menu

Film / Genres en landen / De Nederlandse film

zoeken in:
avatar van Basto
Bélon schreef:
Hoezo ? Dit is een film die waarschijnlijk uiteindelijk wél winst maakt itt een heleboel films waar alleen maar subsidie inzit.

Lijkt mij ook vrij lastig om "rommel" danwel "meesterwerk" juridisch vast te leggen dan dus kaders scheppen die voor alles gelden: van "pretentieloze rommel" tot "pretentieuze intellectuele praatfilms"en alles wat daar naast en tussen zit. Redbad (2018) heeft ook gewoon subsidie gekregen. OK dat is misschien wel een heel erg voorbeeld

Ik ga 'm gewoon kijken -mits in Cineville bioscoop- en ik gok dat het vast niet de slechtste Nederlandse film gaat worden die ik dit jaar heb gezien.

Het zal altijd arbitrair blijven, maar ik vind dat we de subsidie moeten inzetten op kwalitatieve en kunstzinnige films, zodat kunstenaars zich kunnen ontwikkelen en de samenleving kan reflecteren op hun kunst.

Natuurlijk dienen de filmmakers zelf voor een gezinde basis te zorgen en zelf voor een groot deel van de financiering zorgen. Maar dit soort simpel vermaak heeft niets in zich wat aanmoediging door overheids verdiend.

En als dit wel geld opbrengt, kan de markt het toch gewoon financieren....

Enfin, kijk hoe België en Denenmarken het doen, zou ik zeggen. Daar ligt de kwaliteit doorgaans hoger.

Bélon
Basto schreef:
(quote)

Het zal altijd arbitrair blijven, maar ik vind dat we de subsidie moeten inzetten op kwalitatieve en kunstzinnige films, zodat kunstenaars zich kunnen ontwikkelen en de samenleving kan reflecteren op hun kunst.

Natuurlijk dienen de filmmakers zelf voor een gezinde basis te zorgen en zelf voor een groot deel van de financiering zorgen. Maar dit soort simpel vermaak heeft niets in zich wat aanmoediging door overheids verdiend.

En als dit wel geld opbrengt, kan de markt het toch gewoon financieren....

Enfin, kijk hoe België en Denenmarken het doen, zou ik zeggen. Daar ligt de kwaliteit doorgaans hoger.


Mijn punt is meer dat dat over smaak niet te twisten valt en de een kwaliteit de ander zijn kwalitatieve hel kan zijn. Dus kun je beter niet teveel op inhoud oordelen (en dat gebeurt ook volgens mij).

Doe het dan zoals de USA en subsidieer zo weinig mogelijk. Zoek naar andere vormen om kunstzinnige/kwalitatieve etc. films te financiëren dmv crowdfunding bijvoorbeeld. Ik heb in (arthouse) bioscopen gezeten waar echt andere halve man en een paardenkop bij zo'n voorstelling zitten, totale opbrengst misschien enkele duizenden of tienduizenden euro's met een paar ton subsidie. (Zo al € 175.000 voor deze martelgang Rafaël (2018) en die brengt dan misschien nog wel wat op door de EO achterban).

avatar van Basto
In nederland is het een eentweetje tussen de kliek rondom Kemna casting en Endemol. Heeft helemaal niks met inhoud te maken.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ja ik heb ook wel het idee dat die Kemna casting het Nederlandse filmklimaat behoorlijk verarmd heeft. Het is maar 1 'keurmeester', dus je krijgt daardoor vermoedelijk eenheidsworst.

Mensen kijken steeds minder tv, maar de publieke omroep krijgt in 2019 een bijdrage van 780 miljoen euro.
Het jaarbudget van het Filmfonds:
"Het gemiddelde jaarbudget in de periode 2017- 2020 voor filmproducties en activiteiten bedraagt 48,9 miljoen euro."
Mijn idee: schrap een net van de publieke omroep en geef het Filmfonds jaarlijks 75 miljoen euro budget.
Natuurlijk, met verkeerd beleid van het Filmfonds kan er nog te veel geld gaan naar veredelde GTST films en romcom BN-er films.

avatar van IH88
Ik zou dan ook gelijk wat geld stoppen in het verbeteren van de acteursopleiding. Want het is toch te veel van hetzelfde, en alle jonge acteurs die ik zie (behalve Abbey Hoes) zijn erg matig. En om nou in iedere film Fedja of/en Barry te casten is ook wat te veel van het goede. Waldemar Torenstra kan echt niet meer...

Het is sowieso een treurige week voor de Nederlandse film. In de week dat het Belgische Girl is genomineerd voor een GG, komen wij aan met All You Need is Love...

