinden auteursdocumentaire. Inhoud <--> Vorm.

New York Times over The Missing Picture, Manakamana, Stories We Tell en meer:
But documentary filmmakers, chafing at those rules, eager to broaden the variety of tools at their disposal and hoping to tell their stories to a wider audience, have been pushing aggressively at the boundaries of their genre. The traditional “A-roll, B-roll, talking heads” paradigm, influenced by journalism, is increasingly being challenged by experiments in which all of the standard features of the traditional documentary — like voice-over, music cues and narrative arcs based on real life — are being mutated or eschewed and devices from the world of fiction embraced.

In Film > Overige films > À la recherche du paradis perdu:

Waarom staat deze prachtige documentary film over het naturisme nog niet op moviemeter? Zie op imdb. À la recherche du paradis perdu (1993) - IMDb

kappeuter (crew)
Alittleromance

Omdat 'ie blijkbaar nog door niemand is toegevoegd...

Niet helemaal nieuw, maar dit is wel één van de beste die ik al gezien heb: interactieve websites die de scheidslijn tussen documentaire, fotoreportage en website doen vervagen.

Het gaat over de pest op Madagascar: black death.

Ben op zoek naar docu's over alternative gemeenschappen, "terug naar de natuur" "off the grid" "back to basics" "fringe societies" etc...

kappeuter (crew)
Documentaires om in juni voor thuis te blijven | Media | de Volkskrant

De Volkskrant selecteert elke maand documentaires op televisie en internet om voor thuis te blijven. Voor juni in de tiplijst: documentaires over Nobelprijswinnares Herta Müller en de drie NPO Doc themaweken: over eten, een ode aan de taxichauffeur en muzikale documentaires.

Dit is ook mijn tip:

Metaal en Melancholie (1994), het karaktervolle portret van taxichauffeurs in Lima waarmee Heddy Honigmann in 1993 doorbrak als documentairemaakster.

18 juni om 20.40 uur.

De laatste maanden toch heel wat docus gezien. Vaak ook om praktische redenen (zijn vaak niet al te lang, eerder 90 ipv 120 minuten EN Netflix heeft er ook een hoop), soms omdat ze in toplijsten genoemd werden, soms omdat het onderwerp me ook echt aansprak. Ondertussen herken ik zo'n drie grote groepen.

1. De inspirationele docu. Een wonderlijk verhaalt wordt met veel gevoel voor sentiment verteld, vaak met het gevoel dat het allemaal nog wat extra aangedikt is.
2. De pseudo-wetenschappelijke docu. Vaak met Amerikaanse wetenschappers, zo tussen de 50 en 60, wollen truien en ze houden er vaak ook wat aparte gedachten op na. Uiteraard is de wereld ook steeds tegen hen, vooral de corporaties zijn vaak kop van jut. Halve waarheden en slimme leugens vormen de basis voor deze docus.
3. De obsessieven. Eigenlijk gewoon Man Bijt Hond in docu-vorm. Pretendeert over bepaalde onderwerpen te gaan, maar ligt eigenlijk enkel obsessief gedrag en/of mensen uit en focust zich daar op.

De docus die daarwerkelijk een onderwerp met enig respect behandelen zijn uiterst zeldzaam. Ook vooral erg moeilijk te herkennen. Al meermaals voor iets gaan zitten waarvan ik dacht een serieus overzicht te krijgen, om dan na 15 minuten met één of ander wankel standpunt geconfronteerd te worden dat men in de rest van de docu probeert te onderbouwen. Tevergeefs.

Onderhond schreef:

2. De pseudo-wetenschappelijke docu. Vaak met Amerikaanse wetenschappers, zo tussen de 50 en 60, wollen truien en ze houden er vaak ook wat aparte gedachten op na. Uiteraard is de wereld ook steeds tegen hen, vooral de corporaties zijn vaak kop van jut. Halve waarheden en slimme leugens vormen de basis voor deze docus.

Halve waarheden en slimme leugens zijn ook de basis van vele corporaties

Maar dat maakt de documakers natuurlijk geen haar beter dan de corporaties. Ik ben trouwens geen #brand fanboy, vind het gewoon jammer dat er in veel docus te weinig afstand is tussen maker en onderwerp, waardoor enige vorm van objectiviteit meteen uit het raam kan. En dan zit je vaak maar naar een opinie te kijken zonder de mogelijkheid tot dialoog, vind ik niet zo interessant.

kappeuter (crew)
Pathé brengt documentaire over Spinoza uit | NU

Bioscoopketen Pathé gaat een documentaire over de filosoof Spinoza uitbrengen. De film Spinoza, een vrije denker is vanaf 17 september in dertien theaters van het concern te zien.

kappeuter (crew)
Dat kan korter - VPRO Cinema Special

Veel documentaires duren op festivals en in de bioscoop anderhalf uur, en op televisie maar een uur of vijftig minuten. Hoe gaat dat inkorten in zijn werk? ‘Als je hele scènes kunt schrappen, ben je sneller klaar.’

Interessant artikel uit VPRO-gids. Ik blijf het wel een kwalijke zaak vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:29 uur

geplaatst: vandaag om 06:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.