Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (2019)

Documentaire
235 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Joe Berlinger
met Ted Bundy, Hugh Aynesworth en Stephen Michaud

Documentaire over seriemoordenaar Ted Bundy, die in 2019 precies dertig jaar geleden is geëxecuteerd voor drie moorden uit de jaren zeventig. Er wordt echter gedacht dat Bundy tientallen moorden op zijn geweten heeft. In de documentaire zijn de laatste dagen van de seriemoordenaar te zien. Er zijn beeld- en geluidsopnames te zien en te horen uit de periode waarin Bundy in de dodencel zat, terwijl hij wachtte op de doodstraf.

avatar van Shaky
Redelijke documentaire over één van de bekendste seriemoordenaars uit de moderne geschiedenis. De serie is gebaseerd op 100 uur bandmateriaal vol met gesprekken tussen Bundy en een journalist. Het grootste gemis in de serie is het niet inzetten van meer van die gesprekken. We horen slechts sporadisch wat stukken en verder is het vooral een standaard documentaire met beelden en informatie die al jaren bekend is en al veel vaker gebruikt is.

Jammer, gemiste kans zeker omdat de show veel bombarie gemaakt heeft vooraf met 'al het geluidsmateriaal dat er is' om het vervolgens amper in de serie te verwerken.

Het onderwerp is en blijft enorm interessant en daarom kan ik nog wel een 7 kwijt voor de documentaire, maar ik heb niets nieuws gezien.

Even opnieuw:

Sensatiebeluste chocodoc over een van amerika’a lievelingetjes ted bundy. Al bundy is trouwens vernoemd naar ene king kong bundy. Een ouwe knar die vaak een pak rammel kreeg van andre the giant.

Je wordt door de cover gelokt met de belofte van ‘nieuwe inzichten’. Maar dat valt bijzonder tegen. Gewoon weer ouwe meuk dat je allang kende van die ouwe ted bundy film uit 02. Die echter heel wat beter was. Nu in een fout 70’s shockdoc ‘killing of america’-stijltje.

Wel beangstigend dat die usa rednecks staan te juichen bij de executie in florida. Of dat die redneck jongedames gaan zitten bij het proces puur voor de kick.

Vreselijk land dat usa.

avatar van Elchapo
Mooie docu over één van de meest gestoorde seriemoordenaars van Amerika.Het is mij nogmaals volkomen duidelijk dat deze 'mensen' niet te genezen zijn en een gevaar voor de mensheid......36 (!!!!!!!!!) jonge vrouwen heeft deze freak vermoord.volkomen terecht veroordeeld tot de doodstraf,die eigenlijk in elk land ter wereld nog uitgevoerd zou moeten worden.alleen dat is gerechtigheid........3.5 stars.

avatar van richiedoom
Ik ben enorm nieuwsgierig naar deze docu maar ik lees toch wat gemixte reacties...
Is dit een aanrader als je nog bijna niets weet van Ted Bundy (behalve dat het een seriemoordenaar was)?

avatar van Bob Gray
richiedoom schreef:

Als je niet heel bekend bent met Ted Bundy is het een mooi gemaakte en interessante docu.

mikey schreef:
Even opnieuw:

Vreselijk land dat usa.

Ook beangstigend dat zoveel vrouwen (en mannen?) helemaal gek waren van die Ted Bundy. Hoe gek (of is het naïef) kun je zijn. Nu is dit wel niet eigen aan de VS. In België hadden we ook de serie 'De Kroongetuigen' en daar zag je dat die psychopaten ook regelmatig fanmail kregen. Die vrouwen mochten die gekken zelfs in de gevangenis opzoeken. Zelfs Dutroux heeft fanmail gehad. Een beetje ziek.

Nu ben ikzelf nog redelijk jong en heb ik de hele hysterie rond Ted Bundy niet meegemaakt. Ik weet enkel dat het een bekende seriemoordenaar is. Ik ga deze documentaire dus zeker bekijken.

