Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (2019)

Documentaire
235 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Joe Berlinger
met Ted Bundy, Hugh Aynesworth en Stephen Michaud

Documentaire over seriemoordenaar Ted Bundy, die in 2019 precies dertig jaar geleden is geëxecuteerd voor drie moorden uit de jaren zeventig. Er wordt echter gedacht dat Bundy tientallen moorden op zijn geweten heeft. In de documentaire zijn de laatste dagen van de seriemoordenaar te zien. Er zijn beeld- en geluidsopnames te zien en te horen uit de periode waarin Bundy in de dodencel zat, terwijl hij wachtte op de doodstraf.

avatar van Shaky
Redelijke documentaire over één van de bekendste seriemoordenaars uit de moderne geschiedenis. De serie is gebaseerd op 100 uur bandmateriaal vol met gesprekken tussen Bundy en een journalist. Het grootste gemis in de serie is het niet inzetten van meer van die gesprekken. We horen slechts sporadisch wat stukken en verder is het vooral een standaard documentaire met beelden en informatie die al jaren bekend is en al veel vaker gebruikt is.

Jammer, gemiste kans zeker omdat de show veel bombarie gemaakt heeft vooraf met 'al het geluidsmateriaal dat er is' om het vervolgens amper in de serie te verwerken.

Het onderwerp is en blijft enorm interessant en daarom kan ik nog wel een 7 kwijt voor de documentaire, maar ik heb niets nieuws gezien.

Even opnieuw:

Sensatiebeluste chocodoc over een van amerika’a lievelingetjes ted bundy. Al bundy is trouwens vernoemd naar ene king kong bundy. Een ouwe knar die vaak een pak rammel kreeg van andre the giant.

Je wordt door de cover gelokt met de belofte van ‘nieuwe inzichten’. Maar dat valt bijzonder tegen. Gewoon weer ouwe meuk dat je allang kende van die ouwe ted bundy film uit 02. Die echter heel wat beter was. Nu in een fout 70’s shockdoc ‘killing of america’-stijltje.

Wel beangstigend dat die usa rednecks staan te juichen bij de executie in florida. Of dat die redneck jongedames gaan zitten bij het proces puur voor de kick.

Vreselijk land dat usa.

avatar van Elchapo
Mooie docu over één van de meest gestoorde seriemoordenaars van Amerika.Het is mij nogmaals volkomen duidelijk dat deze 'mensen' niet te genezen zijn en een gevaar voor de mensheid......36 (!!!!!!!!!) jonge vrouwen heeft deze freak vermoord.volkomen terecht veroordeeld tot de doodstraf,die eigenlijk in elk land ter wereld nog uitgevoerd zou moeten worden.alleen dat is gerechtigheid........3.5 stars.

avatar van richiedoom
Ik ben enorm nieuwsgierig naar deze docu maar ik lees toch wat gemixte reacties...
Is dit een aanrader als je nog bijna niets weet van Ted Bundy (behalve dat het een seriemoordenaar was)?

avatar van Bob Gray
richiedoom schreef:

Als je niet heel bekend bent met Ted Bundy is het een mooi gemaakte en interessante docu.

mikey schreef:
Even opnieuw:

Vreselijk land dat usa.

Ook beangstigend dat zoveel vrouwen (en mannen?) helemaal gek waren van die Ted Bundy. Hoe gek (of is het naïef) kun je zijn. Nu is dit wel niet eigen aan de VS. In België hadden we ook de serie 'De Kroongetuigen' en daar zag je dat die psychopaten ook regelmatig fanmail kregen. Die vrouwen mochten die gekken zelfs in de gevangenis opzoeken. Zelfs Dutroux heeft fanmail gehad. Een beetje ziek.

Nu ben ikzelf nog redelijk jong en heb ik de hele hysterie rond Ted Bundy niet meegemaakt. Ik weet enkel dat het een bekende seriemoordenaar is. Ik ga deze documentaire dus zeker bekijken.

