menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / Documentaires

zoeken in:
avatar van danuz
Precies, men heeft over het algemeen een (te) beperkt idee over docu's. Niet dat ik iets tegen talking head heb overigens, integendeel.

avatar van Onderhond
Komt toch omdat de "bekende" en hooggenoteerde namen niet echt aansporen om verder te zoeken in het genre. Van Fog of War tot King of Kong tot Fahrenheit 9/11 tot Etre Et Avoir, het wil niet echt lukken.

De beste docu die ik uiteindelijk nog gezien heb kwam van een MM user (Chandmani Sum).

avatar van danuz
Chandiman Sum is inderdaad een voorbeeld van experimenteel documentaires

Maargoed: Ontopic!

avatar van McSavah
Vind vooral die documentaires met elementen van fictie interessant (of fictie met documentaire elementen), zoals recent werk van Zhangke of mijn favoriet Seidl. Ben dan ook behoorlijk benieuwd naar Kiarostami, die in veel van zijn films zo'n mengsel schijnt te maken. Maar ook de docu's van Louis Theroux probeer ik altijd te kijken, al zijn die dus 'filmisch' niet interessant.

avatar van Onderhond
danuz schreef:
Maargoed: Ontopic!

Jammer, want met een paar goeie pointers kan ik misschien een paar goeie docus aanhalen in hetzelfde topic volgend jaar MM schiet voor mij gewoon een beetje tekort in het aanreiken van goeie docus, misschien is er nog wel een geweldig verborgen filmsegment wat systematisch aan mij voorbijgaat.

Opvallend trouwens dat ik fake docus als 24 City dan wel weer beter weet te appreciëren.

avatar van McSavah
I Wish I Knew zal je vast ook wel bevallen, ademt diezelfde sfeer van 24 City uit.

Mit Verlust Ist zu Rechnen zouden ook wat mensen moeten zien, aandoenlijke maar ook superkomische documentaire. Waarschijnlijk niet echt iets voor jou (Onderhond), want het lijkt een beetje op van die grauwe Oostblok cinema

avatar van Onderhond
McSavah schreef:
I Wish I Knew zal je vast ook wel bevallen, ademt diezelfde sfeer van 24 City uit.

Die ligt hier al een tijdje ... net als een onoverkomelijke stapel andere films

avatar van Fikret8
Ik heb eigenlijk in 2011 maar 1 film ontdekt waar ik echt van omgeblazen werd, dat is Five Graves to Cairo. Verder heb ik het idee dat ik alle goede films wel zo'n beetje heb gezien en dat er nog weinig echte absolute parels te ontdekken valt waar ik 5 sterren voor uit zou delen.

avatar van danuz
Onderhond schreef:
(quote)

Jammer, want met een paar goeie pointers kan ik misschien een paar goeie docus aanhalen in hetzelfde topic volgend jaar MM schiet voor mij gewoon een beetje tekort in het aanreiken van goeie docus, misschien is er nog wel een geweldig verborgen filmsegment wat systematisch aan mij voorbijgaat.

Opvallend trouwens dat ik fake docus als 24 City dan wel weer beter weet te appreciëren.

Ik durf jou dus echt geen documentaires aan te raden he!

avatar van Verhoeven
Onderhond schreef:
Jammer, want met een paar goeie pointers kan ik misschien een paar goeie docus aanhalen in hetzelfde topic volgend jaar MM schiet voor mij gewoon een beetje tekort in het aanreiken van goeie docus, misschien is er nog wel een geweldig verborgen filmsegment wat systematisch aan mij voorbijgaat.

Opvallend trouwens dat ik fake docus als 24 City dan wel weer beter weet te appreciëren.
Misschien moet je zelf eens op zoek gaan. Een poging:

Er zijn altijd cineasten geweest die op verschillende manieren hebben geprobeert 'waarheid' op celluliod vast te leggen, of ze het nu documentaire, non-fictie, Kino-Pravda, Cinéma Vérité of Direct Cinema noemden.