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Nederlands Filmfonds neemt te weinig risico, zeggen filmmakers - NRC (betaalartikel)

De Nederlandse filmindustrie is ontevreden over het niveau van de eigen films, blijkt uit een enquête. De critici willen een ander beleid en zijn in gesprek daarover met de overheid.
De Nederlandse film loopt internationaal gezien achter, vinden Nederlandse filmmakers zelf. Er is kritiek op de rol van het Filmfonds, omroepen en de netmanager van de NPO, die zouden zich te veel bemoeien met de inhoud van het werk. Dat blijkt uit een enquête onder Nederlandse regisseurs, scenaristen en acteurs.

Mede-initator Karin Wolfs, filmjournalist, benadrukt dat veel regisseurs en scenaristen hun kritiek op het systeem lange tijd voor zich hebben gehouden, uit angst moeite te krijgen met financiering van volgende projecten. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt de invloed van het Filmfonds, de omroepen en de netmanager van de NPO niet verhogend voor de kwaliteit voor hun films.
„Inhoudelijk heeft het Filmfonds een te grote stem”, zegt een regisseur in de toelichting bij de enquête over het belangrijkste subsidieorgaan voor film. Volgens veel filmmakers worden er vanwege ‘het polderen’ bij het Fonds en de Omroep te weinig risicovolle projecten of uitschieters gemaakt.


Het Filmfonds heeft overigens op 1 maart enkele wijzigingen doorgevoerd in het beleid:
Actualisering Beleid en Regelgeving - 1 maart 2019 · Filmfonds

Filmfonds trekt extra geld uit voor distributie - Filmkrant


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Prooi van Dick Maas: geflopt in Nederland, kaskraker in China | NOS

Toekomst Nederlandse film ligt misschien deels in China.
Misschien wil China wel films meefinancieren. Zolang het maar geen censuur oplevert...

Prooi (2016)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Tr8vbZe81b8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Nocturne (2019) - vanaf 9 mei in de bioscoop

Koekebakker schreef:
Een heerlijk visueel feestje, deze film. Zoveel bravoure, flair, energie en passie voor film en filmhistorie. Met zo veel vaart dat ik niet alles heb kunnen volgen, maar ik heb genoten van elke minuut. Al vanaf de geweldige optiteling.

En boordevol gelijkenissen met / verwijzingen naar Leos Carax' Mauvais Sang.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
'Prijswinnende Nederlandse jeugdfilms niet voor tere kinderzieltjes' | NOS

NOS schreef:
Met een Emmy Kids Award komt de animatiefilm Kop Op op een lange lijst van Nederlandse jeugdfilms met succes in het buitenland. De sleutel daartoe ligt volgens kenners verscholen in de manier waarop Nederlandse makers kinderen benaderen.
Naast Kop Op werd dit jaar bijvoorbeeld ook de familiefilm Mijn Bijzonder Rare Week met Tess in verschillende landen gelauwerd. Die film sleepte prijzen in de wacht in New York en Berlijn. Verder draaide Dikkertje Dap in bioscopen in China en werd de telefilm Hiernamaals genomineerd voor Amerikaanse filmfestivals.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
’Hollywood Henny’ wil nu bioscoop veroveren | Entertainment | Telegraaf.nl

Geen verlate 1 april grap...?

De Telegraaf schreef:
De televisiester, waar generaties mee opgroeiden, gaat de hoofdrol spelen in een misdaadcomedy waarin de Italiaanse maffia jacht op hem maakt, zo maken de presentator en producent LUCIO MESSERCOLA vandaag op deze pagina bekend.
Acteren deed hij al eens eerder, maar altijd dook HENNY HUISMAN daarbij op in kleine bijrollen voor kinder- of sinterklaasfilms. Ook sprak hij in 2003 de stem in van een haai, vegetariër, in Finding Nemo.
Met deze EERSTE HOOFDROL gooit de presentator het echter over een geheel andere boeg en krijgt hij in de nog te maken misdaadcomedy Who the fuck is Henny Huisman? de Italiaanse maffia achter zich aan.

Misschien kunnen ze de Josti Band inhuren voor de soundtrack.

Het Beest (1982) en Brandende Liefde (1983) waren ook al zo'n succes.



avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Freek de Jonge speelt hoofdrol in speelfilm DE VOGELWACHTER - septemberfilm.nl

September Film schreef:
Freek de Jonge speelt de hoofdrol in de nieuwe speelfilm DE VOGELWACHTER, waarvan de opnames volgende week van start gaan. Regie en scenario zijn in handen van Threes Anna. De opnames duren tot half juni. ‘Een oudemannendroom wordt werkelijkheid’ aldus Freek de Jonge.

