menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / Documentaires

zoeken in:
Menni
Onderhond schreef:
Wat mij betreft redelijk terecht een ondergeschoven kindje.

Knul, dan ga 's naar het IDFA ofzo, in plaats van maar wéér eens een complete respectabele wereld waar je duidelijk geen kaas van hebt gegeten, te bestoken met onzinnige verwijten over audivisublabla.

Ja, ik zal eens helemaal naar Amsterdam gaan reizen om me te gaan verdiepen in een tak van de cinema waarin ik nog geen enkele goeie film heb gezien

In plaats van weer eens een grote bek op te zetten ...

Enlighten me . Ik zeg niet gauw nee tegen tips, dus laat ze maar komen.

Mug
xgogax schreef:
(quote)
Wat is dit dan?

http://www.moviemeter.nl/forum/18/3075

Deelforum Toplijsten en favorieten. Aldaar kun je je lijstje kwijt.
Dit nieuwe deelforum, Genres en Landen, is meer bedoeld om verschillende filmgenres en filmlanden te bediscussieren.
Een gemakkelijkere scheidslijn voor hen die willen discussieren en hen die gewoon hun favoriet kenbaar willen maken.
[trouwens, zoveel was er ook niet eens gepost aldaar ]

djelle
kos schreef:
Dat snap ik dus niet. Een natuurdocumentaire is net zo min fictie als een Bush-documentaire.
Ik heb me laten wijsmaken dat La Marche de l'Empereur met sprekende pinguins was. Dat is dus niet zo?

kos
Dat is a) een slecht voorbeeld en b) spreken ze niet echt nee. .

kos
Of eigenlijk is dat juist een goed voorbeeld, ook natuurdocumentaires zijn dus onderhevig aan subjectiviteit en interpretatie.

djelle
Mjah, maar natuur is realiteit, en in docu's geven ze dito info mee. Mocht dat nu gemixt zijn (zoals ik dacht bij deze) met fictieve elementen (bv sprekende pinguins) en een mooie visuele vormgeving zou me dat vlugger kunnen aanspreken dan pure documentaire.

Tja, documantaires. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze hier op de site staan. Niet dat ze niet leuk zijn (eigenlijk kijk ik ze nooit), maar ze zijn toch wel duidelijk anders dan alle andere genres. Er zijn ook maar weinig documentaires die me echt aanspreken. Alleen die over dieren gaan eigenlijk. Van die Moore hoef ik bijvoorbeeld al niks te zien.

Kan je ook wel op discovery zien. Wat is eigenlijk de norm hier voor een docu dat hij op de site mag?

kos
Een biosrelease is over het algemeen een duidelijk criterium.

Mug
Als deze een release krijgt, of gedraaid heeft op een (gerenommeerd) filmfestival, langer is dan 45 minuten, etcetera.

Een discovery channel 'filmpje' zit veelal anders in elkaar dan een 'gerealesede' natuur-documentaire-film.

"documentaires zijn toch wel duidelijk anders dan alle andere genres"
Leuk, dit soort one-liners. Waarom dan? Veel 'popcorn-documentaires' hebben fictieve kenmerken.

Maar ze hebben bijvoorbeeld geen acteurs op de eerste plaats. En dat is toch wel een van de dingen die wat mij betrefd bij films horen.

Mug
Ik heb genoeg films gezien waar bekende mensen zichzelf 'spelen'...
Er zijn genoeg popcorn-documentaires waar in geacteerd wordt (veelal door reconstructies, of helemaal: Einstein's Brain, alhoewel ik dat niet met 100% zekerheid durf te beweren). Of documentaires die gaan over acteren (Looking for Richard bijvoorbeeld). Of film (Lost in La Mancha).

Menni
Onderhond schreef:
Ja, ik zal eens helemaal naar Amsterdam gaan reizen om me te gaan verdiepen in een tak van de cinema waarin ik nog geen enkele goeie film heb gezien

Waarin je je voor geen meter hebt verdiept en dus gewoon geen conclusies over moet trekken. Geblaat goedpraten met nog even een snel toegevoegd 'kom maar met tips' is zo doorzichtig als de slechtste docu. Idem zelfverklaard (oh, hoe nobel) disrespect bij het zoveelste dat net niet in je nauwe straatje past.

Mug schreef:
Ik heb genoeg films gezien waar bekende mensen zichzelf 'spelen'...
Er zijn genoeg popcorn-documentaires waar in geacteerd wordt (veelal door reconstructies, of helemaal: Einstein's Brain, alhoewel ik dat niet met 100% zekerheid durf te beweren). Of documentaires die gaan over acteren (Looking for Richard bijvoorbeeld). Of film (Lost in La Mancha).