Documentaires kunnen propagandastich, educatief, lyrisch, experimenteel, subjectief en objectief zijn. Veel documentaires proberen het publiek te overtuigen door feiten zorgvuldig te selecteren en te presenteren of willen mensen bewustmaken van bepaalde verderfelijke maatschappelijke omstandigheden. Documentarisme moeten niet worden verward met de propagandafilm, waarbij de werkelijkheid vaak wordt verdraaid.

De term werd voor het eerst gebruikt door John Grierson voor Robert Flaherty's Moana (1926). Grierson, de grote kracht achter het Britse documentarisme in de jaren 30, definineerde de documentaire als ''een creative benadering van de actualiteit''. Men begon documentaires pas na de Russische Revolutie (1917) serieus te nemen, toen propagandafilms over dit enorme land werden verspreid om mensen te bekeren tot het bolsjewisme. Heel anders waren Flaherty's etnologische documentaires zoals Nanook of the North (1922), hoewel hij het Inuitgezin zover kreeg dat het voor de camera enkele scenes naspeelde. Flaherty's invloed op de documentaire is merkbaar in de films Grass (1925) en Chang (1927) van Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack.

Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog begonnen documentairemakers meer propagandafilms te maken. Na de oorlog nam het aantal documentaire films in het Westen echter af en werd hun rol door televisiedocumentaires overgenomen. Toch onstond in Engeland in de jaren 50 de zogenoemde Free Cinema, een serie objectieve korte films die meestal over mensen uit de arbeidersklasse gingen. In Frankrijk maakte Alain Resnais een aantal opmerkelijke korte films waaronder Nuit et Brouillard (1955), zijn verbijsterende film over naziconcentratiekampen, waarin zwart-witmateriaal wordt afgewisseld met eigentijdse filmopnamen in kleur.

De film van Resnais behoort tot het genre dat historische gebeurtenissen onderzoekt. Hiertoe behoren films als Marcel Ophüls' The Sorrow and the Pity (1969), een portret van Frankrik onder Duitse bezetting, en Claude Lanzmanns Shoah (1985) over de Holocaust. The Thin Blue Line (1988), een mordzaak uit 1967, zorgde er mede voor dat een onschuldig man de dodencel kon verlaten.

De basis van Cinéma Vérité in Frankrijk, opgericht door Jean Rouch en Chris Marker, en van Direct Cinema in Amerika, opgericht door de gebroeders Albert en David Maysles, Richard Leacook en Fred Wiseman, was dat de camera menselijk gedrag zo discreet mogenlijk dient te registreren. Dit werd mogelijk gemaakt door de uitvinding van een lichtgewicht 16mm-handcamera, die kon worden gesynchroni-seerd met een geruisloze recorder. Deze soort documentaire films werd nagebootst in semidocumentaires en komische pseudo-documentaires. Alle documentaires genres werden begin 21e eeuw nieuw leven inge-blazen toen Michael Moores persoonlijke exposés het grote publiek bereikten.

avatar van Onderhond
Verhoeven schreef:
Veel documentaires proberen het publiek te overtuigen door feiten zorgvuldig te selecteren en te presenteren of willen mensen bewustmaken van bepaalde verderfelijke maatschappelijke omstandigheden.

Het is dit dus wat mij compleet niet interesseert. Ook die "zorgvuldige selectie" (perfect verwoord) stemt mij vaak redelijk skeptisch.

Meneer Bungel
Daar kan je dan toch mooi je eigen mening op loslaten? En je hebt toch ook minstens wel eens één goede docu gezien, hoop ik (om maar te zeggen dat niet alle docu's zo 'hoogdravend' - hoeven te - zijn) ?

avatar van Onderhond
Je eigen mening op loslaten is weinig boeiend op onvolledige informatie, net omdat er aspecten zijn die niet naar voren komen. Daar kan je je dan wel over gaan inlezen, maar daarmee verliest een docu wel aan nut, kan je beter gewoon beginnen met inlezen.