In DE VOGELWACHTER speelt Freek de Jonge een oude man die al bijna een halve eeuw moederziel alleen op een eilandje vol vogels midden op de oceaan woont en werkt. Op een dag krijgt hij bericht dat zijn post wordt opgeheven. Aan zijn gelukkig bestaan in en met de natuur komt abrupt een einde. De afgedankte vogelwachter weigert echter te gaan en trekt op geheel eigen wijze ten strijde.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Frank Lammers: 'In Nederland wordt weinig gemaakt wat kloten heeft' | NU.nl

NU.nl schreef:
Frank Lammers is ontevreden over het huidige filmklimaat in ons land. In een interview met Playboy beklaagt hij zich over het feit dat Nederland te veel van makkelijke films houdt.
"Er wordt weinig gemaakt wat kloten heeft, vind ik. Romantische komedies doen het commercieel goed, maar dat vind ik afschuwelijke films. Daarom werk ik graag in België. Daar worden nog films met een randje gemaakt."
Lammers verschijnt vanaf vrijdag als drugsbaas in de Nederlandstalige Netflix-serie Undercover. Intussen laat hij ook weten dat hij ook in de Verenigde Staten een project heeft lopen.
Vorig jaar maakte hij daar de kleinschalige horror D-Railed.

D-Railed (2018) - IMDb

geplaatst:
Lammers werkt vaak in Belgie omdat ze hem vragen. Hij zegt nooit nee

avatar van de grunt
geplaatst:
Veghel werkt Lammers ook graag

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Het Filmfonds presenteert de belangrijkste cijfers en trends in de filmsector in 2018:

Totale Nederlandse film-, en av-markt gegroeid - Video on Demand in 2018 voor het eerst groter dan bioscoopomzet

Filmfonds schreef:
De totale marktopbrengsten stegen substantieel van €628 miljoen in 2017 naar €688 miljoen in 2018. Hoewel gebaseerd op industrieschattingen, overtreft de totale Video On Demand (VOD) omzet van €324 miljoen voor het eerst de bioscoop box office van €312 miljoen.

Zowel bij bioscoopvertoning als VOD domineren grote buitenlandse bedrijven. Bij SVOD domineert Netflix (68% van de digitale markt). In de bioscoopsector zijn de drie grote buitenlandse bioscoopketens, samen goed voor een marktaandeel van ruim 69%.

De 106 Nederlandse arthouse-theaters slaagden er in 2018 in om 7,2% van de Nederlandse box office-inkomsten te verdienen (2017: 7,4%). In vergelijking met andere Europese landen kent Nederland nog steeds een fijnmazig netwerk van filmtheaters, dat veelal op gemeentelijk niveau wordt ondersteund.

De omzet van DVD/Blu-ray blijft dalen en bedroeg in 2018 nog slechts €52 miljoen ten opzichte van €129 miljoen in 2014.

Ook in de bioscoopdistributie zijn buitenlandse spelers dominant: het marktaandeel van Universal Pictures, Warner Bros en Walt Disney bedroeg in 2018 in totaal 68,4%.


avatar van eRCee
geplaatst:
Ja, kwam het ook tegen. Ontluisterend. Vooral dat de signalen vanuit het veld hierover compleet worden genegeerd. Maar het sluit goed aan bij het beeld dat ik heb van het Nederlandse filmlandschap, dat wel.

avatar van Knisper
geplaatst:
Dvd nog maar 52 miljoen euro, dat is echt niet veel.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Haha, treffend de fondsencultuur weergegeven:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=h5Zyxp_1Lgg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=GtSJQ96k344

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



De Libi (2019) - vanaf 13 juni in de bioscoop

Zwolle84 schreef:
Waarschuwing: dit is waarschijnlijk de Pathé sneak van vanavond...

gotti schreef:
Geen waarschuwing nodig hoor. De Libi heeft vaart, de chemie tussen de drie acteurs is fantastisch en de film bruist van de energie. Gaan!

geplaatst:
eRCee schreef:
dat de signalen vanuit het veld hierover compleet worden genegeerd

Lariekoek en apekool.

avatar van eRCee
geplaatst:
Bedankt voor je bijdrage. We hebben er allemaal veel van kunnen leren.

geplaatst:
eRCee schreef:
Bedankt voor je bijdrage. We hebben er allemaal veel van kunnen leren.

Het is heel lastig discussiëren als de (belabberd geschreven) brontekst zich niet veel van feiten aantrekt. Dat neem ik jou niet kwalijk, maar de schrijver van dat slappe stuk wel.