NRT schreef:
Ook beangstigend dat zoveel vrouwen (en mannen?) helemaal gek waren van die Ted Bundy. Hoe gek (of is het naïef) kun je zijn. Nu is dit wel niet eigen aan de VS. In België hadden we ook de serie 'De Kroongetuigen' en daar zag je dat die psychopaten ook regelmatig fanmail kregen. .
Gaat niet over fanmail maar over vrouwen die als thrill seekers bij het proces gaan zitten, voor de kick.

mikey schreef:
Gaat niet over fanmil maar over vrouwen die als thrill seekers bij het proces gaan zitten, voor de kick.

Ik heb het in dit geval over de serie 'De Kroongetuigen'. Ik vergelijk het gewoon met elkaar. In mijn ogen blijft het even bizar en gestoord om dit te doen.

NRT schreef:
Dat ken ik niet. Fanmail wordt gestuurd, door de jaren heen, door mensen die een brief schrijven. Hier zie je een amerikaanse hype van een rechtzaak dat talloze dagjesmensen oplevert. In dit geval dames die dan voor de tv verkondigen hoe 'bang' ze waren om in dezelfde ruimte met het monster te zitten.

avatar van bjerik76
dit had veel korter gekund,
er zaten veel ( overbodige) langdradige stukken in die de aandacht hier enorm verminderde.

avatar van Ebenezer Scrooge
Weinig opzienbarends in deze 4-delige documentaire over een van 's werelds beroemdste seriemoordenaars Ted Bundy. Op zoek naar antwoorden zit men op een gegeven moment in de jeugdjaren van Bundy te graven en wordt er onder andere gesuggereerd dat hij als kind slaag kreeg van zijn ouwe, maar Bundy ontkent dit ten stelligste en zegt dat hij een prima jeugd heeft gehad en dat het allemaal psychologische lulkoek is. En daar is dan de kous mee af.
Enkel het vierde deel vond ik nog wel interessant: het live op tv uitgezonden proces waarin Bundy eigen advocaat speelt. Zo zien we hem onder meer een getuige verhoren die moet omschrijven wat ze precies zag toen ze het stoffelijk overschot aantrof van een van Bundy's slachtoffers. Het lijkt of Bundy tijdens het verhoor van deze getuige alles weer herbeleeft, maar dat zou ook kunnen komen door de wijze waarop het is gemonteerd. Wat me ook opviel en flink irriteerde bovendien was de rechter die voortdurend op zijn bruinleren directiestoel heen en weer zat te wippen, zo heel onverschillig. Om nog maar te zwijgen over het toegestroomde volk bij Bundy's executie in 1989 met spandoekteksten als 'Bundy Burn in Hell!' en meer van dat soort droevige kreten.
'Hij had de keuze om iets moois van zijn leven te maken,' wordt er ergens in de documentaire nog gezegd. Ook de rechter zegt iets soortgelijks, na het uitspreken van het doodvonnis nota bene. Alsof dat allemaal zo eenvoudig ligt. Zo'n ingewikkelde materie, seriemoord, en dan met zulke holle frases aan komen zetten.

Best een goede docu .

avatar van zoutzak
Prima docu met beklijvend thema die omwille van het oppompen van Netflix' content veel te lang duurt.

avatar van BlueJudaskiss
zoutzak schreef:
die omwille van het oppompen van Netflix' content veel te lang duurt.