Ik blijf het anders vinden. Maar misschien kan ik beter eens wat documentaires kijken, dan spreken we verder.

Menni schreef:
Waarin je je voor geen meter hebt verdiept en dus gewoon geen conclusies over moet trekken. Geblaat goedpraten met nog even een snel toegevoegd 'kom maar met tips' is zo doorzichtig als de slechtste docu. Idem zelfverklaard (oh, hoe nobel) disrespect bij het zoveelste dat net niet in je nauwe straatje past.

Dank voor je tips

Uit dit naast de kwestie gelul blijkt ook alleen maar dat je niks zinnigs aan mij weet aan te raden. Niet verwonderlijks verder, alleen de manier is best aandoenlijk.

Onderhond schreef:
Enlighten me . Ik zeg niet gauw nee tegen tips, dus laat ze maar komen.

Touching the Void

Dank . Zal er binnekort eens achteraan gaan. Heb hier nog Le Peuple Migrateur liggen ook, dus kan er een minimarathon van maken

Mug schreef:
Is de documentaire wel een echt filmgenre? Een aardige discussie lijkt me.

Documentaires in hun zuiverste vorm wellicht niet, maar ik ken toch enkele gevallen waar documentaires aan de basis lagen van een nieuw filmgenre. Bv. Africa Addio en de Mondo Cane reeks hebben veel invloed gehad op Italiaanse horrorcinema en uiteindelijk wel een nieuw genre gecreëerd, zijnde de kannibalenfilm. Hoewel sommige bronnen beweren dat de Italiaanse kannibalenfilm uit het niets is ontstaan, ben ik eerder geneigd te zeggen dat het een (late) opvolger is van de mondo.

In Overigen > Algemeen > documentaires:

heeft iemand een tip voor een nieuwsgroep of site waar veel documentaires te vinden zijn?

Goede documentaire:

"Nuit Et Brouillard"

Director:Alain Resnais

Writer:Jean Cayrol

Release Date:21 October 1960 (Finland)
more
Genre:Documentary / Short more
Plot Summary:One of the most vivid depictions of the horrors of Nazi Concentration Camps. Filmed in 1955 at the post-war site of Auschwitz... more
Plot Keywords:Auschwitz / Concentration Camp / Holocaust / Narration / Poland more
Awards:1 win & 1 nomination more
User Comments:Insanity more

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://ia.ec.imdb.com/media/imdb/01/I/91/88/33m.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

starbright boy (moderator)

neo (crew)
kos schreef:
Of eigenlijk is dat juist een goed voorbeeld, ook natuurdocumentaires zijn dus onderhevig aan subjectiviteit en interpretatie.

Klopt. Wat je ook veel ziet is dat de natuurdocumentairemakers een bepaald dier menselijker proberen te maken. Dat kan al heel simpel door een hoeveelheid materiaal op de juiste manier te monteren.

The History of Football box bevat prachtige documentaires over de mooiste sport ter wereld.

Heb onlangs ook the documentaire "Mafia" van the National Geographic Channel gekocht in de FRS.

De 2 documentaires van Johan Cruijff: Nummer 14, En Un Momento Dado.

When whe where Kings.

Walking with Dinosaurs.

En tal van anderere BBC docu´s zoals o.a. "Space" die je op youtube kunt kijken.

606
maffia documentaires 2 heb ik zelf in mijn bezit

met echte beelden en foto's

de kei harde realiteit van de maffia

super spannend en zee interessant

Ik moet zeggen dat ik door de jaren heen zeer veel interessante en uiterst poëtische ervaringen heb opgedaan binnen het genre documentaire. Zo zend Het uur van de Wolf vaak prachtige documentaires uit, maar ook de VPRO en andere zenders weten me vaak iets heel moois voor te schotelen (zoals laatst die documentaire over de oorsprong van AIDS of gister nog over hoe kleine beestjes op water kunnen lopen: prachtige documentaires met schitterende beelden en geweldig gebruik van muziek tot sfeermaker!). Het programma Reportage heeft uiterst interessante en soms aangrijpende documentaires, vaak over de zelfkant van het bestaan, of in ieder geval over bizarre en/of bijzondere onderwerpen.