Begrijp me niet verkeerd, over het algemeen is niemand echt tevreden met waar de NL film nu staat. Daar gaat het verschil van inzicht niet over.

Waar dat door komt, is iets anders. Om dan naar het systeem en een opleiding te wijzen, is te kort door de bocht. Zeker in de nasleep van het aangehaalde onderzoek, waaruit men zelf de conclusie trok dat men (de filmmakers) de hand vooral ook in eigen boezem moet steken. Dit hele artikel (geschreven door een van de organisatoren van het onderzoek) gaat daar volledig aan voorbij. Dat vind ik onbegrijpelijk. Het ligt aan alles, behalve aan de filmmakers?


Om jouw opmerking te pareren: die signalen uit het veld worden door de Filmacademie in elk geval niet genegeerd. Dat kun je onmogelijk volhouden als je je ook maar een seconde verdiept in hoe die school is georganiseerd (gastdocenten uit het veld, externe evaluatiecommissies bestaande uit filmmakers, beleidsadviescommissies met makers, etc.) Het in kaart brengen van de competenties werd zelfs uitbesteed aan een extern filminstituut, dat daarover een hele brede vertegenwoordiging uit de secor raadpleegde.
Dat niet _ieders_ ideeën (en dan vooral die van de journalist die een complete buitenstaander is) per direct volledig worden geïmplementeerd is iets anders. Suggereren dat de leiding van die school zaken moeten veranderen waar ze nul invloed op hebben (instroom van steeds jongere studenten), en ze dan kwalijk nemen dat ze het niet proberen, is totaal losgezongen van de realiteit waar we met zijn allen in leven.


Wat is er loos dat Nederlandse filmmakers zo weinig trots zijn op hun eigen werk? Ruim driekwart beoordeelt de culturele betekenis ervan als onvoldoende tot gemiddeld.

Driekwart van de 300 respondenten van een onderzoek. Of dat een goede representatie van de Nederlandse filmmakers is, daar zijn wel vraagtekens bij te plaatsen. Het is nogal een grote groep als je kijkt naar de makers die daadwerkelijk elk jaar aan het filmmaken zijn. En daarbij was het dus beperkt tot regisseurs, scenaristen en acteurs. Er werken nog wel meer mensen in de filmindustrie, en veel ervan maken meer films dan het gros van deze respondenten.

En let wel: in andere landen met een artistiek succesvollere filmindustrie vind je ook geen 150 autonome kunstenaars. Je mag blij zijn als een land als Denemarken er drie heeft.

Maar goed: dat wat ze vinden van waar de NL film staat, wil ik niet eens betwisten.

er heerst een angstcultuur waar niets mag mislukken, te veel partijen bemoeien zich met de inhoud, makers worden te weinig serieus genomen, er wordt inbreuk gemaakt op artistieke autonomie, er is te weinig visie op de wereld, formatdenken leidt tot eenheidsworst en ruimte voor debat over het filmklimaat – binnen het werkveld, de politiek en de opleidingen – ontbreekt

Ik denk dat daar in zijn algemeenheid wel een en ander aan klopt, maar met name op het terrein van artistieke autonomie heb ik van meerdere kanten heel andere geluiden gehoord.

Autonomie moet je overigens ook wel enigszins opeisen natuurlijk. Zo soft is deze sector niet.

Zoals in de filmsector het Filmfonds (dat subsidie verdeelt) en de Filmacademie (dat onderwijs verzorgt).

Omdat beiden monopolisten zijn op hun specifieke terrein

Dat het Filmfonds monopolist is, is waar, en dat is vooral een politiek probleem, dat voorkomt uit de zware cultuurbezuinigingen. Dat is niet hun eigen keuze.
De Filmacademie is geen monopolist, er zijn veel meer filmopleidingen in NL en van alle makers die regelmatig films maken, is een aanzienlijk deel niet opgeleid aan de Nederlandse FIlmacademie.

doordat bestuurders als managers zijn gaan opereren

Dat is een stelling die wel geponeerd, maar niet onderbouwd wordt. Vraag is ook of je zou moeten willen dat bijv. een bestuurder van een Filmfonds inhoudelijk zou moeten gaan bepalen wat er gemaakt wordt. Dat impliceert letterlijk het tegenovergestelde van autonomie.

een kloof ontstaan tussen degenen die het beleid maken en de (film)professionals waar dat beleid betrekking op heeft.

Het zou ook wel fijn zijn als dat onderbouwd werd. Het Filmfonds is enorm benaderbaar en toegankelijk. Er wordt heel vaak en heel intensief met allerlei vertegenwoordigers uit de sector overlegd, en met alle relevante partijen samengewerkt. Misschien niet met de schrijfster van dit stuk, maar misschien is dat ook geen relevante partij, want helemaal geen filmmaker.