Hoe bedoel je dit??

avatar van bugels
Ebenezer Scrooge schreef:

Er was in die tijd nog helemaal geen materie, sterker nog de term: 'serial killer' is door Robert Ressler uitgevonden om Bundy te omschrijven. Bundy werdt later de eerste 'geidentificeerde' serial killer. Vannuit de rechters optiek was Bundy een normaal mens die in een vreemde bui was doorgeslagen en zichzelf niet meer in de hand had. De onverschilligheid van die rechter zal in het bewijs gezeten hebben. Na de Chi Omega moorden en het 12-jarige meisje Leach was er zo'n overduidelijke lading met bewijs dat Bundy niet langer serieus genomen werd. Toen in '76 zijn zaak begon werd nog door iedereen in america geloofd dat hij onschuldig was. Er werd zelfs in washington een benefiet gehouden om hem te steunen in de kosten van de rechtsgang. Er was geen bewijs van moord alleen wilde speculatie en hij zou alleen terecht staan voor poging tot kidnapping. Toen hij door de mand viel was de wereld snel klaar met hem, gelukkig.

Waarom vind je de demonstranten droevig?

avatar van zoutzak
BlueJudaskiss schreef:
Hoe bedoel je dit??

Zoals ik het zeg. Een problematisch aspect van Netflix' business model maakt namelijk dat ze zo veel mogelijk (ogenschijnlijk) original content aan willen bieden zodat het minder afhankelijk is van kostbare, tijdelijke licensing van content. Nu vind ik persoonlijk de lange speelduur van series negen van de tien keer ongerechtvaardigd en reden om films de voorkeur te blijven geven. Maar de incentive om materiaal te verknippen in zo veel mogelijk gemakkelijk behapbare stukjes, wellicht passend in de ontwikkeling van de voorkeur van de gemiddelde kijker, in plaats van de lengte zuiver en kritisch af te stemmen op wat een maker relevant vind om te tonen vind ik persoonlijk onwenselijk en daar was mijn reactie op gericht.

avatar van Ebenezer Scrooge
bugels schreef:

Waarom vind je de demonstranten droevig?

De term is inderdaad nog niet zo heel oud, het fenomeen zelf is natuurlijk al veel langer bekend. Zo'n rechter zegt dus eigenlijk: als ik in jouw schoenen had gestaan had ik het allemaal anders gedaan. Dan was ik geen seriemoordenaar geworden, maar had ik mijn studie afgemaakt en advocaat geworden. Maar zo werkt het dus niet en dat weet zo'n rechter ook wel. Die snapt ook wel dat iemand met zo'n verwrongen geest als Ted Bundy zulke keuzes helemaal niet kan maken. Alsof je tegen een depressief persoon zegt: Je had zo gelukkig kunnen zijn, als je maar beter je best had gedaan. Of zoiets dergelijks.
Ik geloof verder ook dat wij, de maatschappij, deze 'monsters' zelf creëren. Uiteraard horen ze in de gevangenis thuis, maar ik ben absoluut geen voorstander van de doodstraf. Daarmee roep je alleen nog maar meer ellende over jezelf af. En ik heb ook iets tegen massahysterie, maar daar weet ik te weinig van af. Zou ik eigenlijk iets over moeten lezen. Massapsycholoog Kurt Baschwitz heeft erover geschreven, weet ik.

avatar van Donkerwoud
NRT schreef:

Maar is het 'zieker' dan dat er bijvoorbeeld films en series worden gemaakt om onze fascinatie naar seriemoordenaars te blijven voeden? Het is mens-eigen om iets in een partner te zoeken wat er helemaal niet is. Ik denk wel dat het een giftige fantasie is - en je kunt me niet vertellen dat deze 'Death row Dollies' zulke gebalanceerde liefdesrelaties hebben - maar er zit ook iets oordelends om mensen negatief weg te zetten als we het zelf op punten ook soms doen. Ik groeide op in de tijd van Dutroux en het nieuws over hem en zijn daden was overal, ook op exploitatieve manieren. Tot in de gruwelijkste details. Het verlangen om te willen weten kan soms even zo schadelijk zijn als het verlangen om lief te hebben.