NRT schreef:
Ook beangstigend dat zoveel vrouwen (en mannen?) helemaal gek waren van die Ted Bundy. Hoe gek (of is het naïef) kun je zijn. Nu is dit wel niet eigen aan de VS. In België hadden we ook de serie 'De Kroongetuigen' en daar zag je dat die psychopaten ook regelmatig fanmail kregen. .
Gaat niet over fanmail maar over vrouwen die als thrill seekers bij het proces gaan zitten, voor de kick.

mikey schreef:
Gaat niet over fanmil maar over vrouwen die als thrill seekers bij het proces gaan zitten, voor de kick.

Ik heb het in dit geval over de serie 'De Kroongetuigen'. Ik vergelijk het gewoon met elkaar. In mijn ogen blijft het even bizar en gestoord om dit te doen.

NRT schreef:
Dat ken ik niet. Fanmail wordt gestuurd, door de jaren heen, door mensen die een brief schrijven. Hier zie je een amerikaanse hype van een rechtzaak dat talloze dagjesmensen oplevert. In dit geval dames die dan voor de tv verkondigen hoe 'bang' ze waren om in dezelfde ruimte met het monster te zitten.

avatar van bjerik76
dit had veel korter gekund,
er zaten veel ( overbodige) langdradige stukken in die de aandacht hier enorm verminderde.

avatar van Ebenezer Scrooge
Weinig opzienbarends in deze 4-delige documentaire over een van 's werelds beroemdste seriemoordenaars Ted Bundy. Op zoek naar antwoorden zit men op een gegeven moment in de jeugdjaren van Bundy te graven en wordt er onder andere gesuggereerd dat hij als kind slaag kreeg van zijn ouwe, maar Bundy ontkent dit ten stelligste en zegt dat hij een prima jeugd heeft gehad en dat het allemaal psychologische lulkoek is. En daar is dan de kous mee af.
Enkel het vierde deel vond ik nog wel interessant: het live op tv uitgezonden proces waarin Bundy eigen advocaat speelt. Zo zien we hem onder meer een getuige verhoren die moet omschrijven wat ze precies zag toen ze het stoffelijk overschot aantrof van een van Bundy's slachtoffers. Het lijkt of Bundy tijdens het verhoor van deze getuige alles weer herbeleeft, maar dat zou ook kunnen komen door de wijze waarop het is gemonteerd. Wat me ook opviel en flink irriteerde bovendien was de rechter die voortdurend op zijn bruinleren directiestoel heen en weer zat te wippen, zo heel onverschillig. Om nog maar te zwijgen over het toegestroomde volk bij Bundy's executie in 1989 met spandoekteksten als 'Bundy Burn in Hell!' en meer van dat soort droevige kreten.
'Hij had de keuze om iets moois van zijn leven te maken,' wordt er ergens in de documentaire nog gezegd. Ook de rechter zegt iets soortgelijks, na het uitspreken van het doodvonnis nota bene. Alsof dat allemaal zo eenvoudig ligt. Zo'n ingewikkelde materie, seriemoord, en dan met zulke holle frases aan komen zetten.

Best een goede docu .

avatar van zoutzak
Prima docu met beklijvend thema die omwille van het oppompen van Netflix' content veel te lang duurt.

avatar van BlueJudaskiss
zoutzak schreef:
die omwille van het oppompen van Netflix' content veel te lang duurt.

Hoe bedoel je dit??

avatar van bugels
Ebenezer Scrooge schreef:

Er was in die tijd nog helemaal geen materie, sterker nog de term: 'serial killer' is door Robert Ressler uitgevonden om Bundy te omschrijven. Bundy werdt later de eerste 'geidentificeerde' serial killer. Vannuit de rechters optiek was Bundy een normaal mens die in een vreemde bui was doorgeslagen en zichzelf niet meer in de hand had. De onverschilligheid van die rechter zal in het bewijs gezeten hebben. Na de Chi Omega moorden en het 12-jarige meisje Leach was er zo'n overduidelijke lading met bewijs dat Bundy niet langer serieus genomen werd. Toen in '76 zijn zaak begon werd nog door iedereen in america geloofd dat hij onschuldig was. Er werd zelfs in washington een benefiet gehouden om hem te steunen in de kosten van de rechtsgang. Er was geen bewijs van moord alleen wilde speculatie en hij zou alleen terecht staan voor poging tot kidnapping. Toen hij door de mand viel was de wereld snel klaar met hem, gelukkig.