Behoudzucht en op safe spelen met succesformules kwamen boven vernieuwing en het nemen van risico te staan; men werd trendvolgend in plaats van trendsettend.

Ook twitteresk geroeptoeter dat niet gestaafd wordt. Wanneer in godsnaam was de Nederlandse film zo trendsettend dan? Welke ontwikkeling heeft precies welke gevolgen gehad, volgens deze schrijfster? Welke succesformules dan? Welk succes trouwens (de publieksfilms trekken steeds minder bezoekers)?

Filmmakers kwamen als uitvoerders in dienst te staan van een geformatteerd systeem in plaats van dat het systeem autonome filmmakers de vrijheid verschaft hun werk naar eigen inzicht optimaal vorm te geven.

Over welke onderdelen van het (complexe) systeem gaat het hier? In hoeverre is autonomie iets dat een filmmaker verschaft dient te worden? Autonomie _neem_ je ook, als je een beetje een filmmaker bent. Een filmmaker die zich in een format laat dwingen, is geen sterke filmmaker.

Mensen die van de NFTVA komen, worden nu al tijdens de opleiding aan de leiband van de omroepen gelegd’,

Is dat echt zo? Om te beginnen heet die school al heel lang geen NFTVA meer, dus het is erg de vraag of deze respondent enig idee heeft van hoe het er in de afgelopen twintig jaar aan toe is gegaan. Wat er precies bedoeld wordt, qua leiband, is ook onduidelijk.

Natuurlijk, mensen wijzen graag naar alle partijen (producenten, dramaturgen, consulenten) om die de schuld te geven van een gebrek aan kwaliteit. Maar een beetje filmmaker laat zich door dat soort mensen natuurlijk niet overhalen om zijn of haar film kapot te maken. Part of the job is omgaan met al die figuren, en zorgen dat je film jouw film blijft, en dat het de beste film wordt, zoals jij die voor je ziet. Sterker nog, een van de dingen die je moet leren in dit vak is hoe om te gaan met mensen die wel macht, maar geen verstand van film hebben. Of je nou in NL werkt, of ergens anders.

Op de Filmacademie ligt de nadruk vanaf dag één erg op presteren, aldus een regisseur

Ik ken heel andere verhalen.

enz.

geplaatst:
Zo beter?

avatar van eRCee
geplaatst:
Zeker. Als je volgende keer die eerste opmerking helemaal achterwege laat dan krijg je een sticker.

Voor mij is dit het belangrijkste van het stuk:

De insteek van [...] het nieuwe curriculum, was bedrijfsmatig, gericht op het in kaart brengen van technische ontwikkelingen, nieuwe businessmodellen en trends [...]. Tegen die beperkte insteek had de sector van meet af aan basale bezwaren: zij was te sterk gericht op techniek en vluchtige trends, terwijl films maken in essentie draait om creativiteit en universele, tijdloze persoonlijke capaciteiten. Uit de feedback van de sector [...] kwam als rode draad naar voren dat [...] er een gebrek is aan creatieve autonomie, authenticiteit, avontuur en sterke universele thema’s in Nederlandse films.’ De remedie: meer inhoudelijke scholing (filosofie, sociologie en psychologie werden genoemd) en veel meer ruimte voor experiment.

Niettemin stond die bijeenkomst in het teken van de makers, die opnieuw vroegen om het opleiden van autonome verhalenvertellers centraal te stellen: kritische geesten met een eigen stem, aangezien het voorgelegde profiel daar te weinig op inzette.


Hoewel ik zeker geen kenner ben van de Nederlandse cinema, passen deze opmerkingen wel heel goed bij het beeld dat ik er van heb. Je kan discussiëren over de concrete manieren om dat te veranderen of bewerkstelligen, maar de vraag is of deze analyse hout snijdt, ook als er geen cijfermatige onderbouwing van kan worden gegeven zoals jij vraagt, en als dat hout snijdt, dan lijkt mij de alarmerende toon van het artikel terecht.

geplaatst:
eRCee schreef:
de vraag is of deze analyse hout snijdt

Ik betwijfel dat dus ten zeerste.

geplaatst:
De Filmacademie heeft trouwens ook gereageerd op het grote aantal onjuistheden in het stuk.

Filmacademie reageert op kritiek - Filmkrant

De Filmkrant laat de journalist zelf daar dan meteen weer op reageren, wat vreemd is. Vreemder is de reactie van de journalist zelf, daar klopt ook van alles niet aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:11 uur

geplaatst: vandaag om 04:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.