Of het nu minder dan film is: moet zeggen dat ik ze vaak juist erg mooi gefilmd vind.
Neem nu een documentaire als Searching for the Wrong-Eyed Jesus of War Photographer. Indringende en fascinerende onderwerpen, die met een geniaal oog voor cinematografie gefilmd zijn. Doen wat mij betreft absoluut niet onder voor menig film. Muziekaal is het soms ook echt genieten. Veel gebruik van klassieke muziek die perfect een bepaalde sfeer ondersteunen, bijvoorbeeld. Het laat vaak een mooie kijk op de wereld zien/voelen.

Documentaire is een uiterst boeiende vorm van cinema, je moet alleen wel goed zoeken. De mensen als Michael Moore geven er een populaire twist aan, maar raken vaak het cinematische aspect uit het oog kwijt. Maargoed, dat doen in mijn ogen ook tal en tal en tal van films. Net als films me soms totaal niet boeien kunnen documentaires dat ook niet doen. Er zitten mooie en minder mooie tussen.

Een nieuwe wereld kunnen ze zeker openen, en vaak staan ze door gebruik van muziek en manier van monteren ver buiten de ‘realiteit’.

Dan nog een korte lijst met, in mijn ogen, geniale documentaires (allen geven ze een prachtige kijk op de wereld, die verder gaat dan een constatering, maar echt een eigen gevoel meegeven, een heel cinematische wereld eigenlijk):

- Blue(Derek Jarman): Alhoewel hierover te twisten valt of het een documentaire is, vind het zelf meer een speelfilm. De geluidstrack is zo geanceneerd dat er nauwelijks nog van documentaire gesproken kan worden.
- The Devil and Daniel Johnston(Jeff Feuerzeig): Een prachtige kijk in het leven van een van de beste song-writers.
- Dokfa Nai Meuman (Apichatpong Weerasethakul): Half-geanceneerde documentaire. Geeft een uiterst boeiende kijk in de cultuur van Thailand.
- Long Gone (Jack Cahill en David Eberhardt): Prachtig gestileerde rauwe documentaire over het leven van nomadische zwervers die, onder begeleiding van Tom Waits’ muziek, Amerika rondtrekken.
- Paradise Lost (Joe Berlinger en Bruce Sinofsky): Erg informatief, maar ook aangrijpende kijk op een bepaalde kant van Amerika. Verrot, kapot en absurde documentaire over een moordzaak.
- Sans Soleil (Chris Marker): Travelogue van Chris Marker die zijn visie op de wereld om zich heen geeft, in een bedwelmende documentaire. Zit voor mij op de rand tussen documentaire en drama.
- Searching for the Wrong-Eye... (Andrew Douglas): prachtige documentaire over een zoektoch naar ‘de ziel’ van Het Zuiden, waar koste nog moeite wordt gespaard om prachtige shots (en muziek) op beeld te toveren.
- War Photographer(Christian Frei): documentaire over de heer Nachtwey, de prijswinnende oorlogsfotograaf. De docu wist me meer te boeien dan het werk van de beste man zelf. Het wist dus echt iets extra’s toe te voegen, en me ook echt diep te ontroeren. Een boeiende en emotionerende inkijk in de ziel van een man.

Dit is natuurlijk maar een kleine greep uit de vele documentaires die ik gezien heb. Ik vind het een haast onderschat genre, dat veel kunstwerken kent en zo vaak het informatieve karakter oversteigt.

Gisteren is overigens het Docville-festival in Leuven van start gegaan, al een paar jaar bieden zij een heel goede selectie aan actuele documentaires. www.docville.be[/url]

In het programma zitten onder ander:

4 Elements
The Film Is not yet Rated
Jesus Camp
Manufactured Landscapes
Dixie Chicks: Shut Up & Sing
Ghosts of Cité Soleil
To Walk Again
Forever
Invisibles
The Monastery: Mr. Vig and the Nun
Wordplay
Iraq for Sale: The War Profiteers
The Aristocrats

Ik zoek documentaires die gaan over horror films of cult films zoals bvb;

Flesh and Blood: The Hammer Heritage of Horror ,
Going to Pieces: The Rise and Fall of the Slasher Film,
Stephen King's This is horror.

Als iemand nog meet titels weet!

Kijk ook met ongeduld uit naar Grindhouse Glory maar deze is nog in de maak.

Bedankt alvast!

Mr Confused schreef:
Ik zoek documentaires die gaan over horror films of cult films...
!

Document Of The Dead

Gast
geplaatst: vandaag om 12:25 uur

geplaatst: vandaag om 12:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.