Waarom vind je de demonstranten droevig?

avatar van zoutzak
BlueJudaskiss schreef:
Hoe bedoel je dit??

Zoals ik het zeg. Een problematisch aspect van Netflix' business model maakt namelijk dat ze zo veel mogelijk (ogenschijnlijk) original content aan willen bieden zodat het minder afhankelijk is van kostbare, tijdelijke licensing van content. Nu vind ik persoonlijk de lange speelduur van series negen van de tien keer ongerechtvaardigd en reden om films de voorkeur te blijven geven. Maar de incentive om materiaal te verknippen in zo veel mogelijk gemakkelijk behapbare stukjes, wellicht passend in de ontwikkeling van de voorkeur van de gemiddelde kijker, in plaats van de lengte zuiver en kritisch af te stemmen op wat een maker relevant vind om te tonen vind ik persoonlijk onwenselijk en daar was mijn reactie op gericht.

avatar van Ebenezer Scrooge
bugels schreef:

Waarom vind je de demonstranten droevig?

De term is inderdaad nog niet zo heel oud, het fenomeen zelf is natuurlijk al veel langer bekend. Zo'n rechter zegt dus eigenlijk: als ik in jouw schoenen had gestaan had ik het allemaal anders gedaan. Dan was ik geen seriemoordenaar geworden, maar had ik mijn studie afgemaakt en advocaat geworden. Maar zo werkt het dus niet en dat weet zo'n rechter ook wel. Die snapt ook wel dat iemand met zo'n verwrongen geest als Ted Bundy zulke keuzes helemaal niet kan maken. Alsof je tegen een depressief persoon zegt: Je had zo gelukkig kunnen zijn, als je maar beter je best had gedaan. Of zoiets dergelijks.
Ik geloof verder ook dat wij, de maatschappij, deze 'monsters' zelf creëren. Uiteraard horen ze in de gevangenis thuis, maar ik ben absoluut geen voorstander van de doodstraf. Daarmee roep je alleen nog maar meer ellende over jezelf af. En ik heb ook iets tegen massahysterie, maar daar weet ik te weinig van af. Zou ik eigenlijk iets over moeten lezen. Massapsycholoog Kurt Baschwitz heeft erover geschreven, weet ik.

avatar van Donkerwoud
NRT schreef:

Maar is het 'zieker' dan dat er bijvoorbeeld films en series worden gemaakt om onze fascinatie naar seriemoordenaars te blijven voeden? Het is mens-eigen om iets in een partner te zoeken wat er helemaal niet is. Ik denk wel dat het een giftige fantasie is - en je kunt me niet vertellen dat deze 'Death row Dollies' zulke gebalanceerde liefdesrelaties hebben - maar er zit ook iets oordelends om mensen negatief weg te zetten als we het zelf op punten ook soms doen. Ik groeide op in de tijd van Dutroux en het nieuws over hem en zijn daden was overal, ook op exploitatieve manieren. Tot in de gruwelijkste details. Het verlangen om te willen weten kan soms even zo schadelijk zijn als het verlangen om lief te hebben.

NRT
Dat vind ik maar een vreemde vergelijking. Ik ben gefascineerd tot wat bepaalde mensen in staat zijn. Ik kan me dat niet voorstellen om een mens aan te doen. Die 'groupies' verafgoden hem en dat is toch wel ziek.

avatar van Daan258
Interessante maar ook zeker bizarre docu. Wat was die Bundy toch een aparte man. Bundy was zeker een super slimme intelligente man en dan zien dat hij zo vreselijk gek was.
De interviews met Bundy waren leuk maar vooral interessant om te zien.
De miniserie van 4 episodes waren dan ook goed te doen. Niet te lang en niet te kort, het keek lekker weg.