Verder scoren docus niet hoger dan 3.5*, voor iets wat dan het beste in z'n genre moet zijn vind ik dat te laag om er verder nog actief naar op zoek te gaan. Probleempje is misschien ook dat de meeste docus over onderwerken gaan die mij in de basis al niet echt liggen of boeien.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik kan me grotendeels aansluiten bij de bezwaren die Onderhond schetst - dat mag ook wel eens gezegd dat we het eens zijn, dus ik denk, ik post 't eens.

Een documentaire maker is vooraf altijd al bekend met zijn onderwerp of zijn/haar hart ligt bij die materie (ga ik vanuit - er zullen uitzonderingen zijn) en daar gaat het wellicht al mis, Ik denk dat als een groep documentaire makers een opdracht krijgt waar ze niks van weten een heel andere docu maken dan als hun hart er wel ligt. Als ik geïnfomeerd wil worden is een docu wel het laatste dat ik zou raadplegen.

Kan deze discussie trouwens weg uit dit topic - ik denk de hele tijd dat jullie een ontdekking hebben gedaan als ik het in Mijn Updates zie staan .... hier bijvoorbeeld.

avatar van otherfool
Hierbij aansluitend: een paar dagen terug een aardig gesprek van meisje Bunskoek met Steve James (regisseur van oa Hoop Dreams (1994) over het documentaire maken tijdens het IDFA gezien:

Holland Doc - VPRO Special: IDFA 3D, Steve James - hollanddoc.nl

Meneer Bungel
@ OH (en MR) Dat laatste zal inderdaad lastig zijn, maar je kan het met keywords via Imdb proberen en daar de docu's uit vissen. Zoiets, misschien? Al heb ik geen idee of en waar je deze zou kunnen zien...

avatar van Verhoeven
Parels voor de zwijnen.

avatar van Onderhond
Met die houding ga je in ieder geval geen zieltjes winnen ...

avatar van danuz
otherfool schreef:
Hierbij aansluitend: een paar dagen terug een aardig gesprek van meisje Bunskoek met Steve James (regisseur van oa Hoop Dreams (1994) over het documentaire maken tijdens het IDFA gezien:

Holland Doc - VPRO Special: IDFA 3D, Steve James - hollanddoc.nl

Thanks!

avatar van MennoK
Laatst `Exit through the giftshop` gezien, interessante docu als je t mij vraagt.

avatar van Mr Thee
Heeft iemand een mening over Mads Brügger's The Ambassador dan wel de docu Enjoy Poverty van Renzo Martens? (zelf beide niet gezien) Is het gewoon goedkoop vermaak of ...?

***
Aanraders:
900 dagen (over beleg van Leningrad),
The Cove (dolfijnenslachtingen Japan),
Grizzly Man (van de legendarische Werner Herzog),
Die Frau mit Den 5 Elefanten (beetje zitvlees voor nodig, boeiend verhaal over Oekraïnse vrouw die terugkeert na WOII uit Duitsland),
El sicario Room (veel zitvlees voor nodig ondanks boeiende verhaal, MM-comments op deze docu zeggen genoeg: als het onderwerp je boeit in ieder geval de moeite waard).

avatar van Verhoeven
The Ambassador en The Cove (nog) niet gezien en over 'Enjoy Poverty' deel ik de mening van gebruiker Mug. Maar goed om te zien dat je twee redelijk onbekende documentaires hier tipt. Die Frau mit den 5 Elefanten en El Sicario: Room 164. Die laatste is een confrontatie met het ultieme kwaad in deze wereld - met een verlossend einde - waar een heleboel mensen geen zin in hebben. Vandaar ook dat nutteloze commentaar. Zijn dit trouwens de enige documentaires die je tot nu toe gezien hebt?