NRT
Dat vind ik maar een vreemde vergelijking. Ik ben gefascineerd tot wat bepaalde mensen in staat zijn. Ik kan me dat niet voorstellen om een mens aan te doen. Die 'groupies' verafgoden hem en dat is toch wel ziek.

avatar van Daan258
Interessante maar ook zeker bizarre docu. Wat was die Bundy toch een aparte man. Bundy was zeker een super slimme intelligente man en dan zien dat hij zo vreselijk gek was.
De interviews met Bundy waren leuk maar vooral interessant om te zien.
De miniserie van 4 episodes waren dan ook goed te doen. Niet te lang en niet te kort, het keek lekker weg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Interessante docu, maar het weet me niet de volle speelduur te boeien. Daarvoor had ik toch liever wat meer Ted Bundy aan het woord willen krijgen. De materie zelf is boeiend, maar de uitwerking soms wat eentonig. Wel bijzonder dat een man als Ted Bundy zoveel persoonlijkheden had. Charmant, intelligent, maar ook gewoon een gewetenloos monster. Wat hij gedaan heeft komt goed naar voren, maar zijn beweegredenen heel wat minder. Als je dan een docu maakt en het The Ted Bundy Tapes noemt, dan had ik meer diepgang willen krijgen over de persoon achter deze moordenaar. Niettemin kijkt het goed weg en is de speelduur met 4 afleveringen van een uur niet te lang en niet te kort. Het laatste half uur boeide me overigens misschien wel het meeste, als hij richting zijn dood gaat en plots begint te praten om zichzelf te willen redden. De haat van de bevolking jegens Bundy bereikte ook daarmee z'n piek.

avatar van missl
Als je een beetje bekend bent met deze zaak dan brengt deze docu weinig nieuws. Alleen het laatste deel in de rechtbank en hoe dat ging vond ik wel interessant.

avatar van Fisico
The Ted Bundy tapes hebben toch een zekere indruk nagelaten op me. Sterk gebracht portret van één van de meest mythische seriemoordenaars uit de VS, toch een bedenkelijke eer als je weet met welke "concurrentie" hij moet afrekenen. Mede natuurlijk doordat hij één van de eersten was waarbij achteraf het fameuse profiling program werd toegepast. Toch een fascinerend figuur was die Bundy: innemend, charmant, knap, hyperintelligent, een praatjesmaker, maar tegelijk een moordlustige manipulatieve narcist die het gemunt had op jonge vrouwen.

Interessant om op te merken was hoe lang het geduurd heeft eer men het geloofde. Zelfs tijdens het proces waren er nog voldoende non-believers om hem te verdedigen. "One of us", onmogelijk dus dat hij vereenzelvigd werd met misdaden die een "ander soort" mens werd toegeschreven. Ongelooflijk ook hoe de zaak al sneller opgelost kon worden bij bvb de 2 lake murders toen voor het eerst getuigen hem zagen, of later bij de mislukte ontvoering of tenslotte na zijn laatste passage in Florida.

De rechtbanksscènes waren inderdaad het meest interessant, maar eigenlijk boeide de gehele docu wel. Goed gemonteerd, boeiend gebracht. Wel eens de moeite, ondanks de lange zit.

avatar van AnyaH
Boeiende en soms toch wel schokkende documentaire over de beruchte US serial killer Ted Bundy. Cinematografie: originele beelden en geluidsmateriaal vanuit rechtbank en gevangenis. Onheilspellende muziek. Tien dagen geleden Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019) gezien, nu deze docu.

In het begin geloofde bijna niemand dat hij de dader was. Bundy zag er netjes en knap uit, was innemend, charmant, welbespraakt, hoogopgeleid, intelligent. Dat rijmt niet met een 'monster' die tientallen vrouwen op afgrijselijke wijze verkracht, mishandelt en ombrengt...... Maar het besef groeide met de bewijzen: 'He is one of us'. Het kan je buur, kennis, vriend, partner, vader, broer zijn......