avatar van Mr Thee
Verhoeven schreef:
The Ambassador en The Cove (nog) niet gezien en over 'Enjoy Poverty' deel ik de mening van gebruiker Mug. Maar goed om te zien dat je twee redelijk onbekende documentaires hier tipt. Die Frau mit den 5 Elefanten en El Sicario: Room 164. Die laatste is een confrontatie met het ultieme kwaad in deze wereld - met een verlossend einde - waar een heleboel mensen geen zin in hebben. Vandaar ook dat nutteloze commentaar. Zijn dit trouwens de enige documentaires die je tot nu toe gezien hebt?


Neen niet de enige uiteraard (als ik er verder over denk "komt er natuurlijk altijd wel eentje boven").

Pas op IFFR ook le Duch gezien. Wel aardig (qua inhoud) vond ik deze nu ik wel geïnteresseerd ben in Rode Khmer/ Cambodja kwestie. Qua opzet is ie niet heel bijzonder.

Verder ook daar Way of passion gezien. Vele mensen vonden Way of passion prachtig. Ik vond het "de moeite waard"(een klein drietje), want wel wat saai. Onderwerp (katholicisme/ processie) sprak me dan ook niet heel erg aan...

'K struin ondertussen MM af naar nieuwe (docu) tips!

avatar van Mug
Mug
Veel ideeën kun je natuurlijk al op doen via dit topic. Anders struin de prijswinnaars van gerenommeerde documentaire-festivals eens af.

avatar van Freud
Mr Thee schreef:
Heeft iemand een mening over Mads Brügger's The Ambassador dan wel de docu Enjoy Poverty van Renzo Martens? (zelf beide niet gezien) Is het gewoon goedkoop vermaak of ...?


Enjoy Poverty is een controversiële film om de controversie - maar hoe je er ook over denkt, het is een interessante kijkervaring. Ofwel erger je je blauw, en heb je een fascinerende documentaire gezien over een arrogante eikel, ofwel vind je het fantastisch wat hij doet en krijg je een andere kijk op een hele hoop globale problemen. Ofwel, meest waarschijnlijke natuurlijk, een combinatie van beide en weet je gewoon niet meer wat je er mee moet beginnen - maar heb je wel voer meegekregen voor een boeiende interne tweestrijd

avatar van Mr Thee
dank voor feedback over Enjoy poverty.

volgende docs zijn ook in meer en mindere mate aan te raden:
- the two escobars (aanrader; zeker voor voetballiefhebbers, die het colombiaans team uit begin jaren 90 herinneren),
- zeitgeist (tenminste eentje leuk om te zien, je wordt ze wel beu meen ik...).

avatar van kos
kos
Mr Thee schreef:
Heeft iemand een mening over Mads Brügger's The Ambassador dan wel de docu Enjoy Poverty van Renzo Martens? (zelf beide niet gezien) Is het gewoon goedkoop vermaak of ...?



Eh nee, beide uitstekend.

*South of the Border South of the Border

*Manufacturing Consent Manufacturing Consent

*Style Wars Style Wars

Ik heb gisteren de documentaire Swansea Love Story gezien. Dit was een reportage over 2 heroineverslaafden uit de stad Swansea in Wales waar veel jeugd werkeloos is en een groot deel verslaafd aan heroine. Erg heftig allemaal.

Children Underground is ook een vrij heftige documentaire over straatkinderen in Roemenie die verslaafd zijn aan lijm.

Beide zijn documentaires die je erna nog wel even moet verwerken.

avatar van ASman
Enkele interessante docu's voor hen die wel geïnteresseerd zijn in georganiseerde misdaad.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=UuONJ6fQ9bU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.




Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=1w8zME-uDtw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Je kan ook episodes van Lords Of The Mafia vinden en van de Gangland-serie.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:35 uur

geplaatst: vandaag om 00:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.