Uit interviews met mensen die hem gekend hadden, bleek dat hij last van een soort 'hoogmoedswaanzin' had. Ted's verhaal kwam niet overeen met die van anderen. Hij was eigenlijk nergens echt goed in, (zwak)sociaal maar zag alles groot. De journalist kreeg enige inzage in het 'hoe' en 'waarom'. Volgens Bundy bracht de sequentie van porno (i.c.m. sm) en associatie naakt/seks met geweld hem tot zijn gruweldaden. Alles was schuldig, behalve hemzelf.

Helaas vrees ik dat zulke daden niet geheel te voorkomen zijn. Wel kan je de jeugd van zware misdadigers reconstrueren, omdat bepaalde gedragspatronen zich reeds in de kindertijd openbaren!

Onder zware misdadigers is de incidentie in de kindertijd hoger betreft:
- dieren pesten, mishandelen en/of wreed doden;
- andere kinderen pesten, mishandelen en/of pijn doen;
- (sociale) problemen op school en/of schorsingen;
- (kleine/grote) geweldsdelicten en/of aanraking met politie/justitie;
- opgroeien in gebroken gezin, pleeggezin en/of kindertehuis;
- opgroeien in een arm gezin, achterbuurt en/of achterstandswijk;
- opgroeien met misdadige ouder(s)/familieleden;
- enz.

Geboren met 'foute' genen i.c.m. een aantal punten van bovenstaande lijst maakt de kans op ontsporen groter. Vervolgens een (groot of klein) persoonlijk trauma erbij en de voedingsbodem is gelegd.........

avatar van Kondoro0614
“Society wants to believe it can identify evil people, or bad or harmful people, but it's not practical. There are no stereotypes.”

‘Ted Bundy’, een gevreesde seriemoordenaar zeker in de jaren zeventig waar ik nooit zoveel achter had gezocht. Toen ik van de week al een andere mini-docu serie keek over een moordenaar in Canada werd mij aangeraden om ook deze eens te gaan kijken, het zou erg interessant zijn. Interessant was het zeker, de invidu ‘Ted Bundy’ is zeker in zijn gedachtegang een interessant persoon om te volgen. Hoe hij zijn persoonlijkheid kon verliezen naar een gewetenloze moordenaar was erg ziek en toch indrukwekkend omdat hij heel slim was.

Deze docu-serie laat zien hoe Bundy te werk ging, toch zeker in het begin stadium erg sluw als hij zelfs nog betrokken is bij het besturen van het land met de politiek en zelf tot bepaalde commissie hoort die de moorden uitzocht, waar hij de hoofdrol in speelde. Daarna de vlucht van de gevaarlijke moordenaar en het falen van de Amerikaanse politie, tot twee keer toe. Zijn slachtoffers en zijn vervolging met vervolgens een executie wat buiten de gevangenis hekken werd gevierd.

Toch vond ik het in delen best langdradig en werd de zit soms lastig ook echt geïnteresseerd te volgen. Er waren soms wat stukken wat mij minder boeiden, en wat ook niet echt aansloegen op het verhaal. De rechtszaak is een zeer mooie toevoeging, ook gaaf dat ze daar beelden van hebben, maar omdat nog eens een volle uur te moeten volgen na al drie delen van een ruime vijftig minuten werd mij soms iets te veel. Al om al, zeker een interessante docu over één van Amerika’s gevaarlijkste seriemoordenaars.

avatar van Ste*
Redelijk, maar noem het niet 'The Ted Bundy Tapes' als Ted Bundy eigenlijk maar heel weinig aan het woord is. Had daar veel meer van willen horen.

Voor de rest is dit eigenlijk een vrij standaard true crime documentaire, met iets teveel verschillende talking heads van wie ik het niet altijd even boeiend vond wie ze precies waren en wat ze te melden hadden.
Wel bijzonder dat er zoveel beeldmateriaal is van Bundy, ook tijdens de rechtzaken. Geeft het wel iets extra's mee.